Torpedo's

een beetje waterstofperoxide een beetje mengaan oxide, een beetje carbid en een klein beetje water.

en je hebt een torpedo die echt explodeerd
mooi he

marc

die oplossingen zijn dus niet het wonderspul dat we zoeken,

de eisen hebben we nu wel zo'n beetje :

- veel en snelle gasvorming na activatie
- (redelijk) ongevaarlijk vóór activatie
- geen explosies
- dus reactie geremd door drukopbouw, als het effe kan
- stofjes enigzins verkrijgbaar
- dus zonder dat je meteen op de terroristenlijst gaat
- niet vervuilend voor de visjes

wie o wie heeft opgelet tijdens scheikunde ?

het probleem is

een scheikundige reactie geeft energie

energie in temeratuur verhoging , de druk word hoger ,
door dat de temperatuur omhoog gaat
reageeren de stoffen nog sneller , word de druk nog hoger tot ja

het spul weg smelt of barst

of het reageert te traag of veel te snel

en daarbij moet de reactie wel de energie hebben om de torpedo te stuwen.
in water zie ik dat niet zo zitten inverband met de water weerstand.

zon reactie werkt netzo als een raket

de kracht die hij opwekt moet groterzijn als de kracht die hij nodig heeft om het water weg te drukken

ik denk dan toch meer aan iets natuurkundigs
zoals perslucht of vloeibaar propaan of stikstof of argon samen geperst

het liefste iets met een kookpunt rond de -30 toto 0 graden wat onbrandbaar is en een druk heeft rond 2 a 4 bar heeft

maar ja ik ken allen propaan maar deze is zeer brandbaar

marc

hallo

als je een stof hebt die met water reageerd dan bekom een gas
marc heeft reeds het probleem opgenoemd
door de warmte wordt er steeds sneller gas geproduceerd en soms teveel en dan is het vanzelf knal zonder ontstekert

ook als je seal tussen de torpedo en de duikboot niet dicht is kan het dus mis gaan
de torpedo is achter open en zit over een buisje waar je de torpedo vanaf kunt schuiven en zo water kunt laten inlopen om de reactie te starten

ik heb carbuur geprobeerd vroeger eens
is makkelijk aan te komen
niet duur en redelijk veilig op te slaan
het zijn juist steentjes en ze branden voor geen meter
echter met water in aanraking vormd zich gas
vroeger werdt er het gebruikt om te lassen
in speciale potten met een zeef die je kon laten zakken kon je de gasdruk regelen
in de zeef lagen dan de karbuur steentjes

een torpedo kan je niet regelen
das gewoon allemaal te klein en je hebt alleen plaats voor je karbuur steentjes
en zoals weerom hier boven geschreven niet regelbaar
resultaat van het toendertijd gedane experiment
een gat is de schuur en een torpedo naar zen moer
ook het ogenblik van vertrekken kan je niet juist bepalen
je schuift de torpedo naar voor
door het buisje loopt water In de torpedo en begint de reactie
er moet genoeg druk zijn om de torpedo van het buisje te schuiven
en dan moet de stuwdruk blijven opgebouwd worden
tot de carbuur op is.
ik heb nog ergens tekeningen liggen van dit experiment maar dan moet ik diep graven

daarna ben ik er mee gestopt
want als je zo iets ziet vertrekken over je werk bank dan krijg je schrik

groeten raf

deze werken op perslucht
en hierbij het probleem dat de weerstand van het water hoger is dan van lucht.

als men een pistool kogel schiet haald hij met gemak 300 meter schiet men deze in een bak met water dan is binnen een paar meter alle energie er uit

marc

Jep. En je torpedo is dan gevuld met lucht. Dat is dan volgens mij moeilijker om de boot naar beneden te krijgen. En als je hem afvuurt gaat ie automatisch omhoog omdat de lucht wil ontsnappen.

Maar misschien is het het proberen waard. Ik denk dat je dan deze tankjes goed kunt gebruiken, ze hebben ongeveer 8 bar luchtdruk:

airtanks.jpg

(ze zijn in de fietsenwinkel wel verkkrijgbaar)

Hoi Marc Hartjes en QAFS,

waarom komen jullie niet eens in Keulen kijken.
Daar zijn meer mensen die torpedo's aan boord hebben.
In Nederland zijn er ook verschillende mensen die torpedo's hebben.
Een VII, Walrus, Moray en een Akula.
En een O of K boot heeft Fred met torpedo's.
En hij heeft een systeem om het drijfvermogen verschil op te heffen als de torpedo wegschiet.
18 en 18 juni is het tweejaarlijkse treffen in Keulen.

