Tornado fuel zonder olie?

Nitromethaan wordt nog steeds gezien als een mogelijk carcinogeen.
Klopt, maar daar zijn de geleerden het nog niet met elkaar over eens. Volgens sommige is er bij geringe blootstelling niets aan de hand en bij grotere zal in de loop van de tijd de kans op kanker groter worden. Anderen zeggen dat er een "stapel effect" bestaat waardoor ook bij geringe blootstelling op den duur gevaar ontstaat. Weer anderen stellen dat het stapeleffect maar heel gering is en dat hetgeen wat je in een dag opbouwt, als je er niet meer aan bloot wordt gesteld, binnen een week weer weg is.
Wie er gelijk heeft, ik weet het niet maar echt heel erg veel gevaar zal er echt niet zijn want dan zouden er een heleboel (vliegtuig) modelbouwers moeten zijn die nu ernstig ziek zijn.

maar echt heel erg veel gevaar zal er echt niet zijn want dan zouden er een heleboel (vliegtuig) modelbouwers moeten zijn die nu ernstig ziek zijn.
Och... ik denk dat dat een moeilijke beoordeling is: Van benzine is het bekend, en toch hebben niet alle pompbedienden of werknemers in de petrochemie een aandoening.
En de mensen die ondanks stevig roken nog steeds van ouderdom sterven zijn er ook meer dan andersom.

Ik denk dat "de modelbouwer" meer maar zo'n kleine deelverzameling is, binnen de rokers of de mensen die met benzine of andere oplosmiddelen in aanraking komen, dat daar moeilijk wat van te zeggen valt.

Back