Tips Voor de beginners die geen les of niet bij een club willen!

OO bedoelde je meer een overzicht van locaties? :) Kwartje valt nu pas ;)

Ik sta inderdaad ook wel op een weiland van mij oom. Die wil er liever ook niet te veel mensen hebben.

jij snapt hem. Ik denk dat de vraag van Ron wel serieus is (toch Ron?). Maar dan snapt hij nu waarom het zo stil blijft. Iedereen is zuinig op zijn eigen plekje, en terecht.

Als het gaat om namen van ervaren wildvliegers...daar zou ik me zelf ook niet snel op zetten. Ik bied me meestal per PB aan als ik zie dat iemand in mijn omgeving hulp zou kunnen gebruiken. Maar gek genoeg willen de meeste beginners helemaal geen hulp. Is ook prima natuurlijk, het aanbod ligt er.

Nog een goede tip. Wordt niet overmoedig. :)

Vandaag heerlijk gevlogen, landen ging super opstijgen ook. Echter na de lipo change dacht ik even vanaf de zijlkant van het veld te starten en heb ik niet de ruimte genomen. Ja en dan gaat het mis. :) ging iets te vertical met op stijgen en moest naar links recoveren en daar stond dus het hek al. :) De schade valt mee, De motor mount er weer afgebroken en een buts in de zeikant van de vleugel. We kunnen weer aan de slag met epoxy. :)

verder vloog hij super, alle problemen die ik had waren opgelost (naar rechts rekken en tail heavy) en ik kan er echt bijna stapvoets mee vliegen wat ideaal is met landen.

Goed topic! Een keer niet de discussie club of niet, maar hoe succesvol te leren vliegen buiten een club, heb een paar goede tips gezien :thumbsup:

Ben zelf ook begonnen met wildvliegen omdat er geen geschikte club in de regio zat. Na verhuizing was dat niet meer het geval mezelf aangesloten bij een club, waar ik dankbaar gebruik maak van de faciliteiten en gezelligheid :proost:

Adviezen van iemand die ook "wild" begonnen is:
  • Stabiel en robuust vliegtuig rond 1.5m, hoogdekker met V-stelling en/of omhooggebogen vleugeltips. De hier eerder genoemde toestellen Rookie, Easystar e.d. zijn in mijn ogen uiterst geschikt
  • Kist zonder wielen, als je in een wei gaat staan heb je daar niks aan
  • Kist met motor op vleugel, spaart propellers als je zonder landingsgestel in een wei gaat landen
  • Let op vliegsnelheid, horizontaal starten en langzaam omhoog, ga je te steil kan een kist zover afremmen dat deze uit de lucht valt, een zgn. stall. Snelheid=controle
  • Ga eerste keer niet alleen en laat de ander gooien, dan kun je de handen alvast startklaar op je zender houden.
  • Maak voorzichtige stuurbewegingen, kleine bewegingen met je sticks, volle uitslagen heb je voor een paar rustige rondjes niet nodig.

Voor succes heel belangrijk:
  • Ga ergens vliegen waar je veeeeeel ruimte hebt. Ter referentie, een voetbalveld is ABSOLUUT ZEKER veel te klein, denk eerder aan 3 voetbalvelden lang en net zo breed als minimum.
  • Doe je eerste pogingen op een dag waarop het niet of nauwelijks waait.

Als je de mogelijkheid hebt, neem eerste keer/keren een ervaren iemand mee die je op weg helpt.

Na een mislukte start met een ongeschikt beginnersvliegtuig (<5min) heb ik destijds een Easystar gehaald. Hier een filmpje van mijn eerste vlucht.

van de vliegboot had ik de vleugels verwijdert, beetje varen leek me ook wel wat
ligt nou ergens op zijn kop te dobberen (was omgeslagen)
wilde nog het water inspringen, bedacht me nog net op tijd dat ik niet kan zwemmen
keffert ook met geen mogelijkheid te bewegen om hem te halen

spoelt ooit wel weer ergens aan dat kreng

jammer van die motor dat was een goede

Het is voor mij nu net iets meer dan een jaar geleden dat ik ben begonnen en ik heb me toen ook direct aangesloten bij een club. Een hele gezellige club ik vlieg regelmatig met 2 anderen daar en hebben zo onze vliegmiddagen. Als ik een keer geen tijd of zin heb om naar de vliegclub te gaan of het is 's middags in 1x prachtig winstil "wildvlieg" ik zo nu en dan thuis als je dat al wildvliegen kunt noemen...

Wel vind ik dat ik veel heb opgestoken op de vliegclub en zeer snel en naar mijn mening redelijk goed heb leren vliegen, zonder club was dat denk ik anders gelopen maar dat zullen we nooit weten. Je moet ook een beetje over commentaar kunnen en iets aan willen nemen en dan bedoel ik meer in het veiligheids aspect en de regels op een club.

spoelt ooit wel weer ergens aan dat kreng
Heb je je naam en tel.nummer er in gezet?
Heeft twee doelen:
- je krijgt je spullen (misschien) terug ;)
- Indien er schade (door het model toegebracht) is kan dat via de verzekering afgehandeld worden.

nee

hij drijft er nog steeds, had de hoop dat ie intussen ergens aan land aangespoeld was
zal wel ergens aan zijn blijven haken

wel vreemd plas is er zeker 50 meter diep
100_7831.jpg

met zoom genomen, plas is wel 500 meter breed, ligt zowat op de helft

de elektronica en motor (was een dure) zullen intussen ook wel kaduuk zijn, avontuur met bootjs enz is wel over

jammer kopen wel weer nieuwe en heb er toch al met al wel plezier aan beleefd

Laatst bewerkt:
Alfred:
Misschien moet je er volgende keer er ook een stuk worst op plakken. Dan haald de hond hem misschien wel voor je :) Was wel leuk experiment :)

ik had zondag mij vliegtuig weer gefixd en weer een aantal goede vluchten gemaakt in de polder. Heb ook wat filmpjes maar die moet ik nog even ergens uploaden.

Maandag avond had ik weer wat kleine veranderingen gemaakt en die wou ik dus even gaan uit testen. Er was een beetje te veel wind. Het was zo als jij bijna achteruit vliegen. :) het ging verder best redelijk alleen is op een gegeven moment het connectie boompje op de ailleron los gekomen. Beetje te zuinig geweesd met de epoxy. ja en met 1 ailleron en veel wind was hopeloos. :) Nose dive van vrij hoog.
Wel grappig de romp was nog bijna helemaal heel motor mount er wel af maar dat was wel vaker. Maar de vleugels heb ik blijkbaar niet genoeg verstevigd rond de aillerons die ik zelf had gemaakt en de vleugel lag dus in 3 stukken.
Maar ja, Een paar koolstof pennen van een oude kite en een lading epoxy en de vleugel zit weer in elkaar! Met een beetje geluk van avond nog even een test vluchtje maken. :)

Laatst bewerkt:
Zal wel ergens aan zijn blijven haken. Wel vreemd plas is er zeker 50 meter diep.
De wind heeft vrijwel geen vat op die drijvers en wat er onder water zit heeft erg veel weerstand.
Het model moet het dus vrijwel alleen van de stroming hebben om aan de kant te komen. Op zo'n plas een beetje lastig :-)

Kun je niet ergens een (rubber) bootje lenen?

Hee Ron,

Jij weet toch alles van elektro motoren? Ik heb nu een 290 W 1120kv motortje er op zitten met 30 A contoller. in prenciepe wel genoeg kan er prima loopings mee maken. Echter will ik hem nu graag wat sneller hebben. Ik ben een beetje met props aan het testen en hoe werkt dat nu. Hoe groter de prop hoe meer power? of gaat hij meer omwentelingen maken met een kleine prop en zorgt dat weer voor meer power?

Back