Topic NK 2011 aangepast naar NK 2012 ?????

Dat heb ik nooit gezegd, ik heb alleen gezegd dat wanneer de clubs hun aantal klasses terug dringt er een groter succes tot slagen is op een landelijk niveau.

Uit de andere topic waar Veteq eerder naar refereerde:

Ik blijf erbij dat er landelijk het 1 en ander meer op een gelijk reglement moet komen, dan zal je ook landelijk de 20+ verschillende klasses terug brengen naar minder dan 10 waardoor mensen bij meerdere clubs lid kunnen blijven/worden zonder in de verdeeldheid van de klasses bij de clubs onderling te zitten. Ook dan kunnen de open wedstrijden bij clubs gezonder worden om zo rijders de uitdaging van een ander circuit te geven.

Dat was wel even overwerken waard...

Bon weekend!

Halewijn

Er zijn ook genoeg mensen die niet het NK willen rijden (het dus bij (open) clubwedstrijden houden), voor dat kleine groepje dat wel het NK wil rijden, die kunnen dat ook doen.

Jij mag toch ook niet zomaar de F1 rijden. (Vergelijking gaat hier eerder ook al op) Je gaat eerst op lagere niveau's (of op de club) rijden en dan kijk je (in dit geval) of je het leuk vind en ook daadwerkelijk wil.

Beginnende rijders sluit je helemaal niet uit. Je kan beter eerst op de club leren hoe een wedstrijd werkt, wat je er voor 'moet' hebben en uiteindelijk ga je dan vast wel harder (oefening baart kunst) en kan je altijd kijken of het je leuk lijkt (IMO de eerste gedachte) om mee te doen.

Kijk, jij kijkt nu een beetje (begrijpelijk) vanuit de 1:8 Off-road sectie en ja daar rijdt iedereen die regelmatig rijdt mee met de cup. Nou, ik ken genoeg mensen die bij de on-road club waar ze lid zijn alleen clubwedstrijden rijden. Fijn, net zo tof als een cup. Wedstrijden rijden moet niet, alles mag :cool:

Dit jaar ga ik ook weer de onroad oppakken (TC3 is te ouderwets dus maar een TC6 besteld). Regels (van/bij de NOMAC) mogen wel makkelijker, dat ben ik met iedereen eens.

Goed lezen Dennis, zoals gezegd, beginnend wedstrijdrijders bedoel ik. Het probleem bij het NK is het lage aantal deelnemers, als je dat wilt opkrikken moet je drempels wegnemen. Oftewel, mensen stimuleren om naast hun clubraces ook eens landelijk aan een NK deel te nemen, al dan niet onder een 'Nomac' vlaggetje. Deze hele discussie geeft alleen al aan dat er wat moet veranderen, met dezelfde regels, procedures en gewoontes komen er volgend jaar vast 10 rijders opdagen op een NK en dan is deze discussie er weer. Maar goed, ik kijk er misschien met een offroad-bril tegenaan, daar is het wat vrijer en minder bureaucratisch geregeld (incl. de voor- en nadelen).

Ach ja, of het nu valt onder NOMAC of onder een eigen organisatie. Je hebt altijd te maken met regels.

En dat er nadelen zijn aan strikte of niet strikte regelvoering is uiteraard waar.

Hoe werkt dat een 0 graden speed controller?
en kunnen alle spedo's dat?

Welke spedo's kunnen het nu?

Wat mij betreft is een vaste regelaar (niet updatbaar)
en een vaste motor (zonder sensor) de beste stock optie.

Sensorloos hebben we afgelopen seizoen op de MACH geprobeert....qua rondetijden was het erg close, helaas kwamen diverse auto's niet weg bij de start wat een en ander weer minder leuk maakte:-(

Een 0-graden speedcontroller werkt als alle andere; het verschil is dat naast alle knalprogramma's er ook een (softwarematig) programma inzit wat geen enkele vorm van timing toevoegt aan de regelaar, meestal door een knipperend lampje aangegeven. Uitzondering hierop is de SpeedPassion ETS-regelaar, deze is zo stom dat hij alleen maar 0 graden kent en verder niets.

Zoals al eerder aangehaald hebben we de diverse regelaars (LRP SXX SS, LRP TC2007, Tekin RS Pro, GM 120 etc.) met dezelfde motoren gereden en uiteindelijk bleek de LRP 4 km/u harder te gaan......tot we de motoren omruilden en toen ging ineens de LRP 4 km/u langzamer. Het bleek niet de regelaar maar de motor welke de blauwe vetinhoud nog in de lagers had, dit veroorzaakte al het verschil.

Tijdens het afgelopen ETS reden we allemaal met dezelfde 0 gradencombo en bleek het verschil tussen de beroepsstockrijders en de welwillende amateurs (rond plekje 110) minder dan 0,7 per rondje......

