Traxxas 1/16 e-revo Topic!

@ Olii, geen dank. Bedoel je de spur? Waarschijnlijk te vast aangedraait. Makkelijke fix, heb je geluk.
Neen het onderdeeltje is nog in goede staat.. Het onderdeeltje dat versleten is zit helemaal onderaan in de middendif .Welk artikel nr moet ik hiervoor bestellen eigenlijk want in de partlist staat toch enkel een "rebuild gearcoverset" Fzoiets in de aard ?
 
Edit: Even graven in mijn geheugen, ooit had ik natuurkunde. Bij gas geven wordt energie omgezet in begewing, in omgekeerde volgorde zou het dus energie moeten opleveren. Dat kan warmte zijn of stroom, volgens het artikel gelinked door Nard gaat er stroom naar de batterij. Dus remmen laad je accu op is mijn conclusie. Schiet er maar op :-)
Ik weet niet wie die kolder bedacht heeft maar de eerste modelbouw ESC die een LiPo/NiMH laadmechanisme erin heeft zitten, moet ik nog zien. :yes: :teacher:

Kort gezegd: NEE!

Langer uitgeld: De werking van een brushless binnenloper motor is met 3 (of 6, 9, 12 etc.) spoelen in/aan de buitenhuls van de motor (die kun je ook zien zitten als kluwen koperdraad). Op de as zitten een aantal permanente magneten, helaas is het aantal magneten net één minder dan het aantal polen van de spoelen. Zoals al eerder verteld moet je twee van de drie spoelen bekrachtigen om de motor te laten lopen of om af te remmen.

Als je nu remt, dan zal één spoel inderdaad een spanning afgeven als ware het een dynamo van een fiets. Dit noemen ze ook wel de EMK (elektromotorische kracht) en wordt dus gebruikt om de positie te meten van de motor. Vervelende hierbij is dat deze spanning telkens per pool wisselt en ook nog eens positief of negatief kan zijn. Om deze wisselspanning gelijk te richten, heb je minimaal 6 stevige diodes nodig die qua omvang ongeveer gelijk zullen moeten zijn als de hele standaard ESC van Traxxas. Als je dan eindelijk een gelijlkspanning hebt, moet je deze terugladen naar je accu door middel van een laadstroombeveiliging die ervoor zorgt dat je accu geladen wordt maar zeker niet overladen wordt, iets dat voor LiPo's heel belangrijk is. LiPo's ga je niet met puls/reflex laden want dan knallen ze gegarandeerd uit elkaar omdat er geen spanningsbegrenzing is en als de spanning per cel boven de 4,25V komt, bollen LiPo's mooi op.

Conclusie: Ja, het zit in grote 1:1 auto's en bussen. Nee, in modelbouw komt het niet voor omdat het te complex en dus te duur is (nog los van de benodigde ruimte). :teacher:

Broodje aap dus. :bye: ;)


Plaatje van een brushless regelaar zoals ook voor modelbouw toegepast. Zeg maar waar het laadcircuit staat. ;)

figure_02.gif
 
Ik heb dat hele broodje aap verhaal nog eens doorgelezen. Uit technisch oogpunt klopt het voor een groot deel wel, alleen is de interpretatie van Sequence dus fout. In bovenstaand schema zie je 6 componenten staat met een dikke zwarte driehoek. Die dingen links naast dat driehoekje zijn de beruchte FET's (in CMOS-techniek dus ook bekend als MOS FET's ;)). Dat driehoekje is een diode. De stroom kan alleen van de onderkant van het driehoekje naar het balkje toe stromen (van de Anode naar de Kathode). Op zijn Jan Boerenfluitjes worden de Anode de plus en Kathode de min genoemd. Elektriciteit gaat dus van de plus naar de min.

Een puls op de "ongebruikte" pool van de motor zal dus een EMK-spanning afgeven. Die wordt "afgeblust" door de diode en zal door de accu opgevangen worden. Dat afblussen is noodzakelijk voor het behoudt van de FET's. Anders verdwijnen die letterlijk van de printplaat. 8O :lol: Dat komt inderdaad door de lage interne weerstand van FET's, je kunt het zien als vol kortsluiting. 8) Bijkomend is dat de spanning tussen de werkelijke aansluiting op de regelaar en de motor maar op één van de draden staat, de andere draad is er niet, er is een zogenaamde zwevend nul (ster schakeling). De spanning is dus ten opzichte van de andere twee polen. Daarbij komt dat de pulsen zo kort zijn dat het nauwelijks invloed heeft.

