Het is een onstabiel platform, met vliegen merk je bijna niks van een beetje afwijking, je bent toch alleen maar aan het corrigeren om dat ding recht te houden.
Dit is absoluut niet flauw bedoeld:
Dit is gewoon niet waar! Ik zal de laatste zijn om te beweren dat een heli stabiel (uit zichzelf een vlakke positie zoekend) is, maar trimmen maakt wel degelijk uit en kan je vliegbeeld ENORM verbeteren.
Als je continue aan het corrigeren bent, hanteer je de verkeerde stuurtechniek. Dan corrigeer je naar gelang de verplaatsing van de heli, m.a.w. je stuurt pas als de heli zich (zijdelings of voor/achterwaarts) verplaatst.
Echter: de heli verplaatst zich omdat hij niet "vlak" ligt; vlak tussen aanhalingstekens omdat een heli altijd een lichte helling tegen de stuwdruk van de hekrotor nodig heeft. Dus met deze manier van sturen loop je continue achter de feiten aan.
Maar als je in plaats van sturen om de heli af te stoppen, gaat sturen om de heli "vlak" te houden, dan ben je die verplaatsingen te vlug af, en word je vliegbeeld STUKKEN strakker en netter. En dan ga je opeens merken dat trimmen wel degelijk uitmaakt. Tevens merk je dan dat je véél minder stuurbewegingen nodig hebt om de heli te controleren.
Veel leerlingen die al een beetje kunnen vliegen voor ze bij de vliegschool komen, kampen met dit probleem. Het kost me normaal gesproken hooguit 2 lessen om "het nieuwe hooveren" aan te leren, dus echt moeilijk is het niet. Het probleem is dat het verkeerde sturen vaak reeds een "ingebakken gewoonte" is en men snel terugvalt in de oude manier. Echter, met een beetje gericht oefenen kan iedereen die veilig kan hooveren, binnen een of twee weken een snaarstrakke hoover aanleren.
Ik zou haast zeggen, probeer het maar eens.
Als je dit een beetje beheerst, en je heli is fatsoenlijk getrimd dan is het zonder problemen mogelijk, om zelfs met een 450 enkele seconden de sticks volledig los te laten (niet dat je dat moet doen, maar het kan)
Met een beetje oefenen (en rustig weer) lukt dat zelfs met een niet gestabiliseerde rigid rotor....
Groet, Bert