Tornado fuel zonder olie?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door sjoerd16f, 16 nov 2018.

  1. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Arnhem
    Oke check. Bedankt voor alle reacties.
    Ik moet misschien maar eens opzoek naar een 3weg filter (waar student het over heeft)
     
  2. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.983
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Calmato nu bijna 15 jaar zo bedreven... door de eenvoud juist geen storing.
    Ja... had een vulsysteem van DuBro... en dat ging juist stuk. Of net weer zand eraan. Gekloot met die vulnippels die er speciaal bij horen. De draai afsluiter heb ik ook... zit er weer een puist op je model en een gat extra. En die krengen zijn ook inwendig kwetsbaar. En veel kwetsbaarder dan slangetjes loshalen van nippels. Dat is totaal fool proof.

    Siliconenslang is flexibel en moet toch eens in de zoveel keer volledig vervangen worden omdat het vergaat.
    Heeft op mijn hondstrouwe trainer nimmer problemen gegeven... ook niet op de andere modellen.
    Wordt wat anders als de zaak geheel in de motorkap zit. Toegankelijkheid.
    Maar dan nog?

    En bij benzine... ander type slang.
    Stugger. Benzine wil ik zo min mogelijk over de handen hebben. Voor aanstaande modellen nog wat navorsen.

    Ik zie dat je een Graupner Taxi aan het fixen bent. Mooi!

    Kan zijn dat je een on board glow driver nodig hebt bij deze stand van de motor. Die zorgt er voor dat de motor bijgegloeid wordt in de lage toerentallen. Een gloeiplug wil wel eens te nat worden bij die stand, dooft deze te vlot.

    Motor is in deze positie lastiger te starten. Ik weet van oudere typen OS 70 dat deze inverted lastiger aan de loop bleven.
    Lag aan type carburateur. Moet nog wel terug te vinden zijn op RC-Universe. Ver terug in de tijd...

    Motor recht op zal makkelijker starten zijn. Dus model aflegen op een bok met motor omhoog.

    Motor eerst primen, dan glowdriver er op... aanslaan via chicken-stick.

    Verder is de stand van de carburateur t.o.v. de tankhals belangrijk. De carb moet hoger dan het centrum van de tank staan.

    Als het om een OS gaat, staat de instructie bijkans op het internet.
    Zoeken op de site van OS Engines

    Project Sport... simpel en absoluut 'loony-proof' brandstof systeem...slang op de uitlaat, en een naar de carburateur.
    Motorisch ook nog eens ultra laag in dB door het gekozen uitlaatsysteem.
    Hatori. De fabriek is nu volledig uit de lucht. Gestopt. Er zijn nog alternatieven.


    IMG_1870 2.jpg

    Oude Pilot O.K. PT-19 met OS 26 FS. De leidingen voor tanken en vliegen, ook weer een stom eenvoudige loop-constructie.
    Choke is het gele stangetje. Choke is zelfbouw. Origineel op de motor was stuk.
    Het kan ook via de uitlaat. Net zo goed. Vlieger voor de zomer... Starten gaat het best met de kop omhoog. Vliegt op 5% nitro toevoeging. 10% zou iets meer vermogen geven en kan het model eigenlijk ook goed gebruiken. Geen onboard glow. Maar blijft keurig torren.
    5% is de norm, voor het geringe aantal vluchten ga ik het niet 10% aanschaffen.
    De groene leidingen gaan naar de tank.


    DSC_3594-LR.jpg
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2018
  3. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Arnhem
    Bedankt voor de reactie. Vandaag een paar tankjes leeg gevlogen op de club.
    Wat hulp van een clublid met het starten gehad. Een iets sterkere gloei steker scheelde een hoop. Ik ga nog wel een ‘betere’ optie voor het tanken organiseren. Die vulnippel werkt maar slecht. Pompen moet met hoge druk.
    Een t-stukje zou de oplossing bieden. Die kan dan mooi met een stukje slang door het gaatje van de vulnippel.
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2018
    H.B.Busking en serge pot vinden dit leuk.
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.795
    Locatie:
    Rotterdam
    Ff bij de onderdelen van een align trex 600 nitro kijken.
    Ergens zit daar een normaal filter tussen. Maar ergens zit er ook een 3 weg filter tussen.