Ter illustratie een 2-polige motor (twee magneetpolen) zoals de meeste binnenlopers zijn. Let op de draairichting van de magneet (je motor-as) en de richting van de stroom door twee van de drie spoelen.

figure_03.gif


De aansturing ziet er dan zo uit (even vanalles overal vandaan geplukt ;) :oops:, volgorde komt niet overeen met de tekening hierboven)

STMBLDCFig3.jpg



Maar je accu opladen is er echt niet bij. :nooo: ;)



Pfffff, educatief weekend zo. :rolling: ;)
 
Laatst bewerkt:
Mijn interpretatie is vanuit amateuristisch oogpunt ontstaan. ;)
M.a.w. ik ben geen deskundige op dat gebied. Maar ik ben overtuigd, de uitleg van Sleurhutje is duidelijk.
 
Hoi iedereen op deze zonnige zondag ochtend !!:D

Ik ga zo meteen wat rond toeren met wat vrienden maar heb net een probleempje ondekt.

Ik heb gisteren de revo volledig maar echt volledig uit elkaar gehaald en proper gemaakt en nieuw vet enzo....

Maar ik was daarnet aan het testen en nu heeft de motor enorm veel weerstand ligt dit mss aan een te strakke slipper ?
 
Neen , de pinion stond iets te ver naar voor waardoor die tegen het alu plaatje kwam. Gelukkig had ik het snel door:)
 
Ik heb dat hele .... je accu opladen is er echt niet bij. :nooo: ;)


Pfffff, educatief weekend zo. :rolling: ;)

Toevallig hadden we de zelfde discussie op een ander forum, over het nut van mechanisch remmen. No-Nitro.nl: Forums / Electro Offroad / Mechanisch remmen ...
Maar waar blijft de energie, die wordt omgezet in warmte, maar gebeurt dat in de esc of in de motor? Ik vermoed de motor. Zijn er mensen die dit bijvoorneeld met de eagle tree oid hebben kunnen constateren.

n.b., stroom loopt volgens mij omdat de electronen negatief geladen zijn toch juist van min naar plus?
 
Ik weet niet wie die kolder bedacht heeft maar de eerste modelbouw ESC die een LiPo/NiMH laadmechanisme erin heeft zitten, moet ik nog zien. :yes: :teacher:

Kort gezegd: NEE!

Ik lees het nu pas, en moet hier toch even op reageren.
De MMM voedt wel degelijk energie terug naar de accu bij het remmen.
Ookals de fut-xl-40.160 van shulze, welke ik heb bekeken om een Baja 5T electro conversie te maken.
DIk denk dat vrijwel alle 1/8 ESC's de energie van het remmen terug zullen voeden, puur omdat deze geen remweerstand aan boord hebben, en met de zware 1/8 (en 1/5) auto's is het wel degelijk een flinke hoeveelheid energie om in warmte opgestookt te worden.

de fut-xl-40.160 van Shulze is een regelaar voor 14 cell lipo, welke o/a voor de Plettenberg Bolido bedoelt is. een 10-pool motor voor 1/5 auto's, met een piekvermogen van 5kW.
Met dit soort vermogen zou je of een behoorlijke remweerstand moeten hebben, of de energie moet in ieder gevals deels teruggevoed worden naar de accu.

Besides, je hebt geen laad mechanisme nodig, een laad mechanisme is puur voor het laatste beetje, de afslag op de juiste spanning etc.
In de regelaar kom je daar nooit, gezien je maar een klein deel van de energie terug wint, zal je nooit de accu 100% vol kunnen laden met een regelaar. het gaar ook alleen maar om relatief kleine stroom pulsen.

Verder heb je niet per se diodes nodig voor het gelijkrichten, maar kan dit ook gebeuren met FET's. je hebt zelf gezien hoe klein de FET's welke een groot vermogen schakelen tegenwoordig al zijn, dus qua afmetingen zou het ook makkelijk kunnen.

