TNTpost, laat jezelf niet langer onjuist behandelen!!

Bij express zendingen moet de dauane het binnen 24 uur weer vrijgeven. Dit is een afspraak die tnt heeft met hun, is mij verteld door hun. Het zou normaal dus 4-6 dagen zijn, niet meer! Als hij bij dauane ligt kan je tnt bellen en het pakket moet binnen 24 uur vrijgegeven zijn.

Klopt. Zowieso liggen pakketten niet bij de douane, maar in de pakhuizen van de vervoerder. Daar heeft topicstarter dus wel gelijk in.

Dat zegt echter niets over in hoeverre de TNT verantwoordelijk gehouden kan worden door toezeggingen van niet-EU vervoerders.

Bij express zendingen moet de dauane het binnen 24 uur weer vrijgeven. Dit is een afspraak die tnt heeft met hun, is mij verteld door hun. Het zou normaal dus 4-6 dagen zijn, niet meer! Als hij bij dauane ligt kan je tnt bellen en het pakket moet binnen 24 uur vrijgegeven zijn.

Dat is ook de reden dat hiervoor de kosten hoger zijn, TNT doet hier samen met de douane een stapje extra voor.
Het bellen van de klantenservice helpt inderdaad ook, meestal bel ik toch voor het Nederlandse tracenummer, sla je meteen 2 vliegen in 1 klap.

Mijn probleem is echter wanneer de douane het pakketje allang heeft vrijgegeven ik het nog steeds niet heb. Ook volgens Dhr Duijveman zou ik dit pakketje al thuis moeten hebben, en daar gaat ook heel dit topic over.

Ik ben dit alles om die reden begonnen, pakketten die al door inklaringen etc heen zijn, maar er soms nog weken over doen voordat ze bij jouw thuis zijn.
Ik probeer mensen niet aan te zetten tot het invullen van lagere waarden (dit geeft alleen maar nog meer vertraging) of het proberen op te lichten van de belasting.
Het is een feit dat je waarschijnlijk je hele leven lang belasting moet betalen, daar kan je beter maar vrede mee hebben want dat is een gevecht wat je nooit kan winnen :P

Ik heb het nog niet meegemaakt dat het, na inklaring, langer dan 2 dagen duurde voordat ze hier aan de deur stonden. Sterker nog, meestal is dat de dag na inklaring.

Daarom geloof ik ook zonder meer dat er wat mis is gegaan met jouw pakkettje.

Het gaat mij louter om de stellingname dat de TNT verplicht zou zijn een zending van een derde, niet-EU, partij binnen de door die partij, of de toeleverancier van die partij, beloofde tijd, te bezorgen.

Verder praat je van oplichting in je topictitel, terwijl je vooralsnog niet opgelicht bent. Je hoeft het immers niet te betalen.

Als laatste zou ik nog graag het wetsartikel weten waarop e.e.a. gebaseerd is..

Laatst bewerkt door een moderator:
Jeetje, de TNT is de laatste tijd wel slecht in het nieuws hier. Denk dat ik m'n pakketjes daar maar ga weghalen, heb ik deze week ook met m'n geld gedaan bij de DSB ;-)

Hezik,

ik denk dat je (deels) het antwoord op je eigen vraag hebt gegeven:
In afwijking van het eerste lid, onderdeel c, wordt onder postvervoer niet verstaan:

a. het vervoer van afzonderlijk geregistreerde exprespost waarover tussen afzender en vervoerbedrijf afzonderlijke overeenkomsten zijn gesloten over het tijdvak of tijdstip van bestellen, over de leveringszekerheid en over de aansprakelijkheid;
Er is inderdaad geen wet of zo; je hebt een overeenkomst over de tijd en wijze van het vervoer.
HK (bijvoorbeeld) geeft aan op hun site:
Postage Table
(Nederland als doelland aangegeven)
EMS Express : 3-4 Days transit time. (Incl. Tracking + Registration)
Air Parcel : 6-21 Days transit time.(Incl. Registration)
Air Mail : 6-39 Days transit time.
We strongly recommend customers to select (Registered) over regular Air Mail.
Hobbycity.com accepts no liability for unreceived 'Air Mail' parcels sent without registration.
HK geeft dus aan dat het transport (bij EMS Express) tot "received" 3 tot 4 dagen is (ok, even de Douane buiten beschouwing gelaten)

Je kunt je dus beroepen op deze afspraak die je hebt aangegaan met de verzender (en ik neem aan, maar weet dat niet zeker, dat de postorganisaties onderling deze afspraken hebben gemaakt.)

Wim

Wim,

dat is dan ook precies wat ik al zei. Je kunt verhaal halen bij, in dit geval, de Hongkong post, of bij de verzender (Hobbycity waarschijnlijk). NIET bij TNT dus. TNT heeft hierin geen verplichtingen, noch is iets dergelijks wettelijk vastgelegd.

Hezik zei:
Het bedrijf in Hong Kong is verantwoordelijk voor de uitspraken die zij doen over tijdstippen van bezorging etc, als je dus je pakketje te laat ontvangt, moet je daar gaan klagen, dat is de partij waarmee jij een overeenkomst hebt, NIET met de TNT.

Topcistarter beweert echter dat er in de wet staat dat de TNT verplicht is de beloftes van de oorspronkelijke vervoerder na te komen. Dat is pertinent niet waar.

Inderdaad.. de TNT is gebonden aan de termijn DIE ZE ZELF NOEMEN. In het geval van een buitenlandse verzending, is het niet de TNT die de termijn noemt.

Er is niets kortzichtig aan, wat jij doet is kortzichtig. Lees nu eens mijn posting door en probeer het te begrijpen.

Hoe harder je gaat schreeuwen, bellen, lastigvallen, zeuren, klachten indienen, geld terug vragen, enzovoort, hoe meer de TNT eens goed zal kijken naar het kostenplaatje.

Als nu iedereen gaat doen wat jij gedaan hebt, hoeven we volgend jaar geen 15 euro verzendkosten meer te betalen (ik verzin maar even een bedrag), maar 30. De TNT gaat er echt geen geld op toeleggen. Die telefonistes etc. moeten immers ook betaald worden.

Kun je quoten waar ik mensen oproep om op te lichten, of zeg dat jij dat doet? Het enige wat ik gezegd heb, is dat WIJ de TNT doorgaans oplichten en erg blij moeten zijn dat er nog zoveel doorkomt dat we moeten betalen. Zodra we er meer over gaan schreeuwen, gaat de TNT alleen maar de zaken harder aanpakken.

En dus raken ze klanten kwijt en gaan we naar een ander bedrijf (DHL etc.) Hierdoor zal TNT de prijzen niet kunnen verhogen, nouja, kunnen ze wel, maar dan hebben ze dus geen klanten meer. Hierdoor zal TNT sneller moeten gaan werken.
Dus als jij gaat zeiken daar zullen ze heus niet het prijzenkaartje verhogen...

En dan ter vergelijking, jij vind het schijnbaar normaal dat wij door een bedrijf genaait (ja, dat is de perfecte woordkeuze) worden, maar als jij voor de kassa staat in een winkel en je krijgt 5 euro terug i.p.v. 10, zeg je er dan ook niks van en laat je je daar naaien? Denk je daarbij dan ook van, tja, als ik nu ga zeiken worden de prijzen van de producten duurder? :rolleyes:

Je kunt niet naar een ander bedrijf, omdat je niet oorspronkelijk met TNT in zee gegaan bent, maar met HongKong post. Je bent dus afhankelijk van de contracten die vervoerders onderling hebben.

Verder is ook jouw redenatie kortzichtig. Zo'n callcenter waar nu iedereen naartoe gaat bellen, moet bemand worden. Dat kost geld. Zoals aangegeven, en ook in de postwet staat, zijn de tarieven kostengebaseerd, dus gaan de tarieven omhoog. Goed, dan zegt Hong Kong post van we gaan naar DHL over. Dan moet DHL een callcenter gaan inrichten, blijkt er toch wel veel geklaagd te worden, en gaan de kosten omhoog, enzovoort.

Het is enorm kortzichtig om te denken dat bedrijven geld op jou gaan toeleggen.

Dat je praat in termen als 'genaaid' praat, geeft al aan dat er wat meer meespeelt, de typische Nederlandse houding tegen grote bedrijven. Ga jij maar eens iets zelf naar Hong Kong brengen voor 15 euro, ik ben benieuwd hoe ver je komt.

Verder; als je een vergelijking wil maken en je wil dat iemand daar serieus op ingaat, maak dan ook een vergelijking en kom niet met dit soort kromme-banaanvergelijkingen aanzetten.

Een juiste vergelijking tov. de topicstart is.. ik bestel bij een webwinkel in NL een onderdeel voor de computer, en ga vervolgens bij de postbode klagen dat het niet werkt.

Wim,

dat is dan ook precies wat ik al zei. Je kunt verhaal halen bij, in dit geval, de Hongkong post, of bij de verzender (Hobbycity waarschijnlijk). NIET bij TNT dus. TNT heeft hierin geen verplichtingen, noch is iets dergelijks wettelijk vastgelegd.

Topcistarter beweert echter dat er in de wet staat dat de TNT verplicht is de beloftes van de oorspronkelijke vervoerder na te komen. Dat is pertinent niet waar.

Wettelijk vastgelegd? Nee, denk ik ook niet.
Je hebt een overeenkomst. Dat wel. Die ben je aangegaan met (bv) HK, die een vervoerder regelt. Ik neem aan dat de vervoerder er voor zorg draagt dat de vervolg-vervoerders (de luchtvaartmaatschappij en TNT) hun taak naar behoren uitvoeren. Ga ik in ieder geval wel van uit wanneer ik (zakelijk) een zending aanbied aan TNT of willekeurig welke andere vervoerder.
Je zou dus (in principe) moeten klagen bij de 1e vervoerder (die de zending heeft aangenomen), die van HK dus.
Maar, die heeft de zending (en daarmee de overeenkomst!) overgegeven aan een andere vervoerder: de TNT. Ik denk dus dat de TNT wel degelijk gehouden is aan de vervoertermijn.

Wim

Wim, ik ben het helemaal met je eens, met dien verstande dat jij als afnemer van de oorspronkelijke vervoerder, ook verhaal moet halen bij die vervoerder. Die zal dan ongetwijfeld de TNT daar op aan gaan spreken.

Het punt dat het wettelijk vastgelegd zou zijn, is precies waar ik over viel.

Topicstarter beweert dat het wettelijk is vastgelegd en roept mensen op te gaan bellen/klagen en geld terug te gaan vragen.

Ik heb zelf in een grijs, grijs verleden in een callcenter gewerkt (inbound) en weet hoe ontzettend irritant Nederlanders daarin zijn, die lezen topicstarters post en gaan gelijk zitten bellen met zwaar onredelijke eisen. Daarom dat ik daarin tegengas geef.

Kijk, ik heb ook het liefst dat spullen gratis nog dezelfde dag thuisbezorgd wordt, sterker nog, als ik het in het winkelmandje stop, moet er al iemand voor mijn duer staan met die spullen, zodat als ik besluit het te kopen, hij het direct, kostenloos, kan overhandigen.

Dat is alleen niet reeel, en dat is nu juist waar het mij over ging, we moeten wel redelijk blijven. Is er iets mis, natuurlijk ga je dan bellen en dan krijg je, zoals topicstarter heeft aangetoond, ook je geld terug. Om dan gelijk op een forum te gaan schreeuwen dat de TNT wettelijk verplicht is ergens toe, en dat je wordt opgelicht, gaat mij te ver.

Wim, ik ben het helemaal met je eens, met dien verstande dat jij als afnemer van de oorspronkelijke vervoerder, ook verhaal moet halen bij die vervoerder. Die zal dan ongetwijfeld de TNT daar op aan gaan spreken.
Klopt,
heb deze ervaring (vanaf vervoerders zijde.) Heb mijn klacht neergelegd bij mijn versturende/vervoerende partij die op zijn beurt heeft gereclameerd bij de vervolg-vervoeder (in dit geval in Engeland)

Het punt dat het wettelijk vastgelegd zou zijn, is precies waar ik over viel.

Topicstarter beweert dat het wettelijk is vastgelegd en roept mensen op te gaan bellen/klagen en geld terug te gaan vragen..
Is inderdaad een "zakelijke" overeenkomst die niet naar behoren is vervuld. Een wanprestatie dus. Op grond van deze wanprestatie kun je (een deel van) je geld terug vragen (bij de verzendende partij, dus in HK!) ;)

Wim

(En dat je wel eens tegengas geeft, dat weten we ;) en wat mij betreft moet je dat ook blijven doen.)

Tsja, maar dan moet je wel dingen zeggen waar ik het niet mee eens ben, anders valt er niet veel tegen-te-gassen ;)

Tsja, maar dan moet je wel dingen zeggen waar ik het niet mee eens ben, anders valt er niet veel tegen-te-gassen ;)
Topicstarter heeft helemaal gelijk hoor!
Allemaal morgen naar de TNT bellen en klagen!

Wim

(Even ongefundeerd de topicstarter gelijk geven.) ;)

Sterker nog, zelfs al heb je niets in HongKong besteld, zou ik nog voor alle zekerheid even naar de TNT bellen, ze zijn wettelijk verplicht om niet bestelde zaken ook niet te bezorgen, binnen 5 dagen!