We hebben dit seizoen tijdens het NK ook al met een man of drie getest en aan het einde van de dag zaten onze rondetijden binnen 0,2s....ik heb het dan over MACH, Rucphen, Eindhoven en Deventer....zeer close allemaal, er werd gereden met de LRP SXX, de Tekin en een SpeedPassion-regelaar, wel alle drie dezelfde motor!!

Zo leuk dat 0 graden rijden!!!

groet,

Eric

Laatst bewerkt:
Uit de andere topic waar Veteq eerder naar refereerde:

Ik blijf erbij dat er landelijk het 1 en ander meer op een gelijk reglement moet komen, dan zal je ook landelijk de 20+ verschillende klasses terug brengen naar minder dan 10 waardoor mensen bij meerdere clubs lid kunnen blijven/worden zonder in de verdeeldheid van de klasses bij de clubs onderling te zitten. Ook dan kunnen de open wedstrijden bij clubs gezonder worden om zo rijders de uitdaging van een ander circuit te geven.

Dat was wel even overwerken waard...

Bon weekend!

Halewijn

Klopt ja, landelijk bij de clubs.... het is maar hoe je het wilt lezen want als ik landelijk over 20+ klasses praat kan ik nooit over een nationale competitie praten.....
Zorg dat er niet zoveel diversiteit is waardoor er niet alleen bij de clubs grote gezonde groepen gaan ontstaan maar van daaruit ook een landelijke competitie weer gezond kan worden.

Hoe goed en populair de nk afgelopen jaar is geweest moet een beetje normaal mens toch wel aan het denken zetten……Als er op de ets 200 man (op de mach) kunnen komen uit heel europa en maar een handjevol naar het nk zou ik eerst eens bij mezelf te raden gaan "shit ik doe toch wat fout denk ik".
Er moet meer geluisterd worden naar diverse mensen want ik weet niet of de nomac failliet kan gaan en als dat zo is met de huidige regels en dingen dat schrikt een hoop mensen af……….Zo dat was het dan kan het helemaal verkeerd hebben no hard feelings……Groeten John

Even vooropgesteld dat ik nooit een NK gaat rijden, dus eigenlijk zou ik niet moeten reageren, maar ik kan het toch niet laten om mijn verontwaardiging hier te ventileren. Even een opsomming gemaakt tussen de opzet van de ETS en de NOMAC zover ik dit na kon trekken.

NOMAC: waardeloze organisatie, eigen schuld dikke bult dat er niemand komt. Wordt totaal vergruisd hier op het forum. Gaat slecht om met inspraak (men luistert totaal niet naar evt nieuwe input) en stemrecht over regelgeving enz. Licentie houders hebben hier inspraak, persoonlijk of via hun club, of wat dan ook! Veel ontevredenheid bij de deelnemers of evt toekomstige deelnemers.

ETS: alom gewaardeerd hier op het forum, men roemt haar om de geweldige organisatie. Zover ik na heb kunnen trekken heeft niemand hier inspraak of stemrecht over evt regelgeving, men heeft dit zonder overleg ingevoerd, gewoon slikken of stikken. Iedereen tevreden, werkt super goed.

Als ik dit topic goed doorlees en de vele reacties juist interpreteer, dan mankeert het aan de daadkracht bij de NOMAC, ze moeten gewoon een reglement voorschotelen, zonder overleg of discussie, want dat werkt namelijk het beste volgen vele die hier de ETS een warm hart toe dragen, maar daarnaast toch wel wat te klagen hebben, over dat hun stem kennelijk niet gehoord wordt bij de NOMAC.

Doe een voorstel aan de voorzitter van de NOMAC dat hij een goed reglement in elkaar knutselt, en dit zal gewoon gereden gaan worden in 2011, kennelijk levert deze constructie de meeste tevreden rijders op, zodat de NK weer tot leven kan komen.

Per,

je somt het goed op, alleen dat deel afzeiken van de Nomac ben ik niet helemaal met je eens, athans niet de toon, dat jij of anderen het zo opvatten is niet de bedoeling. Het is bedoeld als opbouwende kritiek.

De stand van zaken is volgens mij duidelijk, de topicstarters hadden het in hun eerste topic al bij het juiste eind....

13.5T + 0-graden regelaar + Sorex banden (Stock)

10.5T + regelaar vrij + Sorex banden (Mod)

De stock klasse is dan weer terug en de Mod is beter haalbaar....

