Raalst,
Zodra ik tijd heb zal ik een uitgebreid verslag schrijven voor onze web-site. Compleet met een lijst met gebruikte materialen en winkels waar je die kunt halen. Hieronder echter de eerste resultaten.
Ik ben begonnen met een uit aluminium gedraaide torpedo (dit is de positief mal).
Hierop heb ik vervolgens een haakje gemaakt en de torpedo aan dit haakje opgehangen in een buisje (wat ik van twee op elkaar gelijmde belleblaas potjes had gemaakt).
Vervolgens heb ik voor de zekerheid een losmiddel op de torpedo en in het buisje gespoten. Dit werkt net als een spuitbus met verf en laat een dun vettig laagje achter op het model waardoor de mal later makkelijk los komt.
Vervolgens kan er een 2 componenten vloeibaar rubber in worden gegoten. Dit moet dan 24 uur drogen waarna de mal kan worden opgezaagd.
Daarna heb ik met een scherp mes de negatief mal (roze rubber) in twee delen gesneden waardoor de metalen torpedo eruit kon. Nu is het tijd voor het leukste deel.
Er wordt een sneldrogende hars (potlife ca. 30 seconden, uitgehard in 5 minuten) in de negatief mal gegoten waarna beide delen snel weer op elkaar worden geplaatst. Dan wordt de mal langzaam in alle richtingen (x-y-z) heen en weer gedraaid waardoor de hars als het ware tegen de binnenzijde van de mal blijft kleven. Dit hou je ongeveer 5 minuten vol waarna de transparate vloeibare hars is uitgehard tot een wit plastic in de vorm van.......... jawel een torpedo.
Helaas is de vloeibare rubber voor de negatief mal aardig aan de prijs. Daarna kan je echter zoveel torpedootjes gieten als je maar wilt tegen een geringe kostprijs.
Groetjes:
Mathijs
(welke nu snel weer verder gaat met het verlagen van het zwaartepunt van zijn U177, zie mijn probleem op
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2...start=90&sid=046ee6fb405cbe75463806afc6130fdb)