Tower Hobbies Kaos 60 GP/EP ARF vreemde restauratie van een NIB...

Heren alle dank voor de bijval en meelezen van dit ‘bonte’ draadje...

Accu’s aan de lader... zender en ontvanger... en dan vanmiddag maar kijken of ie de beentjes van de grond wil tillen

Uiteraard de buienradar in de smiezen.... maar hier blijft het tot 5 uur redelijk zo lijkt. Thumbs up!
 
Vanaf het veld... update...
Waanzinnig... clublid laten invliegen...
Knietjes hé?!....

Geen trim nodig....
Stil leggen in de wind... gaat zweven en valt niet weg over een van de vleugel.
Verder mooi rap door de lucht... Motor niet knorrig op de pijp...
Start is keurig en zonder morren...

Even gevlogen... te hoog... dus opletten met contrast...

Nooit gevlogen met dit soort modellen...
Altijd met het zwemvest van de v-stelling... en ook een hotliner vliegt anders...
Op rails vliegen... moet er even aan wennen.

Inmiddels trekt de wind aan, lekker zonnetje...

Gr Bas
 
Goed nieuws Bas, gefeliciteerd met de succesvolle maiden :thumbsup:
hier in het zuiden is de lucht donker en is het net begonnen met regenen, duurt nog wel even voordat het in Drente is aangekomen :D
ben benieuwd naar de fotos
 
Wel! Ik heb voor paal staan filmen...
Door het tegenlicht stand verschoven...
schermpje op te donkere stand staan. Stomme plaatjes van groen gras en lucht. Dus ruk...

Dat dan maar ‘overnieuw’ op een ander tijdstip... houden jullie tegoed...

Maar... vliegen als de brandweer!
Nu even weer droog weer bestellen.
Verder het firmament verkennen.

De wind werd zo sterk dat zelfs de Kaos op vermogen wilde omklappen bij getaxie op de baan...
Wel reuze happy met dit resultaat.
Een blijvertje. Top!

Brandstofverbuik! Dat viel eigenlijk best nog mee...

De LifePo4 trekt me te snel leeg.
Kan zijn dat de UBEC te veel amperes trekt. Graupner ding. De Castle even testen en heb nog een goede van HK.
Of de LifePo is niet deugdelijk... en stort die gewoon in...
Zal eerst een ander Lipo-pakket eens even testen... dan de boel omgooien, als het de UBEC is. De Lipo krijg ik op een dag vliegen eigenlijk normaliter niet leeg. Staan er Multiplex Profi Digi’s te sjorren...
Graupner DES carbonite kan echt niet zoveel meer trekken aan stroom...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Gaaf Bas ! Gefeliciteerd !:D
Fijn dat jou modificatie avontuur zo mooi eindigd.
Nu lekker vliegen, vliegt inderdaad als op rails. Als je er eenmaal aan gewend bent wil je niet anders meer.

Grt,

Arnoud.
 
Schakel maar over op varen Bas. Wordt een natte boel de komende dagen. Maar gefeliciteerd met het mooie toestel en de goede vliegeigenschappen! Gr. Klaas.
 
Haha! Ik ga je advies opvolgen Klaas [emoji39]
Ja het was echt noeste arbeid!
-----------------------------------------------------------------

Overigens had ik vandaag nieuw toeren gemeten. 11.880 rpm!
Stationair op 2.500 gezet via de trim van de zender. Genoeg 'windrem' in de lucht.
Motor nog aan het in aan het lopen, en maar kort pieken op toeren...
Motor was met 5 slagen primen, gasklep open, 10x rond met gasklep dicht om brandstof goed te verdelen.
Met een swing met duim en wijvinger tegen compressie zwiepend met de spinner,
direct mooi aan de loop!

Geluidsmeting gemiddeld onder de 80 dB. Best netjes bij die hogere toeren.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Prachtig Bas, proficiat!
De kist ziet er heel gaaf uit, heel mooi vakwerk :thumbsup:
Vooral de neussectie, de cockpit en het kleurenschema zijn TOP
Vreemd van de LifePo4, ik gebruik deze ook en die bevallen prima, waarschijnlijk idd een slecht exemplaar

Groeten, Ralf
 
Wel... LifoPo4 aan de lader... vrijwel direct afslag...
Daarna in de kist, alles aangesloten... en de hele bende 2 uur laten dromen van mooi weer...
Daarna de accu checker... ook niet alles... 56%... maar zo rond de +3,3v per cel
Ik heb er nog een... maar wellicht uit dezelfde batch? Want zo gaat dat...

Gooi morgen even een 2.000mA Lipo even vol... wederom 2 uur laten lummelen... en weer meten...
Zien wat de spanningsval is.

Maar met een middag vliegen, koffie en geklets... zouden er geen drama's moeten ontstaan...