Gewoon keihard erdoor drukken door de Nomac, volgens mij zal niemand zeuren, gewoon eens 2 jaar volhouden en :p maar....
Dit is niet democratisch maar mijn inziens de juiste keuze om in de komende jaren meer rijders te krijgen, denk tevens dat bij een enquette onder alle clubleden, bovenstaand resultaat eruit zou komen. (glazen bol)

Laatst bewerkt:
Per,…..je somt het goed op, alleen dat deel afzeiken van de Nomac ben ik niet helemaal met je eens, althans niet de toon, dat jij of anderen het zo opvatten is niet de bedoeling. Het is bedoeld als opbouwende kritiek…..

Ik heb het express overtrokken geschreven, zolang je lezers niet shockeert, lezen ze het helemaal niet, of denken er niet over na. De ETS bestaat nog maar kort en heeft nog geen grote reglementwijzigingen moeten doorvoeren, in tegenstelling tot de Nomac die een veel langere historie kent/heeft. Ik vraag mij af of iedereen nog steeds zo tevreden is, wanneer het huidige reglement van de ETS niet meer werkbaar blijkt te zijn, en genoodzaakt wordt om een grote verandering door te voeren. Dergelijke verandering brengen tweedracht mee, ontevredenheid voor de 1 en lof van de ander, of het dan nog steeds zo populair is, dat weet misschien die glazen bol wel van jou, misschien zakt de deelneming dan ook wel tot het niveau van het huidige NK. Alles kent zijn toppen en dalen (ook het NK was hiervan niet gevrijwaard), over enkele jaren weten we pas of de ETS een “hype” is geweest, of een degelijke constructie die aan veel rijders een aantrekkelijk wedstrijd verband biedt tot in lengte van tijden.

Per (en alle andere lezers natuurlijk)

Ik rijdt al vanaf de eerste ETS-race mee in deze serie en ook daar hebben ze al de nodige zaken voor de kiezen gehad; eerst werd er gereden met de Orion Element, prima competitie!! toen zou men brushless gaan maar werden de motoren niet op tijd geleverd, als alternatief LRP brushed motoren geregeld, prima competitie!! Introductie van de BL-motor met 5 cellen....je raadt het al, prima competitie! Begin 2009 was het tijd om de cellen vaarwel te zeggen, simpel de motor van 9.5T downgraden naar 13.5T en de cellen van 5 nimh naar 2S lipo, wederom een close veld en ......prima competitie.

Begin dit jaar waren de stocksnelheden opgelopen tot een paar tienden achter de mod, Scotty Ernst en Uwe Rheinard hebben toen gewoon besloten (ondanks dat ik er van baalde....ik had de goede regelaar) dat mod weer mod werd en stock ook weer behapbaar voor iedereen....resultaat, prima competitie....de snelle mannen rijden altijd vooraan ongeacht de reglementen!!

Aangezien beide heren niet echt simpele amateurs zijn worden reglementswijzigingen niet met cynisme ontvangen maar worden hun woorden en daden op waarde geschat en stijgt de populariteit van de serie alleen maar. Van 14 deelnemers begin 2008 tot 170 stockrijders anno nu; ze hebben een luxe-probleem aangezien er meer geinteresseerde rijders zijn dan startplaatsen.

Maargoed, afgezien van de reis- en hotelkosten is een ETS-race niet veel duurder dan een NK-race, maar elke race is wel een feestje, of je nu 1e of 100e bent!!

groet,

Eric

Laatst bewerkt:
Per, je hebt het prima opgesomt, ik durf alleen de wedden dat een NK ook niet te redden is met het uitsluiten van de democratie gezien er hier al hard is opgemerkt dat ieder clublid het recht op inspraak/stemmen moet hebben.

De 2 voorgestelde klasses zijn denk ik prima voor voor- en tegenstanders van 1 van de klasses maar als ik de de discussies over de regelaar nog kan herinneren zijn er ook weer genoeg mensen die onder "mod" weer wat anders verstaan.

En Eric heeft gelijk, internationale wedstrijden met een grote opkomst zijn gezellig en kennen de voorkeur boven (in dit geval) een nationale competitie met 20 man. Ook bij de bigscale zie je dat mensen liever in Duitsland gaan rijden wegens de grotere opkomst, gezelligheid en de prijzen/tombola. Probleem is alleen dat als mensen voor zoiets de voorkeur geven je het toch nooit meer goed kunt maken....

Sensorloos hebben we afgelopen seizoen op de MACH geprobeert....qua rondetijden was het erg close, helaas kwamen diverse auto's niet weg bij de start wat een en ander weer minder leuk maakte:-(

groet,

Eric

Nee ik reed een keer mee en was blij dat de helft bleef staan LOL ;) 2 keer gewonnen.........................

Jongens jongen jongens,

Ik heb de vraag gesteld wie wel wie niet!

Ik snap dat jullie duidelijkheid willen over eventueel regelementen enz enz enz.

Maar omdat het ons toch wel wat tijd en energie kost om hier door het jaaar heen mee bezig te zijn willen wij graag wete WIE WEL WIE NIET.

Format ETS lijkt mij een mooi iets en omdat het echte modified toch heel wat kost vandaar de 10,5 pro.

Maar schrijf dan A.U.B.

13,5 ETS format JA/NEE
10,5 new modified JA/NEE

Zodat wij kunne tellen en een balans kunne opmaken, om hier energie in te steken of niet.

Mvg patrick Ton

….., Scotty Ernst en Uwe Rheinard hebben toen gewoon besloten (ondanks dat ik er van baalde....ik had de goede regelaar) dat mod weer mod werd en stock ook weer behapbaar voor iedereen....resultaat, prima competitie....de snelle mannen rijden altijd vooraan ongeacht de reglementen!!.....Aangezien beide heren niet echt simpele amateurs zijn worden reglementswijzigingen niet met cynisme ontvangen maar worden hun woorden en daden op waarde geschat en stijgt de populariteit van de serie alleen maar. Van 14 deelnemers begin 2008 tot 170 stockrijders anno nu; ze hebben een luxe-probleem aangezien er meer geïnteresseerde rijders zijn dan startplaatsen…… elke race is wel een feestje, of je nu 1e of 100e bent!!....groet,Eric

Oefffff, dus toch een “hype”, oftewel een tussen de oren kwestie (stukje psychologie), erbij willen horen, mee deinen op de golven van populariteit, of inschrijvingen van populaire rijders. Dus als ik jouw woorden goed weet te interpreteren, dan mist een NK de allure van populaire gezichten (sfeer) en reageert men dit af op de reglementen (waarvan veel parallellen met andere reglementen). Wanneer het gezellig is, dan is het verlies een stuk verdraagzamer, en wordt dit sneller geaccepteerd, waardoor er nooit zo snel reglement ontevredenheid zal ontstaan, zeg ik dit goed????

De heren die jij opsom hebben volgens mij ook een stem bij de EFRA (met nog veel meer slimme snelle rijders), indirect of wat dan ook, NOMAC volgde veelal de EFRA, kennelijk heeft daar de inspraak van vele belangen ook al geen goed gedaan (2 weten meer dan 1, uhhh in dit geval, een heleboel)?????

Misschien moet Frans weer achter de voorzitters tafel vandaan komen en gaan rijden ;)

:ontopic:

Laatst bewerkt:
Oefffff, dus toch een “hype”, oftewel een tussen de oren kwestie (stukje psychologie), erbij willen horen, mee deinen op de golven van populariteit, of inschrijvingen van populaire rijders. Dus als ik jouw woorden goed weet te interpreteren, dan mist een NK de allure van populaire gezichten (sfeer) en reageert men dit af op de reglementen (waarvan veel parallellen met andere reglementen). Wanneer het gezellig is, dan is het verlies een stuk verdraagzamer, en wordt dit sneller geaccepteerd, waardoor er nooit zo snel reglement ontevredenheid zal ontstaan, zeg ik dit goed????

Mee eens en goed beschreven.

De forum jongens zijn een handje vol en echt niet alle rijders hoor.Dus wie deze mensen allemaal zijn , een paar zijn zo sportief om hun naam te noemen En die kennen we en respecteren we.PUNT
Alexander we gaan allemaal Pro10 rijden voor Mod. Wordt de enige MOD klasse wat mij betreft.

Ik stem 13,5 met verplichte cirtix regelaar via de nomac voor een ETS prijsje aangeboden(afspreken met de fabrikant/leverancier)Hou de klasse een beetje goedkoop aub.

geen Mod klasse PUNT.:evil:

wat een geouwehoer zeg. En wat Roelof zegt is de waarheid. PUNT

JW

In mijn ogen zouden de volgende opties goed kunnen:
Als stock klasses:
13,5t 0graden vaste motor / vaste regelaar
13,5t 0graden vaste motor / regelaar van vaste lijst

Als superstock cq modified
13,5t vrije regelaar / vrije motor kezue
10,5t vrije regelaar / vrije motor keuze

Dit lijkt mij een prima opzet icm met GM sorex 36 voor beide klasses. Persoonlijk zou ik dan de superstock liever met een 13,5t zien, zodat overstappen tussen stock en superstock wat makkelijker is.

Echt modified lijkt mij niet handig, er zijn naar mijn idee te weinig rijders die deze klasse bestaansrecht kunnen geven.

Krijg toch een beetje het gevoel dat sommige mensen zich behoorlijk opwinden, nergens voor nodig hoor, op een forum hoor je ieders mening zonder enige vorm van non verbale communicatie. maak je niet te druk, is slecht voor je..!! Altijd blijven lachen..:p

Back