Tips en trucs voor High Power modellen

Joop, ik wou dat ik die gegevens had. Maar helaas heb ik geen dynometer om mijn motoren te testen of N100 gegevens over RFM propellors in combinatie met een roerental tijdens de vlucht. Ik zou zeggen, waarom doen we dat niet met een groepje?!

Wat ik wel heb zijn log files van F5B vluchten waarbij ik een SM snelheids sensor op het model heb zitten. Hiermee kun je dus ideal setups vergelijken want je ziet welke sneller of hoger binnenkomt voor de verstookte energy.

Betreffende de efficiency van de motor. Als die zoals GJ zegt zo laag zou zijn dan zou de motor al lang zijn gesmolten lijkt mij zo.

Er vanaf gezien dat ik gemiddeld zo'n 160-170 ampair trek over een klim vlucht met 21 volt (6S). Dat valt dus allemaal nog wel mee dan. Het zijn de maximaal waardes die soms nergens meer op slaan. Vaak omdat de propellor ook nog overtrokken is in het begin.

Zelfs voor de peak belasting ziet het in de calculator er nog steeds zo uit;
http://www.f5b.co.uk/sites/default/files/images/1512-1.5D-6.7.preview.JPG

1512-1.5D-6.7.preview.JPG

Dat is de setup waarmee ik morgen ga vliegen op de Nationals.

Gr, Jos

Die berekening kan niet kloppen.
Als je een motor hebt die boven de 85 % rendement zit dan heb je al een wereldwonder.
En dat is nou ook het verschil tussen een Plettenberg een een Neu.
Plettenberg geeft echte , realistische waarden en als ik die zo van Neu bekijk dan gelooft ie in sprookjes.

Neem maar eens contact op met Ralph Okon, Powercroco.
Hij heeft realistische waarden van motoren en zal zich helemaal ziek lachen als ie die waarden van Neu ziet.

Kijk hier maar eens:
powercroco eta-Diagramme der gebauten Motore

GJ

GJ, wat gebeurd er dan met de energie die niet in de prop gaat?!

Juist, warmte.

Weet jij hoe heet een 300 gram motor wordt als je hem met 1000W verwarmt voor 3 seconde?! En dan dit process herhaald binnen 20 seconde en dan 10 keer op rij?!

Ik weet niet wat ik met die pagina van Ralf moet. Hij heeft het over van alles en nog wat en de grafiek vergelijkt een Speed 400 met een borstelloze motor in theorie. Nog niet eens in de praktijk.

Ik geloof ook niet dat die motoren van Neu de 95% halen. Maar zo weinig als jij zegt is ook niet mogelijk. De waarheid zal er wel ergens tussen in liggen.

Jos

Ik denk dat je je toch eens meer moet gaan verdiepen in dit soort dingen..
Het rendement ligt echt niet hoger dan 75% bij die vermogens.
Je stookt echt een kacheltje weg!

Ga maar eens vragen bij mensen die er verstand van hebben.

GJ

Er is een verschil bij het opgeven van rendementen. Ik denk dat bij Plettenberg met regelaar, bij Neu zonder gewerkt wordt...De beste F5B motoren halen wel > 80 % regelaar inclusief denk ik....

Ja Wim, dat halen ze wel als je binnen normale waarden blijft.
Het verlies in de regelaar is te verwaarlozen, weerstand over een regelaar is 0,0004 ohm of zo.
En stel je haalt 80% bij 4000 Watt, dan stook je nog steeds 800 Watt weg aan warmte.
Maar ik weet zeker dat het meer is.
Ik zal er wel eens achteraan gaan, wat er nou echt in en uit gaat bij 4000 Watt.

GJ

GJ, als jij er achter aan wilt gaan?

Ik bekijk het even prakties en vergelijk gewoon setups met elkaar. Als ik dan iets heb wat werkt (motor loop tijd goed) dan kijken wat die SM snelheids meter zegt. Weet ik genoeg.

Verder registreer ik de temperatuur van de motor (zonder koeling in mijn kisten) en dan kan ik dat ook in de vergelijking opnemen. Namelijk een motor met het zelfde gewicht die warmer wordt moet minder efficient zijn.

In het verleden was ik van plan om de RPM in de vlucht te registreren maar na dat er een paar mensen hun regelaars op rookten tijdens gebruik van de SM RPM sensor (de electronische variant) heb ik besloten dat maar even te laten zitten.

Jos

Ik kan wel de gegevens van de Plettenberg opvragen.
Maar over temperatuur.. het duurt even voordat de warmte door het huis heen naar buiten komt.
Jouw Avionik romp was redelijk ontbonden, de epoxy was veel te heet geworden op de plek waar de motor zit, dan praat ik over 150 graden of meer, zonder dat de motor daar contact heeft met de romp, dus puur via de lucht overgebracht.
dat zou dus ook betekenen dat je magneten van je motor overleden zijn.

Iemand was volgens mij , Robbert van den Bosch of iemand anders van het NL F3D team bezig met een dynometer om de motoren te testen.
Die stond in de TU in Delft, die afgebrand is.
Nou weet ik niet of ze de meter hebben kunnen redden anders zou ik graag eens een F5B motor daar op willen zien.

Grts GJ

GJ,

In die witte Avionik romp zat de motor altijd strak tegen de romp aan de voorkant van het motor huis. Contact oppervlak ongeveer 5mm van voor naar achter en bijna het hele rondje rond (de romp is licht ovaal).

Ik heb een SM temperatuur sensor ontdaan van het plastic kousje, het magneetje verwijderd en wat overbleef (de sensor) rechtstreeks op het midden van de motor geplakt met Kapton er overheen.

Tijdens de vlucht wordt de motor binnen 2 a 3 seconde na de motor loop altijd een paar graden warmer. Begin je met 20 graden dan kom je op zo'n 45 graden uit na de vlucht. Begin je met 30 (warm weer) dan wordt het logisher wijze 55 graden.

Nou jij weer. ;)

Ja, leuk.
Maar ik heb hier toch echt het fysieke bewijs dat de epoxy weggebrand is..
En hars kan ongeveer 100-150 graden hebben voordat dit gebeurd.
Nu jij weer...

GJ

Doe dan eens 2 vluchten achter elkaar als de motor niet is afgekoeld?!

:)

Dan weet je nu waarom ik een ventilator in mijn romp doe na de vlucht.

Nog eens wat, de Hacker FAI motorenhebben een huis gemaakt van weefsel. Hoe zit dit dan? Waarom hebben die geen last van smeltend hars?

Ik denk dat wat betreft die romp het meer een geval is van mechanische druk samen met warmte met als gevolg vervorming.

Jos

Ik zal kijken of ik vanavond na werk (22:00) nog even de temperatuur sensor er in kan gooien. Dan heb ik Maandag dat ook op de log files staan. Die wilde ik zowieso al gaan posten hier.

Nu eerst maar eens werken!!!

Hallee

De Hackers zijn gemaakt van hittebestendige hars, maar een motor MAG nooit zo heet worden.
Als je er normaal mee om gaat dan zal hij nooit zo heet worden.
Boven de 150 graden begeven de magneten het.
En als je 2 vluchten achter elkaar maakt, en je weet dat je motor zo heet wordt, dan ben je gewoon niet goed bezig

GJ

Ik zal kijken of ik vanavond na werk (22:00) nog even de temperatuur sensor er in kan gooien. Dan heb ik Maandag dat ook op de log files staan. Die wilde ik zowieso al gaan posten hier.

Nu eerst maar eens werken!!!

Hallee

Heb je een infraroodmeter? ik zou willen weten waar jouw motor het warmst wordt, op de buitenschil, de as de windingen of de magneten.

Val

Val, de windingen worden het heetst.
Daar gaat de stroom doorheen en die geven de warmte af aan de rest.
De windingen gaan de warmte afgeven aan de buitenschaal en ook naar binnen toe.

De buitenschaal zal als eerste ook weer afkoelen en de magneten zullen bij stlstand het warmst blijven.

GJ

De reële waarde klopt wel redelijk.
Ik heb Plettenberg inmiddels gemaild en verwacht wel wat data van hen.
Epoxy geleid warmte niet maar ik denk carbon wel.
Maar als jouw motor 100+ graden word dan heb je zoveel energie in je romp zitten (kachel) want je hebt 200 gram metaal wat warm is.

Mijn Hawk is helemaal dicht, op een gat in de spinner en motorspant na.
Dus ik heb er geen luchthappers in, hij zuigt vanaf de achterkant, denk ik, door de romp en bij de spinner er weer uit.
Dus er gaat een luchtstroom door de romp van achter naar voren.
Gaat best goed, hoewel het geen echte hete aandrijving is, motor is na een vlucht ongeveer 45 graden.

GJ

koolstof geleid prima, ook de warmte idd. Er schijnt wel speciale hars te zijn die de warmte ook beter geleid. In combo met koolstof zou je dan dus idd de motorwarmte via de romp af kunnen voeren.

Het warmteprobleem komt volgens mij vooral bij "mildere" setups. Mijn Ariane met el cheapo zooi wordt ook wel aardig warm (maar niet echt heet op zich).
Met 300 amp voor 3 sec wordt er wel aardig watt omgezet in warmte, maar het heeft dan amper de tijd om zich te verspreiden. Ik produceer dan misschien wat minder warmte tegelijk, maar blijf wel langere tijden vol gas vliegen. Daardoor krijgt alles goed de tijd om door te warmen.. (tis maar een idee trouwens hoor?)

Nou de UK Nationale competitie is over. En ik heb onder Nederlandse vlag de 3de plek weten te bemachtigen. :)

Maximum gevlogen beentjes van mij was 43 waarbij Nigel er 44 vloog. Er stond veel wind. Nog meer wind dan we in Stompetoren hadden!!!

Helaas het draadje van mijn temperatuur sensor was te kort en ik kon hem niet op de motor plakken met de Unilog in de staart achter de accu. Dus heb ik hem maar op de regelaar geplakt omdat ik daar ook nog wat data van nodig had.

Als ik weer een keer ga vliegen hier dan zal ik de sensor wel op de motor plakken met de Unilog onder de regelaar geschoven.

Ik geloof niet dat mijn motoren onder normale "bedingungen" 100 graden worden. In het verleden heb ik met een minder efficience setup 65 graden gemeten op een warme dag en in een zwarte romp.

In een Avionik romp zit volgens mij geen koolstof in het gebied van de regelaar en motor. Alleen Kevlar. Ik heb hier nog de afgebrande neus liggen die eerst op mijn romp zat.

Jos

Back