Torpedo's

Grappig, die wou ik in eerste instantie ook gebruiken. :lol: Ik heb de vraag toen naar Marc geschoten of die schakeling een motortje aan kan sturen. Waar het op neer komt is dat je er dan nog een weerstand met vermogenstransistor bij moet plakken. En dat deze schakeling bij het aanleggen van de spanning meteen de motor aan zet, en gaat telen tot de ingestelde tijd, en hem dan uitschakelt. Dus accu aansluiten = meteen lopen. Die NE555-schakeling heeft dat niet, en schakelt nauwkeuriger. Maar die kan weer niet op 1,2 volt ... :| Of de andere schakeling dat wel kan weet ik niet.

Hoi Lex,

Hoeveel stroom heeft die ne555 dan nodig?

Ik heb trouwens bij mikroantriebe nog lichtere nimh battereitjes gezien dan die jij hebt:

NiMH Akku 1,2V 70mah
Gewicht :2,4g
Maße: D = 10,5 x 10,2 mm
Best.Nr.: NI70
Preis/Price: 2,50 EUR

wellicht dat deze nog beter voor mijn sigaren zijn, het is dan zelfs mogelijk om er meerdere in te doen.

mvg Floris

ik heb pas geleden gerekend met dit schema voor lex.

maar in de huidige staat werkt het niet het schema moet aan gepast worden.
en weer door bereken of het werkt.

marc

Hoi Floris,

Die ne555 heeft 4,5 volt nodig, maar er zijn ook varianten (cmos) die het met 2 volt al doen. Ik heb de 'gewone' voor 4,5 volt.

Ik heb je net ook een PB gestuurd met de info die ik van Marc heb gehad.

Lex,

Jij hebt van Marc waarschijnlijk dezelfde info gehad als ik. Voor de volledigheid heb ik zijn informatie hier in het draadje gezet:

er is een vervanger voor de ne555 dit is de ICM 7555 deze kan van af 2volt werken

hier is het plan om een 30 seconden een torpedo te laten lopen
dit is opgelost de icm 7555 is geschakeld in een one shot of anders gezegt mono sytabiel.

tijd = condensator * weerstand * 1,1

tijd/weestand = condesator ongeveer

60/1000000 = 0,000006 farad = 60 uf rond de 60 Uf 47 en 100 uf licht in de buurt

0,000047 * 1,1 * 1000000= 51,7 sec
0,000047 * 1,1* 1200000= 62,7 sec

dus een condensator van 47 uF en een weerstand van 1,2 mOhm
lijkt mij heel geschikt

mvr marc

Inderdaad Mathijs, ziet er bekend uit! :wink:

Ik heb ipv een vaste weerstand een 1meg trimpotje gebruikt. Dan kun je de schakeling op een bepaalde looptijd instellen.

Kijk kijk,

dat wordt alweer wat duidelijker maareh is dit wel geschikt voor mij want mijn motortje kan max 1,3Volt aan, of is het uitgangs voltage lager dan het ingang's voltage.

Ik ben benieuwd :lol:

floris

even voor alle duidelijkheid

de IMC7555 kan op 3 volt
de ne555 kan op 4,5 volt

om van 3 naar 1,25 te komen heb je een lm317 in to92 of so8 behuizing nodig

of een tweede imc755 om een pwm signaal temaken die 1,25 volt is om de motor aan te stuuren.

zelf ben ik bezig een micro contoler een motor aan te stuuren in pwm en de bedoeling is dat ik wilekeurig aantal accu's een 12 volt motor laat aan stuuren bv van
12 tot 24 volt accu naar een 12 volt motor of 6 volt motor

ik ben bezig tespeelen met een irf620 uit een ge schakelde voeding die ik aleens ontworpen heb

marc

hallo

twee diodes in serie doen ook het werk van je LMetje
de motor moet toch maar in een richting draaien dus dan zijn die twee diodes in de leidingen geen probleeem
en die motortjes gaan zeker geen 5 amp trekken
en dan zijn kleine diodes ruim voldoende voor de looptijd van een paar seconden

groeten raf

Hoi,

Nou ben ik ook even bezig geweest. Ik moet nog even de puntjes op de i zetten maar ik ben bijna klaar.

De onderdelen op een rijtje. 1 pen 1 aansteker 1 stukje rubberen slang en 1 boortje van 0.6 mm.
IMG_0133%7E0.JPG

Het vulnippeltje van de aansteker heb ik er uit gehaald en in de pen gemonteerd.
IMG_0137.JPG

Het rubberen slang in de achterkant van de pen monteren. en een gaatje boren van 0.5 mm, en in dit gaatje een pen van 0.6 mm stoppen.
IMG_0139.JPG

Dit vullen met gas, op dit moment doe ik het nog met aanstekergas. Maar dit ga ik veranderen met Airbrush gas, dat is iet minder ontvlambaar.

het vullen is nu geen enkel probleem, 80 % vulling gaat zonder problemen.
IMG_0134.JPG

Hier in het water is de torpedo voor 80 % gevuld, dit kan je zien aan de luchtbel in de torpedo!

Als ik nu het boortje er uit haal heb ik voor ca 7 seconden aandrijving.
Dat lijkt mij meer dan voldoende. Nu is het nog even trimmen en afwerken met wat vinnen, dan is ''ie'' klaar.

En de kosten?

Groetjes Douglas

pas wel op : de pen moet de druk van het gas wel kunnen hebben.

Dus niet verstandig de boot in het zonnetje op de wal te zetten met gevulde pennen erin !

desalniettemin : mooi werk !

Hi Douglas,op zichzelf is het een goed idee en een manier om die aftevuren zul je ook wel uitkomen.

Als je met kunstofpennen werkt moet je wel rekening houden wat voor gas je gebruikt,aanstekergas zal oplopen tot max.6 a 7 Bar,maar andere drijfgassen kan wel oplopen tot 15 Bar zoals 134a veel gebruikt wordt,dit zijn verzadigde dampspanningen waar ik over praat.

Ik werk dagelijks met diverse soorten gassen in de koeltechniek en de nieuwere koelgassen lopen op tot wel 30 Bar.

Gr Joop

Douglas,

Ziet er schitterend uit. Ik ben erg benieuwd naar de eerste beelden (video??) van een varende variant.

Groetjes:

Mathijs

@ joop

als douglas die pen eens vuld met dat spul wat je in die spuit bus hebt uit die feest winkel, dat spul wat niet brand.

kan dat ook met die druk in die pen? met dat spul bedoel ik

marc

Hallo Marc

Dat gas wat in die feestbussen zit is 134a en bij elke feest en auto materialenzaak te koop maar is bij de wet verboden om zo maar de lucht in te spuiten, maar ze doen er niks aan.

Het is het vervangende koelgas voor R12 wat sinds begin '90 bij de wet verboden is om te gebruiken.

Gr.Joop

Hoi,

Hier dan het eerste filmpje, dit is nog het prototype. Ik moet nog wat veranderingen doorvoeren. Zo is de torpedo te licht, en moet ik nog wat aanpassingen maken in de torpedo. waarschijnlijk ga ik het voorlopig bij aanstekergas houden. Anders loopt de druk echt te hoog op. De duur van de run is nu 5 a 6 seconden. Na de aanpassingen kan ik het vergroten naar 10 seconden. Dit heb ik al met een klein testje bereikt.

@Joop, bedankt voor de info. ik wist niet dat de druk zo hoog kon oplopen. 15 bar dampspanning is echt te veel.

@Ronald, De pennen kunnen de druk wel aan. En het is zeker niet verstandig om ze gevuld in de zon te laten staan. Ik vul ze dan ook vlak voordat ik ga varen!!!! Dan liggen ze in het water en en dan kunnen ze niet te heet worden.

http://media.putfile.com/torpedo-45

Groetjes Douglas.

Douglas,

Geweldig!!! Vooral ook die rook pluimen die boven het water uit komen!!!!

Vermodelijk zal je zelfs verder kunnen komen als je de torpedo hebt uitgetrimt en deze dieper in het water ligt.

Veel succes met de verdere ontwikkeling!!!!!

Groetjes:

Mathijs

Back