Ik ben het helemaal met je eens Wim. Echter heb ik in een schrijven van de OPTA verteld gekregen dat met de nieuwe postwet niet alleen de verzender maar ook de ontvanger een klacht kan indienen:

"Wel is er een verandering bij het indienen van klachten. Voorheen konden alleen verzenders van post klagen wanneer iets verkeerd was gegaan met hun zending. Na de wijziging van de wet kan een ieder, dus ook u als ontvanger, een klacht indienen. Bijvoorbeeld wanneer een poststuk beschadigd of niet aankomt."

@ Hezik: dat je bij een callcenter hebt gewerkt verklaard voor mij heel veel. Ik weet hoe irritant ons volkje kan zijn, echter weet ik ook dat we ons makkelijk laten afschepen.
Mijn oproep om je vooral niet af te laten schepen en wel te vechten voor je recht wanneer TNTpost er met zijn pet naar gooit.
Zoals ik al eerder in mijn 1e post noemde krijg je allerlei smoesjes te horen en dit hoef je niet te pikken!
Dit is jammer voor de medewerkers van TNTpost, maar als klant zijnde is dit de enige manier om je recht te halen. Zou TNTpost zich gewoon aan de afspraken houden, dan hoef ik niet te bellen en te zeuren en betaal ik ook netjes mijn rekeningen zonder gezeur, ik krijg dan namelijk waar voor mijn geld.
Het excuus dat het duurder wordt door te bellen, omdat ze de kosten doorrekenen, dit werkt natuurlijk niet zo. Natuurlijk zijn hun in ruime mate vrij om de tarieven te bepalen, maar we hebben echter ook nog toezichthoudende organisaties en concurrenten, ze kunnen dit dus echt niet zomaar doen zonder zichzelf nog meer in de vingers te snijden, want als ze mij dubbel zoveel gaan rekenen, ga ik dubbel zoveel kabaal maken als ze er nog steeds een bende van maken.
Nee, ik heb hier geen linkjes van naar internetpagina's, doe wat research en je kan het vast terugvinden ergens op internet, voor mij hebben internetpagina's geen waarde omdat de TNT hier geen waarde aanhecht en ik ben te lui om speciaal voor jouw hier nog meer moeite in te gaan steken :sleepy:

Wordt vervolgd na telefoongesprek met de OPTA, morgen (15-10-09) tussen 09:00 en 10:00 :)

Oh, laat ik nogmaals duidelijk voorop stellen dat het mij gaat om de tijd die de TNT erover doet om een pakketje bij je thuis bezorgd te krijgen, exclusief de tijd die het kost bij de douane (wat soms lang kan duren, ga dit dus goed na!)
Wil je er zeker van zijn dat je je pakket snel krijgt, vul dan vooral de juiste waarde in etc, dit is geen oproep tot criminele praktijken!

Laatst bewerkt:
Vito; die hele postwet is op deze spullen dus niet van toepassing. Had ik eerder al gequote. Die postwet gaat over binnenlandse post.

Die klachtenregeling is er zo gekomen, omdat de TNT niet meer het monopolie heeft in NL. Voorwaarde daarvoor was wel dat de NL consument niet slachtoffer zou worden van vervoerders die elkaar de zwarte piet gaan lopen toespelen.

De reden waarom je die wet 'niet wil posten' is omdat ie simpelweg niet bestaat.

Zou het niet zomaar kunnen zijn dat er een zakelijke/internationale overeenkomst is tussen bv Hong Kong Post versus TNT?
Plus nog eens een internationale post wetgeving.
Voorbeeldje:
Ik doe een bestelling bij HC en betaal aan hun de transport kosten.
Zij betalen dat bedrag aan Hong Kong Post en die zorgen dat het op het vliegtuig gaat.
Nu komt mijn pakketje in Nederland aan (toevallig bij TNT) die doen ook iets met post pakketjes.
TNT krijgt dus een deel van de door mij betaalde transport kosten, en zal daar gewoon service naar moeten leveren.

Vito; die hele postwet is op deze spullen dus niet van toepassing. Had ik eerder al gequote. Die postwet gaat over binnenlandse post.

Die klachtenregeling is er zo gekomen, omdat de TNT niet meer het monopolie heeft in NL. Voorwaarde daarvoor was wel dat de NL consument niet slachtoffer zou worden van vervoerders die elkaar de zwarte piet gaan lopen toespelen.

De reden waarom je die wet 'niet wil posten' is omdat ie simpelweg niet bestaat.

Zijn altijd leuke claims om iemand voor leugenaar uit te maken omdat hij niet aan jouw vorm van bewijsvoering doet...
Ik heb geen zin in en voel me ook totaal niet geroepen om mezelf aan jouw te verantwoorden, ik lieg toch en heb een grote bek in jouw ogen, als een discussie op die manier moet dan voel ik mezelf er te goed voor ;)

Back