Tips Voor de beginners die geen les of niet bij een club willen!

Was vroeger ook in een club.
Door 30 jaar niet meer aktief te zijn ben ik nu ook nog steeds op zoek naar een club.
Doe nu in de tussentijd maar aan wildvliegen, wat kan je anders doen als de clubs in je omgeving overvol zitten.
Maar maak geen gebruik van een clubterrein, niettegenstaand ik weet dat je er door de week makkelijk kan gaan vliegen.
Je brengt geen schade aan een bestaande club, door een foutje kunnen ze zomaar hun vergunning verliezen.

Johan.

Om even het wildvliegen op andersmans clubveld af te sluiten een kleine anekdote, althans, zo grappig was het eigenlijk niet.

Men neme een motocrossterrein, ook al van die verenigingen die overal worden gebannen en welke zich aan strikte regels moeten houden willen ze ergens nog een plekje of vergunning behouden.
In één van de lokale clubs waren duidelijke tijden afgesproken waarop er gereden zou worden. Daarop was de vergunning afgegeven.
Echter nu waren er een paar lieden die wel wilden crossen maar die niet zulke clubfiguren waren. Die gingen dus wildcrossen op andermans baan.
De omwonenden konden/kunnen niet ruiken of horen wie of wat daar bezig was maar er werd gewoon gecrossed.

Per facto, vereniging zijn vergunning bijna kwijt, een flinke douw gehad en nog striktere controle.

Relaas van de politie en politiek was; Tja, dan hadden jullie er maar voor moeten zorgen dat niemand illegaal op het terrein kan komen.
Gelukkig kost een paar kilometer hekwerk niets :rolleyes:

Dus back to topic, iets doen op andermans terrein zonder toestemming is ten zeerste af te raden.
Maar zover waren we al.

Ja ik ken dat inderdaad. Ik doe ook aan karten buiten in 2takt 125cc en er hangen vaak sensoren op de baan van de gemeente ter controle. Als je dan met verkeerde dempers en luchtfilrers rijdt kunnen ze hun vergunning verliezen. Niet leuk.

Laatst bewerkt:
Waarom doe je het dan?????

Wij hebben als vliegschool ook een vergunning (waarschijnlijk de eerste nieuwe vergunning in onze provincie in meer dan 10 jaar) en daar zijn we heel zuinig op.

Als er nu iemand op ons veldje gaat staan vliegen buiten onze toegewezen vliegtijden, hebben wij een groot probleem want onze vergunningsvoorwaarden zijn toch wel tamelijk strikt....

Erg fijn, als je dan van die figuren hebt die "moe worden van het advies om bij een club te vliegen" maar wel ondertussen nodeloos vergunningen van die clubs in gevaar brengen, ook al doe je dat niet met opzet.

Als wij door gedrag van een ander onze vergunning kwijt zouden raken, kan ik je verzekeren dat we BITTER WEINIG troost vinden in de woorden "sorry, het was niet mijn bedoeling...."

Ik ga dus ook twee tips geven voor beginners die geen les willen of niet bij een club willen:

NEEM LES! daar leer je wat wel en niet mag, met welk gedrag je anderen schade kunt berokkenen en met welk gedrag niet, en wat gevaarlijk is en wat niet. Daar leert men je ook waar je wel en waar je niet MAG wildvliegen, EN waar het wel of niet verstandig is om te gaan wildvliegen.

GA BIJ EEN CLUB! Daar leer je "spelenderwijs" en op meestal een erg gezellige manier alle dingen die hier nu ook aangedragen zijn, alleen dan leer je ze in de praktijk, aan de hand van actueel vlieggedrag, actueel weer, actuele terreinomstandigheden, en die kennis heb je veel meer aan dan aan "text van een scherm, proberen te onthouden tot je op het veld bent, en dan maar hopen dat het goed uitpakt..."