Hein

Een ding begrijp ik niet er zijn al jaren goed werkende torpedo's, deze heb ik in Den Helder gezien en die man legde mij de werking ook nog eens prima uit.
Maar als er 12 mm torpedo's werkend gemaakt kunnen worden dan is groter altijd te verwezelijken.

Maar misschien is het bij de ouwe Sub bouwers nog steeds geheim zoals in de begin jaren 80 de Duitsers je ook niet in hun boot lieten kijken.

Heb wel torpedo's gezien bij de oosterburen die met de oude flitslampjes waren uitgerust als ze het doel raakten dan ging die flits.
Dat waren eenmalig te gebruiken flitlanpjes.

Joop,

Erg mooie site!!! Deze mannen beschikken echter wel over iets pietsje meer kennis en gereedschap betreffende fijn mechanica.

Ook is de schaal grootte iets voordeliger. Ik ben er overigens van overtuigd dat het mij moet lukken werkende torpedo's te krijgen. Alleen moet ik hiervoor wat tijd zien vrij te maken nadat ik alle restpuntjes van mijn U177 voorloipig heb getackeld.

Groetjes:

Mathijs

Hallo onderwaterschieters,

Misschien heb je in het draadje van Floris al gezien dat ik mij ook in het torpedo-geweld ga storten. Ik ga een 1:24 MTB bouwen, en het leek me leuk om werkende torpedo's af te kunnen vuren. Die schaal houd dan in 19mm buitendoorsnede voor een 18 inch torpedo. Oftewel PVC electrapijp voor de torpedo, en 22mm (20 binnen) waterleidingbuis voor de torpedobuis.

Ik ga voor het idee op de site van http://www.pt-boat.com/torpedo/torpedo.html Hieronder een tekening van de opzet.

torpedo-tekening.jpg

Na wat geklooi komt er nu toch redelijk schot in. De staart is van balsa voor het gewicht, met een in delrin gedraaid passtuk met o-ring groef voor de waterdichte aansluiting met de PVC pijp.

torpedo-ingewanden.jpg

Het timerschakelingetje schakelt met een reed-contact aan als te torpedo afgeschoten wordt, met dank aan Marc Hartjens voor de technische ondersteuning bij de ontwikkeling van dat printje. :worship: Het is in te stellen van 0 tot 40 seconden vaartijd.

De schroefjes zijn Graupner 3 blad 25mm schroefjes, teruggedraaid naar ongeveer 15mm.

Nu heb ik jaren geleden op de Vlootdagen al een Nederlander gezien die daar bij de Onderzeebotendienst stond met werkende torpedos met electromotor.

Willen jullie het wiel voor de tweede maal uitvinden.

Wat jij wilt Lex dat heb ik al eens gedaan in 1980 met de Snelboot Perkassa 1 : 24 electriciteitbuis een plastic dopje uit zo'n kindersuprice apparaat achterstuk uit balsa gedraaid miliperm als motor.

Wat ik toen niet wist was dat je alles in het midden van de buis moet monteren zodat de Toerpedo een rechte lijn blijft volgen.

Helaas was de Torpedo niet snel genoeg met de mogelijkheden die ik toen tot mijn beschikking had betreffende batterijen.
Motoren zijn er ook meer in allelei soorten te krijgen kleinste die ik hier op papier heb is 8 mm doorsnee maar daar zal de techniek ook niet stil gestaan hebben.

Jan Vos zei:
.......

Willen jullie het wiel voor de tweede maal uitvinden.

......

Nee, zeker niet, zonde van je tijd. :wink: Al is het natuurlijk wel zo dat je vaak niet weet of een bepaald wiel al eens uitgevonden is, en wie de info heeft. Ik heb ook aangegeven het idee van de PT-Boat site te hebben gehaald, zeker wat die contra-roterende schroeven aangaat.

Wat bedoel je met "midden in de buis"? In de lengterichting zodat hij niet kop- of staart lastig wordt, of vertikaal gezien, zodat er geen gewicht onderin zit en hij zeg maar vrij kan draaien?

ieder die bezig is vind het wiel opnieuw uit.

de ene vind weer uit hoe een ne555 werkt en de ander hoe een duikboot duikt.

en de ander hoe die een cd-rom motor werkt kwa spaning.

de inovatie is iets krieties bekijken en denken dat het anders of beter kan.
inovatie kan ook zijn iets ontwerpen wat er al is of dat er altijd was.
inovatie kan ook een hobby zijn anders zal iedereen nog een t-ford rijden.

dat zo iets kriebelt in de onderbuik kan ik me voorstellen maar dat is voor ieder personlijk.
voor mij ook als ik simpele elekronica zie en dat een ander dat niet snapt

marc

Lex,

Nee dat bedoel ik niet, een aantal jaren geleden was ik op de Vlootdagen en bij de Subs stond Ronals Zwarts altijd maar deze maal waren er anderen.
Die schoten Torpedo's af die zeer snel gingen met een schroefje.

