Torpedo's

Discussie in 'Duikboten' gestart door mdejong, 21 okt 2005.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    effe ambetant komen doen

    ik zie een paar problemen in het ontwerp van de lanseer buis

    hoe ga je een geladen torpedo in de buis krijgen ???
    de afsluiter zit vast aan de stang dus kan niet met de torpedo mee naar binnen worden geschoven
    zonder afsluiter ontsnapt je gas dus dat er zo in krijgen is ook geen optie
    want voor je de afsluiter er op hebt zitten is je torpedo reeds half leeg
    en dan met de boveste die kan je als je het dek los laat nog inhaken maar hoe doe je dat bij de onderste ????

    zomaar bij me op gekomen hoor als je een oplossing voor het probleem hebt des te beter anders terug teken tafel denk ik


    groetjes raf
     
  2. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    @ Raf...

    Mag ik ook ff ambetant overkomen?;)

    Net zoals bij de Ohio... De torpedo wordt geladen mét de afsluiter naar binnen geschoven, om de afsluiter weer vast te schroeven met een van de schroefjes cq kroonsteen...

    Snappie? :sleepy:
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ja natuurlijk snap ik het ik ben niet blond
    maar jouw ohio gaat elke keer helemaal open en dat zie ik bij een VII van robbe nog niet gebeuren
    de ohio heeft een brede boeg waar je makkelijk aan de buizen aan kan
    de VII heeft een smalle boeg waar zowiezo reeds geen plaats in is
    dus ik zie een probleem om de onderste buizen geladen te krijgen

    ook wat de boeg deuren betreft is er weinig plaats

    groetjes raf
     
  4. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Als je wilt werken met de buizen die ik nu heb bedacht zal je het dek op de neus open moeten laten, maar dat was al duidelijk lijkt mij.
    Het achterste gedeelte van de buis blijft bereikbaar met een lange schroevendraaier, je zal alleen de stand van die schroefblokjes schuin moeten maken, waardoor je er nog bij kan.
    Mocht dit niet lukken dan zullen er twee kleine gaten geboord moeten worden ter hoogte van de achterkanten van de onderste buizen, zodat je de schroevendraaier daar doorheen kan steken.
    Maar voorlopig moet ik eerst eens bedenken hoe ik alle buizen in een verstelbaar pakket krijg, dan zullen vanzelf eventuele problemen met het laden naar voren komen.
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    als je nu die schroeven eens verving door inbus schroefjes
    dan was het reeds makkelijker om voering te krijgen dan met zo een plat schroevendraaiertje

    het is gewoonweg mee denken dat ik aan het doen ben
    zelf heb ik die ellende vroeger reeds in mijn boten gehad en daar ben ik dus vanafgestapt
    lekker varen moeten ze kunnen dat is alles

    groetjes raf
     
  6. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Maar das heel mooi, want niet alleen ik is er blij mee..

    Daar had ik weer niet aan gedacht...:hammer:

    Maar wel leuk om te zien hoe (weer) iemand mijn mijn idee aan het gebruiken (cq verbeteren) is...

    Binnenkort meer in mij draadjes... Was ff de draad kwijt...:roll: (en de zin)
     
  7. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Inbusboutjes, was ik nog niet op gekomen Raf, qua gebruik zeker eenvoudiger.
    Zelf ben ik tevreden met mijn electrische alen, het lanceersysteem is ook makkelijker in gebruik, opspannen en afvuren.
    Hoe meer handelingen er nodig zijn des te meer problemen krijg je aan de waterkant, ik denk dat we allebei spreken uit ervaring.
    Voor mij zijn de torpedo's een extraatje, goed varen deed de boot al, als het niet was gelukt jammer dan, er blijven genoeg leuke dingen over om werkend te krijgen.
    Gastorpedo daarintegen was nog onbekend voor mij, dus op verzoek ben ik aan het bouwen gegaan.

    @Douglas,

    Ik was in ieder geval blij dat jij de voorgaande stappen van gastorpedo's al had gedaan, ik kon daardoor relatief snel bouwen zonder het wiel te moeten uitvinden.
    Ben toch benieuwd hoe jij het lanceren aan het oplossen bent, footootje misschien ???
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo gas schieters ....

    Kunnen jullie niet de torpedo ongeladen in de buis doen, dan kan de afsluitpin vast aan de buizen blijven zitten. Als je dan de torpedo er in schuift valt het pinnetje weer in het gaatje. Dan met een verlengbuisje op de vulnippel (die je dan zonder afdekdopje gebruikt) de torpedo vullen, en klaar om te vuren.

    Optie? Ik zit ook maar wat voor me uit te denken, of dit gaat werken heb ik als electro-schieter niet geprobeerd .. :cool:
     
  9. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Lex,

    Hey, zelf ben ik ook electroschieter dus elke inbreng is welkom.
    Dat navullen met de torpedo reeds in de buis is ook een optie, alleen kan je dan niet goed controleren of de torpedo lekt bij de afsluitnippel.
    De praktijk zal het uitwijzen, ik houd elke optie open, kan in iedergeval snel van strategie wisselen met de constructie van de buizen.
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    wisselen van de buizen ????
    moet je mij eens vertellen hoe je die 4 buizen door die smalle opening van het dek gaat krijgen
    de romp wordt daar wel een stukje breder dan het dek ???
    ik denk dat je beter een afneem bare kop gaat maken die over een geleide rail schuift als de buizen geladen zijn geworden
    maar hoe doe je het dan weer met de torpedo deuren ????
    want die zitten vast aan de kop en niet aan de buizen

    groetjes raf
     
  11. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Buizen wisselen was niet echt de bedoeling, waar het meer om gaat is, dat ik zowel de torpedo kan vullen met de eindplug erin, dan de buis inschuiven en de eindplug vastzetten, als de torpedo vullen terwijl ze al in de buis zit, met de eindplug vast aan de stang op de buis.
    Het erin plaatsen van de buizen zal hetzelfde gaan als bij mijn VIIC, buis voor buis en dan vastgezet worden in de neus, ben al druk bezig met de constructie van een frame waarmee de buizen in de neus komen.
    Sturing van de deuren vrijwel hetzelfde als ik al eerder bij mijn eigen boot heb gemaakt.
    Trouwens, het is op zich wel een idee om de volledige neus afneembaar te maken, wanneer je te maken hebt met zo'n moderne boot,het is zoals je al aangeeft niet te doen met de VII vanwege de koppeling met de luiken.
     
  12. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Komt ie.....

    [​IMG]

    zal de rest wel ff posten in mijn draadje... kijk u even mee?
     
  13. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Aangezien het verfwerk/lijmwerk aan de bemanning toch moet drogen ben ik verder gegaan met de lanceerinrichting van de gastorpedo's.
    Ben daardoor weer een klein stapje verder met het lanceersysteem, het probleem van verstellen van het frame heb ik opgelost.
    Eerst de foto's maar, dan leg ik wel uit wat ik heb verzonnen.

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Met de twee staanders van M3 draad kan ik de hoogte bepalen door de M3 moeren vast te zetten op de juiste hoogte.
    Aan de buizen heb ik lippen vastgemaakt met een sleuf erin, als ik de bovenste moer losmaak kan ik de buizen uitelkaar schuiven op de gewenste breedte, daarna weer vastzetten met de M3 moer.
    Nu kan ik de tweede laag van twee buizen erop gaan zetten om het totaalbeeld van de lanceerinrichting te krijgen.
     
  14. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Ook de tweede laag zit er nu op, dit is een stuk sneller gegaan dan de eerste, komt meer omdat je nu weet wat je moet doen.
    [​IMG]

    De volgende foto's gaan over het verstelbare frame.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Allereerst heb ik een hoogte bepaald dmv de M3 draadeinden, geen idee of het goed is, dat moet ik eerst vragen aan de engelse subbouwer zodat ik de juiste maten heb, maar je moet ergens vanuit gaan.

    [​IMG]

    Door middel van de lippen met sleuven kan je de buizen spreiden, zowel aan de voorkant als aan de achterkant.

    [​IMG]

    Als laatste een vooraanzicht van gespreide toestand, ik ga mij nu bezighouden met de pluggen en het afvuurmechaniek, moet trouwens nog 3 extra gastorpedo's erbij bouwen om de set compleet te maken.
    Zit nog wel te twijfelen of ik dat om en om vuren van Douglas ga nabouwen, scheelt 2 servo's terwijl je hetzelfde effect hebt met afvuren en maakt de bediening een stuk eenvoudiger.
     
  15. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    De productie van gastorpedo´s is in volle gang, ik moet er nog twee in elkaar zetten en kan dan beginnnen met testschieten in de badkuip.
    Ik heb alvast een video gemaakt van een kijkje in de keuken.

    [URL=" - Launchsystem Gastorpedo's[/URL]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Weer een stapje verder met de gastorpedo's, eigenlijk het leuke werk, het uitproberen of het allemaal wil werken.
    Uiteraard een filmpje gemaakt ervan.



    Het lanceren gaat op zich goed, alleen twee van de torpedo's waren niet goed gevuld, affijn weer wat erbij geleerd.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Heb ook nog wat foto's gemaakt hoe alles op het droge eruit ziet.
    [​IMG]

    Het complete setje met de lanceerbuizen.

    [​IMG]

    De achterkanten zijn een beetje bobbelig geworden, waarschijnlijk de combinatie van 10 sec lijm met de verf.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op wat kleine wijzigingen na die ik nog moet doen ben ik bijna klaar met de volledige set, mede door het huiswerk van Douglas is het allemaal redelijk snel gegaan.
     
  18. Oudenaarde

    Oudenaarde

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    13
    Dag. Lex
    Heb op orum je torpedo's gezien.
    Mag ik vragen welk motertje je gebruikt, en waar ik dat kan bestellen.
    Ben aan een tijgerhaai begonnen, van jan kraak.
    maar wil er graag torpedo's inbouwen.
    Grt.
    Liban
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Liban,

    Vanaf dit punt staan de gegevens van de huidige torpedo's: [20067] torpedos-14

    Maar is die romp niet 1:50? Dan zal zo'n speed 195 motortje waarschijnlijk te groot (dik) zijn voor schaal-torpedo's.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  20. Oudenaarde

    Oudenaarde

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    13
    Dag.lex
    Dank U om te reageren.
    Grt.
    Liban
     

Deel Deze Pagina