Tornado fuel zonder olie?

Ha modelbouwers!

Gisteren heb ik een startkist gekocht via marktplaats.
De beste man gaf mij er een vol 5 Liter blik tornado bij.

Nu kan ik nergens vinden hoe veel olie het al bevat en hoe veel ik nog moet bijmengen.
Wie heeft raad?

Nb. Het gaat om een 4takt brommertje

Groet sjoerd
IMG_8970.JPG
IMG_8972.JPG
IMG_8973.JPG
 
Laatst bewerkt:
Daar zit gewoon "genoeg" olie in.... Als je het niet vertrouwt, zal 100 ml wonderolie op dat volle blik je met zekerheid écht voldoende olie geven. Maar nodig is het niet.

tenzij je het in heel exotische motoren wilt verstoken die heel bijzondere eisen stellen aan de smering....
 
kijk uit als die brandstof heel oud is, Methanol is hygroscopisch en neemt vocht op, oude brandstof kan voor roest in je motor zorgen
dus ff met afterrun olie aan de gang!
 
In een metalen blik is die kans vrijwel nihil, als het seal tenminste nog intact was. Dan is brandstof vrij letterlijk onbeperkt houdbaar...
 
Uhhhh,

Jonker had verschillende soorten brandstof.
Ik zie op de sticker Vliegtuig 0% staan.
Dit is 2 takt brandstof.
En jij hebt een 4-takt motortje.
Volgens mij moet een 4-takt minimaal 5% nitro hebben om lekker te lopen en er was ook iets met het olie-aandeel, ik weet niet of het nou hoger of lager moest zijn.
Als het lager moet zijn dan is er niks aan de hand maar als het hoger moet zijn dan zou er toch wat meer smering inmoeten.
En de Tornado brandstof was vrij schraal, dus een laag olie-aandeel.
Ik heb percentages van 12-15% gehoord, wat te laag is maar het geeft daardoor iets meer vermogen,


GJ
 
Ik zie op de sticker Vliegtuig 0% staan.
Dan moet je toch echt beter kijken, want daar staat gewoon 5%... zowel op het prijsstickertje, als op het label (rood rondje met een 5 er in)

V.w.b. olie aandeel in viertakten: die komen over het algemeen beter weg met wat minder olie als een tweetakt, maar dat is alleen als je echt uitersten opzoekt.
Voor gewoon alledaags gebruik maakt het weinig tot niets uit.
Wel kan het verstandig zijn om een viertakt 2% castor olie in de brandstof mee te geven, ik weet van telefoongesprekken met Jonker zelf, dat dat vroeger standaard in hun brandstof zat. Of dat ook voor deze brandstof geldt weet ik niet, want dat blauwe label met die Spit er in, komt mij onbekend voor....
 
Hmm, ik had mijn bril niet op....
Jonker had inderdaad een paar procent Castor in de vliegtuigbrandstof.
Ze plakten regelmatig wat stickers op de verpakkingen, om het zogenaamd nog beter te laten lijken dus ik denk dat er in de samenstelling niets veranderd is.
Ik kreeg regelmatig te horen dat Tornado motoren sloopte, ook in de winkel kwamen af en toe klanten die beweerden dat Tornado niet goed was.
Vooral de autorijders hadden altijd problemen.
Waarschijnlijk lekker arm zetten en dan maar volgas janken.
Zelf heb ik ook wedstrijden gereden en vaak met 16% Tornado brandstof, nooit problemen gehad.
Het kan natuurlijk nooit kwaad er wat extra wonderolie in te gooien.

GJ
 
Hier idem dito... Nooit de horror-verhalen begrepen, ik heb honderden liters van dat spul verstookt.
Vond het helemaal top als men beweerde dat Quartel brandstof beter was dan Tornado.... :thumbsup:
 
Even alle kennis van brandstof vliegers gebruiken. Ik heb een viertaktmotor en het lukt me niet goed om het ding te primen, normaal houd ik het vingertje op de carb. Maar die is nu verstopt achter een mooi motorkapje. Vingertje op de uitlaat heeft ook niet het gewenste effect. Wat doe ik verkeerd? Dank !
 
Heb je geen tankdruk aansluiting op je uitlaat dan? Want normaal gesproken werkt dat wel....

Is het probleem dat de motor niet starten wil? of is het probleem écht dat je geen brandstof naar de motor krijgt? Dat laatste, dan zou ik eerder gaan denken aan OF een verstopping ergens, OF een lekke slang ergens.

Ik kan bij geen van mijn viertakten bij de carburateur (motorkap of niet, ik kom er met de vingers niet bij tussen) dus ik doe altijd de vinger op de uitlaat en bij mij werkt dat altijd.
 
Als ik mijn vingertje op de carb hou, dan is het met 2 slagen gepiept. Zit wel een tankdruk op. Ik zal de slangetjes eens nalopen
 
Er moet iets lekken dan, want een viertakt moet nóg beter druk opbouwen met afgesloten uitlaat, dan een tweetakt.
 
Hier idem dito... Nooit de horror-verhalen begrepen, ik heb honderden liters van dat spul verstookt.
Vond het helemaal top als men beweerde dat Quartel brandstof beter was dan Tornado.... :thumbsup:

grappig..
Quartel had/heeft de brandstof ook via jonkers
en ik had echt serieus vaak roest in de motor.
Ik heb daar jaren brandstof gehaald.. nooit last.
toen had ik in een jaar 1 motor met roest (kan.. je weet ook niet alles..)
Toen alles gaan verzuipen in de olie na de vliegdag.
en het seizoen erna had ik in de heli 3 lagerswissels vanwege roest.
1 van de vliegtuigen ook.
rest had ik dat seizoen gelukkig niet gevlogen..
Seizoen erop gebeurde het weer. toen begon ik het toch wel zat te worden.
edereen vloog gewoon en deed niets, en ik was constant lagers aan het wisselen.
het kon volgens de leverancier niet aan de brandstof liggen.
Dus eens Hobbyinn geprobeerd. Opeens heb ik eigenlijk geen after run meer nodig. mijn lagers verslijten nu gewoon, ipv constant roest.

wat mij in ieder geval verteld dat het aan de brandstof lag, ik ben niet anders af gaan stellen..

Naar alle waarschijnlijkheid ligt de oorsprong gewoon bij Jonkers. en heeft quartel op een gegeven moment de overstap gewaagd.
of ze hebben een foute batch methanol aangekocht.


Voor wat betreft primen: of slang lek, of tank lek.
Of uitlaatslang dubbel, geknikt.

eerste hint: slangetje van de uitlaat af, en eens goed blazen.
slang bij de carb dicht houden. druk moet erop blijven staan..
 
Castor wil je niet in je viertakt brommertje hebben. Verstopt de hele spoeling van olie.
Loopt de distributie mooi vast...
Saito geeft aan vol syntheet. Niet zonder redenen.
En daar het een zuigerveermotor is... is te rijk gesteld nimmer een probleem. Te mager wel.

En het vervuilde nitro-verhaal is bekend. Same here. SKF een dure hobby.
Coolpower... nimmer last, perfect... totdat de leverhing naar Europa ophield...
Nu op laatste restanden Airoshave... scheersmeer, dan stap ik over op olie van Weston.
Afterrun is standaard practice. ATF... hydrauliekolie... altijd afterrun... en nooit de afgewerkte olie de uitlaat terug in de motor laten lopen!

4-takt? 5 tot 10% regulier. Bij YS hoger.
 
Laatst bewerkt:
Voor wat betreft primen: of slang lek, of tank lek.
Of uitlaatslang dubbel, geknikt.

eerste hint: slangetje van de uitlaat af, en eens goed blazen.
slang bij de carb dicht houden. druk moet erop blijven staan..

Die test heeft hij doorstaan.
Wat is de volgende test?
 
Zelf vermoed ik trouwens nu, dat het wel eens bij de vul ingang kan zitten. Het tanken gaat met vrij veel weerstand voor mijn gevoel en het leeghalen al helemaal.
 
Opentrekken en nieuwe slangen. Die moet je sowieso met regelmaat vervangen. Meuk in slang is ook meuk in carb. Opentrekken en doorblazen. Spoelen in jampotje met methanol...
 
Back
Top