Ik raakte met die man in gesprek was nieuwschierig hoe hij die dingen gemaakt had en ik vertelde mijn ervaringen met die van de Perkasa dat die een grote boog maakten.

Hij vertelde dat alles in het midden van de buis gemonteerd moest worden door de reactie van de motor ging de Torpedo om zijn as draaien en op die manier recht van punt A naaar punt B.

Harrie Grappenhaus had die dingen ook al jaren geleden 12 mm doorsnee meende ik.

Ik heb eens iemand op het Sub forum info gestuurd over electromotoren de kleinste was 8 mm doorsnee.

Maar de Torpedo zal je op schaal moeten maken 12 mm of zo als Joop sigarekokertjes.

Het nadeel van dat ze snel gaan dat ze ook sneller duiken en dan heb je ook nog de watertemperatuur wat je ook met de Sub hebt als je vaart en je komt van koud water in warmer water in een plas waar je vaart.

Ik heb deze info van Sub mensen daar ik ze de oren van hun hoofd vraag omdat ik daar dan in geintereseerd ben.
Door niets te vragen wordt je niet wijzer zeg ik maar.

Hallo,

@lex, dat ziet er bijzonder interessant uit, kan je mij wat meer info over die tandwieltjes geven?

@marc, kun je mij info over het printje geven dat lex gaat gebruiken?

allen bij voorbaat dank

Floris

Hi Lex

Dat ziet er goed uit.Maak je die op schaal ook wat lengte betreft?

Ik was gebonden aan de lengte van die sigaren kokertjes,de eerste waren 18 mm. en gingen als een paling over de bodem wat natuurlijk niet de bedoeling is,daarna wat dikker en langer en tevens de inhoud gemeten en de onderdelen die er in moesten op een postzegelweegschaaltje gewogen ,want je komt snel aan het max. gewicht.
Ik heb 10% drijfvermogen aan gehouden omdat er soms nog wel een paar druppels water via de schroefas binnen komt omdat het water meestal kouder is dan de omgevings temperatuur.

Nu zijn jou onderdelen een stuk kleiner, maar de torpedo wordt ook kleiner.

Ik hoop dat je aan deze bijdrage wat hebt.

Gr.Joop

@Jan,

Met contra-roterende schroeven gaat'ie niet draaien. Die tegengestelde draairichting heft het motormoment op. En 19mm buitendiameter is bij mij op schaal. 18 Inch torpedo's bij 1:24 wordt naar mijn berekeningen 19,05 mm.

@Floris,

Die tandwieltjes zijn van Slot-It. Haakse overbrengingen voor die autoracebaan auto'tjes. Die kroonwielen zijn er in verschillende maten (aantal tanden) de kleinste met 13 tanden, die heb ik dus. Met bijpassende pignonwieltjes. Ze zijn alleen wat aan de prijs, maar ja, wat is er nou niet duur aan de hobby?

Het printje heb ik zelf gemaakt, de info over het NE555 timer en hoe en met welke onderdelen deze te verbinden is van Marc. Deze schakeling is nu 15mm breed, 21mm lang, en 10mm dik (er ligt nog een vermogenstransistor aan de onderkant), weegt 3 gram. Jij zult denk ik in SMD moeten gaan werken om het klein genoeg te krijgen.

@Joop,

Dat gewicht zou net moeten gaan, maar helemaal zeker ben ik nog niet. 19mm buitendiameter is de schaal-maat, misschien moet ik wat gaan sjoemelen met de lengte van de torpedo's, of drie accucelletjes gaan gebruiken. Als ik alles nu weeg kom ik op 55-60 gram. Dat zou net moeten gaan met een lengte van 21cm van de torpedo. Dan zo min mogelijk PVC-buis, en zoveel mogelijk balsa aan de neuskegel, met ook een stuk 'buis' in balsa. Als ik de staart met tandwielen klaar heb kan ik definitieve gewichten, en dus de lengte van de torpedo gaan bepalen. Ik ben zelf ook benieuwd waar het op uit draait. Het blijft fröbelen, maar dat is nou juist weer zo leuk. :wink:

Ahoi,

Ik heb eens een beetje gezocht en ben tot ontdekking gekomen dat in dit draaje al een linkje naar een timer staat.
Kan iemand mij helpen door het onderstaande schematje zodanig te veranderen dat dit op 1,2 volt werkt en dat het geheel in een buisje van 10MM past.

000038.gif

B.v.d. Floris

Back