tijd om schietvereningingen op te heffen?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Bertus, 10 apr 2011.

  1. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ik heb 'm dan ook nooit voor de schietsport gebruikt...
    En tja... wat is lelijk? Sommige mensen vinden een Fiat Multipla het toppunt van kunst... Ik vind het nog steeds een oerlelijk gebakje.
    "The truth is in the eye of the beholder" zeggen de Engelsen dan...;)
     
  3. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Inderdaad, plus het feit dat de 9mm Glock 17 een magazijn capaciteit heeft van 18 patronen, de Colt 1911 .45 kan slechts 7 patronen met zich mee dragen. Dat houd in dat de Colt .45 in de handen van een psychopaat minder slachtoffers kan maken.
    Het kaliber van de Colt is wel groter dan dat van de Glock, maar het slachtoffer zal daardoor niet meer of minder dood zijn.
     
  4. EricSw

    EricSw

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    93
    Jammer, ik dacht even dat we het hier over schietsport en wapenkeuze hadden.
    Meteen begint er weer iemand de link te leggen naar psychopaten en het zaaien van dood en verderf.

    Een kleinere magazijn capaciteit is trouwens totaal geen beperking voor iemand die de moeite neemt een beetje op magazijnwissels te trainen.
    Hier een voorbeeldje van een extreem snelle wissel.
    ‪World's Fastest Reload‬‏ - YouTube
     
  5. aestiva

    aestiva

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Utrecht/Vleuten
    Ik heb het over de 1911!

    Wij schieten altijd met maar max 5 patronen in het magazijn.
     
  6. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Ik wil je pret niet bederven maar de aanleiding van dit draadje is het drama in Alphen...
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Kul. Een ander woord heb ik er niet voor. Op het moment dat ik als "toevallige passant", type huismoeder met twee kindertjes en niet gehinderd door enige vorm vorm van wapenkennis, in de buurt van een psychopaat zou komen met een "schietijzer" in zijn hand, kijk ik er niet naar welke type pistool of revolver hij in zijn handen heeft, maar zorg ik dat ik als de gesmeerde drommel pleite ben. Mét kindertjes. Als ik dat nog kan. Zodat betrokkene "rustig" de tijd heeft om de trommel van zijn revolver (bij) te vullen (ook dat kan behoorlijk snel) of zijn magazijn te verwisselen. (en hoe snel dat kan, heb je op het filmpje kunnen zien)

    Bovendien (Mierenneukmodus aan heeft de Glock 17 een magazijninhoud van maximaal 17 patronen en niet 18; de 18e patroon kan zich in de kamer bevinden. Mierenneukmodus uit Uit ervaring weet ik dat het maximaal optoppen van je magazijn één van de grootste oorzaken van storing is. Zeer zeker bij de eerste 3 patronen.
     
  8. Aaalie

    Aaalie Guest

    Doet me denken aan een nietjesmachine. Mogelijk vergelijkbare manier van nietjes/patronen aanvoer?
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    @Aldert: het principe is hetzelfde.
    Haaks op een veerdruk moet een voorwerp bewegen.
    Is de veerdruk te hoog (teveel patronen of teveel nietjes) krijgt het erlangs bewegende voorwerp te maken met teveel weerstand en kan het gaan haperen.
     
  10. EricSw

    EricSw

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    93
    Vergelijken van een nietmachine en een vuurwapen?
    Het doet in bijde gevallen pijn als je het op je hand gebruikt.

    In principe komt het wel op hetzelfde neer.
    Door het magazijn volledig te vullen word de veer die de patronen weer omhoog drukt geheel ingedrukt en zal de bovenste patroon heel hard tegen de magazijnlippen worden aangeperst.
    Hierdoor is meer kracht nodig om een patroon uit het magazijn te schuiven de loop in.
    Het kan zelfs zo zwaar gaan dat een pistool er op vastloopt.
    De slede blijft dan gedeeltelijk open staan.

    Roel was me net voor.
     
  11. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Jammer dat je er zo over denkt Roel.

