Topic defect Dagelijks heli beslommeringen..

Mechanisch = flybar. Je gaat veel meer moeten werken met je sticks (vooral rudder) om hem stabiel in hover te houden.

Je moet maar eens je heli vasthouden en hem rustig optoeren. Als je hem dan met zen staart eens naar rechts of links draait gaat deze automatisch wat corrigeren op de staart (bij een directe motorgestuurde staart meer/minder toeren maken). Is de gyro die Bert bv niet heeft. Hij vangt die dingen zelf op met zen sticks.

Zo gaat hij bv in de wind vrijwel constant moet rudder geven om te voorkomen dat de neus wegdraait. Of vergis ik me Bert? Denk vooral dat je dat gaat hebben bij de 'kleinere' heli's. Hoe groter het toestel hoe minder last je ervan hebt.

@ Bert,

Aha, het is dus meer mechanische stabilisatie i.p.v elektronisch. Of zit ik er nu naast?

Nee, een flybar (paddelstang) is mechanische stabilisatie.

Mijn Rigids zijn volledig ONgestabiliseerd (op een simpele rate gyro op de tail na....). Dus ook geen toerenregeling, heading hold, of andere luxe. Gewoon goed afstellen en gáán!

Puur natuur dus, zoals onze lieve heer een heli bedoeld heeft:rolleyes:

EDIT: @ JacobsT: Flybar heeft niks met rudder te maken, het enige wat een flybar doet, is niet zoals veel mensen denken, de heli stabiliseren, want dat doet hij niet. Hooguit word de windgevoeligheid wat minder van een flybar.
Wat een flybar wél doet is de stuurrespons wat minder agressief maken en vooral wat gelijkmatiger.
Zonder flybar en electronica reageert een heli onder bijvoorbeeld de belasting van een steile bocht ánders dan tijdens hover. Een Flybar (of electronica) vlakt dat af en maakt dat de heli onder alle omstandigheden gelijkmatig reageert. Buiten dat, dempt een flybar de invloed van wind nogal sterk (maar niet volledig) en E-stab compenseert de invloed van wind of turbulentie zelfs volledig als het goed ingesteld is. M.a.w: als de heli vlak hangt en er komt een windvlaag aan, dan zal een rigid daarop reageren, een flybar een klein beetje reageren en een E-stab zal gewoon vlak blijven, hooguit een beetje opzij gezet worden.

Ik moet dus als ik stuur altijd rekening houden met of ik snel of langzaam vlieg, wel of geen G-krachten trek, stijg of daal, versnel of afrem, etc etc.

Ik moet inderdaad bij zijwind continue wat rudder houden, maar dat heeft niks met de flybar, E-stab of het ontbreken daarvan te maken, maar alles met het feit dat ik geen heading hold gyro gebruik.
Dat wegdraaien bij zijwind is juist bij grote heli's erger dan bij kleine; het oppervlak vn de tailfin is nogal groot, en omdat het schaalmodellen zijn hebben ze een dik vleugelprofiel waar zijwind flink vat op heeft.
Dat kan zo sterk zijn dat onder omstandigheden de hekrotor niet krachtig genoeg is om de staart "er doorheen" te trekken (en ik schat dat de tail van bijvoorbeeld mijn BO krachtiger is dan de hoofdrotor van een T-rex 250). Dat maakt het gebruik van een heading hold gyro juist levensgevaarlijk bij grote schaalheli's en daarom vlieg ik zonder....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Nee, een flybar (paddelstang) is mechanische stabilisatie.

Mijn Rigids zijn volledig ONgestabiliseerd (op een simpele rate gyro op de tail na....). Dus ook geen toerenregeling, heading hold, of andere luxe. Gewoon goed afstellen en gáán!

Puur natuur dus, zoals onze lieve heer een heli bedoeld heeft:rolleyes:

EDIT: @ JacobsT: Flybar heeft niks met rudder te maken, het enige wat een flybar doet, is niet zoals veel mensen denken, de heli stabiliseren, want dat doet hij niet. Hooguit word de windgevoeligheid wat minder van een flybar.
Wat een flybar wél doet is de stuurrespons wat minder agressief maken en vooral wat gelijkmatiger.
Zonder flybar en electronica reageert een heli onder bijvoorbeeld de belasting van een steile bocht ánders dan tijdens hover. Een Flybar (of electronica) vlakt dat af en maakt dat de heli onder alle omstandigheden gelijkmatig reageert.
Ik moet dus als ik stuur altijd rekening houden met of ik snel of langzaam vlieg, wel of geen G-krachten trek, stijg of daal, versnel of afrem, etc etc.

Ik moet inderdaad bij zijwind continue wat rudder houden, maar dat heeft niks met de flybar, E-stab of het ontbreken daarvan te maken, maar alles met het feit dat ik geen heading hold gyro gebruik.
Dat wegdraaien bij zijwind is juist bij grote heli's erger dan bij kleine; het oppervlak vn de tailfin is nogal groot, en omdat het schaalmodellen zijn hebben ze een dik vleugelprofiel waar zijwind flink vat op heeft.
Dat kan zo sterk zijn dat onder omstandigheden de hekrotor niet krachtig genoeg is om de staart "er doorheen" te trekken (en ik schat dat de tail van bijvoorbeeld mijn BO krachtiger is dan de hoofdrotor van een T-rex 250). Dat maakt het gebruik van een heading hold gyro juist levensgevaarlijk bij grote schaalheli's en daarom vlieg ik zonder....

Groet, Bert

Ik zeg nergens dat het te maken heeft met flybar maar heb het beetje onduidelijk geformuleerd.

