Altijd weer wat werk Jan
Wanneer is het een shim en wanneer een pakking...
Pakking als het pakkingmateriaal zich kan zetten, formeren naar de dichtvlakken.
Maak je de afdichting uit messing... dan is het een shim,
de omgeving uit een zachter materiaal bestaat, een motor uit een harde aluminium legering.
Maak je het uit koper of aluminium... dan wordt nader tot een... 'pakking'...
En zo shimmyen we wat voort...
Nu had ik dat verhaaltje, de bijsluiter van een 'Hallo Prettner Special' motor...
Ja, die beruchte RF met ABN voering... Maar wie leest...
En idd gemeten aan de Hanno Shomp: 0,4 mm... (ligt in de bak 'te restaureren ravages')
De motor bedoeld voor 'constant flying' daarbij de kist licht gebouwd,
een propeller met een zeer hoge spoed 11 x 10, laag rpm rond 9500 rpm.
De motor werd gedraaid op 0% nitro, FAI brandstof. Doel? Noise reduction.
Dus we spreken hier niet van een race brommer, maar een op koppel gezette.
De motor had aangepaste poorten om dat te realiseren.
Alles gebaseerd op het RF blok van OS. Uitlaat naar achter. Enige reden hiervoor
was een niet verstoorde stroomlijn van een bungelende uitlaat.
Alles strak weg gewerkt binnen boord.
De motor is dus slechts een tool voor maar 1 doel. Figuren vliegen, en niet jakkeren.
Velen probeerden dat wel... en zo zeer snel einde motor.
Tot zover de magie van het beestje. Punt!
De motor moet de 12 a 12,5K zien te halen. De KAOS is 500 gram te zwaar...
Deels door mijn revisie, en deels door de constructie met vleugelbuis.
Een vleugel uit 1 stuk is lichter te bouwen. De Tower Hobbies KOAS 60
is aangepast in het onwerp om eenvoudig een stevig 6S pakket te kunnen
huisvesten. Toegang via de kap. En vleugelbuis is modern denken.
Met elektro heeft de zaak niet zo te lijden. Maar een stevige brandstofmotor
zet het airframe op spanning met een constante resonantie.
Mij romp had bij ontvangst behoorlijke torsie. Buitengewoon slap.
Fabriekbouw en slordig ineen geknikkerd. Stabilo en kiel een ramp.
Veel te fragiel voor 10cc. Het was bij hanteren, in de folie, vers uit de doos
direct al stuk. Ik zag geen uitdaging in het spontaan uit de lucht flikkeren.
Levens gevaarlijke kist. Helaas las ik het op RC-Groups.
Men dacht stuurfout... of defecte techniek. Maar een vleugel die breekt
op een RC1 manoeuvre? Met wat ik hier in handen had? Geen wonder. Etc.
Tot zover...
Maarrrr... wat is het punt. Resonantie uitlaat, 10% nitro, hoge compressie doen de koudere pluggen piefen... en knisperende geluiden... een leertraject. Toe maar...
OS8 en Rossi R4. Isolator wordt heet, verbrand... Beiden!
Ga ik stapelen of maak ik zelf een nieuwe pakking, en mogelijk op te dikken met een dunne extra
koperen ring.
Voor OS 61 FX is de wereld uitverkocht. Speuren naar geesten op Google kost meer tijd dan zelf maken.
Grondstof... restant schroot aluminium uit gesloopt huishoudelijk apparaat...
Dus Dr Oetker recept voor pakkingen bakken opgenoteerd...
En een beetje bouwgist bijmengen op de draaibank...
Messing is ±0,35 mm opdikkend Aluminium sheet ±0,43 mm... stukje reeds afgeknipt...
Uitgewerkt in tekenprogramma en geprint als guide... op de bonnefooi uit de mouw...
Tekening met Bisonkit spray gehecht. Dan met een bloed scherpe centerpunt
goed mikken...(onmogelijk)
Bij wijze van experiment tapijt-kleefband (deze was reeds bedaagd V.S.O.P. en niet zo krachtig meer...)
Andere kleefbaarheden: 5 minuten epoxy of versere tapijt band...
5 minuten epoxy kan met wat hitte pardoes los gestookt worden...
epoxy verrubberd direct... verliest kleefkracht...komt het werkstuk eenvoudig weer vrij...
Maar vooral goed ontvetten en toe drukken... uiteraard niet goed ontvet...
dat hoort bij experiment...
Het spanstuk voor op de draaibank licht er naast... en bij het hechten...
even remmenreiniger er over...
Het aanzetten en mikken via de centerpunt van de bank...
Restanten tape tevoren weg gesneden...
Daarna even goed aanrollen... Tapijt tape is iets oppervlakte vullend...
Beetje vervorming wordt wel afgevangen... maar behoorlijk op center...
Dan het afsteken op diepte. Daarvoor de beitel op 0-stand zetten...
Met hele marginale stapjes verspanen... slijpen... krachten laag houden..
Kon zo de binnen maat gestoken worden...
Bij het uitsteken van de buitenmaat ging de tape's kleefkracht in staking...
Wel zo diep uitgestoken, dat de ontstane diepe ril, zowat bijna door,
eenvoudig los te breken was met een tangetje...
Binnenmaat bleek iets krap, en heb ik licht opgeschuurd tot pas 24 mm...
En dan links het eindresultaat... als om door een ringetje te halen...
Meet constante dikte 0,43 mm met de micrometer...
Dit zit nu op de motor. Hoor ik weer spontaan geknetter?... Dan gaat er een shimmetje bij...
Plug wordt nu Rossi R5, nog koudere plug...
Andere manieren om zo een ring te maken... Uitpasseren op de plaat.
Hart weg boren of ponsen. Dan figuurzaag opruimen en
met Dremel schuurton op maat slijpen.
Met een draaibank zou je uit 'stock' aluminium-buis met zekere wanddikte
en zekere binnenmaat ringen kunnen maken. Daarbij zou je wel kans op vervorming
kunnen krijgen... als de beitel maar goed scherp is... en niet weg glijdt...
Met schroot aluminium op voorraad vlot maakbaar...
Gr Bas