Tips en trucs voor High Power modellen

@Jos. In je uppie?! Wel... meer dan 3x duimen omhoog!
Zou die kist maar een oranje kwasten! Chapeau!

@GJVO... Kom je nog met een demoteam zaterdag... of gaat het niet lukken?
Zelf kan ik dat weekend er niet bij zijn.

Ach aan de plaatsering hecht ik niet zo veel waarde.

Tijdens het WK 2008 was ik 24 van de 36 en dat was ook meer omdat we maar 3 vluchten hebben gevlogen.

Ook in mijn eentje!

Wat ik wel mooi vondt was dat ik na 2 vluchten mijn vlieg strategie om gooide en 43 beentjes wist te vliegen in knoei harde wind.

Jos

Dat laatse Jos is een goeie zaak, dat je dan achteraf niet moet denken had ik het maar zo of zo gedaan, gewoon aanpassen op het moment.zal ook wel met ervaring te maken hebben zeker.:)

Mijn soldeerbout weegt 500 gram, en vertstookt maar 200 watt toch komt hij daarbij zo heet dat een motor al over zijn pijngrens geen zou zijn...
Bij f5b is het dus in ieder geval de korte duur 1 a 5 seconde die ze heel houden. Toen ik zelf van die cdrom-motertjes wikkelde waren er daar ook bij die ferme toeren draaiden. als je deze dan iets te veel overbelaste met een 4x3 propje en 3 lipo's ipv 2 konden ze zeer plots overgaan in een smeulend lichtsigniaal gevertje.

Val

Ik heb bericht van Plettenberg,

Ik heb gevraagd of er data bekend was van Plettenberg motoren bij ongeveer 4000 watt input.
En dan Neumotors rendementen van 95% zou halen.

Het antwoord:

""Hallo Herr van Oostrum,

einen genauen Wirkungsgrad im Arbeitspunkt haben wir über die F5B Motoren
leider nicht.
Er wird aber realistisch gesehen bei 75-80% liegen.
Die Aussage von 95% möchten wir nicht weiter kommentieren, ausser das dieser
Wert nicht mal in der Theorie realistisch geschweige denn möglich währe.

Mit freundlichem Gruß

Manuel Wüst
TEAM Plettenberg""

Kort vertaald,
Een realistisch rendement ligt tussen de 75 en 80% (de topmotoren zullen elkaar niet veel ontlopen, dit geld dus ook voor Neu, Kontronik, etc).
De uitspraak van 95% rendement geeft hij geen commentaar op, die waarde is in theorie niet eens mogelijk.

Dus.. als je een goede setup hebt stook je 20% van het vermogen wat erin gaat op aan warmte.
We hebben gisteren op de club ook nog eens zitten rekenen en iemand kwam inderdaad ook al dat je in theorie niet eens 95% rendement kan halen in verband met de mechanische en electrische eigenschappen van een motor.

Dus bij deze bevestigd door Plettenberg

Laatst bewerkt:
Ik heb bericht van Plettenberg,

Ik heb gevraagd of er data bekend was van Plettenberg motoren bij ongeveer 4000 watt input.
Zinloze vraag... Je moet vragen bij 200A (of aldaaromtrent). Ik zal eens zien of ik Ulf Herder te pakken krijg...

Ik geloof niet dat mijn motoren onder normale "bedingungen" 100 graden worden. In het verleden heb ik met een minder efficience setup 65 graden gemeten op een warme dag en in een zwarte romp.

Jos
Die 65° is zowat het maximum, binnenin is het dan rond de 100 en de magneten beginnen magnetisme te verliezen( motor draait dan de volgende keer wat sneller, meer A, meer warmte enz... Tot ie het begeeft...)

Wim, Plettenberg heeft dus helemaal geen gegevens over dit soort vermogens.

200A is ook zo'n 2800 watt en dan zal je rendement ook ergens op 80% liggen.
Maar het ging er mij even om dat dat idiote idee van mensen, hoe meer power ik erin stop hoe beter, niet klopt.
Als je er dan 7000 watt instopt mag je blij zijn als je er 4000 aan werkelijke kracht aan de as uitkrijgt.
Dus meer is niet altijd beter.

En als je dan 3000 watt aan warmte weg gaat stoken.. dan is het wachten tot de zooi smelt.

En als mensen dan beweren dat een motor een rendement van bijna 95% heeft dan lig ik al onder de bank van het lachen.
Zelfs een rustig draaiende motor kan dat niet leveren, geloof dat de beste motoren 88% halen, en dan langzaam draaiende laag vermogen motoren.

GJ

Wim, Plettenberg heeft dus helemaal geen gegevens over dit soort vermogens.

En als mensen dan beweren dat een motor een rendement van bijna 95% heeft dan lig ik al onder de bank van het lachen.
Zelfs een rustig draaiende motor kan dat niet leveren, geloof dat de beste motoren 88% halen, en dan langzaam draaiende laag vermogen motoren.

