Topflite DC3

De sheer webbing van de middenvleugel zit tussen de hoofdliggers en is 3mm (!) vliegtuigtriplex, dat kan wat hebben lijkt me
 
Dat de twee regelaars elkaar beïnvloeden zou door het volgende kunnen ontstaan. Veel regelaars zijn met behulp van een programmeerkaart in te stellen (programmeren). Om dat te doen zal de computerchip in de regelaar bij het opstarten een signaal via de witte (oranje) draad sturen en op een antwoord wachten. Als er een programmeerkaart is aangesloten zal die antwoord geven en gaat de regelaar in de programmeer mode.
Het is goed denkbaar dat de ene regelaar ietsje eerder dat signaal uit stuurt dan de andere, dan zal die regelaar staan wachten op een antwoord. Op dat moment geeft de tweede regelaar een signaal wat door de eerste regelaar als een antwoord wordt gezien die regelaar gaat dan in de programmeer mode. Als hij in die mode staat zal hij de motor niet aansturen en wachten op data van de programmeerkaart.
Wat je zou kunnen proberen is: de zender aanzetten, dan de ontvanger, dan eerst de eerste en daarna de tweede regelaar op het Y snoertje aansluiten. Als het dan wel goed gaat heb je de oorzaak boven water. Helaas zal hier weinig aan te doen zijn. Als die speciale manier van aansluiten goed gaat lijkt het probleem ook opgelost. Wat misschien ook goed kan werken is beide regelaars elk op een eigen kanaal aansluiten. Programmeer dan een mixer waarbij het oorspronkelijke gas kanaal het master kanaal is en het andere kanaal de slave. Dan kunnen de regelaars elkaar niet meer via het Y kabeltje beïnvloeden.
 
Laatst bewerkt:
De sheer webbing van de middenvleugel zit tussen de hoofdliggers en is 3mm (!) vliegtuigtriplex, dat kan wat hebben lijkt me
Dat blok is er meer voor het opvangen van de druk t.g.v. knikbelasting, ze houden de liggers voornamelijk van elkaar weg.
Maar voor het bij elkaar houden van de liggers is de shear-webbing nodig.
 
Vandaag eindelijk de re-maiden gehad van de DC3
Het goede nieuws is dat hij vliegt :)
De 5,4 kg worden goed gedragen door de setup
We hebben de 9,7" 3-blads props afgesteld naar 8" pitch, dit gaf een stroom van max. 32-35 ampere bij volgas
Goed voor een 55A regelaar zou je denken

Er stond een aardig briesje en de start ging prima, de kist was snel los met 3/4 gas
Na 2 rondjes wilden we de flaps gaan testen toen ik merkte dat hij anders op zijn roeruitslagen reageerde.
In de volgende bocht werd hij onbestuurbaar en stortte naar de grond. WTF??

Ben de kist gaan halen in het aangelegen veld, eerst met bootje de sloot over en daarna nog een sloot
Bij aankomst zag ik dat de 2 accu's een meter verderop lagen, keurig door de accutray en neus heen geschoten
De schade leek mee te vallen maar de neus was kapot, het landingsgestel verbogen en de props en cowls eraf
Verder een penetrante brandlucht. Eerst de accu's in veiligheid gebracht.
Er bleek een brandje gewoed te hebben in de romp, 3x raden, een van de 2 regelaars dus

De boel mee terug naar het veld, slootje terug over met de kist ging helaas niet zonder natte schoenen :D

Eenmaal op het veld alles getest en gelukkig werken de accu's, servo's en ontvanger nog goed :)
Op de een of andere manier is er dus 1 van de 2 regelaars afgefikt, logisch dat hij 'anders' reageerde op zijn roeren

Ik heb helaas geen vliegplaatjes voor jullie, wel deze van de schade

DSC_4280.JPG


DSC_4283.JPG


DSC_4286.JPG


Het is te repareren, maar het mooie is er wel vanaf zeg maar

Er werd mij aangeraden deze keer GOEDE regelaars te kopen en te zorgen voor voldoende koeling voor de regelaars en dat ga ik doen

Voor zover weer even , we geven de moed niet op, de kist vliegt immers goed weet ik nu en daar ben ik blij mee :thumbsup:

Groeten, Ralf
 
:(:eek:

Ik heb zelf nog nooit vodden voorgehad met de thrust regelaars. Ik vermoed ook echt niet dat het aan overmatig stroomgebruik ligt. eCalc voorspelt immers ook 33A bij deze setup, net zoals je gemeten hebt

Ik zie maar twee oorzaken:
-ofwel echt een maandagmorgen exemplaar
-ofwel koeling. Maar zo warm was het uiteindelijk ook niet vandaag.

