Thrustline van de zwever ASW 24 3,25m Rippin

@ C@SP

Hallo Casper,

Inmiddels heb je de beschrijving binnen maar voor het nageslacht zet ik hem hier ook even neer. (voor de leesbaarheid even kopieeren)
Ik ben benieuwd of die van jou ook een E neus gekregen heeft.
Ik hoop dat je een paar foto's plaats van jou uitvoering.
Kan ik misschien nog wat van opsteken.
Succes met de afbouw.
Ton

P1100337.jpg

P1100338.jpg

P1100339.jpg

P1100340.jpg

P1100341.jpg

P1100342.jpg

Hoi Ton,

Hartelijk bedankt voor de instructie. Mijn vader is deze kist aan het afbouwen, hij krijgt ook een motor in de neus. Ik heb nu alleen nog foto's met de neus er nog aan, als hier ook interesse voor is plaats ik ze ook hier.

Nog wat info van de huidige status:

Gewicht: Stabilo 120
Vleugel R met 2 servo's 664
Vleugel L met 2 servo's 655
Romp met servo's ontvanger en accu en lood 1360
Stalen pennen 420
Canopy 94

Totaal heden 3313 g

Niet bepaald licht en wordt nog meer want zwaartepunt ligt veel te ver naar achteren en wordt nog meer door aandrijving.

Weet iemand een mooie setup voor deze kist? Liefst voor 3S LiPo.

Laatst bewerkt:
Hallo Casper en Vader,

Leuk dat je de foto's hebt geplaatst.
Ik zie dat het wiel erg ver naar achter zit.
Ik heb ook een intrekbaar wiel en zelf denk ik dat ik deze verder naar voren moet zetten dan op jou foto anders land hij nog op zijn neus.
Ook zie ik , net als bij mij dat bij deze zwever er ook kieren tussen de vleugelaansluiting zitten. Ik wil dat nog proberen op te lossen door vloeibaar hout of een plaatje balsa en dan schuren.
Ik zie geen remkleppen die wil ik er wel in maken, goedkope van HK.
Ik ben benieuwd naar de foto's ls de motor er in zit.
Weet je al wat het worden gaat?
Succes
Ton

Hoi Ton,

Remkleppen zitten er wel in, dat is met heel goed kijken te zien op de een na laatste foto. Motor weet ik niet zeker, ik geloof een 1700kV op 4S.

Foto's van de verdere ontwikkeling plaats ik hier.

Ik heb de draad weer opgepakt en ben begonnen met de folie.
Ik had op de onderdelen van de staart witte HK folie geplakt maar dat viel tegen omdat het niet dezelfde witte kleur is als de romp.
Ik vond het toch niet mooi heb het er af gehaald en ben dus over gestapt naar de rode kleur.
Dat is goed gelukt en ben nu bezig met de vleugels en stuit daar op een probleem.
Bolle vleugels beplakken zoals de Trainer is mij goed gelukt.
De onderkant van deze zwever velugels hebben bij de achterlijst een holle welving S slag geloof ik.
Dus ik ben begonnen op plaktemperatuur vanuit het midden naar de achter- en de voorlijst strijken.
Met een doekje druk ik de folie achter de bout aan tegen de holle beplanking.
Dat blijft goed plakken maar ik durf de bout niet op krimptemperatuur te zetten omdat ik bang ben dat het bij die holling te veel krimpt waardoor het te strak/ vlak trekt en niet meer op de beplanking te drukken is.
Hoe lossen jullie dit op als je daar ook wilt krimpen?
Ton

Rustig werken op niet te hoge temperatuur. De folie moet daar gewoon goed plakken en kreukvrij zijn, het hoeft niet snaarstrak gespannen te worden.
Dus verwarmen en met een theedoek gelijk achter je bout aan de folie aandrukken. Zo doe ik het.

Dus de bout wel op krimptemperatuur zetten.
Het is jammer dat de bout zo vlak is en de beplankng hol.
Is het dan niet beter om de fhon te gebruiken?
Bedankt
Ton

Hoi Ton,
Als je een sokje om je bout hebt gaat het prima. Het rottige van de föhn is dat je dan ook delen verwarmt waar je niet bezig bent en die schieten dan weer los :-)
Bout wel op krimptemperatuur maar lager dan je normaal op een bolle kant zou doen of om randjes vast te strijken.

Hallo iedereen hier!

