Tips Voor de beginners die geen les of niet bij een club willen!

je haalt een draadje aan uit 2002! De regeling modelvliegen is in 2005 vernieuwd. En daar staat het niet meer in.

Dat topic telt niet mee ;)

nee das alleen voor de gevorderde lezer die de juiste keuzes weet te maken

nog een tip ; koop of bouw een crashbestendig vliegtuig, valt niet alleen beter zonder schade uit de lucht maar neemt ook remmingen en zenuwen weg
wat je vliegkunsten in kwadraad doet toenemen

groet alfred

He Alfred,

Dat was jou topic toch, die lange. :) Heb ik ook wel interessante dingen uit gehaald maar hij is wel mega lang :)

Deze lui verkopen volgens mij ook voor versterkte vliegtuigen. Dit is toch wel een harde crash met niet al te veel schaden:

x5tRX3K4Kwc[/media] Mustang Nose Dive into Concrete - YouTube

Niek: ook bedankt voor je reactie en tips. Ik denk dat ik uiteindelijk ook wel lid wordt bij een club om verder te leren. Landen is inderdaad voor mij nog best moeilijk. Maar echt de ruimte nemen scheelt gewoon zo veel. Als ik een heel lang leeg weiland voor me heb en ik laat hem over mijn hoofd aankomen dan lukt het best redelijk. De wind zal het ook wel weer lastiger maken maar ik vlieg nu nog alleen wanneer er bijna geen wind is.

Als ik straks voor het eerst met de tango ga vliegen vraag ik er ook iemand bij. Zou zonden zijn als ik die meteen crash. :)

Laatst bewerkt door een moderator:
smileyvault-popcorn.gif
Beginners die beginners gaan uitleggen hoe ze moeten beginnen wat verzand in een strijd wie er gelijk heeft aangaande verzekeringen en ander indianenverhalen.
Dit topic gaat nog beter worden dan die van Alfred (sorry Alfred).

Maar 25 jaar geleden ben ik net zoals Niek ook gestart gewoon in het weiland.
Eerst een zwevertje, daar ook een gillend Coxje op.

Anyway, naast belasting betalen moet niemand iets in Nederland, het is enkel de vraag wanneer iets verstandiger is om te doen.
En bij sommige beginners heb je vaak het idee dat ze enkel willen horen wat ze graag willen horen of keer op keer met iets afkomen uit de lokale Bart Smit.

Maar ja, er staan sommige goede zaken in de OP en ook dingen waarvan ik denk....Tsja, hoe kom je daar nu bij om dat als een regel te stellen. :confused:
Het is in ieder geval allemaal goed bedoeld :p

Owh ja, van over je hoofd heen vliegen krijg je nekpijn ;)

Haha, tja Als iedereen stap 1 goed uitgevoerd had kwam je al snel de regeling modelvliegen 2005 tegen. Was een van de eerste dingen die ik las. Leek me wel belangrijk :)

hee maar Duchty, welke zaken ben je het niet eens dan? We zijn hier juist om echte informatie in te winnen. Juist tips of opmerkingen van profs zijn ook nodig voor het zelfaanleren van de hobby en natuurlijk voor de veiligheid.

Zolang er maar niet het woordje club in voorkomt :)

Hee Arjan,

zou je niet gewoon overstappen op echte vliegtuigen. die van jou zijn al bijna net zo groot. :) Je hebt zeker een hangaar in je achtertuin om 14 van die kisten te stallen :)

Nog een tip voor de trainer. Zorg voor genoeg power. Dat kan je redden uit lastige situaties met bv. opstijgen. Je kan een standaard lipo bv voorbeeld door een iets sterkere vervangen met wat meer C tjes.

Opstijgen doe ik zelf gewoon van de grond, gooien kan ook maar dat heb ik nog nooit gedaan en vind ik een beetje trickie. Gewoon flink gas geven en zorgen dat je genoeg vaart hebt. Dan even de Knuppel omlaag tot hij op een paar meter zit en weer naar het midden en langzaam een bochtje inzetten. Werkt prima.

Een noodlanding maken kan wel eens voorkomen bv als er iets los gaat in de lucht. Wat ik doe in zo geval indien mogelijk en lichte bocht in zetten. Gas bijna uit en rustig naar beneden late spiralen. Dus rondjes 1 kant op tot je op de grond bent. Dit levert vaak reletief weinig schaden op. Kun je echt nog niet landen dan kan je op deze manier ook weer beneden komen.

Nou dit zijn tot nu toe de stappen die ik gedaan heb en ben nu flink aan het oefenen met de trainer. Ik heb mijn volgende vliegtuig al klaar staan maar ik moet nog even het geduld bewaren. De volgende is trouwens een Hangar 9 tango Nitro houtbouw. Niet bepaald beginners kist maar met wat meer oefenen moet het daarmee met lage dualrates ook best gaan lukken.

Even toch een paar aanvullingen dan, Niek, Arjan e.a. hebben al wat punten genoemd zoals zo rond de 1,5 meter is een mooie stabiele maat, bij grote voorkeur tegen de wind in opstijgen en landen, ook al sta je in een weiland, leer echt je vliegpatronen. Het klinkt belerend maar je hebt er echt zoveel gemak aan.

Op bovenstaande zaken in je OP;
Een 11,1V accu met 45C of met 60C blijft een 11,1V accu.........de accu kan een hogere ontlaad amperage aan maar er gaat echt niets krachtiger of harder draaien.

