Topic defect Dagelijks heli beslommeringen..

Geen van drieën... de heli waar WytseWillem mee vloog vanmiddag is een tam afgestelde .60.... (Vario SkyFox Evolution)

Oh ja, het is geen Nitro heli hoor, gewoon een brandstof heli. Nitro is gewoon een heel foute benaming voor de brandstof, want zelfs heel heftige vliegers gebruiken nooit meer dan 30% Nitro, de rest is olie en Methanol.
Brandstof-heli is de betere benaming, en de motor heet een methanolmotor of een gloeiplug motor. Nitro motoren bestaan niet, een motor die op pure Nitro draait zal hoogstwaarschijnlijk domweg ontploffen (tenzij het een dragster is, maar die hoeven maar 5 seconden vol gas heel te blijven....)

De heli's waar wij mee lessen draaien op slechts 2% Nitro, en binnenkort gaan we over naar NUL nitro....

Groet, Bert

OH, nou in ieder geval 2 dingen geleerd:
1. Er zit niet veel nitro in een BRANDSTOFheli :D
2. Stop niet 100% nitroglycerine in je heli. (een soort van voorspelbaar.)

@Jelleee Die ziet er ook gaaf uit

[media=youtube]heSio_SQtY8[/media]
Hij vliegt ook goed zo te zien.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat was dan op een club veronderstel ik.. Ik zou graag ook lid worden van een club maar hier zijn bijna geen clubs in Vlaams-Brabant en de paar clubs die er dan zijn wordt bijna alleen vliegtuigen gevlogen.. En dat is dan ook niet echt tof.

Hey WW....

Je moet dat ook niet proberen, daarvoor heb je nu juist les.

Maar als ik jou was zou ik wel omkijken naar een leuke 450 CP, en dan kon het je nog wel eens verbazen hoe snel je CP vliegt....

Groet, Bert

PS: de "nitro" die in gloeiplug brandstof zit, is niet Nitroglycerine hoor, dat zou wel erg gevaarlijk zijn.
"Nitro" is Nitromethaan, ook behoorlijk explosief, maar lang niet zo gevaarlijk als nitroglycerine

Laatst bewerkt:
@WW,

Een cp heli vliegen is echt niet zo moeilijk als het lijkt hoor (zeker niet op onze leeftijd, wij leren veel sneller :mrgreen:), zeker niet onder begeleiding ! De kds is trouwens een goede beginnersheli voor niet veel geld ;)

@Brutus: Alleen vliegen is ook minder gezellig. Tja ik dacht al, anders wordt Heli-vliegen wel heel gevaarlijk. 2 seconden in de lucht en een vette knal, maar vliegen is toch leuker :D

@Jelleee: Een KDS lijkt me ook wel leuk maar dan ARF en zelf gewoon de elektronica (Servo's en motor.) en zender er zelf bij kopen. Dat we jong beginnen is inderdaad wel handig...

Ik heb bewust voor RTF gekozen omdat de heli dan toch al tamelijk goed afgesteld is en opgebouwd, want om als eerste heli direct hem helemaal vanaf 0 te moeten afstellen.. Ik heb na men eerste crash een week eraan gezeten om men heli terug goed afgesteld te krijgen :mrgreen: Het ene probleem na het andere.. Maar nu heb ik het afstellen al goed onder de knie hoor en duurt het mss 2 à 3u om hem helemaal af te stellen.

Ik denk dat ik toch voor Aluminum ga, het kost wel wat meer maar dan heb je er ook wat voor. Op de site waar ik lees staat dat je 3 servo's van 9 gram nodig hebt: 3x (Digitale) Servo 9 gram t.b.v. Rotorkop. Ik kan geen 9 gram servo's vinden van T-rex kan ik ook iets zwaardere servo's gebruiken of weet iemand nog een goede servo van dit gewicht?

Je moet eerst duidelijk hebben wat je wilt. Een kloon of een Align. Verder kun je als je die keuze hebt gemaakt het beste een apart topic openen. Dan krijg je ook adviezen van leden die hier niet babbelen ;)

Als je een KDS neemt neem je die net zo goed RTF. En anders een HK450 bouwen. Komt een beetje op hetzelfde neer. Met een HK kom je niet veel goedkoper uit de eerste keer omdat je nog een zender moet hebben.

Ik denk dat ik toch voor Aluminum ga, het kost wel wat meer maar dan heb je er ook wat voor. Op de site waar ik lees staat dat je 3 servo's van 9 gram nodig hebt: 3x (Digitale) Servo 9 gram t.b.v. Rotorkop. Ik kan geen 9 gram servo's vinden van T-rex kan ik ook iets zwaardere servo's gebruiken of weet iemand nog een goede servo van dit gewicht?