Ik dacht wel dat bv een beastx wel ging helpen voor de staart recht te houden? Dat is toch het hele idee achter het 'automatisch' corrigeren vd staart? Dat doen rigids niet. Men post was gewoon niet duidelijk :)

Bij een flybar heli heb je ook een gyro, flybarless is toch gewoon een 'geavanceerde' gyro die een flybar emuleert? Wat zijn de correcte termen? (om misverstanden te vermijden in de toekomst, leren we ook wat bij)

Ik zeg nergens dat het te maken heeft met flybar maar heb het beetje onduidelijk geformuleerd.

Ik dacht wel dat bv een beastx wel ging helpen voor de staart recht te houden? Dat is toch het hele idee achter het 'automatisch' corrigeren vd staart? Dat doen rigids niet. Men post was gewoon niet duidelijk :)

Bij een flybar heli heb je ook een gyro, flybarless is toch gewoon een 'geavanceerde' gyro die een flybar emuleert? Wat zijn de correcte termen? (om misverstanden te vermijden in de toekomst, leren we ook wat bij)

Oh, tsja, dat heb ik dan een beetje verkeerd gelezen.
De meeste E-stab systemen hebben inderdaad tegenwoordig een tailgyro ingebouwd, maar dat is niet altijd zo geweest, en ook niet iedereen gebruikt die. Sommigen gebruiken liever een losse gyro.
Ik zelf beschouw die tail functie net als de aansteker in je auto: het maakt je auto luxer, maar het verandert je auto niet in een sigarettenaansteker...

FBL systemen zijn, gezien de afschuwelijke hoop instellingen die er in bijvoorbeeld een V-stabi te vinden zijn, wel iets meer dan een geavanceerde gyro die een flybar simuleert, maar inderdaad, je kunt het beschouwen als een twee-assige heading hold gyro voor op de tuimelschijf.

Groet, Bert

PS: voor alle duidelijkheid: ik gebruik geen E-stab, en heb er dus ook weinig meer verstand van dan wat algemene kennis en wat ik hier zo nu en dan op het forum erover meepik.... En afgezien van de mCPx heb ik er verder ook geen ervaring mee, en ook geen behoefte aan.

Laatst bewerkt:
Ik merk met vliegen, zowel op de sim als in het echt, dat de controle over de staart wat achter blijft op de rest, met wat heftiger vliegen. Als de HH wat slecht reageert dan ben je de heli al snel kwijt. Misschien is het zo slecht nog niet om zonder HH te leren vliegen.

We zijn gewoon heading hold junkies.

Ik merk met vliegen, zowel op de sim als in het echt, dat de controle over de staart wat achter blijft op de rest, met wat heftiger vliegen. Als de HH wat slecht reageert dan ben je de heli al snel kwijt. Misschien is het zo slecht nog niet om zonder HH te leren vliegen.

We zijn gewoon heading hold junkies.

Hoewel ik een absolute HH tegenstander ben voor waar het leren helivliegen betreft, is het mijn ervaring, dat een 450 eigenlijk niet goed zonder kan: vanaf een bepaalde afmeting (ongeveer vanaf 500 size naar beneden), blijkt de verdeling van het laterale oppervlak ongunstig uit te gaan pakken. Een 450 vertoont maar heel weinig "windvaan-effect" en vliegt minder prettig zonder HH dan bijvoorbeeld een 550 of 600...

Dus voor de kleintjes zou ik het nog steeds wel aanraden om HH te gebruiken.

Dat geld overigens uitsluitend voor trainertjes (canopy en staartbuis), zodra je een schaalromp om je 450 hangt, gaat het weer prima met een gewone rate-gyro.

Groet, Bert

Als je in de buurt zou wonen zou ik graag een keer komen kijken..

Oh... nou, tsja, om naar te kijken is het gewoon een iets minder stabiel vliegende heli hoor, weinig spectaculairs.
De kick is echt puur voor de persoon achter de sticks....

Maar je bent welkom, mocht je ooit in de buurt zijn:D

Groet, Bert

Ik ga er wel tijd voor vrij maken. Ik vind old skool wel degelijk interessant namelijk.. Ik doe als IT-er al tcp-ip sinds 1993 en dat is eigenlijk ook nooit veranderd. Ja er zijn hulpmiddelen gekomen om e.e.a. makkelijker te maken maar de basis is hetzelfde. En als je die niet snapt dan kun je weinig met de hulpmiddelen. Dus wat dat betreft snap ik jouw insteek prima..

@ Bert

T'is dat je zo ver zit, anders zou ik wel een middagje willen komen vliegen doar in Fryslan,..:D Ik als eigenwijs zou daar wel het een en ander kunnen opsteken.

Edit,..+Chow

@ Bert

T'is dat je zo ver zit, anders zou ik wel een middagje willen komen vliegen doar in Fryslan,..:D Ik als eigenwijs zou daar wel het een en ander kunnen opsteken.

Laten we dat dan combineren. Kunnen we met 1 auto.. Ik rij graag en heb ruimte zat voor spullen..

Naja, ik ben meer van het veel vliegen, minder kopen.

Ik orienteer me eerst liever en koop dan ineens iets goeds, lijkt me wel zo handig.

Trouwens, het was afgelopen dagen prachtweer, heb je geen filmpjes kunnen maken?

P.S je klinkt alsof je toestemming aan je vrouw moet vragen:p

Het weer,

Morgen ziet het er niet best uit,.. Als het ergens op lijkt ga ik kijken in Hillegom. Ze hebben daar een modelvliegclub.

Morgen gaat het weer flink waaien. Windvoorspellingen van hier voor de komende week, dramatisch als je wil heli/vliegtuig vliegen. Rest van Nederland zal hier in grote lijnen op lijken.

weer.png

Back