Topic voor : 3 D printen/3 D printers

Discussie in 'Model truckers' gestart door andre van der weide, 8 nov 2019.

  1. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
  2. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Even wat algemene vragen: Ik lees zo hier en daar dat het handig is om nozzles op voorraad te hebben, ga ik ook doen, maar de volgende afwegingen hierbij:
    =is het van voordeel om stalen , of RVS nozzles te nemen ipv de messing?
    =Hoe vaak zal je spuitmondjes gebruiken die groter of kleiner zijn dan de standaard 0,4 mm bij de Ender3? Dus neem je andere maten op voorraad? Bij Amazon.de zijn er allerlei combinaties mogelijk.
    =De bowden tube lijkt ook gevoelig voor verstopping cq oververhitting, en daarvoor wordt de blauwe, merk Capricorn dan aangeboden. Echter je ziet ook wel andere blauwe 4mm buizen, waar geen "capricorn" bij staat; iemand ervaring met deze alternatieven?

    Cor
     
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    Bas is actief op Facebook.
    Komt nauwelijks nog hier op het MBF forum.
     
  4. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Cor, ik heb alleen de messing nozzles en met andere geen ervaring. Heb wel verschillende maten. Een keer zon zakje gekocht. Gebruik eigenlijk alleen de standaard. Heb er verder nog niet mee geëxperimenteerd. Wel wat filmpjes op YT gezien maar maakt allemaal niet zo heel veel uit. Als je iets groots hebt wat niet netjes hoeft kun je grotere nozzle nemen maar moet je ook al je instellingen aan passen.

    De Capricorn tube is wel een aanrader al is het voor het mes wat erbij zit!. Origineel op mijn ender zat een witte tube. Voor PETG ongeschikt. Heb een namaak blauwe maar die is ook veel stijver. Nog niet gebruikt.

    Algemeen is bij mij de behoefte te experimenteren met van alles klein. Voor dat wat ik print ben ik tevreden. Wel is schoonmaak belangrijk.
     
    Helicor vindt dit leuk.
  5. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Nog wat: hoe is het process als je van draadkleur wilt wisselen:
    Ik kan me voorstellen dat je de printkop op 200*C zet en dan handmatig de draad terug trekt. Mogelijk risico is dat er deels gesmolten PLA in de bowden tube achterblijft, en zowiezo wat in de nozzle, maar dat hoeft toch geen probleem te zijn, zeker niet als je een 'bodempje' onder je nieuwe onderdeel legt (denk ik)

    Of moet je de kop opwarmen en dan na het terug trekken van de draad, alsnog de nozzle verwijderen, (na afkoelen ?) en dan hopen dat je het restant draad uit de nozzle kunt verwijderen.

    Of laat je dat er in zitten, en schroef je een andere nozzle in de printkop, leeg dan wel 'verstopt' met dezelfde draad kleur.
    Of nog wat anders?
    Ben benieuwd hoe dit het beste kan.
    Cor
     
  6. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    een topic over ervaringen met 3d printers en het printen van truck onderdelen. lijkt mij overeen te komen met een topic over het printen van truck onderdelen en de ervaring met 3e printers. ik kan me vergissen.
     
    vGenLheftruck_Maarten en Helicor vinden dit leuk.
  7. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    ik heb bij het opruimen van de kast ook nog een 3d pen gevonden, ik was het ding al vergeten. ooit in de action gekocht. maar daar zat een beetje fillament bij. maar in de action geen navullingen. en heeft het ding wat stof verzameld.
    maar het blijkt een goed hulpmiddel bij het verwerken van grotere 3d prints.
    de hete punt en het toevoegen van materiaal. blijkt het een prima hulpmiddel om onderdelen uit meerderen prints te "lassen"
     
  8. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    Ik gebruik de pla die ik ook bij de printer gebruik. Pas voor een groot odject de haspel alvast gewisseld. En dat gebruik ik nu. Werkt prima
     
  9. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
  10. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Dat wisselen en reserve hebben van nozzles, veel zal waarschijnlijk afhangen van hoeveel je print... hier loopt mijn eerste kilo op zijn einde maar heb niet de indruk dat daar nú al iets aan vervanging zou zijn...
     
  11. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    inderdaad "gewoon" 1.75mm

    een voorbeeld
    de arm van een afzetsysteem te zien is dat deze in 3 delen is geprint

    3200-arm.jpg
    het plan was voor de sterkte er boven en onder een aluminium strip in te lijmen.
    dat is gedaan en het zal ongetwijfeld sterk genoeg zijn.

    3200-armkier.jpg

    maar de kieren tussen de delen zijn er en die kan ik dicht plamuren. zonder sterktewinst.