Ik wil even mededelen dat ik er ook een heb besteld! Ik kon het niet meer laten. Ik was al erg lang op zoek naar een mooie schaal achtige zwever met doorzichtige cockpitkap (voor cameradoeleinden). Deze is erg mooi! Verder wilden ze bij top-rippin mij de kit toesturen voor een zeer goede prijs. Goed mailcontact met die firma gehad. Fantastisch! Ik zal tzt een eigen bouwdraadje openen!

full

Gelijk al even een vraag aan de eigenaar van dit draadje, en de mede asw24 vliegers:
De stalen vleugelverbindingspennen.. Die zijn neem ik aan te vervangen door carbon? Ik zit niet te wachten op een halve kilo staal in de toch al redelijk zware kist.. Hebben jullie deze pen ook vervangen? En hoe zijn de ervaringen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hee da's leuk een ASW 24 meer op het forum.
De voorste pen is van glasvezel en de achterste dunne van staal.
Dus heel veel winst valt er niet te halen.
Ervaringen zijn er bij mij nog niet dit wordt mijn eerste zwever.
Ik ben nieuwsgierig of je de remkleppen er bij besteld hebt aan de prijs te zien dus niet.
Ga je die nog inbouwen?
Ik zie je draadje wel verschijnen op het forum.
Succes
Ton

@Arjan
Gisteren de eerste vleugel in de folie gezet en het is goed gelukt.
De holle kanten zoals jij beschreef en het blijft mooi contact houden met het hout.
Ik heb de rolroeren mee in de folie gezet als scharnier en dat gaat prima.
Ton

{...}
Ik ben nieuwsgierig of je de remkleppen er bij besteld hebt aan de prijs te zien dus niet.
Ga je die nog inbouwen?
Ton
{...}

Een klein stukje uit de mailconversatie met top-rippin:

---------------------
In einer eMail vom 07.01.2011 16:02:38 Westeuropäische Normalzeit schreibt -mijn mailadres-:
P.S. Just to be sure, the airbrakes are included in the kit, am i right? +++++++++
ja
die Airbrakes sind eingebaut im kit

im Anhang die Rechnung
Sabine
---------------------

Dus ja, ze zitten erbij :-)

Zit er geen hoofdverbindingspen van staal in? Ik dacht dat ergens gelezen te hebben. Nouja, zolang het geen staal is vind ik het best.

Ik ga denk ik net zoals PH_AHJ met zijn Y3 heeft gedaan set_up winglets erbij maken. Puur uit cosmetisch oogpunt :-)
ASW24.jpg

Laatst bewerkt:
Mooi dan ga ik er van uit dat er bedoeld wordt compleet met uitzetbaar deel.
In mijn (overgenomen) ASW zitten de binnenbakken wel in de vleugel ingebouwd maar de uitzetbare delen zaten er niet bij.
Ik kon ze daar wel kopen voor € 40 excl.verzendkosten.
Ik wacht maar eens hoe dit mij vergaat en kan ze altijd nog inbouwen.

Dus hier gelijk maar de vraag kan ik de ailerons ook als rem gebruiken als ik ze middels een knop op de zender beide omhoog kan stellen.
Blijft het toestel dan nog bestuurbaar door die omhoog staande ailerons?
Wat voor type hevel/hoorn op de aileron moet ik dan gebruiken.
Op de servo moet ik dan een lange arm gebruiken om die slag te kunnen maken toch.
Ton

Hoi,
Ik vlieg een aantal toestellen zonder remkleppen. Voor de landing zet ik met een schakelaar de ailerons 100% omhoog. Dus dezelfde uitslag als "vol aileron". Bij Graupner zenders moet je dan een mixer aanmaken om te zorgen dat de ailerons dan niet nog eens extra omhoog gaan als je rolroer gebruikt want dan gaan ze kapot. Bij Graupner kun je om de een of andere suffe reden 100 procent uitslag geven, en als je met een mixer nog eens 100% uitslag geeft telt hij die gewoon op. Dan heb je dus 200% uitslag - einde servo :-).
Bij Futaba zenders met "EPA" (End Point Adjustment) gaat dit automatisch, daar is de voor een servo aangegeven maximale uitslag ook echt de maximale uitslag.

De bestuurbaarheid met omhoog gestelde ailerons is anders dan in de normale stand maar zeker goed bestuurbaar. Je moet alleen geen echte bochten meer gaan vliegen. Ik zet ze pas omhoog als ik echt op final zit.

Het effect van twee omhoog gestelde ailerons is vergelijkbaar met remkleppen. Je verliest veel lift en afhankelijk van de afmetingen van de ailerons levert het ook flink wat weerstand op.

Bedankt Arjan.
Wat voor type hevel/hoorn op de aileron moet ik dan gebruiken.
Moet die nog op een bepaalde positie op de aileron om die slag te kunnen maken?
Ik durf het bijna niet te vragen heb je een plaatje of link van zo'n hevel/hoorn.
Ton

Back