Opstijgen; zie tegen de wind in en patroon

Noodlanding; Er is geen stelregel voor een noodlanding. Dit hangt af van de situatie en volgt uit ervaring en overdracht van ervaring.
Zoals Niek ook schreef is het automatisme van patronen hier ook hulpzaam.

Als je begint te leren met lage dualrates bestaat de kans dat je een kist kapot vliegt omdat je een deel roeruitslag mist.
Altijd de kist instellen op de volledige, door de fabrikant aangegeven roeruitslagen en dan de gevoeligheid (curve) met de exponentieelfunctie op je zender instellen.

Zo, het is nu echt bedtijd, morgen....euhm...zodirect weer vroeg op.
Ik heb niet echt uitgewijd en grote kans dat er hier en daar wat typo's tussenstaan.
Mea culpa...

Tnx voor de reactie. Ik zal straks de OP even updaten met alle nieuwe tips en opmerkingen! spelling is niet mijn sterkste kant aangezien ik dislectie heb dus die typo's zie ik niet :)

Ja dat van de C tjes was een eigen ervaring met een heli die ik hier ook heb staan. Als ik er een 20c lipo in er plaats van een 10c in doe heeft hij echt meer puff. Ik denk dat het ook te maken heeft met of je op het max vermogen van de motor zit. Als je lipo bv 20 A max kan geven en de motor zou wel 25 A kunnen hebben dan zou je met wat meer C toch wel meer power hebben. Of heb ik dat mis?

De opmerking over de dual rates was bedoel voor specifiek de tango. Daar kun je ook 3d mee vliegen en die heeft dus gigantische roeren. Will je er gewoon mee vliegen zonder 3d dan moet je ze wat omlaag schroeven.

Nog een paar tips.
Niet om je heen vliegen, maar voor je. Ook bij het landen niet recht op je aan vliegen. Als je vliegt sta je aan de zijkant van het veld en landt je voor je op het veld. Het landingscircuit moet je zowel links- als rechtsom kunnen vliegen.

Bepaal ook zelf waar het toestel heen vliegt. Klinkt een beetje raar, maar veel beginners corrigeren aleen een beetje de richting waar het toestel zelf heen vliegt. Vlieg dus heel bewust. Bepaal van te voren waar je heen vliegt en doe dat ook. Vlieg bij voorbeeld vierkantjes. Dat is al veel lastiger dan het lijkt!

. Daar kun je ook 3d mee vliegen en die heeft dus gigantische roeren. Will je er gewoon mee vliegen zonder 3d dan moet je ze wat omlaag schroeven.

Of giganties veel EXPOTIONAL erin schroeven.
Op shockies is 70 a 80% expo niet vreemd.

Beste mensen,

Stap 5: Vliegen met de trainer
Allereerst de belangrijkste tip! NEEM DE RUIMTE! Ga gewoon lekker tussen de weilanden staan waar niet te veel bomen en hekken zijn. Ik woon zelf in Lelystad dus daar is polder en weiland genoeg. Ook ga ik wel eens naar de club hier in Lelystad. Vreemd genoeg is er telkens niemand daar dus ben ook nog niet lid geworden. Er is wel genoeg ruimte en ik heb dat ook al een keer nodig gehad. :)

Ik hoop toch niet dat je bedoeld dat je zonder toestemming en terwijl er niemand anders aanwezig was op het veld van die club bent gaan vliegen :confused:

Ja dat bedoel ik inderdaad. Moeilijk toestemming vragen als er niemand is natuurlijk.
Er heeft volgens mij ooit wel een clubhuisje gestaan maar die is er niet meer lijkt wel of de club niet zo meer leeft :(

Ik zal ze een keer gaan mailen.

Ja dat bedoel ik inderdaad. Moeilijk toestemming vragen als er niemand is natuurlijk.

Stuur me even een PM met je adres. Ik wil nog graag een tuinfeest organiseren met 100 man. Dan gebruiken we jouw tuin als je er niet bent. Dat mag immers gewoon, want moeilijk toestemming vragen als jij er niet bent.

Er heeft volgens mij ooit wel een clubhuisje gestaan maar die is er niet meer lijkt wel of de club niet zo meer leeft :(

Misschien zijn ze hun vergunning kwijtgeraakt, doordat wildvliegers er zonder toestemming kwamen vliegen en toen schade hebben veroorzaakt die niet door hun verzekering werd gedekt.

Ik vind het eerlijk gezegd vrij schokkend dat je als wildvlieger gewoon zomaar op andermans terrein gaat vliegen, zonder je af te vragen of het mag of wat de gevolgen zouden kunnen zijn.

Dat clubhuis is een paar maanden geleden afgebrand maar de club is er wel degelijk nog. De naam is Lenticularis.
Tip: Eerst even contact opnemen met hun voordat je daar vaker zelfstandig gaat vliegen.

Gaan we doen! Ik was eerst 2 keer weze kijken, 1 keer op zaterdag en een keer op zondag en de derde keer heb ik mijn vliegtuigje een keer uitgeprobeerd. Wel een hele mooie locatie met veeeeeel ruimte.

Heb de OP even geupdate met wat van jullie tips.

Je bent de tip vergeten die vermeld dat als je zonder lid te worden op een club-veld wil gaan vliegen je dan eerst toestemming aan die club hoort te vragen.
Of houd het algemener, want het geld uiteraard *overal* dat je eerst toestemming van de landeigenaar moet hebben voor je op iemands terrein gaat vliegen.

Blijft grappig, een topic openen voor mensen die geen lid willen worden van een club en ze dan aanmoedigen om illegaal op een clubveld te gaan vliegen ;)

Back