Topic voor : 3 D printen/3 D printers

Pensioen gaat pas in op 67 ste, en een aantal maanden. Maar bij de brandweer heet dat F.L.O., compensatie voor het zware werk.

Hallo Fred,

Excuses verkeerde uitdrukking.
Geen pensioen, maar net als in het leger en de politie eerder met F.L.O. Functioneel leeftijdsontslag (FLO).

Vroeger was dit 55 jaar, dit is nu gewijzigd, is in mijn beleving nu afhankelijk van het aantal dienstjaren ?
(Brandweerpersoneel en FLO-overgangsrecht)
Zoveel verstand heb ik er ook niet van, hoe het precies in elkaar zit.

Geniet van je F.L.O. en blijf gezond.
Ik wens jou heel veel bouwplezier en geniet van jou hobby.
Jij was volgens mij één van de eersten die Brandweer en Politie voertuigen bouwde en natuurlijk niet vergeten het eerste MB Ambulance voertuig.

Al weer even terug heb ik een 3D printer aangeschaft. Door de leuke en informatieve filmpjes van Rolf gekozen voor een Ender 3 Pro.

Om vertrouwd te raken met het 3D tekenen en printen heb ik een soort van kabeldispenser gemaakt. Zie hieronder het resultaat.

20201229_213450.jpg

De kabelrollen hangen op een M8 draadeinden.

20201229_213458.jpg

20201229_213505.jpg

20201229_213511.jpg

Ik moet zeggen dat ik er nog geen gebruik van heb gemaakt maar dat zal niet lang meer duren....

Als er mensen geïnteresseerd zijn in de stl bestanden. Laat het me weten.

Dan zal ik ze toesturen.

Hallo Dennis,

Echt heel mooi gemaakt, alles overzichtelijk opgehangen op dikte en met kleuraanduiding.
Top.
Smiley  2 Dikke duimen - TOP  KLEIN.jpg

Mooie bakjes met stickers, wat erin zit.

Alles heel overzichtelijk.

SMILEY APPLAUS KLEIN.gif

Mooi ! maar de tekst van de kleur terwijl de kleur kabel te zien is, :yes: Weet je in ekk geval dat je de juiste kleur hebt. Zeker is zeker.:rofl:

Mooi ! maar de tekst van de kleur terwijl de kleur kabel te zien is, :yes: Weet je in ekk geval dat je de juiste kleur hebt. Zeker is zeker.:rofl:

Hallo Fred,

Er zijn ook modelbouwers die kleurenblind zijn en dan is het best handig dat de kleur bij de kabel vermeld staat/is.

Gelukkig ben ik niet kleurenblind hoor.
Ik was benieuwd dat als je tekst in je ontwerp mee neemt, hoe dat er dan uit ziet als je het 3D print.
En dat vind ik er toch wel leuk uit zien. Goed om te weten want als je bijvoorbeeld een typeplaat nodig hebt, dan 3D print je deze gewoon.
Toch een stuk mooier dan een platte sticker lijkt mij.
En oja, wat ook een voordeel is, is als er meerdere draden op zijn je zonder na te denken weet wat op is :rofl::rofl::rofl:

Kleurenblind modelbouwen wat een uitdaging zal dat worden. Elektronica is dan best lastig, als je het verschil tussen rood en zwart en groen bruin niet kunt zien, laat staan schilderen van je model.
Maar inderdaad, het staat wel heel mooi. Denk ook maar eens zo iets te gaan maken, maar dan voor dunnere draden. Letters in je print meenemen heb ik ook onlangs gedaan, ontwerp voor een aangepaste band, geeft weer veel mogelijkheden

Bijlagen

• 20201218_222919.jpg
    20201218_222919.jpg
    241 KB · Weergaven: 205
ender 3 v2.jpg

Maar een tweede printer uit Tsjechie via Alie erbij. Was het wachten beu hihi, deze is voor de kleine dingen een Ender 3 v2 . Alleen nog andere firmware erop van Tiny machines 3D die ik ook op mijn cr10s pro heb. bl-touch zit er al op.

Weet iemand toevallig of er ergens op het grote boze internet een 3D model te vinden is van een Mercedes Atego cabine (nieuwste model, ik geloof vanaf 2018)?

Nog niet gezien, neem aan dat je vriend Google al gevraagd hebt. Je zou het via yeggi.com kunnen proberen. Mogelijk op andere schalen zoeken?

Voor de oudere voertuigen ook de oudere versie van de brandweerhelm, met de mooie koperen kam en brandweerembleem.
En de Bruderfiguren, tja die gaan wij als brandweer modelbouwers niet kopen, zes per blusvoertuig. Wordt een beetje kostbaar. Dit zijn resin afgietsels, zittend en staande uitvoering.
Dit figuurtje wordt de chauffeur van mijn DAF 1600.
20201018_201729.jpg

Bij de Bruder figuren moet ik nog wel wat naden wegwerken en modelleren. Ben ik niet zo goed in, maar oefening baart kunst. En zo is de hobby heel veelzijdig, 3D ontwerpen, printen, plastic snijden en plakken, alu schroeven, led's etc solderen, mechanica met overbrengingen, spindels etc, en nog veel meer.

Hallo 3D Printer kunstenaars, ben nog splinter nieuw hier, maar heb toch wel enige vragen ivm aanschaf 3D printer.
Is er iemand bekend met dit merk printer:
TronxY
3.X5SA-500 (500*500*500mm+Touch Screen+Auto leveling+Filament run out detection+Power failure resume print

Main Features:

● High printing precision ( Z axis: 0.004mm, XY axis: 0.012mm )
● X axis and Y axis belt adjustable function
● Use high speed track wheels to ensure fast print
● Print speed: 20 - 100mm/s ● Use aluminium profile, durable and wearing-resisting
● USB and SD card supported, meet different demands
● Operating system: XP, WIN7, MAC
● Working environment: - 5 to 40 degree centigrade, humidity: 20 to 80 percent
Brand: Tronxy Type: DIY Model:X5SA-500 Engraving Area: 500*500mm
Frame material: Aluminum Nozzle diameter: 0.4mm
Nozzle temperature: 170-275
Degree Layer thickness: 0.1-0.4mm
Memory card offline print: SD card Supporting material: ABS,HIPS,PC,PLA,PVC,Wood
XY-axis positioning accuracy: 0.012mm
Z-axis positioning accuracy: 0.004mm

en is het tekening programma FreeCad 0.19 een geschikt 3D Cad teken programma.
Bedankt voor jullie tijd en eventuele reacties
Groetjes ALex

Back