Ik verwacht echter niet dat de VXL regelaar dit ook doet. echter het helemaal een broodje aap noemen is niet terecht.
 
De stroomopname van de twee bekrachtigde polen is vele malen groter dan de EMK van de niet-geactiveerde pool. De kans op terugvoeden is dus 0,0. Neem maar een Ampère-meter en ga maar meten (even met een deegroller een rollerbank maken ;)). Je zult nergens een negatieve stroom (terugvoeden) meten. :nooo:

En zoals gezegd, de nul is een zwevende nul (ster configuratie) dus zal de spoel alles al omzetten in warmte en de andere twee polen minder krachtig maken. Remmen op de motor is ook de manier om je motor oververhit en de regelaar stuk te krijgen. :yes:

Motoren zoals gebruikt in de huidige hybride voortuigen met recupererende rem, hebben speciale voorzieningen in de motor om terug te kunnen voeden. Dat zijn iets geavanceerdere motoren dan in de modelbouw gebruikt worden. ;)


Gelijkrichten met FET's doe je alleen in uitzonderlijke gevallen als de spanningsval over diodes te groot is. Dit betreft dus gelijkrichters voor heel kleine stromen bijvoorbeeld bij microelektronica of als je echt geld teveel hebt voor vermogenselektronica. Geen modelbouwfabrikant die daar ook maar 1 seconde aan denkt. :yes:

Een rekenvoorbeeldje:
Belastingsstroom: Ib = 50 A,
Piekstroom = Ib*3,
Periodedeel = 0,5:

Diode brug:
Gemiddeldelde stroom: Igem = Ib = 50 A,
Spanningsval over één diode: Ud = 1,1 V,
Vermogen twee diode's 2*Igem*Ud = 2*50*1,1 =110 W

MOSFET brug (goedkope FET's):
Effectieve stroom: Ieff = 3*Ib*sqr(periodedeel/2) = 3*50*0,5 = 75 A,
Rds(on)=0,033 Ohm,
Spannigsval één MOSFET: Ib*3*Rds(on) = 50*3*0,033 = 4,95 V,
Dissipatie beide MOSFET's: Pb =2*Ieff^2*Rds(on) = 2*75^2*0,033 = 372,25 W.
Een diodebrug dissipeert dus veel minder warmte. Alleen bij gebruik van hele dure FET's met een lagere Rds(on) zal de warmtedissipatie lager zijn. Daarnaast kost een diodebrug een paar dubbeltjes en is super betrouwbaar, een FET brug brengt veel risico's met zich met en vergt een hoop beveiligingselektroniac om te voorkomen dat de boel in rook op gaat.
 
Ok, dus dan worden in de industrie al jarenlang onnodig remweerstanden gebruikt? Gewone ster motoren aan een frequentieregelaar, geen speciale motoren of iets dergelijks.
Sorry, maar wat je hier nu verteld is gewoon onjuist. De brushles motoren in de modelbouw zijn gewone 3 fase DC motoren met een permanente magneet als rotor.
Perfect te gebruiken als generatoren dus. voor regeneratief remmen heb je geen speciale motoren nodig, alleen speciale regelaars.

Besides, als CC en Shulze beide zeggen dat de regelaars regeneratief remmen, beide producenten liegen dus? O ja, van de MMM heb ik zelfs metingen gezien, ik zal eens kijken of ik die weer kan vinden.



Hier, lees dit draadje maar eens door, erg interessant. :)
Regen braking: confirmed! - RC-Monster Forums

The braking is regenerative because it has to be -- can't dump that much energy anywhere but back into the battery. (The battery is used as a load, but using a battery as a load mean charging the battery...)

It is not, however, optimized.

Still gets fairly good efficiency up to about 35% braking power -- above that the conversion efficiency gets lower.

Ik vind deze uitleg erg goed.

Pdelcast @ RC-Monster forum zei:
Sorry to resurrect a really old thread... but I saw that people were asking me to jump in and "pay my respects" so to speak... (And I'm having trouble getting to sleep tonight!!)


Regenerative braking does occur in all Castle ESCs. And yes, the actual braking action is achieved by just shorting the windings together through the FETs.

What happens is this -- the ESC shorts the windings of the motor, and forces the motor to start acting like a generator. Remember that a turning motor generates a specific voltage -- back EMF. This voltage is actually the voltage induced in the windings by the moving magnets.

Because the motor windings are shorted, the voltage drops to a very low level (usually less than .1V) and current rises very high, very quickly (often hundreds of amps.) As energy is generated (by the drag created by the voltage difference) current rises, and energy is circulated through the windings and the FETs - -- And a large magnetic field (with a LOT of energy) is stored in the winding.

After a short time, the FETs turn off -- and this is when the regeneration occurs. The current that was flowing through the windings suddenly has nowhere to go. Inductors (like a motor winding) abhor a change in current, so the stored energy (in the motor winding magnetic field) forces the voltage to rise until the winding current can continue to flow. The current flows from the battery negative, up through the body diodes of the low side FETs, through the motor winding, back through the body diodes of the high side FETs, and into the capacitors (and battery...)

This is similar to how a boost converter works:

http://en.wikipedia.org/wiki/Boost_converter

(stolen from the Wiki:) The key principle that drives the boost converter is the tendency of an inductor to resist changes in current. When being charged it acts as a load and absorbs energy (somewhat like a resistor), when being discharged, it acts as an energy source (somewhat like a battery). The voltage it produces during the discharge phase is related to the rate of change of current, and not to the original charging voltage, thus allowing different input and output voltages.

But instead of a supply, there is a magnet passing the coil that creates the current source.


Hope that clears it up for you all!

Ok, het is nog lang niet extreem efficient, maar het is definitief een begin lijkt me. :)
 
Laatst bewerkt:
steering trim

Ik hoop dat ik hier op de goede plaats zit?
Ik ben nog maar een week in het bezit van de traxxas e revo 1/16vxl, het is mijn eerste elektro wagen daarvoor had ik nitro.
Gisteren eens gaan rijden met mijn e revo , na het rijden alles opkuisen maar dan slaat het noodlot toe, mijn revo rolt van mijn werktafel (+/- 1.10m hoog) en valt op de grond. Op het eeste gezicht niks aan te zien en ik denk als ik ermee rij en ik maak jumps dan krijgt de revo toch ook klappen.
Toch maar eens gaan rijden en wat blijkt, de revo trekt naar links, eventje de steering trim bijregelen en alles is terug oke, maar voor het vallen stond de trim mooi in het midden en nu moet ik de trim een kwart verder draaien dus er moet iets gebeurt zijn maar wat? Heeft er hier iemand een idee?
Mijn revo heeft no de originele "toe links" welke je volgens mij niet kan regelen, de alu toe links die ze verkopen kun je wel regelen. Kan ik hiermee het spoor bijregelen zodat ik de trim terug ongeveer in het midden kan zetten of ben ik fout.
Alvast bedankt
 
mischien is het servo armpje versprongen op de servo.
9 van de 10 keer zal een val van 1.10meter niet uitmaken. maargoed, hij kan net ongelukkig terecht zijn gekomen.
Ik zou in ieder geval even nakijken of het servo armpje nog goed zit. :)
 
Amaai, ze zijn hier snel met antwoorden !!!

Volgens dat ik kan zien is het servoarmpje niet versprongen, wat kan het nog zijn? Ik maak mij een beetje zorgen dat er ergens iets verwrongen of zo is maar ik kan niks vinden.
 
Haal ff eens het stukje dat je servo'wieltje' met het armpje verbind (servokopstukje??:p)er eens af zet de trim in het midden en plaats het stukje er terug zo goed mogelijk in het midden erop en zie dan of het gemaakt is of niet...

Ik heb het eens voorgehad met een andere wagen maar toen na een hevige crash.. dat wieltje dat draait op de servo (wit) zat gewoon half in mn servo gedeukt waardoor die niet meer perfect ronddraaide..

Heb ik het nu niet erg moeilijk uitgelegd ?:D
 
heb vandaag een e-revo 1/16 vxl gaan kopen en merk wel dat hij het liefst op de straat rij(zal wel aan mijn rijstijl liggen denk k) nu, wat zijn goede on road banden voor 1/16 ? want ik vind er geen die zo klein zijn.
kan iemand mij hierbij helpen?
 
Back
Top