Tips gevraagd voor motorisering Graupner Paul Denker

Klinkt ook goed, alleen, is de vertraging van vooruit naar achteruit ook uit te zetten? Dus de "Verzögerungszeit für Rückwärtsfahrt" aldus de Graupner site. Je hoopt het nooit nodig te hebben, maar het is toch wel fijn als je een noodstop kan maken, en een rem-functie heeft op het water weinig effect...

Volgens mij niet, maar die robbe hebben het ook, ik heb 2x navy 120up in mijn denemarken liggen en die hebben ook een vertraging, denk dat het meer is om de motoren te sparen of je electro,

Volgens mij niet, maar die robbe hebben het ook, ik heb 2x navy 120up in mijn denemarken liggen en die hebben ook een vertraging, denk dat het meer is om de motoren te sparen of je electro,

Robbe heeft ze ook ZONDER vertraging
En dat zijn de echte scheeps regelaars

Waar staat die navy dan voor ??

Dat moet je niet aan mij vragen he
Daar moet je voor bij Robbe zijn\
Ik heb ook een Navy stik op mijn zender zitten
Dat zijn twee pookje.s die ieder apart zijn te bedienen
En goede regelaar voor een schip is volgens mij een die gewoon van vooruit ineens naar achteruit kan zonder Rem
Want dat is het voor Auto.s (REM)
mvg
Frederik :D:D

Blijft nog steeds de vraag, heeft die Graupner 40 nu een waarneembare vertraging, of is het meer een soort soft-start overgang van vooruit naar achteruit? Met het laatste kan ik leven, maar met de eerste situatie niet. En dezelfde vraag geldt voor die Rokraft 100 en 120. Iemand ervaring met 1 van deze regelaars en of die vertraging is uit te schakelen, of in te stellen?

De 120ers die ik heb hebben een soort vertraging (delay) van volgas vooruit en dan vol achteruit, De delay is wel vrij kort, heb al 2x een kardan gemold ermee.

De 40r is volgens mij de zelfde principe,

Ik denk dat die delay er niet uitgehaald kan worden, anders krijgt je regelaar een piek spanning en daar kunnen ze niet tegen,

Anders zou je contact moeten opnemen met Corrien van het forum, Die is de Robbe man.....

De 40r is beste om zo eens rond te vragen, Dacht dat Koos82 die ook had voor zijn Smit Rotterdam, maar weet ik niet zeker...

Korte delay is geen probleem, dan heb je voldoende tijd om de noodstop op tijd te maken. Waar ik vooral bang voor was is dat het gaat zoals met de regelaar in mijn Moewe, die gaat gewoon niet direct in zijn achteruit, maar moet eerst naar neutraal, dan een paar seconden wachten, en dan kun je stick naar achteren doen en gaat de boot achteruit. Zet je de stick niet eerst neutraal, maar direct naar achteren, dan stopt de motor alleen, maar gaat niet in zijn achteruit. Bij een licht bootje als de Moewe is dat geen probleem, die remt vanzelf al goed af, maar een boot met een scherpe neus als de Paul Denker, die ook nog rond de 10 keer zo zwaar is, wil nog wel even rechtdoor...

Wat voor motor heb je in jouw boot op die 120ers zitten? Hoeveel ampere trekken die? Worden ze warm na een tijdje varen, of totaal niet?

Ik heb in mijn denemarken 2x decaprem 6v 7amp zitten en ieder heeft zijn eigen regelaar, Heb de 120up met waterkoeling maar zitten niet aangesloten op de koeling,
Gaat goed zo, worden absoluut niet warm ofzo en de motoren ook niet,
Zelfs als ik wat sleep,

Het is de bedoeling dat het stroomverbruik onder de 7 ampere blijft, dan kan ik zeker een half uur varen met mijn 3000 mAh accu, en langer als ik niet steeds volgas ga. Waterkoeling laat ik liever achterwege, het blijft een wat oudere ABS romp, dus ik neem geen risico.

Blijft nu nog de vraag of die Graupner regelaar ook een niet te grote vertraging tussen vooruit en achteruit heeft, en ook niet warm wordt bij eens stroomverbruik van 7A of iets minder.

Korte delay is geen probleem, dan heb je voldoende tijd om de noodstop op tijd te maken. Waar ik vooral bang voor was is dat het gaat zoals met de regelaar in mijn Moewe, die gaat gewoon niet direct in zijn achteruit, maar moet eerst naar neutraal, dan een paar seconden wachten, en dan kun je stick naar achteren doen en gaat de boot achteruit. Zet je de stick niet eerst neutraal, maar direct naar achteren, dan stopt de motor alleen, maar gaat niet in zijn achteruit. Bij een licht bootje als de Moewe is dat geen probleem, die remt vanzelf al goed af, maar een boot met een scherpe neus als de Paul Denker, die ook nog rond de 10 keer zo zwaar is, wil nog wel even rechtdoor...

Een krap bemeten regelaar wil je niet in één keer van vol vooruit naar vol achteruit rossen. Dan is de kans groot dat het "einde regelaar" is. Die delay zit er niet voor Jan-met-de-korte-achternaam op.
Ik heb op vrijwel al mijn motorschepen een regelaar met delay en dat gaat op zich prima. Anticiperend varen scheelt 99%. En ja, je kan zo'n delay omzeilen door de motordraden om te wisselen en een schroef onder het schip te zetten met een andere draairichting. Dan heb je alleen delay als je van vol achteruit naar vol vooruit wilt. Andersom niet meer.

Roel, dat is nu precies wat ik bedoel met een korte delay, dat die geen probleem is, en juist je regelaar beschermt, en de motor, allemaal prima. Ik zit ook niet te wachten op spontane "rooksignalen" vanuit mijn boten. Maar als je bijv. 5 seconden moet wachten voordat je motor aanstalten maakt om achteruit te gaan draaien, zoals bij het regelaartje dat in mijn recent aangeschafte 2e hands Moewe zit, dan kan het wel eens te laat zijn.

Anticiperend varen ben ik helemaal voor, maar je kan het natuurlijk treffen dat iemand ineens vanuit een niet-voorrangspositie voor je boeg langs schiet, en dan is het toch wel fijn als je een beetje vlot kan remmen.

De Rokraft heeft blijkbaar zo'n korte delay, waar ik prima mee zou kunnen leven. Nu is nog steeds de vraag, heeft die Graupner v40 dat ook, of heeft die een langere delay ingebouwd, omdat de regelaar krapper bemeten is bijvoorbeeld? Als er blijkbaar niemand ervaring met die Graupner regelaar heeft, dan zal het misschien ook wel niet zo'n al te beste regelaar zijn, zou ik kunnen concluderen. Maar ik hoor het graag als het anders is, ook ik kan elke euro maar 1 keer uitgeven, en de Graupner lijkt hetzelfde te bieden voor een stuk minder geld.

Zelf ben ik zeer tevreden met de Graupner Navy V40R

Deze laat zich goed inregelen. Zo ook de delay.
Verder kan je het ding zo programmeren dat je vooruit op 100% insteld, achteruit op bijvoorbeeld 40% vermogen. Zou ik dat niet doen dan gaat het model met 120 Watt achteruit klaar voor onderwater (Robbe FL8 )
Daarnaast kan ik met de digitale MXP Evo 9 zender de gascurve zo instellen dat de motor niet bruusk inzet. Dat is dan weer het voordeel van een oude moderne digitale zender... :rolleyes:

Om even in te lezen hier onder even de link naar de instructie...
http://www.graupner.de/fileadmin/downloadcenter/anleitungen/2836.pdf

Laatst bewerkt:
@H.B
Ik heb het over deze:
gr7196.gif

En die jij bedoeld is deze:
gr2875.gif

Zit een verschil tussen van 61 euro,

Bij de Profi 40r staat bij:
- Automatically sets itself up to suit your transmitter
- High pulse frequency
- Forward, ABS brake, reverse
- Delay interval for reverse running
- Overheating guard

Ik begin steeds meer naar die Graupner Profi40 te neigen. Leuk prijsje, blijft er weer wat meer geld over voor het bootje voor onze dochter, en eigenlijk is elke regelaar beter dan de Quartronic die er nu in zit. Die werkt nog met een relais voor achteruit, en zal zeker meer verlies kennen dan die Profi40, vandaar dat hij het zo warm krijgt na een kwartiertje varen. Ik geloof dat hij max 10A aan kan of zo...

Ahum... naar de prijzen had ik niet gekeken. Ik heb die nog voor een prijs van rond de -60 euro aangeschaft... 5 a 6 jaar terug...
Graupner... duurder kunnen ze het niet maken :confused: Rib uit je lijf dus...

Het is echter wel een hele goeie. Daarvoor had ik er een van Conrad. Die is opgehouden te bestaan (zonder rook). Kreeg ik een nieuwe voor terug (garantie)... maar die zit nog in de blister...

Kijk je over de grens voor de prijzen?
http://www.hobbydirekt.de/Graupner/.../Regler-Navy-V-40-R-Graupner-2875::39040.html

Laatst bewerkt:
Als regelaar toch maar de Graupner Profi 40 besteld. Het kan altijd mooier en beter, maar hij zal ruimschoots moeten voldoen, gezien de specs.

En omdat de huidige motor toch wel een beetje warm wordt op 7.2V ondanks de 2,5 op 1 vertraging, en dat er momenteel nog een bescheiden maat 35 mm onbekend merk messing 3-blad schroef onder zit, overweeg ik een andere motor, die wat meer kracht heeft bij ongeveer gelijke toeren onder belasting, zodat ik een wat grotere schroef kan monteren voor iets meer stuwkracht, dus snelheid, en minder warmteontwikkeling. Huidige motor heeft een rendement van 68% wat niet echt hoog is, andere borstelmotoren halen tot wel 77% of meer. 45 mm schroef gaat niet meer passen, dus het zal maximaal een 40 mm worden, 3 of 4 blad. Welke motor zou, bij 7.2V en een vertraging van 2:5 op 1, dan van de 2 volgende de beste keuze zijn?

Graupner Speed 600 BB Turbo (dus 5 polig anker) 12V versie... of de Robbe Power 600/24?

@Jan, De Profi 40r kost maar 31 euro en dat bouwpakketje kost 24,95 ex verzendkosten (die vanaf duitsland 17 euro zijn)
Dus tel uit je winst.,

Grtz Vincent,

Back