Sorry om het zo te moeten zeggen, want ik ben het met iedereen eens dat je prima zelf kunt leren vliegen, en ik heb weinig tegen wildvliegers. Maar ik heb wel wat tegen onbenulligheid en hypocrisie!
Want niet bij een club willen en zelfs moe worden van "al die commentaren", maar wel zonder toestemming op een clubveld vliegen, achteraf toegevende dat je vanuit je Kartervaring eigenlijk wel weet dat dat niet alleen onfatsoenlijk is maar ook nog eens problemen voor die club kan veroorzaken, dat noem ik gewoon ronduit hypocriet, en ik heb er eigenlijk nog wel andere woorden voor maar die bewaar ik uit fatsoen maar even achter mijn tong.

Groet, Bert

Beetje tegengeluid van mijn kant :-)
Ik ken tientallen wildvliegers die prima weten wat ze doen, qua vliegtuigbeheersing niet onderdoen voor clubvliegers en rekening houden met iedereen in de omgeving. En als ze al eens per ongeluk iets doen wat niet slim is raad en advies ter harte nemen.

Daarnaast ken ik genoeg mensen die bij clubs vliegen en een brevet hebben maar waar ik ver uit de buurt blijf omdat ze levensgevaarlijk zijn.

Zelf vlieg ik zowel bij een club als wild en dat is allebei heel erg leuk.
Voor de wildvliegers; verdiep je een beetje in hoe het op een modelvliegveld toe gaat, wat de breveteisen zijn, en probeer daar aan te voldoen. Die regeltjes en eisen zijn er namelijk niet voor niks, ze zijn bedoeld om het vliegen veilig te maken. En dat kan nooit kwaad lijkt me, waar je ook vliegt.

Beste Brutus,

Aller eerst ben ik van plan om lid te worden bij een club en heb ik niks tegen clubs. Ben er niet voor niets al een paar keer wezen kijken. :)
Het ging mij om het feit dat bij iedere vraag van een beginner het weer op nieuw duizend keer herhaald word.

Ik kijk gewoon gewoon eerst of ik iets echt leuk vind en dan kan je altijd nog bij een club. Zo als mij zijn er meer en om ongelukken te voorkomen dit topic.

En die ene keer dat ik met mijn vliegtuig daar geweest ben, heb ik in het veld naast het veld van de club gestaan en ook gewoon op een zondag middag dus zo erg is het allemaal niet.

We hebben volgens mij nu al lang duidelijk gemaakt dat het een slecht plan is.

Dat zou goed kunnen :) Maar goed misschien komen er nu wat minder van die vragen ;)

Tja en verder heb ik gewoon veel hobbies, ik doe aan karten, kitesurfen en windsurfen, met mijn nitro buggy rijden, aan mij hobby auto sleutelen, golfen en tennis. Als ik voor alles bij een club zou gaan heb ik geen tijd meer om te werken en dan zou mijn vriendin me al lang voor dat programma hebben opgegeven. :)

Ik vind het hele process van je de hobby zelf aan leren gewoon leuk. Ik wil zelf fouten maken en daar van leren en ik wil niet alles voorgekouwd krijgen. Gewoon lekker het net afspeuren en je op een verantwoorde manier voorbereiden en de hobby aan leren. Das toch het mooiste wat er is. :) (haha ik bedenk me net dat dat misschien ook wel een hobby is :))

Overgens is Kitesurfen ook niet echt iets wat je zomaar moet doet maar best mogelijk als je de juiste stappen neemt. Ook dat heb ik mezelf aangeleerd en daar zit ik ook op het forum maar daar heb ik me nooit geergerd aan dit soort opmerkeingen omdat het daar gewoon veel minder voorkomt.

Nog een leuke tip voor mensen die ook met de Hobby zone supercup aan de slag willen gaan. Ik heb bijna al deze mods gedaan:

BjtM_faxRu4[/media] Modifications (Battery Box) - HZ Super Cub Mods, Electronics & Covering - YouTube

Deze persoon heeft iets van 17 filmpjes waar alles stap voor stap uitgelegd wordt ook het uitbalanceren. Mocht er iemand nog zo custom alu motor mount willen, voor brushless, ik heb er nog een liggen. Ik had er 2 besteld in America, 1 als reserve. Ze zijn niet echt kapot te krijgen dus ja die andere staat hier maar te glimmen. stuur maar een PM.

Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien moet je die topics toch maar iets anders lezen. als iemand een vraag stelt waaruit blijkt dat er totaal geen kennis aanwezig is over het modelvliegen niet weet wat ie wil gaan kopen hoe een zender in te stellen nog op zoek is naar een sim en noem maar op krijgt deze persoon inderdaad het advies om eens bij een club te gaan kijken. waarom, zodat ie kan zien hoe iets vliegt en een afgewogen keuze kan maken. zodra er een serieuze vraag komt is er ook altijd een antwoord en wordt er geholpen.

jij bent redelijk goed ingelezen en weet enigzins wat je doet maar de tips die je geeft zijn niet uit eigen ervaring dus moet je ervan uitgaan dat deze juist zijn. velen weten het zelf toch beter dus is de hulp beperkt. Ik zou geen tip willen geven en de volgede dag horen dat er een vliegtuig door een vooruit is gegaan of erger tegen iemand aangevlogen. dan geef ik liever de tip kijk bij een club.

... Ook hebben clubs nadelen bv dat er veel anderen zijn die in de weg vliegen of dat er arrogante bedweters rond lopen ...
Breek me de bek niet open, bij mij op de club lopen ook een paar van die zielige figuren rond. Op iedereen kritiek, doen zelf niets, geven mij een grote mond als ik iets fout doe, of halen me zelfs naar de kant. En het ergste is, ze worden er ook nog eens goed voor betaald (ik heb ze ooit zelf ingehuurd). D'r is een speciaal woord voor zulke mensen, kan er even niet op komen ... ligt op puntje van mijn tong.

De zaterdagen zijn het ergst, dan verschijnt de overtreffende trap van zulke types op de club, ze lopen arrogant rond, aan de zijlijn uiteraard, er valt niet mee te praten, maar als je iets fout doet, wordt je meteen snerpend bestraffend toegesproken. En na vijf van die toespraken sturen ze je van het veld. Het zijn sociaal gemankeerde minkukels, kunnen niet tegen kritiek (waarschijnlijk ook onhandig in gezelschap), laat ze een solo-hobby zoeken en mij niet lastig vallen bij de uitoefening van mijn hobby.

O ja, de laatste keer dat ik gevlogen heb (heli), is alweer meer dan twintig jaar gelee :mrgreen: Ik ben 2.01m lang en weeg 118kg.

Laatst bewerkt:
Maar nu beschrijven jullie het alsof het bij elke club zo is :confused:
Dat is niet geheel de waarheid natuurlijk. Er zijn ook clubs waar men wel normaal met elkaar omgaat.

Er zijn ook clubs waar men wel normaal met elkaar omgaat.
Er zijn er zelfs waar ze heel leuk met elkaar om gaan, waar je ontzettend veel lol kunt hebben, een schat aan ervaring treft en waar je geholpen wordt als je er niet uit komt. En waar ze prachtige velden hebben waar je gewoon een grondstart kunt maken. Ben er vandaag weer de hele dag geweest en zit nu nog na te genieten :-)

droopy0025: Ik begrijp best dat het ook wel dat het ook gemeld moet worden, maar af en toe leek het een beetje als of er een heel legioen aan scherpschutters klaar stond om te vuren en ze af en toe iets te vroeg of op de verkeerde schoten. :) Maar goed ik was het moment van topic openen een beetje geïrriteerd dus het staat er niet allemaal helemaal politiek correct. :)

Maar vindt je dan niet dat we ook goede tips geven om dat soort ongelukken juist te voorkomen?

ron van sommeren: Ik ben geboren in Tiel en Ik kwam vroegar nog wel eens kijken bij jullie op de club. Het is me toen nooit zo opgevallen. Toen was jij er zeker nog niet ;):):)

Arjan: Was een mooie dag inderdaad ook niet te veel wind volgens mij.
Ik had vandaag geen tijd, de familie over de vloer. :(

Algemeen: Laten we het dan toch nog maar een keer zeggen!
Beginners heb je de mogelijkheid om bij een club te gaan of les te nemen of beide doe dat dan lekker. Het is meestal ;) erg gezellig en er is een zee aan kennis aanwezig. En misschien wel het grootste voordeel: Er is een prachtige locatie om te vliegen. Heb je de mogelijk heden niet of wil je om wat voor reden dan ook niet. Gebruik dan je verstand, bereid je goed voor en NEEM DE RUIMTE.

RON kan jij de linkjes er nog even onder posten hebben dat ook weer gehad ;)

Verder iemand nog goede tips??? Of een mooi mijn eerste vlucht verhaal misschien???

... ron van sommeren: Ik ben geboren in Tiel en Ik kwam vroegar nog wel eens kijken bij jullie op de club. Het is me toen nooit zo opgevallen. Toen was jij er zeker nog niet ;):):) ...
Ben geen lid geweest bij de Betuwse Modelvlieg Club maar bij Cumulus Winssen/Nijmegen.

RON kan jij de linkjes er nog even onder posten hebben dat ook weer gehad ;) ...
In de tien jaar hier op MBF heb ik net nodige commentaar heb gehad vanwege verwijzen naar club, off-topic out-of-the-blue opmerkingen in andere draadjes, er is zelfs een "haat Ron" draadje geweest. Enfin, alles voor de goede zaak d.w.z. de beginnende vlieger, en niet zozeer de clubs, die draaien doorgaans goed. Ook meer dan genoeg bijval gehad hoor.
Ik zou graag nog eens een overzicht van ervaren wildvliegers zien, dan kan ik die bij mijn drie club links plaatsen. Maar elke keer als ik een commentaar-gever vraag om dan zo'n overzicht te maken, blijft het akelig stil aan de andere kant.

Ik zou graag nog eens een overzicht van ervaren wildvliegers zien, dan kan ik die bij mijn drie club links plaatsen. Maar elke keer als ik een commentaar-gever vraag om dan zo'n overzicht te maken, blijft het akelig stil aan de andere kant.

Omdat de toestemming van de grondeigenaar vaak (ik denk eigenlijk altijd) persoonlijk gegeven is. Ik neem wel eens mensen mee maar het is niet de bedoeling dat anderen er ook gaan vliegen, dan hoef ik niet meer terug te komen......

Het was grappig bedoeld maar dat snap je wel toch. :)

Ik had dat inderdaad een paar keer negatieve reacties naar jou voorbij zien komen, maar ik snap dat het allemaal goed bedoelt is van jou kant ;), maar als men een "ik haat Ron" draadje start dan zou je je misschien toch een keer kunnen afvragen of het toch niet iets te veel is. :)

Zo'n lijstje zou ik graag voor je maken, alleen ben ik ook nog beginner en ken ik zelfs nog niet eens veel andere wildvliegers. 2 maten van me vliegen Wild freestyle met helies maar die zitten niet op het forum en vlogens mij ook niet bij een club.

Dit is een van die gasten:

fcAmfhpa9cc[/media] Flying his Trex450Pro101 stock set up, Grazy Power - YouTube

Niet slecht toch?

Ik ben zelf programmeur en maak websystemen voor me werk. Ik zou een keer een wildvliegforum op kunnen zetten alleen in je eentje is dat een beetje veel werk :)

Ik zal trouwens de wat negatieve opening van de OP nog wel een keer aanpassen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back