GJ
Ulf Herder werkt bij schulze , maar heeft heel wat Pletti' ontworpen en vloog zelf ook F5B(F). Steve Neu heeft ooit ook eens op een WK verschillende motoren getest op zijn Dyno. (Waarden waren volgens mensen die het kunnen weten nogal flatterend.

De beste electromotoren halen zo'n 99% maar die vallen dan wel een tikkie te zwaar uit voor onze toepassingen. 95% is best te doen, zelfs met een buitenloper, alleen is dat het maximale rendement en daar kunnen wij alweer niks mee aanvangen(hoogstens voor een sunrise/sunset wedstrijd).Zelf heb ik met mijn Unilog een paar motoren gemeten in vlucht( aantal waarden in Drivecalc gezet), is natuurlijk niet exact, maar geeft een goed idee:

Mijn eerste outrunner (Torcman), die ik voor 7 cellen/2SF5B gebruik, heeft bij 100A 67%. Mij Lehner Basic 5000 inrunner (met vertraging) in F5F > 82%. Mijn Scorpion F5F outrunner (zelf gewikkeld) met 3S/140A 80%. Dit weekend vlieg ik hem met 4S in wedstrijd: Hooggerekend 82% bij 170A..., ben benieuwd in hoeverre dit met de gemeten waarden zal overeenstemmen. Deze waarden zijn MET regelaar (en vertraging) ( YGE 120 , CC125 en Kontronik Jive 100+LV respectievelijk...)

Joop,

normaal gesproken worden de motoren niet zo heet.
Denk dat Wim of Luc daar meer over kunnen vertellen.
Maar als je enorme vermogens weg gaat stoken en volledig de plank misslaat met de setup gaat het stuk (de magneten doen het niet zo goed meer, wat je dus niet meteen merkt).

Als ik hier dan een romp krijg waarvan de epoxy in staat van ontbinding is en het ding stinkt naar verbrande wikkelingen dan is er waarschijnlijk iets overleden.

Ik weet binnenkort wel hoe heet het spul allemaal word, verwacht begin oktober de Surprise te vliegen.
Regelaar zal niet warmer worden dan een graad of 40 bij F5B gebruik.
Motor zal ook zoiets worden, misschien iets warmer.

Ik neem de setup over die mij aangeraden word door wat duitsers en door Plettenberg.
Plettenberg 220/37 A1 P4 , 7:1 mit 18x19 und 5° Spinner an 4S 4000er Kokam und Markus SL250

De hele setup blijft na 10 stijgvluchten koel, handwarm.
Stromen zijn tussen de 270 en 350A.

Dat zijn waarden die echt gemeten zijn zonder enorme koelgaten of andere trucs.

GJ

Euhm GJ, ik weet niet wat jou probleem is hoor. Er is niks mis met een Neu motor, een Sergey propellor of zelfs een Castle Creations regelaar. :)

Heb ik ooit gezed dat een Neu motor 95% efficiency haald in een F5B setup?! Dat kwam uit die calculator bij de door mijn ingevulde waardes. Natuurlijk is dat niet waarheids getrouw.

Maar ik geef toe dat ik stiekem wel zat te hopen dat we boven de 85% zouden zitten met de moderne F5B motoren in het algeheel genomen.

Laat ik het zo zeggen. Als je mij er eind van volgend jaar uit vliegd dan eet ik mijn pet op (niet letterlijk).

zo.... genoeg grapjes.

Ga je mee naar Muncie of wat?! :)

Jos

P.s. wat betreft stank in de romp..... daar heeft wel een motor ingezeten waarbij de regelaar een keer is afgefikt. Die motor ruikt altijd nog lekker als ie een beetje warm werd. Hij is nou ook niet bepaald schoon. :)

Ik schrijf toch helemaal niet dat er iets mis is met Neu, Castle of iets dergelijks?

Als je goed leest dan kan je ook lezen dat ik schrijf:"de topmotoren zullen elkaar niet veel ontlopen, dit geld dus ook voor Neu, Kontronik, etc"

En natuurlijk zit je niet boven de 85%, kan niet.

En jij kwam met de calculator en de opmerking:

""Zelfs voor de peak belasting ziet het in de calculator er nog steeds zo uit;
http://www.f5b.co.uk/sites/default/f....7.preview.JPG""

dus je had er vertrouwen in dat de motor dit onder piekbelasting zou doen.

We zijn gisteren op de club weer van onze krukjes gevallen van het lachen....

En of ik je zoek vlieg eind volgend jaar.
Geen idee, gaat me er ook niet om of ik iemand zoek vlieg, ik wil gewoon wat ervaring opdoen en proberen F5B in Nederland weer een beetje van de grond te krijgen.

Ik geef mezelf wel een aardige kans om constanter te vliegen dan jij.
Heb wat meer basis in het vliegen en ben ook nooit gestresst als ik vlieg.

Ik zag wel iemand die, als ie nu modern spul zou hebben, waarschijnlijk hoger zou eindigen dan jij , namelijk Joris Crevecoeur.
En als Gerben zich erop zou storten zou hij ook vrij snel in de top meevliegen.
Zelf zit ik een niveautje onder Gerben dus ik moet gewoon trainen en ervaring opdoen.

Nu ga ik even kijken of ik de Plettenberg in de Hawk kan proppen...

DSC00334.JPG

GJ

Ik zag wel iemand die, als ie nu modern spul zou hebben, waarschijnlijk hoger zou eindigen dan jij ...
GJ
Onderschat het niet... In Frankrijk was er een F3B piloot die de electrovliegers even ging leren hoe het moet en zich topmateriaal aanschafte. Zijn F3B vrienden hadden al voorpretjes bij het denken aan de bolwassing die hij de F5B-ers ging geven. Hij eindigde in iedere wedstrijd laatste en heeft zijn materiaal dan maar verkocht...
Ik vind Jos een goede piloot, in ieder geval veeeel beter dan mezelf. Hij experimenteert alleen teveel en denkt misschien ook dat hij met een bepaalde materiaalkombinatie onklopbaar wordt. 't is pas als je bij de top zit dat je het beste materiaal nodig hebt...Met iets minder en veel wedstrijd vliegen kom je er ook, zeker nu met de limiters...Overigens mag ik Jos ook graag wat jennen. Ik denk dat hij daar tegen kan...

O, nog iets. Dit op F5B.DE al gelezen?

http://www.f5b.de/antriebskuehlung.html

Laatst bewerkt:
Wim, ik onderschat het niet maar ik weet wat ik kan en wat ik niet kan.

Ik ga geen mening geven over iemand, ik heb alleen Joris zien vliegen en daar was ik, en met mij ook andere mensen, behoorlijk van onder de indruk.

Mijns insziens moet je 1 setup nemen en dan net zo lang gaan vliegen tot je constant vliegt.
Als je dat onder de knie hebt en je je techniek zonder na te denken kunt vliegen dan kan je een snellere setup gaan kiezen.
Mijn streven is om constant 35 beentjes te kunnen vliegen en ook de doellandingen altijd volledig in de punten te zitten.

Daar heb ik dus de S14 en de S16 voor aangeschaft, om volgend jaar ervaring op te doen.

GJ

Mijns insziens moet je 1 setup nemen en dan net zo lang gaan vliegen tot je constant vliegt.
Als je dat onder de knie hebt en je je techniek zonder na te denken kunt vliegen dan kan je een snellere setup gaan kiezen.
Mijn streven is om constant 35 beentjes te kunnen vliegen en ook de doellandingen altijd volledig in de punten te zitten.

Daar heb ik dus de S14 en de S16 voor aangeschaft, om volgend jaar ervaring op te doen.

GJ
Klopt, en dat is inderdaad heel realistisch. In 2S/7 cellen hadden we dit jaar een nieuweling. Goed materiaal(Raketenwurm 2, NEU, CC180) vloog in het begin met moeite 16 beentjes. Op onze (voor)laatste wedstrijd vloog hij er in zijn laatste vlucht al 27 en komt dus aardig in de buurt van de "anciens". Voor iemand die jong is kan het dus tamelijk snel gaan...

Van 35 naar 40 is al een heel end. Boven de 40 begint het dan echt moeilijk te worden.'t Zit hem vooral in de bochten. Goeie piloten vliegen maar een goeie halve seconde buiten het parcours.De mindere piloten zo'n 2-3 seconden....Dat haal je met een supermotor nooit in, integendeel, dan worden die bochten bij een hogere snelheid nog moeilijker...

Laatst bewerkt:
De prent van de calulator was meer om aan te geven wat het voltage en de stroom was tijdens peak belasting. Ik heb de constante van de prop en de weerstand van de lipo cellen aangepast zodat dit perfect klopt met mijn gemeten waardes.

Wim, ik weet dat ik te veel experimenteer. Maar in de tussentijd vlieg ik wel op elke wedstreid die ik kan vliegen. Ook tijdens de Engelse wedstreidjes vlieg ik vaak nog een rondje extra om te oefenen terwijl die ander lui een beetje staan rond te kletsen.

Vindt je het gek dat ik nu maximaal 43-44 beentjes vlieg met en minder dan optimale kist?!

Om terug te komen op de bedoeling van dit draadje;

GJ heeft inderdaad gelijk dat meer vermogen niet perse een betere score met zich mee brengt. Mede omdat je er niet zo veel meer snelheid bij krijgt.

Ik denk dat het belangrijk is dat mensen niet proberen onder de 30 seconde motor loop tijd. Doe je dit wel dan loop je alleen kans op problemen en je volbrengt de volledige F5B taak toch niet.

Echter het zou mooi zijn als we de meeste toch onder de 40 seconde kunnen krijgen. Dan begint het echt leuk te worden.

GJ, ik vindt het een leuk initiatief met die Hawk maar als die kist zometeen ontploft met die Plettenberg F5B setup dan ga ik toch zeggen " I told you so ".
Hou het op ~2,5KW maximaal, dan heb je er tenminste nog lang plezier van.

Jos

Back