Tips en trucs voor High Power modellen

BMI lipo regulator voor ontv. accu?

Een oordeel gevraagd. Specs voor deze regulator kan ik zo snel niet vinden. Andere regulatoren zijn de revu al gepasseerd. De BMI's zijn goedkoop en wijdverbreid beschikbaar.

Kunnen de elektronicie iets vertellen over deze lipo regulator van BMI? Goed voor f5d, of f5b? Of helemaal niks gedaan?

p1090089.jpg
http://img203.imageshack.us/img203/4016/p1090089.jpg

Goedkoop is vaak duurkoop.
BMI levert nou niet de meest fantastische spullen.

Jos vliegt met deze, heeft ook een mooie safety switch erop en kost maar 28,50 bij aerobertics.be
flighttech8aregulator.jpg

Hier staat ie op de site.
De 8A versie.

Aerobertics.be - flightpower

GJ

Jos gebruikt de 5A versie. De mijne zijn ook net op de post gegaan vanuit Engeland. Was die 8A versie wat betreft formaat ook niet een stuk groter?

Idd, ik gebruik de 5A versie van Flighttech en die is eigenlijk al overkill. Hij is gelukkig niet veel groter dan een Futaba R617FS ontvanger en lekker dun. Je kunt hem er dus mooi onder tapen, dat doe ik ook. Linear dus geen storing, ook niet als hij zo dicht bij de ontvanger zit.

Bovenstaand unit van BMI (nog nooit van gehoord) is duidelijk een switching regulator. Je ziet de 2 capacitors aan bijde uiteinden waar de draden zitten gesoldeerd om de ripple een beetje op te vangen, een inductie spoeltje aan de rechter kant een de switching chip aan de linker kant. Als je er een paar lampjes aan hangt en er dan een paar ampair door jast kun je makkelijk voelen of dat die chip heet wordt. Even kijken bij welk amperage dat gebeurd.

Dan heb je nog de storing dus, deze unit ziet er niet uit als of er specefiek wat aan gedaan is. Geen shielding ofzo. Dus ik zou hem niet binnen 5cm van de ontvanger en antenne willen hebben. Tja, dan is zo een F5B/F5D romp toch in eens best wel klein.

Voor een kist die alles bij elkaar van 500 tot 2000 euro kost is een extra 10tje best wel te slikken. Goedkoop komt dus niet in mijn woordenboek voor als het om dit soort dingen gaat.

allemaal weer zeer welkome info. Goed om te weten dat het een switching regulator is. En er geen shielding aanwezig is. Dus daarom de benodigde afstand van 5cm. Je legt je regelaar tenslotte ook niet naast je ontvanger. Al met al, geen drie keer hoera voor dit design.

Vond deze regulator klein en misschien fijn voor een pylon racertje. Juist vanwege de kleine afmetingen (tov 10A regelaar toch nog weer flink). Ivm twijfel over de bruikbaarheid heb de foto van de interne componenten maar eens hier op het forum gepost. In een opwelling gekocht voor iets van 12euro bij de modelshop in het dorp. Zal er eens 2A continu doorheen halen en overwegen of ik hem tzt als BEC in ga zetten in een gewoon kistje.

Als hij A) niet te heet wordt en B) geen storing geeft is hij natuurlijk gewoon bruikbaar. Met 2.4Ghz is de kans op storing een stuk kleiner maar nog wel mogelijk. Enige manier om het te weten is om het idd in een schuimwafel te testen.

Overigens stop ik een nieuw component (motor, regelaar, wat dan ook) ook niet meteen in mijn beste kist.

Met alle plezier, jos

Ah, ik dacht echt dat je de zware versie had Jos.

Sundaypilot (ronald toch?) , ik heb hier nog een werkloze Markus switched BEC liggen.
7-35 Volt in, 6V uit, 5A.
http://www.markus-rc.com/bec6v_en.html

In mijn Surprise heb ik de 5Volt getest, alle roeren tegengehouden, en hij bleef netjes op 5 volt staan.

Als je de Markus BEC kan gebruiken dan stuur ik hem je zo op.
Vergoeding? doe maar een colaatje op een warme wedstrijddag.

GJ

De 2S 360mAh Rhino accu had ik al op het vizier uit de eerdere posts van Jos. En heb er een bij Hobby City besteld. Klein pakketje zeg! 22g. In m'n RW2b vlieg ik voorlopig nog even met een 1000mAh sanyo pack (onladen tot 4.0V geeft:830mAh). De RW2b is wel zwaar geworden 1280g zonder lipo, 1690g met lipo.

De andere ontvanger pakketjes die ik normaliter gebruik zijn KAN NiMh met typisch 350mAh/400mAh (in theorie). Typische realistische capaciteit tussen de 210mAh en 370mAh (400mAh nieuw). Het 350mAh pakketje dat ik in m'n S14 had zitten deed afgelopen december na een volle lading in eerste instantie maar 133mAh! bij ontladen tot 4.0V. Oei! Maar ook deze KAN cellen kan je natuurlijk ook gewoon ieder seizoen vervangen om risico's te beperken.

Door een posting van Jos werd ik echter getriggered: de servo brom ben je kwijt als je een lineaire regelaar gebruikt (de brom ontstaat door het hoge spanningsniveau van de nimh pakketjes als ze vol geladen zijn 6V +). En geen risico meer op het mogelijk inkakken van de spanning bij volle belasting. De lineaire regulator lijkt dus een logische vervolgstap later dit seizoen, en/of voor m'n S14.

Gert-Jan, bedankt voor je aanbod. Ik zie in de manual dat de Markus SBEC ook van het switching type is. Dat betekent afstand tussen SBEC en de ontvanger. Verder 3S lipo's als input vraagt en 6V levert. Daarom waarschijnlijk niet in een f5b kistje terecht komt denk ik zo. Intussen wel al een andere toepassing bedacht :) (heb nog plan voor een f3j op electro). Neem hem dus wel graag van je over!

Ronald

Laatst bewerkt:
En geen risico meer op het mogelijk inkakken van de spanning bij volle belasting.
Ronald
Tja...
Als ik de BEC van de regelaar niet gebruik werk ik tegenwoordig met switched BEC's. In mijn 2S model(Surprise7 die jij laten verrijzen hebt, goed genoeg om Belgisch kampioen mee te worden) zit een originele UBEC (omdat die bij 5V gewoon de spanning doorgeeft...), in mijn F5F model(Surprise 7) zit reeds 2 jaar een 3A switched BEC van Motrolfly. De Ubec gebruik ik reeds meer dan 5 jaar (o.a.op de Liftoff XS die je ook wel kent). Nog geen enkel probleem gehad.In mijn nieuw model komt een 7.5A Turnigy switched BEC( wegens de flaps).

Wim, jij bent ook nogal van de experimenten.
Heb jij al eens geprobeerd met een 2S lipo en 3 Diodes?
Zoals de duitsers doen?

Je hebt dan een spanningsval van ongeveer 2.1 Volt maar mijn ervaring is dat de spanning nogal varieert tussen onbelast en belast.

GJ

Ontvanger stroomverzorging BEC, SBEC, nimh, lipo etc kan allemaal. Het gaat uiteindelijk om vetrouwen in de gekozen oplossing. Laatst hoorde ik dat weer ergens: vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Wim, het is een wonder dat m'n reparatie goed genoeg heeft uitgepakt. Vond het zelf geen groot succes, te veel gewicht toegevoegd. Maar toch kampioen!

Diodes, nee... Ik ben een laagspanningsfreak, met 7 nicads en >100A heb je niks meer over om te laten vallen. Met de moderne lipo's en 300A ziet dat er wat beter uit, maar ik neem niet graag onnodige risicos...Voor de rest ben ik het met Ronald eens, je moet gebruiken waar je het meeste vertrouwen in hebt.

Diodes en ook gewoon de Nimh ontvanger pakketjes hebben 1 ding tegen. Dat ene dingetje dat het opzich al waard maakt om een regulator te gebruiken. Namelijk een constant voltage of er nu flink stroom wordt getrokken of niet.

Je zult merken dat bijvoorbeeld de befaamde Volz servo's maf gaan zitten jitteren (zelfs al gebruik je 2.4Ghz) als het voltage te hoog is. Dit krijg je met vers geladen 4x Eneloop al en zeker met 5x Nimh.

Een Hyperion DS09 servo is officieel ook maximaal 5.5 volt dus wat ga je dan doen?

Haal je de piek voltage omlaag om die problemen te voorkomen dan zakt het voltage bij piek stroom een behoorlijk stuk onder het ideal. Je kunt met 2.4Ghz ontvangers zelfs problemen krijgen zoals de beroemde Spektrum "brown out" toen Spektrum nog net nieuw was.

Een diode kan je van binnen ook makkelijk overbelasten of mechanisch breken.

Daarmee is voor mij de diode de "goedkope" oplossing die het toch niet helemaal is.

Jos, Gerben

Hoe staat het met het 25 dollar experiment.
Laatste tijd niks meer van gehoord eigenlijk.

Welke is nou beetje geschikt voor instap f5b?

Mark

Mark, ik weet niet of Gerben er nog wat mee gedaan heeft maar voor mij is de zaak eigenlijk afgehandeld.

Ik weet zeker dat het wel werkt maar zie niet in waarom ik er zelf nog geld in moet stoppen. Als ik rijk was dan zou ik dat wel doen maar dan heb ik daarmee slechts 1 setup bewezen en er zijn best wel wat verschillende opties mogelijk.

Daarom stel ik voor dat een ieder die graag goedkoop met F5B wil beginnen een voorstel doet met een setup en dan zal ik wel antwoorden hoe ik de kansen inschat.

Persoonlijk vindt ik het nog steeds een geweldig idee. Je begint met een 25 dollar motor en als je wat anders wilt of wat beters dan leg je die 25 dollar motor aan de kant. Wat kan je daar nou verkeerd aan doen? De vertraging en wellicht de complete rest van de setup kan gewoon door naar de volgende stap.

Nog beter, je kunt voor een paar dollar ook een extra motor pinion bij Neu bestellen. Moet je ze even e-mailen. Dan hoef je dus niet eens die pinion van die 25 dollar motor af te slopen en kun je zelfs nog makkelijk wisselen.

Jos

Goed bezig.

Let even goed op dat de stalen pinnen er niet langzaam uit komen tijdens het vliegen. Elke vlucht even checken. Mochten ze toch bewegen moet je met een centre punch het aluminium even bewerken rond de pin zodat hij er echt niet meer uit kan komen.

Valt me wel een beetje tegen dat een prop van 115 euro zo slecht op de romp aansluit. Wellicht dat ik de 16x18 eflight ook nog wel ga proberen.
Maar ja, morgen maar weer verder met het gigaficeren van de wurm.

Johan, dat doen alle Pils props. Komt omdat het origineel ontworpen was voor een andere romp, toen ze nog met 45mm dikke wasmachine motoren rond vlogen.

Een Sergey prop is overigens maar 100 euro.

Back