Ben hier even zelf niet goed van, wel blij te lezen dat de gekozen setup an sich wel goed voldeed (maar dat wist ik al ;-) )

Edit: nu ik het ganse draadje herlees....
Na mijn initiële posts over de aandrijving heb ik niet meer verder gevolgd (dat kan al eens gebeuren) en heb dus ook gemist dat je de regelaars verplaatst hebt centraal naar de vleugel, tegenover elkaar. Is idd niet echt een koele plaats en ze houden elkaar warm natuurlijk...
 
Mijn fout is wel dat ik niet aan koeling gedacht heb, het is immers een grote volumineuze romp
Eerlijk gezegd denk ik niet dat wat extra koeling deze brand zou hebben kunnen voorkomen, ik gok op een maandagmorgen exemplaar
Je zat trouwens wel spot-on met de propmaat Dries :thumbsup:

Groeten, Ralf
 
Als ik die andere Controler zie zitten dan is het vragen om problemen, je klemt de ESC vast zodat hij bijna geen warmte ( energie ) af kan staan.
En wat je ook moet weten is dat een regelaar meer warmte produceert bij 75% gas als bij vol gas. ( de FETS schaken vele meer bij 75% gas )
 
Ok dank voor je informatie, goede koeling is dus wel degelijk van belang begrijp ik hieruit.
De controllers zitten via een strookje klitteband vast op een 10mm balsa strook, dat lijkt me 'normaal' toch?
Ze zijn gescheiden door deze balsa strook en dat isoleert de warmte onderling van elkaar behoorlijk?

Ik dacht er goed aan gedaan te hebben de draden van de accu naar de regelaar zo kort mogelijk te houden
Had ik de regelaars achter de motoren in de gondels geplaatst waren er beter koelmogelijkheden (maar langere draden)

De kist vliegt met halfgas rond, worden de regelaars dan nog warmer?
Als ik er zwaardere regelaars opzet b.v. 80-100A (en duurdere) wordt dan de warmte omzet minder?

Ik ben de kist aan het herstellen nu en wil daarna nieuwe regelaars gaan aanschaffen

Wat kan ik nu het beste doen om deze tragedie de volgende keer te voorkomen?

Groeten, Ralf
 
> Ik dacht er goed aan gedaan te hebben de draden van de accu naar de regelaar zo kort mogelijk te houden
Dit is zeker goed, zoals al geschreven is, zijn lange motor draden veel beter dan lange accu draden.
Maar je moet altijd voor koeling zorgen. Normaal zal een hoge stroom regel wel wat minder warmte ontwikkelen
Maar dan nog als hij die niet kan afvoeren zal het zelfde gebeuren of de over temperatuur beveiliging in treden.
Zorg dat er een klein briesje langs de regelaar loopt en dat de kant van het koel lichaam vrij is, dan zul je geen probleem krijgen.
 
Het is op de foto niet goed te ziein, maar zijn de FET's van de motor uitgebrand of heeft de UBEC het af laten weten. Er zitten veel verbrande componenten bij de voedingsaansluitingen van de ESC.

De BEC kan slechts 3 ampere leveren. Dat is niet zo veel voor een groot en zwaar toestel.

Te lange draden tussen accu en ESC kunnen ook tot overmatige verhitting leiden. Veel fabrikanten staan een maximale lenge toe van 15 tot 20 cm. Wordt de afstand langer, dan moeten extra condensatoren worden geplaatst om de zelfinductie van de aansluitdraden te compenseren. Dikkere kabels helpen niet.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk de FET's want ik gebruik een aparte ontvangeraccu. De rode draad van de beide Becs zijn losgekoppeld
 
Ik zou bij je regelaars de krimpfolie ter hoogte van de FETs en de BEC verwijderen zodat die componenten hun warmte beter kwijt kunnen.

