Topic voor : Servonaut, Beier-USM-RC en MFU en alle Besturings en Verlichtingssystemen.

Discussie in 'Model truckers' gestart door marten77, 11 mrt 2008.

  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Bij het begin. Is de accu goed ? en ook onder belasting ?
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    En staat de zender aan?
     
  3. Rosiboba

    Rosiboba

    Lid geworden:
    5 apr 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Klarenbeek
    accu zijn goed, met meerdere geprobeerd...
     
  4. Rosiboba

    Rosiboba

    Lid geworden:
    5 apr 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Klarenbeek
    zender uit geprobeerd en zender aan...….beide zelfde probleem
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Inschakel volgorde: Eerst zender aan, dam ontvanger aan. Uitschakelen: Altijd eerst ontvanger uit, dan de zender uit.

    Als je de Beier module loskoppelt van de ontvanger, werken de servo's dan wel?
     
  6. Rosiboba

    Rosiboba

    Lid geworden:
    5 apr 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Klarenbeek
    als ik servo van ontvanger afpak is het over zie ik nu......
     
  7. Rosiboba

    Rosiboba

    Lid geworden:
    5 apr 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Klarenbeek
    Is dan conclusie dat schotel servo kapot is?
    Als ik die verwijder is het goed....
    Hij beweegt wel maar traag
     
  8. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Dat is wel een methode van 10 jaar terug. Met 2.4ghz luistert dat niet meer zo nauw.
     
  9. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    @Rosiboba ,

    Schrijf eens op welke elektra er allemaal in je truck zit.

    Jezelf eventjes voorstellen had ook niet erg geweest.
     
    Schots en Scheef vindt dit leuk.
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Veiligheid boven alles! Daarom is het verstandig deze in- en uitschakelvolgorde aan te houden.
     
    Schots en Scheef vindt dit leuk.
  11. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Vind het maar bangmakerij waar je aan doet.
    Met 40mhz geef ik je groot gelijk, maar op 2.4 kan je gerust doen wat je wilt.

    Vind de zender als laatste aanzetten eerlijk gezegd veiliger tegenwoordig.
    Met het hurken voor je model en wegleggen van je zender is er risico op per ongeluk een functie bedienen ;):thumbsup:
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  12. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Ik zou zeggen bij de SFR1, haal alles los wat je hebt aangesloten op de Beier SFR, behalve de snelheidsregelaar. Schakel dan de print in,(ontvanger aan) en de zender. Als de SFR1 in orde is zou hij nu gewoon een groene led moeten geven. Dan sluit je één voor één de volgende stekkers aan op de ontvanger aan, en zie je van zelf welke gebruiker het probleem veroorzaakt. Staat ook zo beschreven in de handleiding. Knipperen van de leds op de print, met welke kleur, staat ook in handleiding met fout code.
    Succes !
     
    Mark300 vindt dit leuk.
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Ik ben het met Mark eens, eerst je model aanzetten en dan pas de zender bij 2.4 GHz. (Jeti)
    Bij het stoppen met rijden : Eerst de zender uitzenden, dan pas het model uitzetten.
    Dit is een veilige methode, die ik toepas en mij heel goed voldoet.
    Vroeger toen ik nog met een 40 MHz zender reed, ging er wel eens iets mis !
    Dan weetje zeker dat je model geen gekke dingen doet, die je niet wilt, als je de zender niet in je handen hebt.
    Bovendien is er ook nog een leuk detail : (Jeti)
    Je kan je model stationair laten draaien, geluidsmodule blijft aan, en de zender uitzetten, dit is leuk en bovendien kan je model niet zo maar gekke gaan doen dingen doen.
    Dit kan niet bij 40 MHz, want dan gaat het WEL fout !!!
     
