@Jan,
Met contra-roterende schroeven gaat'ie niet draaien. Die tegengestelde draairichting heft het motormoment op. En 19mm buitendiameter is bij mij op schaal. 18 Inch torpedo's bij 1:24 wordt naar mijn berekeningen 19,05 mm.
@Floris,
Die tandwieltjes zijn van Slot-It. Haakse overbrengingen voor die autoracebaan auto'tjes. Die kroonwielen zijn er in verschillende maten (aantal tanden) de kleinste met 13 tanden, die heb ik dus. Met bijpassende pignonwieltjes. Ze zijn alleen wat aan de prijs, maar ja, wat is er nou niet duur aan de hobby?
Het printje heb ik zelf gemaakt, de info over het NE555 timer en hoe en met welke onderdelen deze te verbinden is van Marc. Deze schakeling is nu 15mm breed, 21mm lang, en 10mm dik (er ligt nog een vermogenstransistor aan de onderkant), weegt 3 gram. Jij zult denk ik in SMD moeten gaan werken om het klein genoeg te krijgen.
@Joop,
Dat gewicht zou net moeten gaan, maar helemaal zeker ben ik nog niet. 19mm buitendiameter is de schaal-maat, misschien moet ik wat gaan sjoemelen met de lengte van de torpedo's, of drie accucelletjes gaan gebruiken. Als ik alles nu weeg kom ik op 55-60 gram. Dat zou net moeten gaan met een lengte van 21cm van de torpedo. Dan zo min mogelijk PVC-buis, en zoveel mogelijk balsa aan de neuskegel, met ook een stuk 'buis' in balsa. Als ik de staart met tandwielen klaar heb kan ik definitieve gewichten, en dus de lengte van de torpedo gaan bepalen. Ik ben zelf ook benieuwd waar het op uit draait. Het blijft fröbelen, maar dat is nou juist weer zo leuk. :wink: