Tips gevraagd voor motorisering Graupner Paul Denker

Het is wel te hopen als dat je schroefas aan de motorzijde kogel gelagerd is
Anders heb je niet lang plezier van je tandriem overbrenging
Want dan gaat je schroefas naar de jachtvelden
mvg
Frederik:D

hallo

frederik heeft een punt maar er is een eenvouwige oplossing
zet een kogellager op het uitstekende stukje as en laat die de tandriem spanning op vangen
werkt net zo goed als een lager IN de as

wat de verschillende maten van tandriem schijven betreft
er is een eenvoudige oplossing om ze zelf te maken
je draait een schijf zonder vertanding en daar leg je een stukje tandriem onderste boven in en je tandriem schijfje is klaar
wel lijmen met seconden lijm of nog beter met contact lijm
wel eerst goed ontvetten
en zien dat je elke keer werkt met een volledige vertanding; dus een bultje en een putje
zo kan je makkelijk je eigen tandriem schijven maken
in de asche en de braakman werken deze reeds enkele jaren perfect zonder problemen

zo kan je een iets grotere overbrenging gebruiken en zal je motor minder warm worden
en het is nog niet zeker dat je boot minder snel zal lopen

als je wil testen met propellers zet er dan een ampere meter tussen tijdens het varen
zonder de kap er op kan je als je voorbij vaart als de dislpay groot genoeg is de waarde zo aflezen en weet je wat de boot werkelijk verbruikt met welke schroef
en kan je uitzoeken met welke schroef je boot het mooiste vaart zonder dat het verbruik heel hoog ligt

gr raf

Het is wel te hopen als dat je schroefas aan de motorzijde kogel gelagerd is
Anders heb je niet lang plezier van je tandriem overbrenging
Want dan gaat je schroefas naar de jachtvelden
mvg
Frederik:D

Het is een eenvoudige glijlager-schroefas, dus dat zou een probleem kunnen zijn. Misschien dat andere tandwielen een optie zijn, die van Graupner zijn nogal grof uitgevoerd. Losse motor- (voor 3.2 mm diameter as) tandwielen, en die voor de schroefas (4 mm) zullen toch ook wel verkrijgbaar zijn? Iemand een goed adresje daarvoor?

@raf: Zelf pulleys draaien of zo is geen optie, ik heb geen draaibank, en totaal geen ervaring met metaalbewerking, op het buigen van wat draadjes voor de reling na.

Het is een eenvoudige glijlager-schroefas, dus dat zou een probleem kunnen zijn. Misschien dat andere tandwielen een optie zijn, die van Graupner zijn nogal grof uitgevoerd. Losse motor- (voor 3.2 mm diameter as) tandwielen, en die voor de schroefas (4 mm) zullen toch ook wel verkrijgbaar zijn? Iemand een goed adresje daarvoor?

@raf: Zelf pulleys draaien of zo is geen optie, ik heb geen draaibank, en totaal geen ervaring met metaalbewerking, op het buigen van wat draadjes voor de reling na.

Niet zo moeilijk doen gewoon een kogellager aan het eind (begin as ) zetten en klaar is kees

Bedankt voor de tip, maar dan zou ik zelf een andere motorsteun moeten maken en dat betekent weer slopen. Ik heb daar nu geen tijd voor, naast een gezin met een vrouw met zware rugklachten is het al lastig genoeg om tijd te vinden om te varen, laat staan een wat grotere ombouwklus. Het liefst dus een (bijna) plug en play oplossing.

Ik denk dat met betere tandwielen ook al flinke winst te behalen moet zijn. Als ik het geluid van de Graupner setjes vergelijk met de Navy Compact van Robbe, dan scheelt dat toch een stuk. Iemand die toevallig de hart-hart afstand van zo'n Robbe vertraging weet? Misschien past het wel 1 op 1 in de Graupner kast?

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tip, maar dan zou ik zelf een andere motorsteun moeten maken en dat betekent weer slopen. Ik heb daar nu geen tijd voor, naast een gezin met een vrouw met zware rugklachten is het al lastig genoeg om tijd te vinden om te varen, laat staan een wat grotere ombouwklus. Het liefst dus een (bijna) plug en play oplossing.

Ik denk dat met betere tandwielen ook al flinke winst te behalen moet zijn. Als ik het geluid van de Graupner setjes vergelijk met de Navy Compact van Robbe, dan scheelt dat toch een stuk. Iemand die toevallig de hart-hart afstand van zo'n Robbe vertraging weet? Misschien past het wel 1 op 1 in de Graupner kast?

Niks ombouwen gewoon een kogellager voor de schroefas dat is alles

Niks ombouwen gewoon een kogellager voor de schroefas dat is alles

Dat snap ik even niet. Dat kogellager moet toch met de buitenring ergens in geklemd zitten? Althans, dat geldt voor alle kogellagers die ik ken, buitenring zit in een ronde opening geklemd, en de as draait in het middelste deel van het lager. Een lager los op de as schuiven zorgt er toch niet voor dat de axiale belasting op de schroefas en koker afneemt bij gebruik van een tandriem?

Dan moet ik de huidige motorsteun aan de tandwielzijde opboren op de plek waar de schroefas erdoor steekt, en of de motorsteun de dikte van het kogellager naar voren schuiven, wat betekent dat het plaatje hout waar deze opgeschroefd zit ook naar voren zal moeten. Of de koker voor een lengte gelijk aan de dikte van het kogellager inkorten, dan kan de motorsteun op zijn plek blijven na het uitboren van het gat zodat er een kogellager in kan. Beide niet eenvoudig, aangezien de schroefas al verlijmd zit, en de Denker door zijn smalle dekopening niet super toegankelijk is. En ik zal dan eigenlijk ook naar een gekogellagerde motor kunnen uitkijken, want de glijlagers zullen ook niet echt gemaakt zijn voor een belasting dwars op de as.

Ik zal anders wel een foto maken van de huidige situatie, en dan meteen de maten van de tandwielen en de hart-hart afstand van de schroefas en motor-as. Dat maakt het zoeken naar vervangende tandwielen, wat nog steeds de meest eenvoudige oplossing is, ook makkelijker

De schroefas die ik heb is een raboesch, aan de motorkant zit een lager van brons en een keerring om water buiten te houden.

Dit zou dus een probleem kunnen geven, echter de tandriem staat niet strak. Ik heb inmiddels een flinke tijd gevaren en ook op snelheid. De as wordt niet warm ook niet aan de motorzijde, bij overmatige slijtage zou je dit toch wel verwachten.

Een oplossing zou inderdaad kunnen zijn een lager met lagerblok monteren voorop de as.

Frank.

Sorry indoorvlieger voor het misbruiken van je draadje, maar ik ben door de diverse opmerkingen van forumleden toch gaan nadenken over een kogellager.

Ik heb nog wel ruimte voor een lager tegen het motorschot, dus de stelring naar voren halen en het tandriemwieltje omdraaien en dan een kogellager met lagerblok tegen het motorschot lijmen.

Weet iemand een geschikt lager met lagerblok? Voor een 4 mm as.

Frank.

Zo als bij het hele verhaal je BEGRIJP het gewoon niet :banana: :banana:
Je moet het laten zitten zo als op foto
Niets aan doen
Dar eindje as dat je nog over heb voor de poelie
DAAAAAAR moet je het lager zetten
Bij conrad hebben ze lager bokjes
en ook ;agers
mvg
Frederik :D

Zo als bij het hele verhaal je BEGRIJP het gewoon niet :banana: :banana:
Je moet het laten zitten zo als op foto
Niets aan doen
Dar eindje as dat je nog over heb voor de poelie
DAAAAAAR moet je het lager zetten
Bij conrad hebben ze lager bokjes
en ook ;agers
mvg
Frederik :D

Reactie bedoeld voor Frank of voor mij? :confused:

Even een tekening op foto gemaakt lager + assteun

ASSTEUN.jpg

Ok, maar voor de duidelijkheid, het plaatje van Frank geeft niet de situatie in de Paul Denker weer. Als ik daar nog een lagerblokje aan de voorkant van de schroefas moet maken, past de accu er niet meer in. Het is maar een smal bootje, en het gewicht moet laag blijven, anders gaat hij schommelen, of zelfs scheef liggen op volgas, door het koppel van de schroef. Dus dan zou ik de hele inbouwplaat eruit moeten trekken, die al jaren muurvast met Stabilit in de mogelijk inmiddels iets brozer geworden ABS romp zit, met het risico dat ik die plaat met romp en al eruit ga trekken... :eek:

Dus in deze situatie hebben stillere tandwielen de voorkeur. Fluisterstil hoeft niet, als ik het geluidsniveau op dat van de Navy Compact kan krijgen ben ik helemaal tevreden.

op je andere foto's is te zien dat tussen die as en de batterij toch voldoende plaats is?
we spreken hier over een lager van binnendiameter 4 ,buiten een mm of 10
zo'n lager is mss 4 mm breed!

mss dat zo'n lagerblokje te breed is maar dan boor je toch gewoon een gat van 10 mm in een plaatje triplex van 4à6mm dik ,lijm je lager erin en lijm je dat plaatje op de goede plaats

een uurtje werk en 2 euro armer :-)

mvg
Ben

op je andere foto's is te zien dat tussen die as en de batterij toch voldoende plaats is?
we spreken hier over een lager van binnendiameter 4 ,buiten een mm of 10
zo'n lager is mss 4 mm breed!

mss dat zo'n lagerblokje te breed is maar dan boor je toch gewoon een gat van 10 mm in een plaatje triplex van 4à6mm dik ,lijm je lager erin en lijm je dat plaatje op de goede plaats

een uurtje werk en 2 euro armer :-)

mvg
Ben

Is toch een raboesch as ?? Die zijn toch al gelagerd ?? Of heb ik het nu mis :confused:

Hebben we het nu over de boot van Frank of mijn reddingsboot? Ik heb geen foto's van mijn boot geplaatst namelijk, en ik krijg de indruk dat er nu 2 dingen door elkaar gaan lopen...

Was eigenlijk bedoelt voor Frank zun lager probleem,

Maar ik denk inderdaad dat frank beter zijn eigen topic kan openen, want nu gaan er inderdaad 2 dingen door elkaar heen... (Snap er zelf nu ook even niks meer van :confused:)

Sorry voor het :offtopic: reactie....

Prima, het was vast niet je bedoeling om verwarring te stichten, dus ik zal het je zeker niet kwalijk nemen. Ik volg je draadje over de Tjerk trouwens ook geregeld, ik vind dat type boten ook erg mooi.

Verder over de Paul Denker nu. Eerst de gegevens van de tandwielen.

Diameter inclusief vertanding: 32 mm en 14 mm
Afstand hart-hart: 23,5 mm
Asgat pinion: ca 3 mm
Asgat grote tandwiel: 4 mm

Wat betreft de regelaar die ik wil vervangen, ik zat te denken aan de Rokraft 100 als vervanger voor de bejaarde Quartronic die nu na een kwartiertje varen het toch wel wat warm begint te krijgen op 7.2 volt. Ik denk dat de boot alleen daardoor al weer iets sneller zal worden, want de huidige regelaar werkt nog met een relais, en transistoren van 20 jaar geleden, die toch wat meer verliezen zullen hebben, vermoed ik...

Is dit een goede regelaar om eventueel nog een iets sterkere motor dan de huidige 550 klasse motor aan te kunnen? Iemand andere suggesties? Ik zie bij Conrad ook leuke regelaartjes, bijvoorbeeld van LRP.

Back