    Mark300 vindt dit leuk.
  14. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    @Mark300
    Je spreekt in dit geval duidelijk over jouw zender combinatie, dat is uiteraard prima en fijn dat dit veilig/goed werkt.
    Maar houd er rekening mee, dat er vele 2.4Ghz zenders zijn, die meer op vliegtuig/helikopter protocollen gericht zijn.
    Hierdoor is de kans groot, dat kanaal-1 (throttle kanaal) standaard op vol achteruit/vooruit staat ingesteld, als de failsafe zich activeert.
    (wat dus zal plaatsvinden, als je eerst het model aanzet en vervolgens je zender en het risico loopt, dat je model dan vol achteruit/vooruit schiet!)
    Bij sommige is dit te herprogrammeren en soms ook niet, dat hangt met name af van de ontvanger.

    Heb je een in te stellen failsafe mogelijkheid, dan is jouw methode prima en veilig(er) ;)
    Heb je dat niet, houd er dan rekening mee dat er iets kan gebeuren wat niet gewenst is, waaronder dat je model vol achteruit/vooruit kan gaan.

    Ik zie dit probleem veelal bij een Spectrum zender voorkomen.
    Soms kan ik het oplossen, door een mix van kanaal-1 naar een vrij kanaal aan te maken.
    Kanaal-1 sluit je dan niet aan op je ontvanger zijde, hiervoor gebruik je dan het gekozen kanaal in de mix.

    @Rosiboba ik zou zeggen, volg het advies van @FredK
    Het kan goed zijn, dat door een defecte servo de rest niet stabiel meer werkt. (te grote stroomafname, wat de sfr niet kan leveren)
     
  15. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Ik snap wat je bedoelt Marten, maar tussen de regels in lees ik dat het gevaarlijk kan zijn met niet afgesteld materieel. :)
    ;)
     
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Marten,

    Ik zet eerst mijn model aan, daarna de zender.
    Ik gebruik een Futaba FC 16 zender die is omgebouwd naar Jeti 2.4 GHz.
    Als ik stop met rijden, zet ik de zender en dan het model uit, dit werkt bij mij goed.
    Ik praat voor mezelf met een Jeti zender.
    Ik weet niet hoe dit met andere zenders is gesteld.
     
  17. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Klopt helemaal, met een zenderset waar je geen programmeerbare failsafe hebt, is het goed opletten wat er met je model gebeurt.
    (zeker tijdens de eerste opstart, zorg ervoor dat het model niet weg kan schieten :) )

    @VOLVO FH 16 750
    Jeti is een deugdelijk merk, waar je dit van mag verwachten ;)

    Zelf gebruik ik de laatste jaren FrSky Taranis zenders (X9D+ & X9E) en ook daarmee zijn er vele opties en gelukkig ook met de failsafe instellingen.
    Daarvoor was ik ook een zeer tevreden Jeti gebruiker, al dan wel met een Graupner zender.
     
  18. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    We dwalen af, maar.... ik heb de Spektrum dx10, programmeer de gas altijd op nul, en schakel in willekeurige volgorde in. Sterker nog, in de uitrukhal staan meerdere modellen met ingeschakelde ontvanger, ik kies in de zender het model en dat model reageert. rij het model naar het incident, blijft daar staan met de gekozen functies, alarmlicht zwaailicht etc, kies een ander model en kan die besturen zonder problemen met het eerste model. Spektrum noemt dit Modelmatch, en werkt tot nu toe feilloos.
     
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Nog even Off Topic :

    Hallo Fred,

    Dat is heel mooi dat je meerdere modellen/trucks aan kan laten staan en in je zender kan kiezen met welk model/welke truck je wilt gaan rijden. (heel handig)
    Helaas heeft een Jeti zender dit niet, dit mis ik wel, want nu moet ik eerst de zender uitzetten, het model/de truck uitzetten en dan het andere model/truck aanzetten, dan de zender weer aanzetten, alvorens je kan gaan rijden met dit model/truck.
    Een beetje omslachtig, zeker als het model/de truck in het midden van het rij-parcours staat.
     
  20. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Piet, daar is wel een truckje voor met Jeti. @hobbyvanrobbie weet dat denk ik wel.

    @marten77 ,
    Geen failsafe valt in mijn mening onder de categorie "ondeugdelijke apparatuur"
    Je gaat ook niet rijden in je auto zonder remmen.
     
    trialrolf en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina