Topic voor : 3 D printen/3 D printers

Even wat algemene vragen: Ik lees zo hier en daar dat het handig is om nozzles op voorraad te hebben, ga ik ook doen, maar de volgende afwegingen hierbij:
=is het van voordeel om stalen , of RVS nozzles te nemen ipv de messing?
=Hoe vaak zal je spuitmondjes gebruiken die groter of kleiner zijn dan de standaard 0,4 mm bij de Ender3? Dus neem je andere maten op voorraad? Bij Amazon.de zijn er allerlei combinaties mogelijk.
=De bowden tube lijkt ook gevoelig voor verstopping cq oververhitting, en daarvoor wordt de blauwe, merk Capricorn dan aangeboden. Echter je ziet ook wel andere blauwe 4mm buizen, waar geen "capricorn" bij staat; iemand ervaring met deze alternatieven?

Cor
 
Cor, ik heb alleen de messing nozzles en met andere geen ervaring. Heb wel verschillende maten. Een keer zon zakje gekocht. Gebruik eigenlijk alleen de standaard. Heb er verder nog niet mee geëxperimenteerd. Wel wat filmpjes op YT gezien maar maakt allemaal niet zo heel veel uit. Als je iets groots hebt wat niet netjes hoeft kun je grotere nozzle nemen maar moet je ook al je instellingen aan passen.

De Capricorn tube is wel een aanrader al is het voor het mes wat erbij zit!. Origineel op mijn ender zat een witte tube. Voor PETG ongeschikt. Heb een namaak blauwe maar die is ook veel stijver. Nog niet gebruikt.

Algemeen is bij mij de behoefte te experimenteren met van alles klein. Voor dat wat ik print ben ik tevreden. Wel is schoonmaak belangrijk.
 
Nog wat: hoe is het process als je van draadkleur wilt wisselen:
Ik kan me voorstellen dat je de printkop op 200*C zet en dan handmatig de draad terug trekt. Mogelijk risico is dat er deels gesmolten PLA in de bowden tube achterblijft, en zowiezo wat in de nozzle, maar dat hoeft toch geen probleem te zijn, zeker niet als je een 'bodempje' onder je nieuwe onderdeel legt (denk ik)

Of moet je de kop opwarmen en dan na het terug trekken van de draad, alsnog de nozzle verwijderen, (na afkoelen ?) en dan hopen dat je het restant draad uit de nozzle kunt verwijderen.

Of laat je dat er in zitten, en schroef je een andere nozzle in de printkop, leeg dan wel 'verstopt' met dezelfde draad kleur.
Of nog wat anders?
Ben benieuwd hoe dit het beste kan.
Cor
 
ik heb bij het opruimen van de kast ook nog een 3d pen gevonden, ik was het ding al vergeten. ooit in de action gekocht. maar daar zat een beetje fillament bij. maar in de action geen navullingen. en heeft het ding wat stof verzameld.
maar het blijkt een goed hulpmiddel bij het verwerken van grotere 3d prints.
de hete punt en het toevoegen van materiaal. blijkt het een prima hulpmiddel om onderdelen uit meerderen prints te "lassen"
 
Dat wisselen en reserve hebben van nozzles, veel zal waarschijnlijk afhangen van hoeveel je print... hier loopt mijn eerste kilo op zijn einde maar heb niet de indruk dat daar nú al iets aan vervanging zou zijn...
 
inderdaad "gewoon" 1.75mm

een voorbeeld
de arm van een afzetsysteem te zien is dat deze in 3 delen is geprint

3200-arm.jpg

het plan was voor de sterkte er boven en onder een aluminium strip in te lijmen.
dat is gedaan en het zal ongetwijfeld sterk genoeg zijn.

3200-armkier.jpg


maar de kieren tussen de delen zijn er en die kan ik dicht plamuren. zonder sterktewinst.

3200 kiergevuld.jpg

of dan met de 3d pen vullen. het is wel een las aan / in de oppervlakte.
3200 kier glad.jpg


Bij de lasnaad het overtollige materiaal weggesneden.
en kan je zien dat het vulmateriaal mooi de kier in gaat.
voor het plaatje ook even een afwijkende kleur gepakt.
 
