Traxxas 1/16 e-revo Topic!

Toch is de erevo mini ook leuk. Heb net nog even gereden. Die doet toch ook wheelies met een 2S LiPo. Dat ding vliegt ook over de weg. Gelukkig niets over gehouden aan dat steentje.

Ik weet al wat er mis is. Het tandwiel dat tegen de pinion aan zit is beschadigd. Er zitten allemaal putjes in de tanden. Ik denk dat er een korrel zand in is gekomen die de beschadiging heeft veroorzaakt. Volgens mij zit het er nog steeds in want als ik aan het asje draai dan voel ik alles soepel draaien totdat ik bijna een slag heb gedraaid. Dan gaat het even stroef en daarna weer soepel.

Nou maar hopen dat zo'n tandwiel los te krijgen is..

En hier is dan de schuldige. Een piepklijn korreltje op de pinion. Dat kreng zat muurvast. Ik moest flink peuteren om het eruit te krijgen. Toch valt me dit wel tegen. Er komt makkelijk viezigheid in. Is dit bij de gewone erevo ook zo?

Als je een x-aantal postings terug kijkt zul je zien dat ik dit toen al gemeld heb. Het geluid is zeer herkenbaar, als ik het hoor stop ik, ff het kapje eraf met een mes het steentje eruit halen en je kunt weer verder rijden. Als je in heel fijn zand gaat rijden heb je dit erg snel.

Het is wel een leuk autootje maar hij haalt het niet bij mijn Savage Flux. Die is echt onverwoestbaar.

zo kun je doorgaan je savage flux haalt het niet bij een .......vul zelf maar in Ferrari een trike .ander leuk speel modelletje.

de mini erevo heeft bij mij best al op zijn donder gehad ,en leeft nog steeds .
een beetje kunnen sturen kan ook geen kwaad ,gezond verstand ook niet.

zou ik jumps maken van 5 meter hoog en na de 5e keer breekt er wat ,
is het een prima wagen en koop ik wat parts op reserve en ga grijnzend weer verder.
alles kan stuk maar geef toe ze kunnen een stootje hebben .

groeten wiebe.

alles kan stuk maar geef toe ze kunnen een stootje hebben .

Sja, maar een klein zandkorreltje krijgt ze al op de knieën. En ik vind het raar dat hij wel waterdicht is maar niet zanddicht. Dat lijkt me voor een off-road wagen toch nuttiger.

Bij hebben de diffs een probleempje, er loopt iets aan....
Het bij de kleine tanwiel,Aandrijftanwieltje tegen het grote tandwiel om de diffbehuizing, aan de voorkant.

Hij zit dus op en puntje dus iets te strak. Echter het probleem is dat het niet weg te shimmen valt! Alles is zonder zichtbare (nipt voelbaar, dus goed )speling, en het geeft een ratelend geluid. Voor is het meer dan achter, maar ook achter is het nipt aanwezig.

De tanden zelf zien er als nieuw uit.. heb het diff 3x opnieuw in elkaar gezet, daar is niets aan te zien. Alles recht en keurig. Als ik shim om meer ruimte tussen de tanden te krijgen loopt het behoorlijk stroef, dus dat is geen optie.... Ik snap er niets van.... het lijkt alsof het een en ander niet helemaal recht is. maar dit is minimaal....

Hij loopt ook net even aan op 1 stukje zeg maar op 1/20 ste van het grote tandwiel dat om het diffzit.

In het begin was dit niet zo,of iig een stuk minder, dit viel me op toen ik het geheel vorzichtig ronddraaide zonder de motor aan te hebben Alle lagers zijn goed recht en nipt spelingsloos....

Heel apart... Nau ja, denk dat ik er gewoon maar mee ga rijden, en eens kijken wat het doet als ik hem flink belast...

Emil

Edit:
Even een half uurtje onbelast laten lopen, op laag toerental, en het word al minder,het is nu ongeveer de metalen clutchbell op de metalen supr van een buggy, en enkel als hij uitrolt,bij gas geven of houden, hoor je het niet,

Ben ook Xray gewend, mischien moet dit nog gewoon wat inslijten ???? Tis natuurlijk wel allemaal plastic, en heeft een bult vermogen...

Laatst bewerkt:
ik zou het niet weten emil .
ik doe er nog niks aan .behalve rijden .

deejay.
het blijft modelbouw, je kan proberen er zelf wat op te vinden .
tochtstrip of zo.kit houtlijm de witte gebruik ik om de difbehuizing af te dichten .

ik blijf er bij dat het nog steeds modelbouw is ,dus een beetje technisch inzicht erbij komt .
de hobby bestaat uit meer dan rijden alleen .

en de rtr sets zouden wel erg duur worden als alles stof en zand dicht zou zijn .
en er komt bij dat hoe meer er in zit 4wd ed hoeveel meer er kapot kan gaan .

vat dit niet op als een aanval deejay, dit bedoel ik in het algemeen.
het valt me op dat men tegenwoordig zo goedkoop mogelijk wil beginnen met de hobby .
maar niks leest ,direkt roept dat het rommel is als er wat fout gaat .
en de Manuel lezen er niet meer bij is .

het rare is ook dat ik zelf verschrikkelijk de boel mishandel slash 1/10 erevo 1/16.stampede.
summit ,
en ik nooit de rommel zo stuk krijg als de mensen op een forum.

groeten wiebe.

Wat mij idd is opgevallen dat tijdens de 1st rit alles behoorlijk wat geluid maakte. Na 2 packs opgereden te hebben was het geluid weg. Toen mijn vriend voor het 1st met de zijn auto ging rijden, zie hij gelijk he die van mij maakt veel meer geluid. Gaat zo over en het was ook zo.

Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat er nu een ware run is op de auto's de kwaliteit van bouwen er op achteruit gaat.

Nee, dat denk ik niet, alles is gewoon recht en mooi, en de onderdelen om wie het gaan zijn gewoon gegoten,gefreest, en gedraaid, en heeft niets dus met de assenblage man te maken.... Alles zit ook keurig netjes vast,en liep in den beginne ook heel soepel, maar goed, ik ga er lekker mee spelen, en als het stuk is komen er wel nieuwen in.....

Ik ga GENIETEN van me wagentje... (en ik ben en blijf een mieren bevruchtigaar), dat zal ook wel mee helpen...

@Wiebe,

VOlgens mij is het makkelijker om de boel zanddicht te maken dan waterdicht. Voor de fabrikant lijkt het mij niet zo moeilijk om het tandwiel af te dekken.

Ik vind het niet erg dat het wat centen kost. Alleen als elke keer als je gaat rijden er zand tussen de tandwielen komt is dat wel vervelend. Ik heb mijn erevo mini nog niet zo lang dus misschien valt het wel mee. Maar als je de eerste keer dat je ermee in zand rijdt al meteen iets ermee hebt hou je je hart vast voor de toekomst. Overigens was hij niet stuk he. Hij reed nog wel alleen met een bijgeluid. En als je niet weet wat het is kan je dat beter eerst uitzoeken. En dat is precies wat ik heb gedaan.

Ik heb overigens de handleiding wel doorgesnuffeld. Ik moest immers de low voltage cut-off instellen omdat ik ben over gegaan op LiPo's.

@Psygho
Weet je zeker dat je niet het zelfde probleem hebt als ik? Bij mij zat er een piepklein steentje in de pinion vastgedrukt. Dan kan je wel tien keer de diffs uit elkaar halen maar dan los je het probleem nog niet op. Ik denk dat het probleem bij mij ook wel weg zou gaan als ik het steentje had laten zitten. Na een tijdje zijn de tandwielen zo afgesleten dat alles weer soepel loopt. Maar slijtage aan de tandwielen heb je liever niet.

Net even gereden met de standaard powerpacks in serie:moet zeggen top is wel degelijk maar de opgegeven snelheid door traxxas?? ik betwijfel het.
Heb het idee dat met de 2S Lipo er meer snelheid inzit, maar de powerpacks zijn pas 2 x geladen dus verwacht wel iets meer top naar een paar keer meer laden.
:cool:

Laatst bewerkt:
@deejay
Ja dit weet ik zeker, heb alles los gehad, en per "module" gekeken waar het weg kwam, en zodoende weet ik dat het kroontandwiel , ism met de bevel gear is, dus het grote tandwiel om de diff, en het kleintje wat er haaks opstaat.

Wel oke is de bouwwijze van de diffs, zeer bullit proof!!!!

Algemeen:
Net even gereden met 1x een 2s lipo, en de "speed" pinon. Ik moet zeggen, hij is een stuk beter te controleren,wheelies wil hij nog wel, maar enkel in het begin, tot de eerste 20 km denk ik.... Daarna komt de neus wel omhoog, maar geen wheelie, iets wat ik eingelijk wel goed vind.

Hij is een stukje minder snel, maar nog steeds is het onhoudbaar in de straat,net zo onhoudbaar als mijn Xray buggy, toendertijd, gok op een 45km/uur tot een krappe 50. Ipv de 60 wat hij anders deed.

Ik heb eingelijk enkel speedruns, en afremmen gedaan, dus een zeer grote belasting op de electronica. Maar door het "gebrek" aan snelheid, en het mindere gewicht, toch dik 20minuten gereden!

De buiten temperatuur was een 26,0 graden
De regelaar was met de ir temperatuur meter een dikke 38 graden.
De motor was een 45,8,
De lipo werd handwarm, deze heb ik niet gemeten, maar was beduidend kouder dan de regelaar, dus daar maak ik me geen zorgen over.

Zo is de wagen lekker licht, en beter in balans dan met 2x lipo.

@deejay
Algemeen:
Net even gereden met 1x een 2s lipo, en de "speed" pinon. Ik moet zeggen, hij is een stuk beter te controleren,wheelies wil hij nog wel, maar enkel in het begin, tot de eerste 20 km denk ik.... Daarna komt de neus wel omhoog, maar geen wheelie, iets wat ik eingelijk wel goed vind.

Heb vanmiddag ook even de "speed" pinon geplaatst en er mee gereden. Denk idd als je met lipo's rijd dat dit de betere oplossing is, ook remt veel krachtiger:D

Idd, en op de pleintjes is hij nog eigenlijk TE snel, ook op de skatebaan, maar ja, hij remot erg goed, is ook erg snel op toeren, nu is het een fel rakkertje.

Ik ga ook niet over op 2x lipo parralel. Is enkel extra gewicht, en een accu is zo gewisseld, ne de balans is nu echt PERFECT in het midden van de lengte lijn van de wagen....

Even raggen op het skate park, motor zowat lauw, regelaar lauw, en accu lauw..
PERFECTE combinatie. Zeker met de constante speedruns, van vanmiddag bleef alels ook mooi in de veilige range,en nu met normaal rijden helemaal lekker koel tot lauw...

Bij mij werd hij toch echt heet. Ik heb 65 graden gemeten op de motor. Misschien moet ik ook de speed pinion er maar op zetten.

Esc, deel van de motor, aan de andere kant dus de lipo. Deze is maar 100 gram he >?
Maar met 2 lipo is hij uit balans,dit merk je vooral bij jumpen, en de wheelies op de spoiler.

@deejay, das wel aan de hete kant ja....

Even een update...
Vanmiddag wezen rijden met Wiebe (even als mods onder elkaar ;) )

Op de lokale skatebaan, dikke fun.

Wiebe heeft 2x 220mah in parallel opstelling, met de originele pinion.
Emil heeft na wat testen dus slechts 1 lipo van 2200mah, en de "speed" pinion.

Na dikke 15 minuten gelijkwaardig gereden te hebben was mijn elec. instalatie, merkbaar koeler dan die van hem, Enkel mijn lipo was nipt lauw, en die van Wiebe, was koud, ofwel de omgevings temp.

De wheelies gingen bij mij makkelijker, en de wagen leek ook beter te controleren, en was ook bij de jumps, wat beter in balans. (mijn persoonlijke mening, wat balans aangaat). Bijde hebben we een speed run gedaan, en op het oog scheelde het maar weinig....

Na een dikke 5 mins(na dus de 15 minuten van de eerste tijd, totaal dus 20 minuten rijtijd per accu) was mijn lipo leeg, en hebben we even met de slash gereden, nou ja, misbruikt, ongeloofelijk dat dat heel blijft, dik 3 meter hoog, op asfalt landen, verkeerd ook nog eens, en niets aan de hand. Opmerking van Wiebe: " tja das mijn normale rijstijl, ik ben niet voor niets traxxas liefhebber" .

Op naar het bos.
Mooie lange dorgaande asfalt weg, met vrij zicht voor de gps:

Gps op mijn wagen,(1 lipo, en speed pinion) Max 50,3km/h
Gps op die van Wiebe: (normale pinion, en 2 lipo parrallel) Max 51,6km/h

Wiebo loopt naar de auto, rommelt wat, en zet er ook zijn speed pionion op!

Neem aan dat hij zelf ook wel evne reageert, maar goed, mijn vermoedens waren juist, nou ja , ik had het voorzichtig ingeschat.

Dikke fun gehad. rijtijd met enkele lipo, meer dan zat!

Laatst bewerkt:
Eerst 15 mins.... en toen daarna nog eens 5 minuten.. Totaal, een 20 minuten! zeer netjes, toch? (heb al ge-edit net)

Oh ja, een oplossing voor de afgesleten body posts, pak zelfklevend klittenband, en doe een strook op je battery deksels links en rechts. en op de zijkanten van de body, muurvast, en geen klipjes die je verliest, of erger, dat er geen clipje doorkan, omdat de body post is afgeschaafd :P

Laatst bewerkt:
nou nard ik denk dat emil net als ik het zekere voor het onzekere neemt en een extra korte tijd er neer zet.[waren er zeker 15 min denk ik]

ja het was een leuke bash middag ,de [speed]pinion werkt ook prima .
ben nu bezig mijn achterdiff uit elkaar te halen pffff wat een werkje .
en hem te sealen met houtlijm of iets dergelijks .
er komt toch wel wat fijn zand in .
en hij haakte wat .
maar hij is nog heel en de diff ziet er errug stevig uit .
zal hem ook bij het ringgear goed smeren met vet dat vult ook de kieren goed .
dan maar wat stroever lopen .

nu nog eens op 4 s een speedrun met de gps doen .

groeten wiebe.

Back