Torpedo's

Discussie in 'Duikboten' gestart door mdejong, 21 okt 2005.

  1. Dr.Evil

    Dr.Evil

    Lid geworden:
    14 nov 2004
    Berichten:
    592
    Locatie:
    Schiedam
    Kortom, dezelfde methode zoals men die gebruikt voor het maken van (nu al weer in de winkel liggende :wink: ) paashazen/-eieren
     
  2. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hoi Mathijs,
    dat "rotocasten" is dus niet nieuw.
    Norbert Brüggen doet dit al jaren.
    Hij maakt er bv de vormen van de Delta en andere schepen mee.
    Hij giet in een mal giethars, de mal licht schuin.
    En dan draait de vorm rond zodat je overal een gelijkmatige vulling hebt.
    Pas wel héél goed op de verhoudingen van de hars ivm uitharden
    en de omgevings temperatuur op
    Ik heb vaak wat zien mislukken omdat het te snel uitharde.
    De naam "rotocast" kon ik dus niet.
    De methode dus wel.
    Het werkt ook nog heel goed

    hein
     
  3. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Dr. Evil,

    Jij legt de lat gelijk wel weer heel erg hoog. Nu iedereen weet dat de paashaas zelfs de rotocast techniek beheerst, kan ik moeilijk aankomen met de mededeling dat het mij niet lukt!!!!



    Groetjes:

    Mathijs
     
  4. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Hoi Mathijs.

    Ik doe het ff rustig aan met de torpedo's. Ga eerst mijn duikboot afmaken.

    Maar ik houd jullie wel op de hoogte. Ben wel benieuwd naar het gietwerk.
     
  5. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik heb zojuist een uit aluminium gedraaid master model ontvangen voor mijn G7e torpedo (duits WOII type).

    [​IMG]

    Hopelijk heb ik dit weekend nog tijd om er een negatief mal van te kunnen trekken. Ik hou jullie op de hoogte van mijn vorderingen.


    Groetjes:

    Mathijs
     
  6. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    mathijs, als je de tijd hebt laat dan eens weten
    - wat je gebruikt aan materiaal voor die mal
    - hoe je het aanpakt, dat malle(n) werk.
    - waar je het spul kocht (evt met prijs, is het echt zo duur ?)

    en natuurlijk hoe het ging ;-)
     
  7. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Raalst,

    Zodra ik tijd heb zal ik een uitgebreid verslag schrijven voor onze web-site. Compleet met een lijst met gebruikte materialen en winkels waar je die kunt halen. Hieronder echter de eerste resultaten.

    Ik ben begonnen met een uit aluminium gedraaide torpedo (dit is de positief mal).

    [​IMG]

    Hierop heb ik vervolgens een haakje gemaakt en de torpedo aan dit haakje opgehangen in een buisje (wat ik van twee op elkaar gelijmde belleblaas potjes had gemaakt).

    [​IMG]

    Vervolgens heb ik voor de zekerheid een losmiddel op de torpedo en in het buisje gespoten. Dit werkt net als een spuitbus met verf en laat een dun vettig laagje achter op het model waardoor de mal later makkelijk los komt.

    [​IMG]

    Vervolgens kan er een 2 componenten vloeibaar rubber in worden gegoten. Dit moet dan 24 uur drogen waarna de mal kan worden opgezaagd.

    [​IMG]

    Daarna heb ik met een scherp mes de negatief mal (roze rubber) in twee delen gesneden waardoor de metalen torpedo eruit kon. Nu is het tijd voor het leukste deel.

    Er wordt een sneldrogende hars (potlife ca. 30 seconden, uitgehard in 5 minuten) in de negatief mal gegoten waarna beide delen snel weer op elkaar worden geplaatst. Dan wordt de mal langzaam in alle richtingen (x-y-z) heen en weer gedraaid waardoor de hars als het ware tegen de binnenzijde van de mal blijft kleven. Dit hou je ongeveer 5 minuten vol waarna de transparate vloeibare hars is uitgehard tot een wit plastic in de vorm van.......... jawel een torpedo.

    [​IMG]

    Helaas is de vloeibare rubber voor de negatief mal aardig aan de prijs. Daarna kan je echter zoveel torpedootjes gieten als je maar wilt tegen een geringe kostprijs.


    Groetjes:

    Mathijs
    (welke nu snel weer verder gaat met het verlagen van het zwaartepunt van zijn U177, zie mijn probleem op http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2...start=90&sid=046ee6fb405cbe75463806afc6130fdb)
     
  8. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
  9. Dr.Evil

    Dr.Evil

    Lid geworden:
    14 nov 2004
    Berichten:
    592
    Locatie:
    Schiedam
  10. joerideman

    joerideman

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    132
    Mdejong, ik vraag me af hoe verder is gegaan met je torpedo's.

    En ik begrijp ook niet goed wat je met die torpedo van hars wilt. Uithollen?
     
  11. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Helaas ligt mijn torpedo project even stil. Zoals in het draadje over het bovendek van de U177 te lezen is ben ik aan het stoeien om mijn U177 vaarklaar te krijgen.

    Met betrekking tot de G7e Torpedo is de laatste status als volgt. Het lukt mij inmiddels om holle torpedo's uit kunststof te gieten. Daarnaast heb ik een minimotor en een hele klein accuutje weten te vinden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu moet ik nog de volgende zaken oplossen:

    1. Minischroefassen (waterdicht) en schroeven zien te maken.
    2. Afdichting (waterdicht) tussen beide torpedodelen zien te maken.
    3. Timer electronika om de torpedo bijv. 1 minuut te laten varen. Probleem is de lage spanning van de accu anders kon ik gewoon een NE555 toepassen.
    4. Afvuur mechanisme ontwerpen en maken.

    Zodra ik hier verder mee ben laat ik het weten.



    Groetjes:

    Mathijs
     
  12. joerideman

    joerideman

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    132
  13. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    De kunststof giethars is niet zo heel erg duur, ik heb 900 gram "Smooth-Cast 300-Q" gekocht voor EUR 19,46. Hiervoor kan ik tientallen torpedo's gieten.

    De vloeibare rubber voor de gietmal is echter wel aan de prijs : "Smooth Sil 940" a EUR 42,69 voor een kilo. Hiervan zou ik bijvoorbeeld vier mallen kunnen maken zoals je eerder in dit draadje hebt gezien.

    Voor de voeibare rubber heb je ook nog een los middel nodig ik heb "ER 400 moldrelease" a EUR 8,51 per spuitbus gebruikt.

    Samenvattend is de techniek eigenlijk alleen kosten effectief als je meerdere afgietsels gaat maken. Zeker als de modellen groter worden.

    (P.S. prijzen zijn excl. BTW en je zal ze nog even moeten omrekenen naar incl. BTW door te vermenigvuldigen met 1,19)

    Groetjes:

    Mathijs.
     
  14. sparkie

    sparkie

    Lid geworden:
    2 jan 2006
    Berichten:
    675
    Locatie:
    den haag
    hallo, is het geen idee om een torpedo te maken die je aandrijft door middel van elektrolyse en dan een stroom schok komt het er met een hele grote druk uit?
     
  15. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Ten eerste kost electrolyse zeer veel stroom. In de modeltorpedos is er gewoon niet genoeg ruimte om zoveel batterijen mee te nemen. (als die al genoeg stroom zouden kunnen leveren).

    Ten tweede is electolyse, tenzij men echt zware krachtstroom gebruikt een vrij langzaam process. Er komt niet in één keer verschrikkelijk veel gas vrij. Het is meer een gestage stroom van gasbelletjes, maar dat is niet genoeg om een torpedo mee weg te schieten.
     
  16. sparkie

    sparkie

    Lid geworden:
    2 jan 2006
    Berichten:
    675
    Locatie:
    den haag
    ik bedoel eigenlijk dat je dat gas moet proberen "op te vangen" en dat in een torpedo en door een elektrische schok zet het gas heel erg uit en komt het er met grote druk uit.
     
  17. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Sparkie,

    Jij doet je naam wel eer aan !!! :wink: !!! Waterstof (H) en zuurstof (O2) in een torpedo met een elektrisch Sparkie tot ontbranding (of moet ik zeggen tot ontploffing) brengen.

    Gezien de ervaringen met de Hindenburg zeppelin geef ik toch de voorkeur aan een conventionele elektrische aandrijving :lol:

    Overigens wel bedankt voor het meedenken!!!



    Groetjes:

    Mathijs
     
  18. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    ik heb wat geprobeerd met bakpoeder en citroenzuur.
    met water erbij geft dat co2.

    dat sist al als een gek, maar genoeg CO2 produceren
    ho maar...

    probleem bleek ook het mengen met water.

    dus jammer. die chemische truken, die werken of te goed of
    te langzaam.
    wie vindt het wondermengsel voor ons ?? geen chemici in de zaal ?
     
  19. joerideman

    joerideman

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    132
    Waterstofperoxide met een zuur. Geeft een heleboel gasvorming. Maar het is ook heel gevaarlijk. En is het genoeg?
     
  20. Dikkie

    Dikkie

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Den Helder, NL
    Voor degenen die het periodiek systeem in kaart hebben: (bijna) de hele linker rij zijn stoffen die (heftig) reageren op water. Neem bijvoorbeeld cesium, stop die troep in een torpedo, laat er water bij en weg is-ie :lol:

    ..alleen zorgen dat je torpedo die gigantische druk naar achteren brengt, en zich dus niet laat ontploffen...

    EDIT: probleem 2, hoe kom je aan die troep? :lol:
     

Deel Deze Pagina