Tomboy en eerste dieselavontuur

Na een aantal jaren waarin de hobby door werk en een verbouwing op een laag pitje stond wil ik de draad weer gaan oppakken. Mede door alle verhalen vol nostalgie in de RCME over dieseltjes wilde ik graag zelf zo'n motortje. Inmiddels heb ik deze, een redfin:
Bekijk bijlage 371295

Prachtig motortje!
Deze week heeft Ton van Munsteren hem aan de praat gekregen. Het kostte een bloedende vinger, maar het resultaat was een goed draaiende motor.

Nu wil ik hem goed in laten lopen en daar is natuurlijk brandstof voor nodig. Dus de benodigde spullen bij elkaar verzameld:

Bekijk bijlage 371297

Voor het mengen gebruik ik een klein spuitje. Eerst 3,5 spuit petroleum. Toen 3 spuiten wonderolie. Typen begon ik te twijfelen: had ik nooit 2,5 of 3,5 spuit petroleum gedaan? Dus nog maar een half spuitje erbij. Goed schudden, daarna een kwart spuit cetane booster en 3 spuitjes ether erbij en nogmaals schudden.

Snel naar buiten, motor op de workmate, proberen en ha hoor, ook een bloedende vinger net als Ton :hammer:

Bekijk bijlage 371298
Na wat rommelen liep hij. Wel steeds korte runs en dan moest ook opnieuw primen. Dus de naald moet verder open. Probleem is dat als ik hem zelfs 2 slagen verder open zet er nauwelijks verschil te merken is.

Morgen verder experimenteren en de volgende keer beter opletten bij het mixen.

Dan nog over het vliegtuig: dat moet en Tomboy worden. Hij staat al jaren op de wishlist. Wel wil ik eerst nog wat lopende projecten afronden, dus het kan nog even duren voor de bouw start.
Mooi..zo en eerste kennismaking..en erg leuk geschreven Ton!

Vandaag weer een stapje verder gekomen.

Bakkie koffie en alles klaarleggen:

Dan 1 vleugelhelft op lage temperatuur.

Daarna de andere helft op lage temperatuur.
Toen een brede band op het horizontale middenstuk van de vleugel.
Daarna alles vlak op de plank nalopen op hogere temperatuur en klaar is Kees:

Nu verder met de neus van het rompje. Mede door de lichte motor ben ik van plan om de neus 1cm langer te smokkelen om te voorkomen dat er lood in moet.

Ik heb de tekening gebruikt van ene Ton v M en daarop is de span 105cm.

Laatst bewerkt:
Weer een stapje verder. Er verdwijnen bij mij wel vaker houten roerstaafjes in vliegtuigen. Ook hier, voor de motordragers. Verder aangevuld met wat balsa blokjes voor extra lijmvlak.
Even de motor proefpassen:

Afgelopen weken had ik wat meer hobbytijd. Als ik de garage inloop heb ik twee opties: links of rechtsaf.

De afgelopen week vooral linksaf geslagen naar dit vintage project en de voorbank opnieuw bekleed. De volgende klus is laswerk aan de achterzijde.

Gisteren en vandaag maar weer een paar keer rechtsaf gegaan. De Tomboy is nu bijna helemaal bekleed. Nu eerst de aansturing van de roeren afmaken en dan de laatste zijkant van de romp.

Prachtig Jitze de 2 CV snap wel dat de keuze moeilijk is links of rechts in de workshop
Zou wel heel cool zijn met de 2 CV naar de DOW meeting om daar met een diesel te gaan vliegen

Bedankt voor de support mannen. Met de eend naar het dieselveldje zou wel leuk zijn volgende zomer. De komende maanden ligt hij uit elkaar, vooral om roest weg te werken. En eerst moet ik nog leren lassen.

Sinds iedereen 100 mag op de snelweg kun je met de eend overal goed meekomen met het verkeer. Dus Zwolle ligt zeker binnen bereik, maar voor de langere ritten pak ik toch liever de leaseauto.

Het laatste stukje vraagt toch altijd wat meer tijd. Servo's inbouwen, stuurstangen aansluiten, laatste zijde folien. Daarna 3x het huis door op zoek naar een stukje transparant plastic voor het raampje.

Ik wist niet goed hoe ik de motorsteunen goed dieselbestendig moest maken, heb het uiteindelijk ingesmeerd met 30 min epoxy. Dat staat nu binnen uit te harden. Daarna kan de RedFin erop. En nog even elastiekjes kopen, dan is hij klaar om te vliegen.

Al met al een leuk project! Eindelijk een Tomboy in de garage, dat wilde ik al lang.

Als de motor erop zit zal ik nog even betere foto's maken.

Na een midweekje Friesland vanmiddag gelijk de motor erop gezet.

Vliegklaar met accu is hij op 230 gram uitgekomen. Iemand een idee of dit licht of zwaar is voor een 105cm Tomboy? Ik hoop in ieder geval dat de RedFin het trekt.

Nu wachten op een mooie dag met weinig wind en geen verplichtingen.

Back