Three Dee MP-XL V91 conversion naar Electro

Hey Mario,

Je merkt het heus wel als je accu leeg begint te raken. Hij wordt gewoon minder fel op de pitch.
Bovendien zal de regelaar ingrijpen als je in de gevarenzone komt, door een tandje gas terug te nemen.

Eigenlijk zou een voltspy een goede optie zijn.

Hoi Rene,

Ik ben bang dat je dat bij de Jive in governer mode dus juist niet merkt!!

Stukje uit de beschrijving van de Jive,

[FONT=&quot]Der Heli-Modus des JIVE Reglers aktiviert die Drehzahlregelung. Das bedeutet, dass die Motordrehzahl konstant gehalten wird. Last*schwan*kun*gen und das Absinken der Akkuspannung werden kompensiert, solange die Leistung des Akkus und des Motors dafür ausreichen. [/FONT]

Nog een stukje, [FONT=&quot][/FONT]Unterspannungsabschaltung [FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]o[FONT=&quot] [/FONT][/FONT]NiMH: 0,7V/0,8V/0,9V/1,0V pro Zelle
[FONT=&quot]o[FONT=&quot] [/FONT][/FONT]Lipo: 2,5V/2,7V/2,8V/3,0V pro Zelle

Dus je merkt pas wat als de cel spanning de max instelbare 3,0V heeft
bereikt, dat is veel te laag volgens mij!!
De nieuwe type lipo's van tegenwoordig schijnen ook veel langer druk te
leveren, vallen dus heel snel af aan het einde van hun capaciteit, zie je
het al voor je wat er gebeurt als je in zo'n grens situatie komt.

Nog een stukje uit de beschrijving van de Jive,

3.41.1[FONT=&quot] [/FONT]Tiefentladungsschutz

Die JIVE Regler sind je nach Modus mit einem automatischen Tiefentladungsschutz ausgestattet. Dieser schaltet den Motor ab, wenn die Akkuentladespannung erreicht ist (NiMH: ca.0.8V/Zelle). Der Motor kann jedoch per Fernsteuerung wieder eingeschaltet werden, indem der Gasknüppel zuerst in die Motor-Aus-Stellung und anschließend wieder in die gewünschte Gas-Stellung gebracht wird. Bitte beachten Sie die veränderte Abschaltspannung (2,7V/Zelle) im Lipo–Modus! Die Abschaltspannungen können mit der ProgCARD verändert werden.

Leuk voor een vliegtuig, maar voor een heli totaal onbruikbaar!!

Maar wat (hoe) bedoel je met een VoltSpy?

Gr,

Mario

Dat je aan de buitenkant van de heli de spanning kunt aflezen, zodanig dat je hem niet hoeft neer te zetten. Dus een display op het frame.

Vraag me trouwens af of je niet kan monitoren op 3 cellen van 1 6S pack via de balanceer uitgang, geeft uiteraard wel op deze 3 cellen dan een marginale hogere belasting, maar het lijkt mij dat dat verwaarloosbaar is:confused:
Er is dan opeens heel erg veel keus vwb lipo monitors;)

Wat denken jullie??

Gr,

Mario

Nou jongens allemaal hartstikke bedankt voor het mee helpen denken en zoeken om dit laatste probleem op te lossen, ik kan mede door jullie hulp zometeen met een gerust hart de heli de lucht in gooien.
mr4706xe2.gif

Even een vlieggewicht voorspelling,

Het frame is nog de motor uitvoering incl. alle besturings elektronica en alu motorsteun, dat zal dus waarschijnlijk lichter worden vermoed ik.

Heli frame + canopy 2200g
2x 6S lipo 1400g
rotor bladen 360g
Jive + Pyro 459g
Unilog + sensoren 40g
LLS-D-14 lipo monitor 30g
onvoorzien 50g
---------
Totaal vliegklaar 4539 gram

Omdat ik mij vandaag wat aan het vervelen was, heb ik alvast een kleine modificatie op de aansturing van de swash servo's gemaakt, de data logger is al binnen, nu nog wachten op de rest.

Gr,

Mario

Hey Mario,

Tja tijdens het wachten gaan je handen jeuken he :-D
Heb je deze aanpassing uit voorzorg gemaakt?
Zet je de servo-as zo niet op spanning en creeer je een statisch overbepaalde constructie?

Gr, Roy

De servo`s zullen zich opzij gaan bewegen als de krachten te groot worden.
Daarom betwijfel ik het nut vandeze modificatie.

Hoi Roy en anderen,

Je hebt gelijk je hangt de as nu op 3 lager punten ofwel een statisch overbepaalde situatie.

Alleen op een of andere manier wordt deze constructie in meerdere heli's gebruikt. De constructie die Mario nu heeft gemaakt wordt ook zo door Robert Sixt (ik geloof dat je het zo schrijft) gebruikt. Een Synergy (die ik zelf vlieg) gebruikt ook een dergelijke constructie.

Dus wat ik me nu afvraag is, is het nu echt nodig of is het meer een mythe dat dit zou helpen tegen slijtage?....

De as wordt standaard (zonder de modificatie van Mario) asymmetrisch belast waar het mooier zou zijn 2 lagerpunten te hebben met daar midden in je servohorn, maar ja dat gaat nu eenmaal niet. Zelf denk ik dat het niet nodig is omdat de servo-as al netjes met 2 lagers wordt ondersteunt en ze kunnen dus ook gewoon een radiale last weerstaan.

Een push-pull daarin tegen belast de servo niet meer radiaal, dat is een zeer mooie aansturing maar neemt weer meer ruimte in, het is kiezen of delen :-)

Maar eh Mario, ik dacht dat jij Jan Henseleit op zijn woord vertrouwde? En nu ga je toch een modificatie aanbrengen die hij niet nodig acht..... ;-) Leg dat maar eens uit! ;-)

Back