Slash mod?
Vervolg Slash.
Inleiding...
De Slash, 1 ding is duidelijk, dit is mijn keuze boven welke auto dan ook. Vandaag weer een hoop andere auto's zien rijden, misschien maak ik het mij wel lastig met de Slash, dan maar meer oefenen maar het blijft Slash boven de Erevo! In de juiste handen en met goede tunning, ik denk dat het een hele snelle auto kan worden die de 4wd buggy's aardig achter na kan zitten. Fun gehalte door het vaker genoemde 'real car like ride': een dikke 10. Het zou mij niet verbazen dat op termijn, net als bij de Slash 1/10, Traxxas weer een nieuwe compitie vlot trekt. Voor de Revo 1/16 weet ik dat nog niet zo, waarom wel voor de Slash 1/16, door de hoge behendigheids factor.
Maar nu, die revo-achtige vering op de slash, daar kan ik niet mijn vinger opleggen. Het zeer aparte progressieve karakter zoals je niet hebt met met conventionele vering. Door het lage gewicht van de auto is dat niet te vergelijken met de 1/8 revo, naar mijn mening door de weerstand in alle draaipunten. Bij een grotere, zwaardere auto valt dat niet op/ geen probleem, bij deze auto wel, bij effecten door weerstand, zo komt het op mij over. Net uit de doos of net schoongemaakt, dan veert en Slash compleet anders. Heb je wat tijd weg met de Slash dan bereikt de Slash een weerstand niveau die gelijk blijft en dan is daar de schokdemper/ veer combinatie op te tunen naar de baan waar je op rijd.
Een interesante mod zou kunnen zijn echte lagers ipv glijlagers op de draaipunten. Als tweede de dempers, daar hebben we even met andere naar gekeken en over gebabbelt, de weerstand in de dempers lijkt hoog, let wel, weerstand is wat anders dan demping. Weerstand met opgeteld de weerstand van de draaipunten lijkt tunning van de Slash lastig te maken/ sterk ondergrond gevoelig. Ik moet er in duiken maar wat zou er gebeuren als de plunjer wordt voorzien van veel kleine gaatjes, monteren en de dempers afvullen met dikke olie, eigelijk zoals je ook ziet bij de tourwagen dempers.
Waarom allemaal, wat ik zelf ervaar, ik tune de dempers op de baan, het rechte stuk, goed aanrijden, de maximale snelheid, gaat kneiter recht over het rechte stuk van de baan. Haal je de max snelheid niet, dan springt hij op, raar gedrag. Er reed een andere slash met dezelfde set up echter dunner olie (30 voor/ 40 achter) Bij lagere snelheid kneiterrecht over het rechte stuk, max snelheid: springt op, raar gedrag (zoals ik ook zelf ervaren had, vandaar mijn keuze 40/50).
Universeler, voorspelbaarder rijgedrag (jumpen, dat gaat standaard al aardig behalve bumping out als je niet goed neerkomt), denk dat de oplossing ligt in andere dempers of mod dempers en een mod van de draaipunten.
Ik ga is kijken hoe ik dat kan aanpakken. Suggesties? Graag....