Daarom vroeg ik dus ook welke eigenschappen de kogels van die wapens hebben. Daar had ik dan misschien nog aan toe moeten voegen 'reguliere kogels', meest gebruikte, etc.
Je vraag is helaas (zoals roel al zegt) niet zo eenvoudig te beantwoorden.
Afhankelijk van het kaliber zijn ze er in alle soorten en maten.
De kogel eigenschappen zijn dus per kaliber verschillend.
De meest gebruikte kogel in moderne vuurwapens is de volmantel, een dun manteltje van tombak(is een soort koperlegering) gevuld met lood.
Bijvoorbeeld de eerder genoemde .45acp heeft een diameter van 0,45 inch, een vrij zware kogel (14,9 gram) die relatief traag is. Max ongeveer 280 m/s.
De 9mm (glock, walter p5 en vele anderen) heeft een kleinere diameter, is lichter (7,5 gram) maar gaat veel sneller, zo rond de 390 m/s.
Als je de energie gaat uitrekenen (energie is massa * snelheid) zie je dat de 45 veel meer energie heeft.
Maar doordat de 9mm kleiner is kan deze in sommige materialen toch dieper doordringen als de 45.
Uiteraard, hoe groter de kogel hoe groter het gat.
Dat gaat ook weer niet helemaal op in geval van zeer snelle kogels in zachte doelen.
Door de hoge snelheid wordt het materiaal weggeslagen.
Als je meer wilt weten moet je maar eens gaan zoeken op ballistiek, het is een studie op zich.
Munitie opslaan op de vereniging is niet te doen.
Ik schiet onder andere met historische wapens.
Dit zijn zeer oude wapens (of replica's daarvan) waar in veel gevallen geen patronen voor te koop zijn.
Die moet ik zelf samenstellen.
Verder maak ik zelf patronen voor mijn modernere wapens om de prijs aantrekkelijker te maken en de nauwkeurigheid te vergroten.
Moet ik dan al mijn herlaad apparatuur ook verhuizen naar de vereniging om daar te herladen?
Wat als ik elders in het land een wedstrijd wil schieten? Dan moet ik eerst mijn patronen ophalen en ga vervolgens met wapen en patronen op pad. Levert dus geen extra veiligheid op.
Dan is er nog de gevaarzetting van een mega munitie opslag.
Hoeveel moet je op kunnen slaan voor een vereniging met een paar honderd leden?
Dat moeten enorme bunkers gaan worden. Wie gaat dat betalen?
Als je een noodlijdende voetbalclub bent zijn er wel sponsors te vinden of springt de gemeente bij. Probeer dat maar eens met een schietsport vereniging.