Tower Hobbies Kaos 60 GP/EP ARF vreemde restauratie van een NIB...

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door MicropropSport, 5 jul 2020.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Sebarts? Vliegen goed. Ze zijn wat dat betreft goed doordacht.

    De flank van de Kaos. Staart zit links. En stukken zijn nieuw ingedekt, omdat het slecht geschuurd was, verder veel te grote naden... vervaarlijk kraakte. Bodem en top nieuw afgeplankt. Flanken waren hol geschuurd, dusdanig dat het niet goed aansloot met de vleugelhelften.

    Een en al amateuristische bouwzooi, eerlijk gezegd me stierlijk aan geërgerd... het hield niet op met het model. Het relaas staat verder terug...
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2020
    Cnn en Arnoud Snel vinden dit leuk.
  2. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Kan natuurlijk best dat een kap los komt. Ik vlieg pas sinds dit jaar met elektro, daarvoor ruim 35 jaar brandstof.
    Eerlijk gezegd geloofde ik niet dat magneten sterk genoeg waren, stond wel zo op tekening, dus toch maar eens proberen dacht ik.
    Cockpitkap blijft na ca. 30 vluchten nog steeds prima zitten. Kist is wel helemaal zelf van tekening gebouwd, romp is zeer torsiestijf en toch relatief licht. Misschien heeft het daarmee te maken.

    Sebart an sich is natuurlijk zonder twijfel goed, is niet zomaar iemand die deze modellen bedacht heeft. Sebastiano Sylvestri is een goede constructeur en een uitstekende vlieger, dat doe je niet zomaar even na.
    De modellen zijn licht gebouwd, daarom vliegt het zo goed. Is ook bedoeld voor "nette" landingen, bij een harde landing breekt het landingsgestel vaak af. Dit heeft niets met het model te maken, meer met de manier van vliegen.
    Paar kleine wijzigingen kun je zelf eventueel doen. Kap kun je desnoods ook zelf maken, malletje maken en er eentje trekken. Ik schrijf het misschien heel makkelijk, als je alles zelf maakt wordt je steeds handiger in oplossingen bedenken.

    Grt,

    Arnoud.
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat dat betreft... elektro... dan had ik wel delen opnieuw uitgestukt... maar was ik in de romp stevig aan het uitboren geslagen... dan kan het echt nog stukken lichter in die ARF...
    Staartdelen ook over, maar dunner en geperforeerd tot en met. Absoluut.

    Maar met brandstof... dan moet het rammelvast zijn
     
    willum en Cnn vinden dit leuk.
  4. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Mijn 2.2 sebart sukhoi zat ondanks dat hij licht was wel degelijk in elkaar. Mijn 50e sukhoi van sebart liet de lijm van de spanten los, simpelweg te weinig lijm gebruikt, bijna elke spant van voor naar achteren. Motorschot wat er af viel. Het is eerder de schuld van de fabriek dan van de constructeur.Heb het toestel nu al 7 jaar. Destijds gebruikt overgenomen. Landingsgestel is inderdaad ook vrij zwak. Maar dat is meer een kwestie van goed landen inderdaad. Hij vliegt veel beter dan de extreme flight. Het is mijn best vliegende toestel. Nooit vreemde dingen qua vlieggedrag. Vlieg er heel graag mee. Maar toch zit een extreme flight steviger in elkaar.

    Wat betreft de kap, Ik wou dat ik zulke gouden handjes als Bas had. Ik heb daar jammer genoeg de tijd en kennis niet voor.

    Nu we het er toch over hebben, moet de motor er nog steeds weer voor bouwen. Ligt ook al weer een jaar..

    We hadden iemand op de club met een 50cc sebart s-bach. Staat me iets van bij dat die inderdaad ook uit elkaar gerammeld was, maar weet ik niet meer zeker.

    Wat voor kist is je EDF als ik vragen mag?
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Sorry dat ik inbreek op jou draadje Bas.

    Het is de Zephyr van ontwerper Tim Kleinschmidt (redactie FMT) aandrijving is een Wemotec 90 mm. Een aantal punten van het model-ontwerp heb ik gewijzigd / verbeterd.
    De vleugel is slecht 9% dik en was origineel van ribben, wel volledig ingedekt. Ik heb dit gewijzigd naar een ingedekte schuimvleugel met 4 liggers, dit trekt namelijk minder snel krom tijdens de bouw.
    Tevens diverse kleine constructie wijzigingen volgens RC1 / F3A methode, hierdoor is de kist lichter (3,58 kg) dan het opgegeven gewicht. (3,7 Kg)

    upload_2020-9-17_12-44-48.png

    Grt,

    Arnoud.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Cnn, willum en MicropropSport vinden dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Geeft niet Arnoud. Kaos gaat richting de goede kant.
    Mooi rete strak gebouwd model! Wat is de span van het toestel?
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2020
  7. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Dank je Bas !
    Span = 138 cm, Romplengte = 145 cm.
    Vliegt rete strak, wel heel anders dan een RC1/F3A model. Ruime bochten of keerfiguren vliegen is het devies. Bij korte bochten duikt direkt de neus omlaag, dat moet je echt niet doen !
    Gebruik van flaps in start en landing is noodzakelijk, door de vrij hoge vleugelbelasting.
    Ik heb veel plezier beleefd aan de bouw en nu aan het vliegen.

    Grt,

    Arnoud.
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mehhh... dan zal de Kaos kiloknaller ook wel vliegen.


    Slotje gefixt. Sluit goed. zal niet meer lostrillen.
    Doe nog borglatjes langszij... zodat het wat sterker zit... en ook nog uit te slopen als dat moet...

    17F49D4D-724D-46F2-9829-357DA1589DE3.jpeg

    Gr Bas
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  9. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Tuurlijk vliegt de Kaos, kwestie van vermogen. De jet heeft relatief erg veel vermogen , 2,86 KW, blijft loodrecht omhoog gaan.
    Als het wat zwaarder is moet je over het algemeen wat harder vliegen en heb je dus in de figuren wat minder over, went ook wel weer. Desnoods iets kleinere figuren vliegen.

    Slotje heb je weer netjes gefixd !

    Grt,

    Arnoud.
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zeeeer benieuwd naar dat vlieggedrag... en of er ordentelijk figuren in zitten.
    Mooi weer... toch vlot maar eens voor die maiden...
     
    Cnn en Arnoud Snel vinden dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je kan je soms helemaal suf verzinnen aan oplossingen. Heb ik dus ideetjes bij de vleet... maar nimmer 1, altijd meerdere... te veel!
    Daar wordt ik barstens moe van, want dan moet je kiezen... Een keuze afweging moet zijn... vooral licht maar niet flimsy... wat is licht? Wel... TL bracht uitkomst in het bouwhok! Dusssssss... gekozen...

    Eerst de stroomvoorziening verder op orde. UBEC en schakelaar rammelvrij mogelijk afhangen? Bescherming van de contactvlakjes immers...
    Klittenbandspecial. Gut blij dat het bestaat. Bij Okaphone in Groningen hebben ze rollen dubbelijdig klittenband om kabels te ordenen. Diverse kleurtjes. Top spul.
    Hecht algemeen goed en dus ook prima ook voor in het model. Zit vast genoeg voor kunstvlucht... en bij een klapper swingt het keurig los. Verder heeft de soeplesse van het spul een schokdempende werking. Kan je servosnoeren mooi bundelen en vast zetten.
    Hoef je aan het model ook niet meer infrastructuur te zagen en te plakken... of schroeven.


    Aan/uitschakelaar op schuim getaped en aangehaakt aan accutas...
    De UBEC tegen de flank met zelfklevend Velcro... etc en verend tegen de trillingen...

    429B26B6-14AB-4128-86B3-2C5B36ECF93A.jpeg


    Afhangen van de ontvanger... oud plastic pasje voor gebruikt... Gaatjes in geponst... branstofleiding door geharkt... carbon pookjes er door. De plastic houders geplakt met CA... had ook plex-hout kunnen zijn.
    Maar de PVC of ABS... is mooi flex.
    De gaatjes zij krap in diameter geponst, de slang er in gewurmd, dus de stangetjes zitten zeer stroef in de houder. En bij wijze van... trillingen gedempt...

    9D2089AB-2FF7-45BD-81E9-EF6B2479A858.jpeg


    Hier nog even de houder aan de andere kant...

    42F7D007-2ABE-4D2E-B189-A99094D61908.jpeg


    Dan de ontvanger in schuim gewikkeld, teepie en dan klitten maar...

    DD7DFEF3-8DFB-4A69-97BD-77849798AB2C.jpeg


    Dan het antennewerk... daar moet je voorzichtig mee zijn. De isolatie kan knappen. Veel kunnen ze niet hebben. Ik hoop dat de zilver Ora-folie,
    immers, er zitten aluminium glittertjes in, niet te veel afschermt... De antennes steek ik in styreen buisjes van mini bowden doorvoeren... en met CA gehecht... en blijft over het algemeen prima zitten.

    80E49C89-4C9B-4A98-B45D-C01942FF7875.jpeg


    Accu moest ook nog een wat robustere stekker hebben... was UNI, gesoldeerd, tape om de XT stekker en dan volstorten met 30 minuten epoxy... voor iets meer grip. Je kan er ook lipjes aan plakken voor een houderje... gewoon een probeersel...
    Naschuren in model en dan is het goed genoeg met een krimpkous er om...

    Opstelling is natuurlijk hilarisch... teepje tegen vrije uitloop van de accu...
    Maar ik was moe.., snel, snel... pffff...

    5D6AA619-FC2E-48B1-9152-B1945301F4C4.jpeg


    Nu heb ik nog steeds niet de meting zonder uitlaat gedaan... eerst boodschappen... en dan ga ik mijn buurman’s grootste hobby in verlvoud overtreffen...
    Bladblazen met een brommerbladblazer die 2x de geluidsnorm van ons modelveld overtreft! Aardige vent, maar heeft geen hobbies... Whoeha!

    Voor wat het waard is!
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2020
    Cnn vindt dit leuk.
  12. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Haha weer een genot om te lezen..
    Dat smalle klitteband verkopen ze bj de praxix ook, is inderdaad perfect spul
     
    MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik moet oppassen dat het geen schrijven om het schrijven wordt!

    Bij de Praxis... des te beter... want Groningen is best een end, en zitten ze in die hopeloze binnenstad van Groningen. Okaphone heeft ook een uitgelezen collectie krimphoes...
    Mooi op lengte... maar met al die maten en kleuren ben je zo 100 euro verder... en dat is minder...
    Net als met balsa... bouwers moeten het materiaal eerst in handen hebben gehad...

    Gr Bas
     
  14. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Krimpkous haal ik altijd bij de technische unie. Per meter. 3M hebben ze daar. Stukken beter en goedkoper dan die bakjes bij een modelbouw zaak. Klittenband inderdaad een bouwmarkt.
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zondag de grote motortest gedaan. Verschanst achter het clubhuis.
    Gehoorkappen op... na wat strubbelingen de tank de tank tot de nok gevuld..
    spuit er op voor wat overdruk... na wat langdurig getik motor aan de loop...
    Start nimmer met de elektrische overtuiger...
    Met de resontantiepijp er op start het wat beter... Motor moet goed geprimed worden.
    Meer dan mijn kleinere brommertjes...

    Motor op 11 x 10.
    Zonder uitlaat 11.700 rpm...
    Met bocht en Hatori #606 11.800 rpm
    Met de neus omhoog zit de kist tegen hoveren aan. Collega riep... 'hij wil'!


    Eerder gemeten waardes...


    Kijk je je klubgenoten vragend aan?
    Maar zo laten? ‘Niks mis mee roept men in koor’! 'Klinkt Netjes'
    Nog geen dB test gedaan... en de club-APK moet ook nog geschieden
    voor de inschrijving in het register.

    Reflectorschot tot hart plug zo een 48,5 cm. Meetlint
    Collega met 65 AX en een Hatori #600? Zelfde afstand.... 48 mm grofjes.
    Bij hem geen toeren gemeten. 11 x 7 er op, vond ei-gen-lijk dat de motor met die prop niet goed tot z'n recht kwam... te hoog in toeren...maakt geen snelheid...

    De KAOS knotterde en hopte vrolijk over het veld. Motor loopt betrouwbaar, spoelt prachtig op. Kon rpm op 1.800 zetten, maar dan is de pick-up onzeker...
    Hoofdsproeier iets van 2 slagen open.
    Stationair eerder al een pietsie verder open gezet. Zal 10 graad zijn geweest?
    Nu gedraaid op Airosave 5% nitro blend... niet op oude Klotz
    Zuipen doet de motor ook...

    In de avond direct nog even de motorkap er op en is nu feitelijk klaar voor maiden.
    Maar het weer gaat instorten. Niet alle dagen is brandstof toegestaan.
    Hopen op dit weekend en anders maar verderop in het seizoen?...

    Saai filmpje gemaakt maar dat moet in nog even klaar op You Tube maken...


    29ED5132-CA61-4466-A1F2-D72DC4A09448.jpeg

    EF512FF6-EA73-496B-8A00-37CABA49DDB0.jpeg

    22CFC51E-EA7F-454B-A059-2A528FEBDE2F.jpeg

    Voor wat het waard is...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2020
    Cnn, strutter, willum en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Mooie motor waarden Bas !
    Dat gaat goed vliegen, ca. 1,73 Pk / 178 Kmh. (theoretisch)

    Knap dat je je hebt weten in te houden. Als bij mij de motor goed loopt is het gelijk maiden ! (Ben nog nooit met een nieuwe kist naar het veld geweest zonder maiden)
    Ga je plezier aan beleven. Kaos ziet er strak uit. Roeruitslagen niet te groot maken voor de eerste vlucht.

    Het weer komt wel goed, anders tussen de buien door.

    Succes en Grt,

    Arnoud.
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Woensdag lijkt nog goed!
    Ja... ik kon mij inhouden. Maar het model leek al zeer gretig.
    De motorkap te veel dingetjes om op het veld te doen.
    Bij goed licht en op goede werkhoogte... gaat dat alles beter. Ik dacht... het komt wel.

    Ik weet niet of er nog meer power in dr motor zit. Maar dit klonk voluit al zo gezond?
    Ja... dat advies sla ik niet in de wind... twee standen... halve slagen en volle uitslagen
    wel met aangepaste curves. Heb de uitslagen op de ander kisten altijd redelijk fors...
    Aftasten en als eenmaal aan de kist gewend bent... kan het ook wat feller

    Toch eens op die betekening van RC-Groups gaan zitten...
    Toch theorie en praktijk verschillen nog wel eens... maar kijken wat een berekening kan uitwijzen?
    Atmosferische waarden zijn niet onbelangrijk... dag vers :)
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2020
    Cnn vindt dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Showroommodelletje...
    Plaatjes voor het huis gekiekt...
    Nogmaals CG gecontroleerd. Alle hevels, clips goed vast, imbussen de stuurstang tonnetjes vast. Klaar!

    Woensdag voor de regen het grote moment. Even met z’n twee... zie je meer...

    4CE42926-D6FC-49DB-B403-33B9CB2861E7.jpeg

    40087E93-AFE1-44E6-960F-1108CC7A8049.jpeg

    A96D5DB6-38FF-489E-B25D-C4A2C2829DC7.jpeg

    C38DBA73-50E3-47F2-BD6E-1CCD4490CBFB.jpeg

    B543B0B0-56B8-45F4-8D47-42FF54FDD1E4.jpeg

    Njaw... ‘t zal me benieuwen...
    Gr Bas
     
    Cnn, Theo P, Arnold 85 en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Heel mooi, met motorkap.
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Pracht kistje, mag gezegd worden toch ? Veel plezier met de maiden !
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina