Topic defect Dagelijks heli beslommeringen..

JUIST niet....

Als je een heli op een "knollenveldje" VEILIG aan de grond wilt hebben met een zo klein mogelijk risico op omkukelen, zul je toch echt na het eerste grondcontact rustig de pitch eruit moeten halen.

Waarom? Omdat als jij je heli toevallig op een hobbeltje zet en je drukt in één keer naar negatief, dan kan het gebeuren dat je heli in een kuiltje schiet of van zijn hobbeltje af kantelt. Omdat je de heli "hard" naar beneden drukt ben je niet meer in staat om te reageren. Throttle hold omzetten veroorzaakt juist dat je de laatste mogelijkheid om nog wat te redden, ook niet meer hebt.

Rustig aan de grond zetten (en de heli nog licht houden), vervolgens rustig de pitch terug halen, en voorzichtig kijken of hij recht blijft. Zo niet, kun je óf met cyclic de heli recht houden terwijl je pitch terug neemt, óf anders altijd nog even weer liften en de heli een paar cm verder opnieuw neer planten. Zo ja, dan pas als je nul pitch hebt, en zeker weet dat de heli blijft staan, het rotortoerental weghalen.

Dat is de enige manier waarbij je ALTIJD controle hebt. Alle andere manieren blijven een gok of het goed gaat of niet.

Voor de 450-ers is het meestal niet het omkukelen, eerder het per ongeluk de staart in de grond drukken (staartvin komt in een kuiltje, maar hekrotor raakt nog net het naastgelegen hogere stukje grond) waar je érg voor op moet passen.

Groet, Bert

Ok, weer wat geleerd. :p

Hoe stom kan je zijn,.... Ik heb gisteren een nieuwe tail gemonteerd op mijn mCPx. Het motortje was door een tik op de as stuk gegaan, het dopje met de koolborstels was er af geschoten. Bij de oude tailboom wilde ik het draadje er uit trekken, met mijn nagel op de rand, en trekken maar. De tailboom spleet, en een deel schoot zo onder mijn nagel, helemaal tot de nagelriem,........ AUW.
:bad-words:

Bij de nieuwe tail kan het dopje er niet zo snel meer afschieten, die heeft een soort huisje om de hele motor.

Maar goed zonder gekheid. Maiden met een ding wat beduidend groter is dan een mcpx geeft wat extra adrenaline. Alleen de herrie al. Dan zonder kruis is opnieuw een adrenaline moment. Hoe zal de heli reageren zonder kruis. Is dat mild of heftiger. In mijn geval was het mild. Trimmen vrijwel niet nodig en gyro hoefde ik ook niets aan te doen. Dus het viel mee maar dat weet je vantevoren niet. Wat ik wel weet is dat je na de adrenalinestoot daarna thuis nog lang zit te spacen :)
Wat ook wat extra spanning geeft met name in het begin is natuurlijk of je de pre-flight check goed hebt gedaan. Je wilt niet dat er een moertje ergens los zit met een in de lucht exploderende heli tot gevolg. Of dat er een draad tegen je maingear aanloopt. Bij de micro's speelt dat niet tot nauwelijks.

helemaal mee eens dat kan je toch ook zien aan mijn blik, helemaal geconcentreerd :P

img8946y.jpg

Na de tijd stond ik ook wel even te stuiteren. Het vliegt anders en vooral het landen is even wennen omdat je niet de zekerheid hebt van het grote kruis, en als je dan ook ziet dat hij (mits je langzaam opstijgt en land) eerst op 1 skid gaat heb je ook nog het gevoel dat hij omvalt ( terwijl dat uiteraard niet de sitautie is ) Bij de volgende stappen heb je dit minder, ook bij inverted vliegen heb je het wel een beetje (zo'n gevoel van wauw!) maar wel minder als bij die eerste 2 stappen.

Laatst bewerkt:
Yep, zo sta ik ook te staren. Zocht een filmpje hoe desastreus een slechte pre-flight check kan eindigen. Kan hem helaas niet meer vinden. Waar het op neer kwam is dat de canopy niet goed vastzat. De lipo vervolgens er ook nog uit donderde en de heli in de lucht uit elkaar spat.. Heb gezocht maar vind hem niet meer :(

Ja en dan zit je canopy niet goed vast op je dure 700..

Laatst bewerkt door een moderator:
Je was me net voor :) Zou hem net gaan posten.. Tweede vlucht. Lipo niet goed vast en hopla :D

Back