    De 3e aansluiting gaat een kort stukje slang op, wat ik dan dicht stop met een bout, of zo’n plug die aan de leiding hangt ( ook die zit tussen de heli onderdelen)
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  5. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.983
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je bedoeld deze? Met brandstofstop?

    http://shop.singahobby.com/files/images/kx0160npb_in9.jpg

    Nope... hebbes...
    https://www.ebay.com/itm/Align-HN6022-T-Rex-600N-700N-3-Way-Fuel-Filter/302906619221?epid=1201842398&hash=item4686a43555:g:RjsAAOSwtYJbtCtL


    Heeft HK ookde standaard twee-weg in assorti. Alleen dat nifty klemmetje niet. Goede filters... maar... zet de slang wel bij de nippel op een hogere spanning. Ging bij mij doorscheuren. Kort je een paar keer in... hup uit de kist. Dus de slang moet er voor geschikt zijn.

    Dus mijn tankunit heeft die nu.. fractie andere diameter slang... op de kist dan geen filter... maar pomp toch rustig rond zonder dat er brandstof bij de motor komt en dan spoelt troep vast wel mee.
    Af en toe inspecteer je het filter op bugs... methanol wantsen... en einde seizoen de tank even uit de kist. Slangen checken etc...

    Grappig.. kwam dit verhaal ook tegen...
    http://heli.brixtonjunkies.com/2009/08/03/fuel-magnet-failure/
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2018
  6. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.579
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik los het tegenwoordig op met een stuurkogel van een heli in het brandschot of de motorsteun geschroefd. Geen ge-eikel, laatste stukje slang is makkelijk te vervangen, je ziet een lusje slang maar dat is dan jammer: het moet vooral practisch zijn, en makkelijk. Zowel in gebruik als in vervangen (tot nog toe nog niet nodig geweest).

    IMG_3051.JPG
    De "krul" bij de motor is de vulslang, en is gewoon op een kogelkopje gestoken wat in de motorsteun geschroefd is.

    Zelfde idee bij de BigLift:

    IMG_20180416_201513.jpg
    Alleen zijn het hier twee slangetjes (vul, en afgewerkte olie).
    Mischien niet mooi, maar absoluut en 100% makkelijk, en practisch.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  7. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.983
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Beetje eenheid in je systeem houden werkt prettig. Grijp je niet mis.
    De twee RC1 modellen waar ik nu aan werk krijgen beide aparte vulleidingen. Wegens de cowl. Ook een stoppie op een nuchtere plek. En een klemmetje om de carbslang... anders loopt de carb weer over bij vul-overdruk
     
  8. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Arnhem
    Het meest handige is idd en tankje met een aparte vulopening. Op een volgend kistje gaat die zeker komen.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.795
    Locatie:
    Rotterdam
    maar net wat je wil.
    Ik heb persoonlijk een hekel aan 3 doorvoeren in de tank.
    Allemaal extra kansen om te lekken.
    en het moet tijdens het erin friemelen ook nog precies goed blijven zitten.
    en daarna moet je nog even ontzettend goed opletten welke slang je waarop aansluit...

    ik vul dus via dat 3 weg filter. dat filter zit in de carb leiding.
    ik heb dan een klemmetje aan de carb kant hangen. klemmetje erop, tanken, leiding dichtstoppen, klemmetje los en starten.
    dan zie je via de uitlaat leiding of hij vol zit.
    Heb je er 1 die moeilijk primed de eerste keer, kun je het klemmetje even open houden :D

    in het geval van een cowl, heb ik 2 doorvoeren door de cowl heen gemaakt. carb leiding in een lus buiten de cowl laten komen.
    buiten de cowl een klemmetje erover.
    lekker simpel. behalve als de cowl er een keer af moet, zit je altijd ff te pielen met de standaard net te korte slangen.
    maar gelukkig hoeft dat zelden los.


    En eigenlijk heb ik dat op alle toestellen zo zitten.
    maakt niet zoveel uit wat je doet, als er maar eenheid en handigheid in zit.
     
  10. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.983
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik vind dat driewegfiltertje wel nifty. Dat klemmetje erbij... met of zonder filter.
    Door dat ik de slangen loskoppel tijdens de opslag... is de motor niet verbonden met de tank.
    Een messing buisje verbind de twee slangetjes. Daarmee ook geen gedrup tijdens transport in auto... etc
     
  11. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Arnhem
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  12. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.983
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Die heb ik eigenhandig gemaakt van scratch.
    Eerst een plug, daar van een afgietsel gemaakt in 1 malig gips... en epoxy gelamineerd. Was wel een bende werk...
     
  13. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.579
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heb je die plug nog, Bas?
    (of had ik dat al eens gevraagd?)
     
  14. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Volgens mij is methanol nog slechter voor de gezondheid, wordt ook via de huid opgenomen....
     
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.579
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Beter... slechter... je wilt het gewoon allebei niet over je huid hebben: Benzine ontvet en kan huidontstekingen veroorzaken. Methanol word opgenomen, en je metabolisme maakt er mierenzuur van, wat behoorlijk slecht is voor je kadaver.

    Nitromethaan is nog veel vervelender spul. En als je huid methanol opneemt, neemt het ook Nitro op.
     
  16. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Arnhem
    Echt super gaaf!
     
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.947
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Wat dat betreft worden elektronen pas vervelend als ze met heel veel tegelijk door je heen willen.....o_O:rofl:;)
     
  18. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.579
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... dat is ook zoiets: 12S LiPo's zitten al lang en breed in de gevarenzone.... Beetje bezweet in de zomer een LiPo aankoppelen kan heel vervelend zijn.
    24V is al voldoende om merkbare spierverkrampingen te veroorzaken, 50V is gewoon gevaarlijk.

    In steeds meer landen is lasapparatuur verplicht om bij open electroden de spanning onder de 35V te beperken, Russische en Australische veiligheidsstandaarden eisen zelfs 12V.
    Niet omdat men nichterig is, maar omdat er dodelijke ongelukken mee gebeurd zijn.
     
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.947
    Locatie:
    Woerden
    Methanol is zeer gevaarlijk, de inname van ongeveer 25cc (een borreltje) is voor de meeste mensen al dodelijk! Methanol wordt ook door de huid heen opgenomen maar het duurt wel heel erg lang voordat zo de dodelijke dosis wordt bereikt. Des al niet te min is en blijft het niet goed voor je om methanol over je heen te krijgen. Een scheutje morsen tijdens het tanken of zo zal je niets doen maar dat moet niet dagelijks een paar keer gebeuren.
    Nitromethaan is daar in tegen veel minder gevaarlijk. Ok, het is brandbaar en onder de juiste condities ook behoorlijk explosief maar het is vrijwel niet giftig. Je moet het niet gaan drinken en langdurige blootstelling is ook niet aan te raden maar je kan er veel "minder voorzichtig" mee omgaan dan met methanol.
    De verbrandingsgassen van nitro is een heel ander verhaal, die zijn wel giftig! Kijk maar eens naar top fuel racers, tijdens het proefdraaien van de motor dragen de mensen die dicht bij de uitlaten staan gasmaskers omdat de nitro uitlaatgassen knap giftig zijn.
     
  20. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.579
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nitromethaan wordt nog steeds gezien als een mogelijk carcinogeen.
     

Deel Deze Pagina