Tips en trucs voor High Power modellen

Wim, Ron. Hahaha.
Zeg waarom vliegen jullie eigenlijk niet ECHT F5B ?!!

Val,
Ooh nu snap ik het. Ja ik gebruik een timer die op 3.20min staat voor het oefenen, een timer die op 24 seconde motor loop staat zodat ik weet wanneer ik moet stoppen met de rakken en overgaan naar duur taak. Als je de 10minuten niet vol maakt dan heb je zo een slechte score!!!

Voor de individuele klim vluchten gebruik ik niks. Heb toch eigenlijk niet de tijd om daar wat mee te doen. Te weinig reactie tijd als de klim tock maar 2 tot 2,5 seconde duurd.

Jos
 
Fixed wing??? Dûh. Ik vraag me af of ik na 17 jaar niet vliegen het helivliegen nog in mijn vingers heb. Zoiets als zwemmen, verleer je ook nooit?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben keihard aan het werk!

Nieuwe functie dus effe orde in de chaos brengen.

GJ
 
Gerben,

JW vroeg me dat ook al. :)

Ik gebruik het volgende;

Hobbycity Rhino 2S 360mah Lipo
Flight Tech 5A lineare regulator
Micro Deans copy stekkertjes tussen Lipo en Regulator

Die Rhino pakketjes kosten 4 dollar en na een jaar denk ik dat ik die gewoon aan de kant zet. Dat is mij het risico niet waard. Gewoon nieuwe kopen begin volgende zomer. Ik heb er iets van 6 en nooit een probleem gehad. Ik doe meestal 2 volle F5B vluchten en dan laad ik hem weer vol met 0.2 ampair. Dan is hij vaak binnen 15 minuten weer vol en er gaat slechts 50mah in terug.

De regulator uitgang heb ik rechtstreeks in de vleugel stekker ingesoldeerd zodat de route naar de vleugel servo's zo kort mogelijk is. Van die stekker gaan er dan 2 of 4 servo stekkers terug naar de ontvanger.

Deze regulator heeft ook een "safe switch". Dat wil zeggen als het contact verbroken wordt dan gaat de regulator juist AAN en niet UIT. Er loopt ook geen belangrijke spanning door een schakelaartje met wellicht niet zo goed contact.

Ik gebruik nu geen schakelaar meer maar ik lijm een servo stekkertje in de romp. Zo dat je er een vrouwlijke servo stekker zonder mantel van buiten in steekt om de regulator UIT te zetten. De heeft dus echt de minste lucht weerstand omdat er alleen 3 kleine gaatje in je romp zitten waar die 3 goude pinnetjes in gaan. Je kunt ook een 3,5mm of zelfs 2.5mm geluids stekker en vrouwje gebruiken met het zelfde effect. Dan heb je slechts 1 wat groter gaatje maar een sterkere stekker. Zit ik te overwegen.

Ik heb ook een Jeti MAX BEC geprobeerd maar die werd best warm. Zelfs als er geen belasting op stond! Dit komt volgens mij door het ontwerp waarbij de Jeti 6 kleine Fets heeft die samen werken en hun warmte aan een alu koel plaatje afgeven. Helaas wordt er altijd eentje warmer dan de andere en die doet dan een soort van run away process en het plaatje wordt heet. De Flight Tech heeft slechts 1 idioot grote Fet die nooit warm wordt. Ik heb hem goed getest en hij wordt echt niet eens 5 graden warmer!!!

Je kunt deze regulator ook precies instellen op het voltage wat jij wilt. Dus als je bijvoorbeeld liever niet meer dan 5.5 volt wilt omdat je Hyperion DS09 servo's gaat gebruiken.

In het Avionik 2008 draadje op RC Groups staat een grafiek van een vlucht van mij waarbij ik een 2de Unilog speciaal op de ontvanger had aan gesloten om het voltage te meten. Dat was dus gewoon 5.5 volt voor de hele vlucht. De enige afwijking was 0.01 volt.

Jos
 
Jos, ik zou je motor niet met koolstof wikkelen maar met Kevlar (Aramide).
Ooit al eens aan gedacht dat je hem dan opnieuw moet gaan balanceren?
Ken je iemand die dat kan, dynamisch balanceren, dus op een hoog toerental?


GJ
 
GJ,

Denk nou niet dat je het beter weet. ;) Ik heb deze informatie van de Italianen en die zijn door schande wijzer geworden.

Zij gebruiken speciale UHM carbon omdat die zo min mogelijk rek heeft. Ook gebruiken ze Ciba 5052 hars die 8 uur met 80 graden C wordt na gehard door de hele rotor in de oven te gooien.

De koolstof wordt aangebracht onder spanning, zodat alle rek er uit is.

Het idee is dat de lijm waarmee de magneten op het alu middelstuk zijn gelijmd niet alle krachten kan hebben met die idioot hoge toeren. Dus het is zaak de krachten te delen over het koolstof om de magneten heen en de lijm waar mee ze zijn vast geplakt. Als er dus veel rek in de koolstof (aramide veel meer rek) zit dan laat de lijm aan de onderkant al los voor dat de koolstof zeg de helft van de krachten op zich neemt. En in dat geval komen de magneten dus los en kan de koolstof alleen nog de nu los hangende magneten opvangen op weg door naar je stator. EXIT motor.

Dit is geen kinderspeelgoed en het hele process moet goed gebeuren. Iets waar Neu geen tijd voor heeft tijden de productie. Dan zou de motor nog een heel stuk duurder zijn.

Ik zal de Italianen nogmaals vragen wat betreft balanceren. Maar ik geloof dat ze dat niet opnieuw doen. De originele koolstof wordt vervangen door nieuw en als alles gelijk matig wordt aangebracht dan zal het wel goed komen. Dat beetje koolstof is lang niet zo zwaar als de magneten. Maar je hebt wel een goed punt.

Nu komt het leuke argument. Wat schiet je er mee op?! Het schijnt dat een Neu motor niet echt efficienter wordt boven de 60.000 toeren. Dit omdat je dan de maken krijgt met verliezen in het stator ijzer. Dit is in tegenstelling met een Hacker achtige motor die niet zo veel ijzer in de stator heeft en al helemaal niet zulke duidelijke bewikkelde polen.

Met andere woorden, blijf gewoon onder de 70.000 met een Neu of gebruik een Hacker achtige motor met onder de 90.000 toeren.

Jos
 
Hmm, laat ik het anders zeggen, ik zou nooit carbon gebruiken, ook fabrikanten gebruiken geen koolstof en dan niet omdat het moeilijker te verwerken zou zijn dan aramide.

En als ze niet zouden balanceren dan zou dat betekenen dat we vroeger voor niks de Corally motoren hebben laten balanceren en die draaiden maar 30000 rpm?

Italianen, dat zijn toch die autobouwers die hele mooie modellen kunnen bouwen maar steeds stuk gaan ;-) ????
 
GJ,

Ik geloof dat je grapjes aan het maken bent en niet meer serieus bent?

De Italianen hebben anders wel de Europese Kampioenschappen gewonnen, zowel als land dan wel als individu (Remo Fratini) en ook in de Eurotour staat Remo 2de en alleen omdat Wolf net een puntje meer had, Remo heeft meer Eurotour competities gewonnen dan Wolf.

Daarnaast doen de Russen het zelfde met de Neu motoren en daarmee vliegen de Jappen nu ook, van de Russen gekocht.

Kevlar heeft VEEEEEEL ste veel rek.
 
Heb maar een Kontronik KIRA 600-38 geregeld. Zonder ventilator en voor gebruik met een Neu vertraging.

Die kan iets tegen de 100.000 toeren hebben en dan zit ik met 70 of 80 duizend toertjes dus lekker veilig.

Ik wil namelijk naar en kleinere prop toe met meer toeren.

Nu;
17" prop
66.000 toeren
3300kv motor

Straks;
16" prop
~75.000 toeren
3800kv motor

Daarnaast is de regelaar ook een stuk blijer met een 2 polen motor.

Jos
 
Dag Jos,

laats heb ik hun ook een mailtje gestuurd welke rotor die kira's hebben:
its a 2 pole motor. We fly the 600-38-6,7 with 16x17" or bigger
in F5B with 5s.
17x20" needs to much current at startup and you loose to much watts in my opinion.


Mijn ventilator centert niet perfect, daarom is het wellicht goed om die er maar direct uit te laten.
Op mijn vraag of ik die beter al draaiend kan glad vijlen. het summiere antwoord:
the ventilator is ok

Jij wil dus op 6s gaan met die 38, welke vertanding ga je gebruiken?
Kan je dit met een of andere calculator benaderen, of ga je gewoon testen?

Valère
 
Val,

Ja die ventilator zie ik niet zitten. Je hebt er ook niks aan omdat de motor maar 2-3 seconde loopt en dus wordt de motor daar niet echt koeler van. Beter gewoon een klein NACA lucht gat over de motor voor lange termijn koeling.

Om hem er uit te halen moet je de motor open halen. Beter al meteen in de fabriek er uit laten idd.

Ik vlieg alleen met 6S nu. Heb 5S na Kiev eigenlijk niet meer gebruikt. Het is makkelijker om bij 1 formaat pakket te blijven zowel voor de motororen als de lipo packs. Je kunt ook voor 5S kiezen maar dan moet je dus zo rond de 4000KV hebben om het zelfde vermogen en toerental te berijken als dat ik nu met 3300KV en 6S draai.

Heb al een 1511/1.5D gevlogen en die heeft iets van 3600KV. Dit met RFM 15x16 en 5.2 vertraging.

De Kontronik wil ik met 6.7:1 vertraging vliegen en RFM 16x17 en beter de Italiaanse prop die het zelfde vermogen trekt maar beter gaat.

Calculator zit in mijn hoofd.

Jos
 
Val,

Kontronik heeft van de FUN naar de KIRA serie wat veranderingen door gevoerd wat betreft de vertraging. Dick Whitehead heeft al het een en ander kapot gemaakt. Tevens ben ik niet zo kapot van de Kontronik / Hacker manier van het bevestigen van de vertraging, niet gebruiks vriendelijk (smering) en ook niet 100% betrouwbaar.

Bovendien wil ik persoonlijk geen problemen hebben met het wisselen van motoren in mijn kisten en dus wil ik bij 1 en hetzelfde merk vertraging blijven zodat ik zeker weet dat het allemaal past en in nood verwisseld kan worden.

De Plettenberg, Hecker, Kontronik en Neu motoren hebben bijna allemaal de gaten op een andere diameter zitten en ook de ass met het lager heeft een andere afmeting, zucht.

Dus vandaar dat ik een Kira motor op een Neu vertraging ga zetten. Is niet zo veel werk en dan weet ik tenminste dat het allemaal goed komt.

Een Neu vertraging kost ook slechts $99 en een Hacker of Kontronik zonder vertraging is ook niet zo duur. Lijkt het allemaal wat goedkoper. ;)

Jos
 
Jos,
Ondertussen zitten genieten van de muziek die je stuurde :)

Ik ga eens zoeken op die Dick Whitehead, wat die allemaal kapot maakt :-D
Mijn vermoeden was dat je naar een nog grotere vertraging zou gaan maar of dit iets uitgaald moet je aan mij niet vragen, het zou in ieder geval vriendelijker op de stroom zijn als dat zou kunnen. Bij die grote props heb je een heel eind waar ze geen vermogen vragen, en dan plots kom je in een steile kurve waar 100 toeren meer een aanslag maakt op de stroom, heel vreemd. Ik ga nog eens die data bekijken van jou met die toerenmeting in flight dat is best interresant om te zien hoever je de motor smoort.

Val
 
Ik had dat draadje al gelezen van Dickw Waarin hij een Kont op 70K laat draaien Dit heeft me mede overtuigd van deze motor te nemen.

Die toenemende power in dat andere draadje van hem, kwam dit nu door de reduktie die loos draait?
Another possible reason could be the tooth ring in the gearbox that the planets turn against spinning loose a little.

Not with the Neu gearbox. Waarom niet, zijn die mechanisch verankerd of zo?

Val
 
Back
Top