Kan me alleen niet herinneren dat de vorige cellen ook zo diep zakten in waarden...
Het voordeel van de LifePo4 is... vol of leeg bewaren... beschadigen ze niet van.
Lipo moet immers altijd weer op bewaarspanning worden gezet...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Leuk dat die goed vloog! Kan je niet zien hoeveel mah er weer in ging Bas?

Is hier trouwens droog. Geen smoesjes, verlichting inbouwen en nachtvliegen. We willen een filmpje.
 
Er ging bijna niets in... Lader aan... en vrij vlot zei de lader "piep"
Je moet ook naar voltages kijken.. Piekt even daarna vlakt de curve een lange tijd af...
om dan weer omlaag te duiken... Je komt met twee uur aan laten staan niet in de gevarenzone.
Digitale servo's zijn eigenlijk altijd actief bezig... meeste stroom natuurlijk met
en draaien van de motoren... maar om nu twee uur manisch te jengelen aan de knuppels...
Moet je wel verplicht GST gaan kijken... vastgeketend aan de bank... met de zender...
Is ook zo wat :mrgreen:
 
  • Like
Reactions: Cnn
Klopt wel dat er niet veel stroom in de accu gaat.
Heb 3 “classic patterns” met analoge / digitale servo’s gemixd. Vliegen allen met een standaard sanyo eneloop 4,8 V / 2000 mAh accu.
Na ca. 3 vluchten ongeveer 300 mAh verbruikt. Stroomverbruik is heel laag, de krachten op de roeren zijn veel lager dan je denkt. (Kun je uitrekenen met online calculator)
Deze modellen vlogen “vroeger” met analoge servo’s van 3Kg trekkracht of zelfs nog minder.

Grt,

Arnoud.
 
Sluit mij bij bovenstaande felicitaties aan. Bas, van harte gefeliciteerd met de succesvolle maiden:banana:
Veel mooie vluchten toegewenst!
 
  • Like
Reactions: Cnn
Klopt wel dat er niet veel stroom in de accu gaat.
Heb 3 “classic patterns” met analoge / digitale servo’s gemixd. Vliegen allen met een standaard sanyo eneloop 4,8 V / 2000 mAh accu.
Na ca. 3 vluchten ongeveer 300 mAh verbruikt. Stroomverbruik is heel laag, de krachten op de roeren zijn veel lager dan je denkt. (Kun je uitrekenen met online calculator)
Deze modellen vlogen “vroeger” met analoge servo’s van 3Kg trekkracht of zelfs nog minder.

Grt,

Arnoud.
probeer dat eens uit te leggen aan de moderne jonge vliegers :hammer:
een calmato moet tegenwoordig 15 kg trekkracht servo's hebben op rolroeren en hoogteroer :frustie:
 
Ik heb 15 jaar gelee zo een kudde servo's aangeschaft. Waren toen zeer betaalbaar in DE.
Multiplexus Proficus Digitalis... raw power... wel gewichtige gevalletjes... onsjes tikken dan wel aan.
En daar ik de MPX Evo-9 synthesized had aangeschaft... mooi competatibel... het ventje... ik trots.

Maar ze zijn nog steeds goed. Gears niet versleten.

Voor de Kaos-Obesitas leek me het verstandig er 22 grams DES Cabonite in te zetten.
Lindinger had een mooie aanbieding... dus daar destijds een mooi trosje besteld...


Hier de Profi Digi’s in de Sultan 5...

IMG_8018.jpg



AA-ellende was het alhier... de Profi's... Begon met 2.100mA Panasonic AA... met 1 jaar stuk...
Bijkans was dat nog NiCad? Vliegduur... na 10 minuten oppassen.
Dus had 3 sets gemaakt... 4S... was te overzien.

Daarna de Sanyo 2.650mA.... NiMH... 1x bleu de grond in, 1x net op tijd weten te redden...
Direct gelazer... het was met 5 minuten al over en uit... servo's in de suikerdip... trillen...

Daarna op UBEC en 2S Lipo overgestapt. Lichter in massa... nooit meer ooit een probleem.
Wel een ranzig geworden aan/uit schakelaartje van MPX... maar was op tijd met bemerken van het euvel...

Annaloge servo's trekken lang zoveel niet... en de gears slijten ook veel minder hard...
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Ik doelde er meer op om te kijken of je accu nog wel zijn capaciteit heeft, omdat je bang was dat de life accu gaar was meende ik. Aan de lader hangen helemaal ontladen en daarna volladen misschien ook een optie.

Kan me ook niet voorstellen dat je toestel veel stroom verbruikt als ik eerlijk ben
 
Ik kan em leeg trekken... lader of lampje... even meten wat het trekt en hoe het volhoudt... maar is dus een nieuwe...

Grafiek trekken.... dan moet er een SM Ampere sensor aan de Unilog ... kan ik een vorm van ondlaadcurve registreren... uitlezen op de PC...
 
  • Like
Reactions: Cnn
Back
Top