    Feit blijft dat 1 magazijn van een Colt 1911 .45 minder patronen heeft dan het magazijn van een 9mm Glock 17, en daarom minder slachtoffers maakt. Ik heb het niet gehad over herladen van de wapens in de quote... De Colt 1911 .45 is trouwens een pistool, geen revolver.
     
  12. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Een magazijn maakt geen slachtoffers, sterker nog, een wapen maakt toch helemaal geen slachtoffers? ;)

    Het is een beetje tegenstrijdig om eerst hard te beweren dat het de mens is en niet het wapen, dat het wapen totaal niet relevant is, en even later te beweren dat de capaciteit van het magazijn van dat wapen wél relevant is..

    Van Alphen zou ik niet durven te zeggen, maar die Breikvik heeft toch tijd genoeg gehad om een paar keer te herladen..
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    En ik heb nergens geschreven dat een Colt 1911 een revolver is...;)

    Maar inderdaad: als je uitgaat van een pistool met één magazijn, kan een psychopaat met een 1911 minder slachtoffers maken dan met een Glock 17.

    Maar psychopaten zoals in Alphen en Noorwegen zijn meestal verre van dom op dit gebied... Helaas.
     
  14. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Wat zijn de eigenschappen van de kogels van die wapens? Zijn dat wapens die dwars door iemand heenschieten, gaatje aan beide kanten, of gaatje aan voorkant, ravage aan binnen/achterkant?
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ehhh... Henri: tegen wie heb je het?
     
  16. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Dat was een reactie op de er voor gaande posting van Robbie TPC ;)

    (deze dus: )

    @Roel:
    Dat is tegenstrijdig met het concept dat het wapen er niet toe doet (wapen/auto/vliegtuig/mes/verzin het maar). Je gelooft dus het één, of het ander.

    Jij bent daar wel consequent in. Zegt dat het wapen in feite niet uitmaakt (en dus ook de munitie en manier van laden), maar de persoon wel.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 aug 2011
  17. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Op de club is, en met de meeste diciplines, dat ook niet meer dan "normaal"
    MP schiet je dan weer met 6 patronen, maar goed. De dynamische diciplines heben we helaas niet op onze club,dus daar kan ik niet over meepraten...
    Van wat ik gehoord heb, en gezien: Daar verschiet je er meestal ook meer dan 5 per magazijn.

    Hoewel in overleg (met de baancommandant), er natuurlijk heel veel mogelijk is... Ik bedoel met een KK geweer, op de 50 meter baan is 5 wel magertjes, dan stop ik er gauw al 10 tot 15 in. Geeft zon kick, 15 gaatjes afplakken met 1 stikkertje! Das geen hobby, das topsport! :snipersmile:


    Offtopic, ik heb ook een nieuw icoon ;)
    Zal door sommigen ook wel verkeer opgepakt kunnen worden, maar goed gelukkig ben ik nog vrij te kiezen wat mijn icoon is...


    Edit:
    @Henri:
    Guns dont kil people, humans do....

    [generaliseer mode aan]
    Ja ik heb "iets" met wapens, al was het alleen maar omdat het een middel is om mijn hobby/sport uit te oefenen... Ja ik intereseer mij voor wapens, en munitie. Ja ik vindt wapens interesant.
    Maar dat maakt mij nog potentiele geen gewetenlose moordenaar/ psychopaat.
    [/generaliseermide uit]
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2011
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Oh, gelukkig...
    Eindelijk iemand die bevestigd dat ik ergens consequent in ben...
    Mijn dag kan niet meer stuk.
     
  19. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Glad to be of service :)

    Ik doelde uiteraard op een klemtoon op de 'jij', maw ik heb het idee dat niet iedereen daar consequent in is.

    meer on-topic:
    Wat vinden clubs zelf eigenlijk van het idee munitie op de club op te slaan?
     
  20. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Slecht.

    Meer kans op inbraak,meer regelgeving, meer eisen,meer administratie,meer kosten, meer contributie,hogere munitie prijs, etc etc...

    Tevens kan je het herladen (zeer van belang voor als je een consistente, betrouwbare, goed verschietende, patroon dat past bij jouw wapen en voorkeur), vergeten....
    Clubs moeten dan langer open.... dat kost geld, etc etc etc etc...
     

Deel Deze Pagina