Tips gevraagd voor bouw Banckert van BB

• Topicstarter Topicstarter ThoFri
  • Startdatum Startdatum
F.van.Gent zei:
citrorob
Wat versta u onder zijwandjes.
Ik heb wel een vermoeden: maar weet het niet zeker dus. :oops: :oops:

:oops: Ik bedoel de zijwandjes van het lierhuis.
Een aantal onderdelen zijn groot genoeg om curves van het dek te overbruggen maar er zijn er ook die te klein zijn.

En als ik de plankje aan het bijsnijden ben, dan komt er niets bij er gaat alleen maar af. :? :lol:

citrorob zei:
F.van.Gent zei:
citrorob
Wat versta u onder zijwandjes.
Ik heb wel een vermoeden: maar weet het niet zeker dus. :oops: :oops:

:oops: Ik bedoel de zijwandjes van het lierhuis.
Een aantal onderdelen zijn groot genoeg om curves van het dek te overbruggen maar er zijn er ook die te klein zijn.

En als ik de plankje aan het bijsnijden ben, dan komt er niets bij er gaat alleen maar af. :? :lol:
O dat, dat heten kaken van de lier. :D :D

hoi ,
kleurtje?
ik spuit alles met spuitbussen ,wat oefenen en je krijgt een perfect resultaat

eerst grondverf erop ,afschuren en eindlaag

let er wel op :soms lost de éne verflaag de vorige op ,dus eerst proberen of dit het geval is op een teststookje alvorens je die boot spuit

als je grondverf en eindlaag van het zelfde merk spuitbus is wordt dit risico al iets kleiner natuurlijk

ABS eerst ontvetten dan schuren met 800 daarna kan je spuiten of met een kwast verven.
Het is een Werkschip en geen Jacht ik zou dus zijdeglans gebruiken.
Ik gebruik nooit Glansverf voor een Sleepboot.

Voor het verven van de romp en onderwaterschip gebruik ik gewoon FLEXA, wel verdunnen voor het aanbrengen dit in verband met kwaststrepen, meerdere lagen geven een mooier resultaat.

Opbouw en alle andere delen, verf ik met Humbrol of Revell of je moet aan Massabouw doen dan zijn Grote Potten voordeliger.

Jan Vos en Penneman,

Mijn dank voor jullie informatie. Als ik er aan toe ben dan zal ik met de jullie genoemde methodes gaan experimenteren en dan zal ik laten weten wat mij het beste af gaat. :D

Mvg

Rob.

En zo ziet ie er vandaag uit, praktisch nog helemaal maagdelijk wit. Nu even wachten tot het wat warmer wordt en dan buiten spuiten.

normal_IMG_2263.jpg

Groetjes,

Frits

Hij ziet er goed uit. Ik ben nu weer bezig nadat het project na wat klussen in huis stil gelegen heeft. Ik heb wel foto's maar nu nog even niet. :?

Binnen kort plaats ik weer wat foto's.

Ik zag in een ander draadje dat jullie foto's willen.....

Sorry het is wat lang geleden. :oops:

Bij deze dan :wink:

Dekhuis.JPG

En%20toen%20was%20hij%20wit.JPG

Ingewanden.JPG

Lier%201.JPG

Lier%202.JPG

Lier%203.JPG

Passen%20en%20meten%202.JPG

Passen%20en%20meten.JPG

Schroef%20en%20roeren%202.JPG

Schroef%20en%20roeren.JPG

Spuigaten%20in%20de%20maak.JPG

Voordek%20en%20start%20dekhuis.JPG

Voortgang.JPG

Binnen kort meer. 8)

F.van.Gent zei:
@citrorob :oops:
Leuk draaiwerk heb u daar van gemaakt hoor :roll:
Netjes :)
Gr
Frederik :D

Mijn naam is Rob. :oops: de citro komt van de Citroën......

Het was eigenlijk nog een verrassing maar ik heb een blind tapgat gemaakt in de messing lier die achter op het dek staat.

Door dat ik een nieuw dek heb gemaakt en alles op dat dekgebouwd is, was ik bang dat als ik dadelijk ga slepen dat ik de volledige opbouw van de romp af trek. 8O

Nu komt er onderdeks een M3 tapeind vast te zitten dat net door het dek heen steekt zodat dit messing liertje het dek op zijn plaats kan houden.

Een draaibank was niet echt nodig maar ik heb geen kolomboor en een vriendje heeft wel een draaibank. :wink:

De 3klauw van de draaibank was een beetje lomp om dit kleine liertje in vast te zetten daarom maar anders om. :wink:

Ik wil zelf ooit ook nog wel een draai- freesbankje maar die krengen kosten nog zoveel geld. Ik durf niet te zeggen duur.....

@Frederik wat dacht je van een sleeplier, die staat achter tegen de opbouw.

De schepen van tegenwoordig zijn zo sterk dat als ze gaan slepen de romp vooruit gaat en de opbouw blijft liggen.

Ik had een Bugsier daar zit de sleephaak ook aan de opbouw had alleen een stag van voordek naar mast.

Maar met 900 gram trekkracht nooit de opbouw eraf getrokken.

Daaruit cocludeer ik dat ze tegenwoordig veel sterker zijn.

Jan Vos zei:
@Frederik wat dacht je van een sleeplier, die staat achter tegen de opbouw.

De schepen van tegenwoordig zijn zo sterk dat als ze gaan slepen de romp vooruit gaat en de opbouw blijft liggen.

Ik had een Bugsier daar zit de sleephaak ook aan de opbouw had alleen een stag van voordek naar mast.

Maar met 900 gram trekkracht nooit de opbouw eraf getrokken.

Daaruit cocludeer ik dat ze tegenwoordig veel sterker zijn.

Als hij klaar is zal ik het je laten weten. 8) :wink:
Ik heb geen idee wat ik kan verwachten en misschien is het helemaal niet nodig. Maar je heb wel lekker wat te klussen gehad. :banana:

@citrorob :oops:
Hallo dat is geen sleeplier dat is een verhaalkop. :P
De sleeplier zit bij de bankerd binnen he waar aan buiten kant ook een verhaalkop op zit :arrow:
@ Jan je heb wat te vroeg gereageerd want waar de sleeplier hoort te staan en staat dat wist ik gelukkig nog wel hoor
mvg
Frederik

citrorob zei:
Is een verhaalkop geen lier dan????
@citrorob

We hadden het in eerste instantie over een sleeplier he Rob!! :oops:
En dat is een verhaalkop dus niet !
Of het de juiste benaming is ben ik ook niet 100%
zeker van. :?:
Maar beslist geen sleeplier. :!:
Waar ze hem precies voor gebruiken weet ik ook: niet omdat ik een ex binnenvaartschipper ben geweest en van zeevaart niet veel afweet.
En op de binnenvaart was een sleeplier een STRANGENLIER :)
Verders kan ik je niet helpen hoor :D :D
M .V. G . Frederik. :D

Ik weet ook de hoe zo'n ding exact heet.

Ik heb het alleen nooit over een sleeplier gehad. :?

Ik heb alleen gezegd dat ik het dek en de dekhuisjes met dit lietje aan de romp vast maak omdat ik anders bang ben dat ik ze van de romp af trek. :oops:

Of daar de kracht voor in dit bootje zit weet ik niet. Er zit namelijk maar een 40mm messing schroef onder. :lol:

Back