Laatst bewerkt:
Nog wat: hoe is het process als je van draadkleur wilt wisselen:
Ik kan me voorstellen dat je de printkop op 200*C zet en dan handmatig de draad terug trekt. Mogelijk risico is dat er deels gesmolten PLA in de bowden tube achterblijft, en zowiezo wat in de nozzle, maar dat hoeft toch geen probleem te zijn, zeker niet als je een 'bodempje' onder je nieuwe onderdeel legt (denk ik)

Of moet je de kop opwarmen en dan na het terug trekken van de draad, alsnog de nozzle verwijderen, (na afkoelen ?) en dan hopen dat je het restant draad uit de nozzle kunt verwijderen.


Zoals je beschrijft verhitten, terugtrekken en nieuw invoeren. Even het oude kleurtje eruit drukken door het nieuwe beetje door te drukken/draaien met de extruder. Je hoeft niet voor elke kleur een andere nozzle te nemen. Wel natuurlijk het gewone onderhoud/schoonmaak maar daar is geen vast moment voor.
 
Nu ben ik nog niet toe aan het produceren van grote aantallen of grote objecten, maar ik zou het wèl handig vinden om meerdere kleuren op voorraad te hebben; van alles 1 kg te kopen wordt echt veel te gek, ook qua prijs natuurlijk.
Nu heb ik op diverse Nederlandse, Duitse en Chinese sites gekeken naar een 'pakket' met meerdere kleuren, en hoe raar het ook klinkt, het lijkt er op dat je daarvoor bij Conrad het meeste waar voor je geld krijgt.
https://www.conrad.nl/p/filamentpak...nje-blauw-grijs-groen-zwart-purper-br-1531459
Nu ben ik niet aan bepaalde kleuren gebonden, maar zijn er nog tips voor andere leveranciers, met redelijke prijzen?
Conrad pakket kost tenslotte maar €18 voor 650 gram, dat komt uit op ruim €27,50 per kg. (+ verzendkosten natuurlijk)
 
Ik heb het tot nog toe het meest bij Reprapworld besteld. Huismerk is € 18,75 per rol van 1 kg. Of je dan een 1000 gram rol of 650 gram rol op voorraad hebt liggen...... Andere merken daar kosten bijvoorbeeld 18,-- per 500 gram.

die link bij conrad is maar 50 gram per kleur, dat is niet erg veel maar ligt er ook aan wat je wilt. Voor een prototype of kleurbepaling prima maar voor een Dixi of een koffertje te weinig.

Ik heb weinig ervaring met andere merken moet ik zeggen maar ben met Reprap tevreden. Er zal zeker beter zijn maar dus dan ook een ander budget. Denk dat je je moet afvragen waarvoor je het gaat gebruiken. Als je iets gaat spuiten dan is de kleur ook minder belangrijk. Moet het sterker zijn dan neem je PETG of ABS bijvoorbeeld. Maar ook in PLA zijn er verschillende soorten. Wat ik zo op Ali etc zie is dat filament daar best duur is. Ook moet je heel goed de omschrijvingen lezen! Soms lijkt het heel veel maar krijg je in werkelijkheid van alles maar 5 meter. Dit is dan ook meestal voor 3D pennen bedoeld.
 
Ik heb ook filament van 123-3D, want dezelfde prijzen (€19,50) als Reprap, en goede ervaring met andere producten van 123, (inkt cartridges).
Cor
 
Wat betreft de standaard tube bij de Ender 3 ik gebruik hem nog steeds en ik print alleen maar Pteg en ondervind geen enkele probleem. Kwa nozzles weet ik ook niet wat beter is ze zeggen de rvs, maar tot nu toe ook nog niet de originele vervangen. En ik heb maar 2 kleuren in huis wit en zwart allebei een rol van 1kg van 123-3d en ben daar tevreden over.
 
Met die nozzles is ook zo'n dingetje. Mooi die hardstalen voor € 19,50 natuurlijk maar wel een prijs hoor. Als ik mijn prints zie met een nozzle van 10 voor
€ 3,80 inclusief verzenden.... En bij twijfel gewoon even een andere erop. Keertje schoonmaken of weggooien......

Weet ik, weggooien is niet duurzaam en niet groen. Ook niet Jesse en ook niet Gretha maar iemands zakken vullen met nozzles van € 19,50 exclusief verzenden.........Das niet Rolf ;-)
 
Back
Top