    3200 kiergevuld.jpg
    of dan met de 3d pen vullen. het is wel een las aan / in de oppervlakte.
    3200 kier glad.jpg

    Bij de lasnaad het overtollige materiaal weggesneden.
    en kan je zien dat het vulmateriaal mooi de kier in gaat.
    voor het plaatje ook even een afwijkende kleur gepakt.
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2020
    Helicor en raoul00123 vinden dit leuk.
  12. Bv3l

    Bv3l

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs Nederland
    Das een mooie oplossing rn tip......
     
  13. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek

    Zoals je beschrijft verhitten, terugtrekken en nieuw invoeren. Even het oude kleurtje eruit drukken door het nieuwe beetje door te drukken/draaien met de extruder. Je hoeft niet voor elke kleur een andere nozzle te nemen. Wel natuurlijk het gewone onderhoud/schoonmaak maar daar is geen vast moment voor.
     
  14. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Nu ben ik nog niet toe aan het produceren van grote aantallen of grote objecten, maar ik zou het wèl handig vinden om meerdere kleuren op voorraad te hebben; van alles 1 kg te kopen wordt echt veel te gek, ook qua prijs natuurlijk.
    Nu heb ik op diverse Nederlandse, Duitse en Chinese sites gekeken naar een 'pakket' met meerdere kleuren, en hoe raar het ook klinkt, het lijkt er op dat je daarvoor bij Conrad het meeste waar voor je geld krijgt.
    https://www.conrad.nl/p/filamentpak...nje-blauw-grijs-groen-zwart-purper-br-1531459
    Nu ben ik niet aan bepaalde kleuren gebonden, maar zijn er nog tips voor andere leveranciers, met redelijke prijzen?
    Conrad pakket kost tenslotte maar €18 voor 650 gram, dat komt uit op ruim €27,50 per kg. (+ verzendkosten natuurlijk)
     
  15. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik heb het tot nog toe het meest bij Reprapworld besteld. Huismerk is € 18,75 per rol van 1 kg. Of je dan een 1000 gram rol of 650 gram rol op voorraad hebt liggen...... Andere merken daar kosten bijvoorbeeld 18,-- per 500 gram.

    die link bij conrad is maar 50 gram per kleur, dat is niet erg veel maar ligt er ook aan wat je wilt. Voor een prototype of kleurbepaling prima maar voor een Dixi of een koffertje te weinig.

    Ik heb weinig ervaring met andere merken moet ik zeggen maar ben met Reprap tevreden. Er zal zeker beter zijn maar dus dan ook een ander budget. Denk dat je je moet afvragen waarvoor je het gaat gebruiken. Als je iets gaat spuiten dan is de kleur ook minder belangrijk. Moet het sterker zijn dan neem je PETG of ABS bijvoorbeeld. Maar ook in PLA zijn er verschillende soorten. Wat ik zo op Ali etc zie is dat filament daar best duur is. Ook moet je heel goed de omschrijvingen lezen! Soms lijkt het heel veel maar krijg je in werkelijkheid van alles maar 5 meter. Dit is dan ook meestal voor 3D pennen bedoeld.
     
  16. andre van der weide

    andre van der weide Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 sep 2017
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Helmond Netherlands
    ik haal zelf ook bij Reprapworld werkt prima voor goed prijs
     
  17. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    123 inkt . be / .nl? Komt voor bv. PLA uit op €20/kg
     
  18. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Ik heb ook filament van 123-3D, want dezelfde prijzen (€19,50) als Reprap, en goede ervaring met andere producten van 123, (inkt cartridges).
    Cor
     
  19. sebastiaanvonk

    sebastiaanvonk

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    92
    Wat betreft de standaard tube bij de Ender 3 ik gebruik hem nog steeds en ik print alleen maar Pteg en ondervind geen enkele probleem. Kwa nozzles weet ik ook niet wat beter is ze zeggen de rvs, maar tot nu toe ook nog niet de originele vervangen. En ik heb maar 2 kleuren in huis wit en zwart allebei een rol van 1kg van 123-3d en ben daar tevreden over.
     
    andre van der weide en Helicor vinden dit leuk.
  20. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Met die nozzles is ook zo'n dingetje. Mooi die hardstalen voor € 19,50 natuurlijk maar wel een prijs hoor. Als ik mijn prints zie met een nozzle van 10 voor
    € 3,80 inclusief verzenden.... En bij twijfel gewoon even een andere erop. Keertje schoonmaken of weggooien......

    Weet ik, weggooien is niet duurzaam en niet groen. Ook niet Jesse en ook niet Gretha maar iemands zakken vullen met nozzles van € 19,50 exclusief verzenden.........Das niet Rolf ;-)
     
    Helicor en andre van der weide vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina