Gisteren mijn twin eindelijk een luchtdoop gegeven:
Dat ging niet al te best. In eerste instantie vloog het toestel redelijk mooi bij me vandaan, maar er viel toch nog wat te trimmen en dus naar beneden gehaald. So far so good. Bij de tweede poging kreeg een flinke windvlaag vat op het toestel en dook linksaf het grasveld in. Het toestel rolt erg makkelijk en ik was daar even niet op voorbereid, bovendien had ik met mijn stomme kop helemaal vergeten om expo in te stellen. Weinig schade, maar ik had niet "de" spullen bij me om dat ter plekke te kunnen repareren. Dan maar weer terug naar huis.
Enfin, ik was met mijn fiets kar en eigenlijk ging dat altijd prima, maar deze rit terug ging niet zo heel best. Ik maakte de bocht te kort en één wiel van mijn fietskar stuiterde omhoog over een stoeprand en rolde in zijn geheel op zijn kop. De kist waar al mijn spullen inzitten kwam zodoende bovenop het toestel en ach, het toestel werd in zijn geheel geplet onder al dat geweld. Zo zag het er gisteren uit toen ik het toestel onder al het geweld vandaan haalde:
Vleugeltip kapot:
Achterkant naar de galamiezem:
Motor onder de vleugel afgebroken:
En nog wat meer shit. Even had ik de gedachte om het toestel maar af te schrijven, maar een klein uurtje later toch maar wat gaan kijken, kneden en wat plakken. En toen stond die daar weer. Het mooie is er wel vanaf, maar luchtwaardig:
Vandaag wederom op pad geweest en ook dit keer ging het aanvankelijk redelijk goed. Het toestel is stukken minder stabiel dan mijn Simple Cub, maar dat komt omdat hij geen V-stelling heeft en daardoor snel wil rollen. Ik rekende daar al op. Verder moest ik met landen de vaart er goed inhouden, anders valt het gewoon uit de lucht. Voor mij niet zo een probleem, immers ik heb er geen landingsgestel eronder hangen en ik land in het hoge gras.
Dus een toestel waar je wel goed op moet letten eer je hem de lucht instuurt. Helaas ging de pushrod los op het punt weer ik 2 delen aan elkaar had gelast (om af te stellen) met krimpkous en wat superlijm, dus kon ik wederom niet meer verder en moest ik voortijdig afbreken. Ik had weer geen juiste spullen bij me om het ter plekke te repareren(volgend keer standaard een tubetje superlijm meenemen). Tja, je kan niet alles bij je hebben. Thuis dat probleem ook opgelost en ik hoop dat ik de volgende keer wat meer minuten kan maken met dit rakkertje.
Een detail: Doordat de motoren allebei op 1 ESC zitten willen ze wel eens stotteren en brommen eer ze mooi synchroon opstarten. Dat zal wel met de timing te maken hebben. Maar als ze eenmaal draaien hebben ze een flinke trust, heerlijk.
Grt Helixer