Topic defect Dagelijks heli beslommeringen..

En de meeste van deze filmpjes had ik al gezien en die spoken dan bij zo'n maiden door je achterhoofd :mrgreen:

:ontopic:

Ik ging net vliegen, met mij nieuwe tail op de mCPx, knal ik zachtjes tegen de bank, wat denk je tail boom geknakt bij het frame..:(

Ik heb nu met de oude tailboom, en de geknakte, een extended tailboom gemaakt. Een rietje die precies over de twee einden gaat, en een stukje krimpkous (had geen andere kleur) en het zit als een huis.

Wat breekt er een boel bij jullie :) Ik heb na al die tijd alleen een splinter van de tailboom af en twee linkjes verloren. En trust me hij heeft behoorlijk harde landingen gehad :mrgreen:

Wat breekt er een boel bij jullie :) Ik heb na al die tijd alleen een splinter van de tailboom af en twee linkjes verloren. En trust me hij heeft behoorlijk harde landingen gehad :mrgreen:

Vaag he? Ik denk dat jij gewoon voorzichtiger crashed dan anderen. Of je hebt gewoon geluk, speel je wel mee met de staatsloterij? :D

Het was echt een zacht tikje, ik heb dat ding wel harder gecrashed, en was er niks aan de hand. Vooral dat inverted lukt mij maar steeds niet (probeer ik buiten hoor). Ik zit steeds in de knoei met dat rate gebeuren op de Dx4. Zet je hem uit dan is hij te zwak, zet je hem aan dan gaat het weer te snel.

Ik heb hem vooral in het begin echt een paar keer stevig kennis laten maken met de muur. Was er niks aan de hand. Ook in Suriname heeft hij in de carport de betonnen pilaar ontmoet. Toen is de splinter eraf gesprongen. Verder niks. Denk wel dat door de splinter de tail nu zwakker is en bij een volgende crash gaat ie er zeker af. Misschien zat er bij jou al een barstje wat niet te zien was??

Ik heb hem vooral in het begin echt een paar keer stevig kennis laten maken met de muur. Was er niks aan de hand. Ook in Suriname heeft hij in de carport de betonnen pilaar ontmoet. Toen is de splinter eraf gesprongen. Verder niks. Denk wel dat door de splinter de tail nu zwakker is en bij een volgende crash gaat ie er zeker af. Misschien zat er bij jou al een barstje wat niet te zien was??

Kan,.... Je kan hem weer sterker maken met secondelijm. Beetje insmeren, en een klein beetje torderen, zodat de lijm tussen de vezels komt.

Ok, da's wel een slim idee. Ga ik inderdaad even doen..

Overigens is het meestal ook dolle pech. Mijn Walkera viel bij de eerste vlucht toendertijd precies op de rand van de centrale verwarming. Dan maakt het niet zoveel uit hoe hard hij terecht komt. Dan is het gewoon klaar en ligt zo'n carbon staafje gewoon doormidden.. :)

Maar dat ding heb je toch al een paar maanden? Binnenkort is de zomer weer voorbij dus wanneer wil je er dan meer mee gaan vliegen? Of met die andere machines die je hebt/had?

Waarom vlieg je dan zo weinig? Ik zou iedere dag dat het weer het toestaat eropuitgaan om te knallen als ik jouw spulllen had?

Ik ben in Suriname geweest weken lang met alleen de mcpx. De 450 was klaar een dag voor vertrek. Sinds ik terug ben is het alleen nog maar pestweer geweest en heb dus nauwelijks kunnen vliegen. Ben nu net 3 weken terug.

Met andere woorden. Ik heb de 450 dus nog maar 3 weken in vliegende staat.. Daarvoor was het een bouwpakket en die vliegen nogal slecht.. De Gaui is ook nog een bouwpakket. Kan ik wel van het dak gooien en dan vliegt ie 3 seconden maar om er serieus mee te vliegen zal er toch echt electronica in moeten. En dat gebeurd pas eind van de maand..

In het begin, tuurlijk. Maar als je al een tijdje een paar helis hebt en ermee bezig bent?:confused:

Bwoah, ik vlieg nu ruim 28 jaar....

Maar toen ik drie jaar geleden begon met de grote BO 105 met rigid rotor, heb ik een jaar lang "strak gestaan" als ik aan het vliegen was...
Sterker nog, met die rigids, gaat die spanning er nooit helemaal uit denk ik...

(Is toch ondertussen minstens heli #25....)

Groet, Bert

Kort door de bocht: een FBL maar dan zonder electronische stabilisering....

Normale heli's (2blads) hebben een paddelstang als "stabilisatie".
FBL heeft (meestal) twee bladen, geen paddelstang en ter compensatie van die paddelstang, een stukje electronica (V-stabi, 3G, H3SX, BeastX, ofwel kortweg E-stab) wat hem in toom houd.

Rigids hebben soms 2, maar vaak meer dan twee bladen, en kun je naar keus ook met stabilisatie uitrusten.

Ik doe dat niet, vind het leuker om "naturel" te vliegen, ook al is er dan minder mogelijk dan met E-stab: non E-stab vergt wat meer van je aandacht waardoor er minder "hersentijd" overblijft voor rare fratsen zoals inverted of wat dan ook. Laat ik nou inverted etc nooit interessant gevonden hebben....

Non E-stab maakt het vliegen echter wel een véél intensere ervaring.

Groet, Bert

Back