Eventueel de FETs van een koelblokje voorzien:
www.modelbouwforum.nl/threads/hobbyking-pursuit.203431/page-11#post-3241656

En voor een leuke/veilige stroommarge zorgen.
It is a good practice to have some headroom built in.
About derating motors, controllers, batteries, electronics in general:
 
Hoop leesvoer Ron, dank ben er even doorheen gescrolld en mijn oog viel hierop:

In most cases, if you are getting the half-power issue with your ESC, it is due to the throttle endpoints not being set correctly. If you do not calibrate the throttle endpoints onthe Scorpion ESC's, you might get a condition where you cannot get full throttle. The other thing that will cause operation at partial throttle is running the ESC at greater than recommended current, or running too large a motor on an ESC, even if the motor is not pulling it's full rated current.

Endpoints setting dus, dat zou nog een ding kunnen zijn
ik had zoals eerder beschreven al last met de boel goed werkend te krijgen, aansluitvolgorde etc.
Bij het aansluiten voor de vlucht gaf 1 regelaar de 4 piepjes (4S) en de andere deed niets, gaf geen geluid. Beide reageerden ze daarna wel gelijktijdig op het gasgeven.
Het kan dus zijn dat regelaar 2 geen goed endpoint heeft gehad? Zou deze daarom misschien heter kunnen zijn geworden?
Dien je dat calibreren van de gascurve 0 -tot- max voor iedere vlucht opnieuw te doen?

Als is de 75% regel zou toepassen kom ik bij 35A gemeten uit op een regelaar van 47A, ik had een regelaar 55A dus dat zou eigenlijk binnen de marge moeten vallen
Mijn vraag is : als ik een 80A regelaar aanschaf, is dit dan een extra veiligheid in mijn geval (of maakt dat niet uit) en wordt deze dan minder warm?

Koeling gaat zeker gebeuren nu
Dank voor jullie meedenken

Groeten, Ralf
 
Je hebt genoeg ruimte met de huidige Turnigy regelaars Ralf. Dit gezegd hebbende, in een twee-motorig toestel zou ik toch voor wat betere regelaars gaan.

80A regelaar kan helemaal geen kwaad, wat minder warmte ontwikkeling, maar veel zal het niet schelen.

Het ging in eerste instantie mis met het sturen, dat kan de BEC geweest zijn. De crash en het vervolgens blokkeren van de motor kunnen de FETs van de regelaar hebben doen uitbranden.

Volgende keer een SBEC (switching/schakelende) gebruiken? Die worden minder warm bij hogere accu-spanningen.

Invloed van end-points, waardoor vol-gas niet mogelijk is? Ook dan moet je voldoende koeling 'regelen'.
 
Ik blijf er vanuit gaan dat je echt een rot exemplaar had, die te lijden heeft gehad onder zijn eigen warmte die hij niet wegkreeg....
Die 55A regelaar an sich was zeker ruim genoeg. 80A gaat je niets meer brengen....

Met Thrusts heb ik eigenlijk nooit problemen gehad, volgens mijn inzien bij de betere HK regelaars.

Blijft jammer natuurlijk....
 
6A
Je hebt genoeg ruimte met de huidige Turnigy regelaars Ralf. Dit gezegd hebbende, in een twee-motorig toestel zou ik toch voor wat betere regelaars gaan.
80A regelaar kan helemaal geen kwaad, wat minder warmte ontwikkeling, maar veel zal het niet schelen
Goed, hebben jullie evt. een suggestie voor een beter regelaar voor me?

Het ging in eerste instantie mis met het sturen, dat kan de BEC geweest zijn.
N.P.S. was juist ik gebruikte een aparte ontvanger voeding met 6A UBEC dus het toestel bleef bestuurbaar, echter:
Het kan heel goed zijn dat het 'anders op zijn roeruitslagen reageren' kan zijn gekomen doordat er 1 motor in de lucht stil is gevallen
Dit hoor je niet op de grond. Ik heb alleen geen rookpluim gezien tijdens de vlucht

De crash en het vervolgens blokkeren van de motor kunnen de FETs van de regelaar hebben doen uitbranden.
Als dit zo was dan moet dat in een heel kort tijdsbestek gebeurd zijn want de accu's zijn er bij de crash uitgeschoten

Ik blijf er vanuit gaan dat je echt een rot exemplaar had, die te lijden heeft gehad onder zijn eigen warmte die hij niet wegkreeg....
Die 55A regelaar an sich was zeker ruim genoeg. 80A gaat je niets meer brengen....
Blijft jammer natuurlijk....
Thanks Dries, ik denk dat je gelijk hebt.
Het blijft zeker jammer, had hem net goed gereed en ben er nu alweer een tijdje mee bezig

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Back
Top