WW, let op: dit is niet het enige zaligmakende recept, er zijn meer mogelijkheden.

Onder de tuimelschijf kun je bijvoorbeeld de TowerPro 9 grams servo hangen, maar daar hebben wij minder goede ervaringen mee (kapotte servo van 7 euro betekent ook een kapotte heli=meer centen) dus hier kun je beter iets goeds zoals de Hitec HS65hb gebruiken. Analoog is goed genoeg, en verbruikt minder stroom, waardoor je ook niet een aparte UBEC nodig hebt. Kosten 20 Euro per stuk ongeveer, maar dan heb je wel absoluut iets goeds

Op de staart hebben wij hele goed ervaringen met de Futaba FS61 BB carbon speed digital. Beetje dure servo (40 Euro), maar snel, precies en goed. Wel effe om denken dat je voor deze servo een step-down regulator nodig hebt, want hij kan niet goed tegen de 6V die de BEC van de ESC geeft.

Als zender kun je van alles kopen, veel mensen hebben erg goed ervaringen met bijvoorbeeld de Spectrum DX6i, die niet al te duur is maar voor een beginner ruim voldoende instelmogelijkheden bied, en anders heeft Futaba ook heel prettig werkende zenders. Heel veel keus.

Wat je ook doet, koop wel een zender van een van de "betere merken" zoals Spectrum, Futaba, JR, of Hitec, dan is de kans dat je gelijk probleemloos een paar jaar vooruit kan veel groter dan wanneer je een zenderset van het merk "goeiekopie" aanschaft.

Als regelaar kun je een hoop verschillende aanschaffen, wij hebben prima ervaringen met de Align RCE BL35X. 3D vliegers zul je over deze regelaar niet veel goeds horen zeggen, maar ik vind het voor het begin een uitstekende regelaar die in governor mode een erg prettig constant toerental vast houd, wat voor het leren vliegen van voordeel is. Ben je wat gevorderd, dan stel je hem in op gewoon regelen en kun je met een flatcurve ook flink knallen.

Hopelijk heb je hier een richtlijn aan. Nogmaals, er zijn veel, héél veel verschillende spullen te koop, en het meeste voldoet echt ook wel. Bovenstaande set-up vliegt bij ons echter prima als trainer set-up.

Groet, Bert

Dankjewel voor de onderdelen, dan kan ik weer even zoeken.
Ook wel handig dat je er zelf ook ervaring mee hebt en dat mij niet iets aangesmeerd wordt.

Wel op letten dat je wishlist met het aankleden van een kloon straks niet duurder wordt dan een Align 450 super combo.. Die gaan namelijk best scherp over de toonbank..

Dat klopt, maar daar moet je je niet op blindstaren: dan heb je mischien wel een T-rex, en voor hetzelfde geld, maar je zit wél vast aan de spullen die je niet zelf gekozen hebt. De standaard T-rex cmbo set-up is vier digitale servo's, die gevoed moeten worden vanuit de BEC van de standaard Align regelaar (diezelfde die ik ook noemde). Dat voldoet prima voor normaal rondvliegen, maar die vier digitale servo's zijn als je er echt aan gaat trekken, in staat om de BEC door de knieën te dwingen....

Dat houd in dat het met het vorderen van de vaardigheden je heli een tijdbom word. En helaas geeft een BEC geen waarschuwing dat je de grenen nadert: het ene moment werkt alles, het volgende niet meer....

heb je met bijvoorbeeld de set-up met 3 analoge servo's onder de swash al geen last meer van. Zomaar een simpel voorbeeld waarom zo'n combo, ook al is het mooi geprijsd, toch niet altijd zo mooi is als het lijkt.

Groet, Bert

Ben ik het mee eens. Echter moet je je afvragen of je diezelfde grenzen wilt opzoeken met een HK. Je kunt dus twee kanten op denk ik. Een knappe kloon bouwen waar je als beginner prima mee uit de voeten kunt en als je echt hardcore gaat doen voor een betere oplossing kiezen. Of gelijk de basis goed leggen. Voor beiden is wat te zeggen natuurlijk..

En daar ben ik het dan weer mee eens....

Zolang het verschil duidelijk is.

Het blijven altijd lastige keuzes, en in mijn ogen bestaat de "beste beginnersheli" niet....

wel een aantal bewezen geschikte set-ups, waarvan ik er (en dat heb ik er met nadruk bij gezegd) slechts één van de vele mogelijkheden noemde....

Wees eerlijk: jij bent met een mCPx begonnen en dat is ook niet de ideale beginnersheli. Maar je hebt het er wél mee geleerd.... toch?

Groet, Bert

Back