Reactie:
@GJVO:
Bedankt.
Ik heb zelf de Robart Incidence Meter, en deze gebruik ik om snel een beeld te krijgen of iets te checken (is, zoals ik reeds in mijn vorige post meldde, slechts op +/- 0,5 graad af te lezen).
Wil ik het nauwkeurig weten komt de schuifmaat/meetlat te voorschijn en wordt het exceltooltje gebruikt, dit natuurlijk altijd naar aanleiding van of gevolgd door een test "in the field" (duiktest en/of rugvlucht) en het algemene vlieggedrag.
Zo heb ik mijn Smaragd ook "geoptimaliseerd".
Het grote voordeel van de meet en bereken methode vind ik dat je beter de "echte" EWD meet inclusief de trim op het hoogteroer.
En je kunt deze praktijkwaarden dan weer checken mbv programmas als "Schwerpunkt5.2" en "FLZ Vortex" die CG/EWD combinaties berekenen op basis van geometrie, profiel(en), Ca waarden en vliegsnelheid (Reynoldsgetal).
(Shit daar heb je de ingenieur in mij weer, vort jij)
M.vr.gr.
Rob Hermens
P.s. Nee ik ben geen vliegtuigbouwkundige slechts een nederige kunststoftechneut.