Tornado fuel zonder olie?

Nou, inmiddels weer met de vlieger bezig i.p.v. met de vrouw op de bank. De slang naar de carb, moet je daar doorheen kunnen blazen?
 
Met het gas stationair mag je nét merken dat er wat lucht doorheen wil, met volgas moet je er (met wat weerstand en gesis) door kunnen blazen.
 
Check. Dat lukt. Nu nog de hamvraag. Wanneer ik de uitlaat dicht hou, waar moet er dan brandstof uitkomen ? Ik begrijp t bijna
 
Als het goed is, kan het dan alleen nog naar de carb. Dus als je een starter op die motor zet en houdt de uitlaat dicht, ga je de tank opblazen die als enige uitweg nog de carb heeft.
 
Laatst bewerkt:
Haha dan begrijp ik het toch niet.
Wanneer ik de carb dicht hou. Komt het via de uitlaat er weer uit. Dus dan zie ik wanneer de brommer klaar is om te starten.
Houd ik de uitlaat dicht dan alleen richting de carb. Wanneer weet ik dan of het systeem klaar is om te starten ?
 
Als je de carb dicht houd en het komt er bij de uitlaat weer uit, draai je de motor de verkeerde kant uit: hij pompt dan NAAR de tank, inplaats van UIT de tank.

Als er op die manier brandstof naar de uitlaat stroomt, heb je ook de tankdrukslang verkeerd aangesloten, dan zit hij op de vul-aansluiting van de tank in plaats van op de ontluchting.

Mijn dringende advies: ga op zoek naar iemand die je kan helpen.
 
Haha dat ga ik dan maar eens doen. Vlieg al jaren electro. Maar dit is toch net even anders. Moet het net even door hebben hoe het systeem werkt.
 
Je vliegt al jaren elektro maar weet niet welke kant de brandstofmotor op draait ?

Meen je dit of zit je de boel te fucken
 
Er zitten denk ik, 3 aansluitingen op je tank.
1 heeft een slangetje aangesloten aan de binnenkant van de tank, met een gewichtje eraan. Die zit op de carb
1 heeft een gebogen leidingkje in de tank richting de bovenkant, eindigend bijna tegen de bovenkant. Uitlaataansluiting.
1 heeft ook een gebogen leiding richting onderkant, of is gewoon recht. Dit is de vul aansluiting.

Als je de motor aanslaat, sla je de prop tegen de klok in..
 
Als je voor de motor staat linksom...
overigens... youtube staat vol met voorbeelden...
Geef je ogen de kost zou ik zeggen.

Vuil doet verstoppen. Brandstof hoort brandschoon te zijn.

Niet anders dan bij een auto. [emoji6]

Brandstof in tank wordt aangezogen via slang en tankdoorvoer.
In de tank aan de slang zit een gewichtige klunk om brandstof opname te garanderen.

Tankdruk wordt opgebouwd via een slang tussen uitlaat en tank.
De doorvoer in de tank, ontluchting, is een buis die in de tank omhoog staat. En zo hoog mogelijk geplaatst.
Overdruk zorgt voor vulling carb.

Het is een circuit... dus dichthouden uitlaat betekent drukopbouw in tank... dus een stroom brandstof naar carburateur... waar lucht brandstof mengselverhouding wordt bepaald.

Als je via google goed zoekt, tref je soms een goede instructie die bij de motor hoort.
Het lezen ervan doet lampjes branden in de geest... werkt verhelderend, en draagt bij aan zelfoplossend vermogen... in meerdere betekenissen van het begrip [emoji12]

Hou er rekening mee dat men de tijd neemt om je iets te vertellen.
Wees zuinig op wat je schrijft en hoe je de vragen stelt. Niets is vanzelfsprekend.
 
Laatst bewerkt:
Nee... niets met oud van doen, omdat men daarvoor juist gekozen heeft.
Minder kans op lekkage van de tankstop. Immers 1 perforatie minder.
En is eenvoudiger bijtanken. Maar drie doorvoeren, het kan en mag.
Ik lus mijn brandstofbijvulling door.
Overflow in het model gaat terug in de buffervoorraad. Zo wordt er ook minder brandstof gemorst.
Eventueel residu wordt vermengd. Houdt de tank frisser.
Daarbij gast de slang los van de uitlaat en van de carburateur.
Met koppelstukjes die aan de vulslang en overloop is het zo aangesloten.
In beide leidingen in die vul-lus zitten micro fiters tegen grovere deeltjes.

Met iedere vlucht komt er altijd wel iets uitlaatgas in de tank terecht. Dat spoel je met een overvulling mooi door.

Ps: je fotobijlage is onzichtbaar!
 
dan nog, met 2 aansluitingen is er 1 met een clunk (zo heet dat gewicht aan de binnnkant van de tank) en 1 met een gebogen leiding, die eindigt vlak voor de bovenkant van de tank.
de eerste zit nog steeds op je carb.
2e zit op de uitlaat.
tanken doe je dan door een 3 weg filter in de carb leiding te zetten (zo doe ik het), of je trekt gewoon iedere keer de aansluiting los.
 
Moet ieder voor zich weten, maar ik heb er een vreselijke hekel aan om slangetjes los te moeten trekken van de carburateur... Verhoogt het risico op storingen.
 
IMG_9058.JPG

Dit dingetje zit er op om te tanken.
Alleen loopt die dus heel stroef. (Met vullen)
Hij lijkt wel goed door te lopen van de tank naar de carb.
Ik heb m al geprobeerd door te blazen/spoelen maar zonder resultaat.
Verder heb ik alle slangen vervangen. Nu hopen dat er morgen iemand op het veld aanwezig is die met mij even wil starten en afstellen.
IMG_9002.JPG


Dit is het vliegertje.
 
Voor die tankaansluiting heb je een speciale nippel nodig om te tanken.
Beetje het idee van een aansteker vullen.
Maar als hij tussen tank en carb wel goed stroomt dan zou de motor het gewoon moeten doen.

GJ
 
Op zich werken die vulnippels wel aardig, maar als het O-ringetje in de vulopening niet goed is, krijg je motorproblemen.
Ik heb ze vroeger veel gebruikt, maar heb ze er allemaal weer uitgegooid, want vroeg of laat geven ze gedonder...
 
Back
Top