Tips en tutorials Metaal draaibank

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door corvl, 3 apr 2011.

  1. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Max, voor mij mag je gewoon doorgaan hier !
    Ik snap ook niet waarom Emil zo'n opmerking plaatst en vervolgens dit draadje open laat, dus gewoon doorgaan hier.
    Er zijn tenslotte ook wel honderd draadjes over Lipo's of accu laders.
    DOOR GAAN aub.
     
  2. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    Ik heb kennelijk een langere neus als jullie, want als je even terugleest zie je dat Emil de draadjes keurig aan elkaar geknoopt heeft.

    Dus lekker blijven posten, komt allemaal goed:D
     
  3. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    tumble reverse en draadjes

    Hallo allen,
    Tuurlijk gaan we door, ik bedoelde met het "over gaan" uitsluitend mijn voorstel voor een nieuw draadje.
    Het belangrijkste is dat iedereen de door anderen opgedane ervaringen kan lezen en er mogelijk zijn voordeel mee kan doen:D.
    Over de tumble-reverse nog een mooi open plaatje van een Southbend uit 1910:

    [​IMG]
     
  4. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    neuzen..

    Hi all,
    Nog even over de HM beitelplaatjes. Terecht is eerder e.e.a. over de "neuzen" en vrijloophoek opgemerkt. Daarentegen voorzien de meeste beitelhouders in een een compensatie indien er geen vrijloophoek op het plaatje aanwezig is, zie vooral de draadsnijplaatjes. Misschien overbodig maar toch... het blijft ten slotte "schillen" van materiaal, of het nu piepers zijn of metaal is, dat maakt niet zo veel uit..:D
     
  5. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Er moest een kamer gedraaid worden in het onderdeel dat werd opgespannen in de drieklauw. Hoe ver de beitel het materiaal in gaat is soms lastig bijhouden, sinds ik op de langsgeleiding alleen maar een handwieltje heb, geen digitaal/DRO. De oplossing om de geleiding te blokkeren is niet nieuw. Deze "eindstop" had ik ff in elkaar geknutseld voor de klus:

    [​IMG]


    Als ik het werkstuk afwerk op de juiste afmetingen dan wordt de eindstop weer weggehaald. Het onderdeel is gefreest als toebehoren bij de machine, en blijft nu op het machinebed liggen:

    [​IMG]
     
  6. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    bedstop

    Hallo Zore
    Handige bedstop voor de Compact 5:D! Als je dan ook nog een slipkoppeling op de langsvoeding maakt heb je een fail-safe begrenzing. Spaart ook breekpennen bij "onoplettendheid" en heb je tevens herhaal- nauwkeurigheid.
     
  7. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    snelwisselbeitelhouder systemen

    Hi all,
    zie #70
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2012
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  9. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    logisch

    Hallo Ron,
    Dan is het logisch.
    Waarom het plaatje in #63 niet meer werkt terwijl precies dezelfde link in een ander subforum wel werkt is mij een raadsel... Is toch nog iets meer gebeurd denk ik.
    Edit: heb me vergist daar werkt het ook niet meer.
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2012
  10. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    snelwissel revisited

    snelwisselbeitelhouder systemen
    Hi all,
    Misschien nog even een intermezzo, ditmaal over snelwisselbeitelhouder systemen. Ik weet niet of er behoefte is om de ervaringen uit te wisselen, wie weet. Voor de gebruikers van de conventionele draaibank kunnen de ervaringen interessant zijn.
    Dus bij deze de vraag.
    Wie heeft er ervaring met de systemen van:
    1. EMCO
    2. Myford
    3. Rapid
    4. Dickson(=Rapid, wie eerst was is niet zeker)
    5. AXA
    6. TWG
    7. Haase
    8. Multisuisse(=Multifix), het origineel van 5 t/m 8
    9. Drehblitz(=eigenlijk het origineel van Multifix, gezien de patentovername )
    10. Aloris
    11. KDK
    12. Duplomatic
    13. Impero
    14. Mori
    15. Tripan
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2012
  11. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    gebruikerservaring

    Ik zal wat ervaringen neerleggen.
    1. EMCO
    - de kleinere systemen met 2 geleidingvlakken voor oa Compact 5 en 8 voldoen redelijk tot goed. Nauwgezet inspannen is wel nodig om een redelijke herhaalnauwkeurigheid te krijgen omdat de houders toch makkelijk een beetje kunnen verdraaien. Redelijk/flink geprijsd. Nauwelijks nog origineel verkrijgbaar.
    - de grotere asymmetrische met 2 geleidingsprisma's voor oa Compact 10 en Super 11 voldoen goed daar de houder niet kan verdraaien tijdens vastzetten, zijn wel aan de kleine kant voor zwaarder verspaningswerk. Myford Rapid en Dickson hebben ongeveer de zelfde constructie dus zouden ze eveneens goed voldoen. Flink geprijsd. Nauwelijks nog origineel verkrijgbaar.
    5/6. AXA en TWG zijn de betere high-end en veel geleverde merken van dit moment. TWG blinkt uit door ook alle houders in geslepen uivoering aan te bieden. Beiden Duits fabrikaat. Als ik ooit nieuwe houders ga kopen wordt het TWG.
    Heb vroeger een "Orient"-set gehad, was zeker niet slecht maar de afwerking en gebruikte staal soort was beduidend minder dan de toenmalige AXA exemplaren, de prijs gaf toen de doorslag.
    7. HAASE
    - type AA voor de kleinere banken, heb deze geheel geslepen uitvoering als zeer nauwkeurig ervaren. Fixatie van de houder d.m.v. 16 aanliggende prisma's, nauwkeuriger kan bijna niet. Zeer grote herhaalnauwkeurigheid. Zeer flink geprijsd. Wel goed verkrijgbaar.
    8. Multisuisse
    - type A voor de groter banken, heb deze half geslepen uitvoering als zeer nauwkeurig ervaren. Fixatie van de houder d.m.v. 16 aanliggende prisma's, nauwkeuriger kan bijna niet. Zeer grote herhaalnauwkeurigheid. Zeer flink geprijsd. Wel goed verkrijgbaar.
    11.KDK
    - type 100 voor de grotere banken, was standaard voor HARDINGE en MORI SEIKI machines, heb deze geheel geslepen en gezwarte uitvoering als zeer nauwkeurig ervaren. Fixatie van de houder d.m.v. 4 aanliggende prismavlakken, met aantrek-wig, zeer nauwkeurig. Zeer grote herhaalnauwkeurigheid. Enorm robuust. Zeer flink geprijsd. Nauwelijks nog origineel verkrijgbaar. Chinese fabrikanten lijken in het gat te springen om klonen van deze houders te leveren.
     
  12. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Het is weer draaibanktijd. vol met problemen :-(

    Ik heb het al eerder gevraagd toen ik de draaibak net had , maar verder niet meer mee gewerkt, wat betreft draadsnijden.
    De beitel blijft komt nog steeds niet terug in dezelfde groef.... ik snap echt niet waarom .. ik heb wel een vermoeden....

    Hier nog een plaatje van mijn machine:
    [​IMG]

    Vorige week was ik eventjes bij de de winkelier en heb toen gevraagd wat de juiste procedure is:
    1-beitel ertegenaan.
    2-hendel 1 naar beneden (dat is de hendel om draad te snijden, pas weer uitzetten als draadsnijden klaar is)
    3-eerste pas afnemen
    4-aan het einde, met hendel 3 de spindel om keren
    5 - als de beitel weer aan de andere kant is met hendel 3 weer de beitel de andere richting in laten gaan.

    Maar hij volgt nu niet de groef die hij de eerste keer kerfde.

    Op het moment dat ik hendel 3 in het midden zet , dan stop de spindel van de langsslede , maar draaid de klauwplaat nog steeds door, als ik dan de hendel doordraaid naar de andere kant , dan heeft de klauwplaat al meer gedraaid als de spindel van de langsslede, geen wonder dat hij niet meer in de juiste groef zit. Als de beitel weer terug bij het begin is , en ik de spindel weer de andere kant op moet laten draaien , dan ook nu gaat hij weer door het punt (midden) dat de spindel eventjes stil staat terwijl de klauwplaat doordraaid
    Hopelijk is mijn verhaal duidelijk.
    Wat doe ik verkeerd?

    Bedankt ,
    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    Hoi Cor,

    Hendel 3 moet je NIET omkeren!!

    Je moet de draairichting van de hoofdspil omkeren, dus van rechtsom naar linksom draaien.
    Alle tandwielen en de leispindel gaan dan ook de andere kant op en zo loopt je beitel terug, zo blijft je beitel in dezelfde groef, simpeler kan eigenlijk niet.

    Als je de leispindel omkeert, wat jij doet, schakel je hem uit het ene tandwiel en in een ander, zo verbreek je de verbinding tussen de hoofdspil en de leispindel, en dus loop je uit de groef.

    Dus heen en terug door simpel de hoofdspindel recht- en linksom te laten lopen, dan gaat je beitel ook heen en terug.
     
  14. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Kijk eens een paar pagina's terug ;)

    Oftewel; als je er zeker van wilt zijn dat je niet in de fout gaat, niet de spindel omkeren, maar de bank stilzetten (evt. eerst handmatig de beitel uit het werkstuk halen). Dan de bank achteruit laten draaien tot de beitel weer aan het begin is, de motor weer stilzetten, de beitel voorzetten en de bank weer (vooruit) inschakelen.

    Alternatief is een draadsnijklok kopen (als je die tenminste op je bank kunt bouwen) of de "very oldfashioned way:"

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    ohhhh..... ik moet de motor stilzetten , draairichting van de motor omdraaien en zo overnieuw beginnen..

    Ik begreep (ook zo van de winkelier) dat ik de draairichitng moest veranderen dmv van die hendel (3) ik moet dus met knop (4) stoppen en de motor richting omwisselen.

    Met ingeschakeld laten staan begreep ik dat je hendel (1) niet mocht bewegen.

    Ik zal het daalk nog eens proberen zonder de hendels om te zetten.

    Alvast dank voor de hulp,
    Cor
     
  16. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Je zou in principe ook die hendel kunnen gebruiken, maar alleen als de doet wat in de post van ingoo staat.
    Nu kan ik me voorstellen dat je niet precies weet wat de spoed van je spindel is, dus "for safety's sake" kun je dan beter de boel ingeschakeld laten staan en bank in tegenovergestelde richting laten draaien.
     
  17. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    De hele middag bezig geweest , tandwielen versteken, beitels omwisselen , uiteindelijk een stang afgedraaid naar 20 mm. Daarna schroefdraad erop gedraaid , en wonderlijk maar waar , het is gelukt . De beitel volgde mooi elke keer de groef ... ben blij.

    MAAR de moer past er niet op :-/ ik snap er niets van .. .heb deze tabel bekeken:
    http://tisj.com/~tisj9a2/moodle/mod/resource/view.php?id=3235

    -Stang afgedraaid naar 20 mm
    -tandwielen verstoken voor spoed 2,5 mm
    -60 graden beitel genomen en 1,58 mm diep gegaan ( denk ik toch).

    De moer draait er een kleine slag op , en wilt niet verder.

    Nu heb ik een gekochte draadstang van M20 , en ik meet dat de dikte van die stang 19,5 mm is en geen 20 mm , zou dat het probleem zijn ?, moet ik de stang niet naar 20 mm afdraaien , maar naar 19,5mm?

    Nu zit ik nog wel erg te "kloten" met de afleesstreepjes van de maatverdeling. Maar denk dat ik er toch geen fout in heb gemaakt. Er staat op, "1 streepje is 0,05mm"
    Dus 10 streepjes ( is een grote streep) is 0,5 mm (maar er staat een "10" bij). Ik heb om aan 1,58 te komen, 3 grote strepen (dus 30 kleintjes) dat maakt 1,5 mm. En als laatste pas heb ik nog 1,5 klein streepje gedaan. Dan kom ik uit op 1,58 *2 geeft de 3,16 volgens de tabel... niet?!?!?

    De spoed heb ik nagemeten , die is precies 2,5 mm
    Dikte van de stang is dus 20 mm
    Diepte van de groef , tja, dat kan ik niet precies nameten , omdat m'n schuifmaat er niet tussen pas , maar het lijkt verdacht veel dat de dunste maat daadwerkelijk erg in de buurt van de 16,84 mm komt.

    Toen de moer er niet op ging heb ik doorgedraaid tot aan 4 grote strepen, dat zou 2 mm moeten zijn. (en nog past de moer er niet op) ... toch de buitenmaat te groot?

    'T is nog niet eenvoudig dat draaibanken ;-)

    Cor
     
  18. bjorn060895

    bjorn060895

    Lid geworden:
    23 nov 2010
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Haaksbergen
    Hallo Cor,

    het is inderdaad waar dat een buitenschroefdraad niet helemaal de volledige diameter heeft als het getal achter de "M" doet vermoeden. Ze is inderdaad vaak om een paar tiendes dunner. (Terwijl ik in de meeste tabellen inderdaad 20mm buitendiameter vind voor M20).

    Schroefdraad behoeft echter geen passing als het gaat om de buitendiameter van de bout en de binnendiameter van een moer. Je draad draagt enkel op de flanken, de tophoeken liggen vrij. Er is mij altijd verteld dat het geen kwaad kon om de moer dus iets uit te draaien of de bout af te draaien.

    Dus in jouw geval zou ik beginnen met het verkleinen van die Ø20mm. Als je Ø19,5 aanhoudt, zit je al op de goede weg. Mocht de draad dan nog niet passen of strak lopen, kan het zijn dat de gangen niet breed genoeg zijn. Je kunt dan de draad nadraaien op dezelfde diepte als je al ingesteld had, en daarbij het bovensupport iets te verstellen. Niet overdrijven, dan krijg je een klapperige moer...

    Hopelijk is het een beetje duidelijk opgeschreven, anders hoor ik het wel! Succes nog!

    Groetjes,
    Björn
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2012
  19. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
  20. bjorn060895

    bjorn060895

    Lid geworden:
    23 nov 2010
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Haaksbergen
    Weet je zo wat de stijging van je supportspindel is op je dwarssupport? En wat is de deling op je nonius? Als je een spindelstijging van 2,5mm hebt (wat voor zo'n draaibank niet raar zou zijn) met een deling van 100, zou je support bij elk deelstreepje 0,025mm verplaatsen. Dit komt overeen met een verandering in draaidiameter van 0,05mm.

    Als je het verschil in buitendiameter en kerndiameter uitrekent, kom je op:
    20,00-16,84= 3,16. Dat is die 2x draaddiepte die jij ook al berekend had.

    Je moet nu zorgen dat je support 1,58mm naar voren verplaatst om dat verschil in diameter in te stellen. (Als die 0,05mm per deelstreep de verplaatsing van je support per deelstreep weergeeft) 1,58/0,05 is 31,6.

    Of je deelt die 3,16 door de 0,05mm verandering in draaidiameter die je per deelstreep afneemt (mocht die waarde op je support daarvoor staan). Dan kom je op 3.16/0.05 = 63.2. In dat geval is je draad dus nu nog niet helemaal op diepte..

    Dus, het beste kun je kijken wat er gebeurd als je het handwiel van je dwarssupport 1 slag draait. Wat is de verplaatsing dan? Vervolgens verdubbel je die verplaatsing en deelt dit getal door het aantal streepjes op je schaalring. Dan weet je precies hoeveel millimeter je op de draaidiameter (!) afneemt per deelstreep.


    Rekenvoorbeeldje voor onze draaibank thuis:
    • spindelstijging dwarssupport 2mm. Dus 2mm verplaatsing per omwenteling van het handwiel.
    • Aantal deelstreepjes op de nonius: 100.
    • (2,00 x 2) / 100 = 0,04mm materiaalafname op de diameter/ deelstreep. Op het dwarssupport zelf staat 0,02mm, dat de verplaatsing van het support per streepje aangeeft.
     

Deel Deze Pagina