Traxxas Rustler VXL & XL-5

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zie jullie accu's uitkiezen met de stroomdraden van de zijkant zeg maar en niet er bovenop. Kan dat wel makkelijk in de Rustler? Het lijkt mij dan namelijk dat hij niet goed in het batterij bakje past!
 
Ik zie jullie accu's uitkiezen met de stroomdraden van de zijkant zeg maar en niet er bovenop. Kan dat wel makkelijk in de Rustler? Het lijkt mij dan namelijk dat hij niet goed in het batterij bakje past!
Dat is waar, maar vrijwel alle accu's hebben dat. Daarom heb ik ( en veel anderen ) een vakje open geschuurd/gezaagd met een dremel. Daar komen de draden door.
het is lastig uit te leggen.
 
Ah welkom!
Het is inderdaad een groot forum , maar het is goed onderverdeeld dus alles is wel makkelijk te vinden, zoniet, dan hebben wel altijd de zoek-knop nog :D
Even een vraagje uit nieuwschierigheid, heb je zelf een traxxas rustler?

Thanks en YES!

Toch even een korte introductie dan maar, aangezien ik in dit topic het meest te vinden zal zijn...

Heb de hobby, na er jaren geleden volledig op te zijn afgeknapt door het gepiel met Nitro, zo'n 2 maanden geleden weer opgepakt. 'T begon toch weer te kriebelen en na wat onderzoek op internet en 2 bezoekjes aan Hobma in Elst (keuze ging tussen een stampede 4x4 en de Rustler) liep ik daar uiteindelijk zo blij als een kind de winkel uit met een rode Rustler VXL.

In de jaren dat ik niks met de hobby heb gedaan heb ik 't trauma :wink: verwerkt van de 1500 Euro verlies die ik op m'n verbouwde aluminium Losi LST heb gemaakt en me gefocust op (de geboorte van) m'n dochtertje en m'n andere hobby's, namelijk motorrijden (rij een Triumph Street Triple R, Black Phantom), veel sporten, tekenen, m'n messen en m'n tattoos. Klinkt wellicht als een leipe combi, maar ben gewoon een doodgewone VMBO leraar handvaardigheid/tekenen dus niet schrikken.

Als m'n vrouw en ik nu met dochterlief naar de speeltuin gaan is de Rustler ook vaak van de partij. Erg leuk, maar het enigste nadeel is de korte rijtijd van in totaal zo'n 20 minuten die ik uit de 2 meegeleverde Traxxas 3000 mah accu's krijg.

Ik lees hier en daar dat je tot wel 40 minuten met een accu moet kunnen rijden dus nou is mijn vraag welke accu ik het beste aan kan schaffen als ik het volgende in acht neem:

- Ik hoef absoluut niet superhard te gaan. Ben het merendeel toch maar een beetje in los zand en op gras aan 't rondknorren en de snelheid die ik nu met de meegeleverde accu's heb is meer als genoeg. Wheelies trekken lukt er ook aardig goed mee dus meer power hoeft ook niet. Gaat me puur om langere rijtijd.
- Eigenlijk ben ik niet van plan zaken aan m'n Rustler te gaan verzagen om een accu pas te maken.
- Wil graag een accu die wel flink warm, maar niet gloeiend heet wordt.
- Wil er, als het mogelijk is graag een laadapparaat bij waarbij alles zo'n beetje automatisch en veilig gaat. Zijn die (voor Lipo's) te krijgen en wat is een goeie?

Is het voor langere rijtijd daadwerkelijk noodzakelijk om over te stappen op Lipo's? Ik heb al een een hoop zaken gelezen, maar tussen alle mah's, Ohm's, Volts en het risico dat je zo'n ding kunt slopen met verkeerd laden of dat ze zelfs in de fik kunnen vliegen (daar had je toch één of ander zakje voor?) raak ik de draad een beetje kwijt en begin ik zelfs een beetje te huiveren voor Lipo's. Kan iemand hier me een eenduidig antwoord geven of is het 't beste dat ik weer 's naar Hobma ga om me daar te laten voorlichten?

Ik hoor het graag.

Alvast bedankt,

Bob.
 
Laatst bewerkt:
Ik lees hier en daar dat je tot wel 40 minuten met een accu moet kunnen rijden dus nou is mijn vraag welke accu ik het beste aan kan schaffen als ik het volgende in acht neem:

- Ik hoef absoluut niet superhard te gaan. Ben het merendeel toch maar een beetje in los zand en op gras aan 't rondknorren en de snelheid die ik nu met de meegeleverde accu's heb is meer als genoeg. Wheelies trekken lukt er ook aardig goed mee dus meer power hoeft ook niet. Gaat me puur om langere rijtijd.
- Eigenlijk ben ik niet van plan zaken aan m'n Rustler te gaan verzagen om een accu pas te maken.
- Wil graag een accu die wel flink warm, maar niet gloeiend heet wordt.
- Wil er, als het mogelijk is graag een laadapparaat bij waarbij alles zo'n beetje automatisch en veilig gaat. Zijn die (voor Lipo's) te krijgen en wat is een goeie?

Is het voor langere rijtijd daadwerkelijk noodzakelijk om over te stappen op Lipo's? Ik heb al een een hoop zaken gelezen, maar tussen alle mah's, Ohm's, Volts en het risico dat je zo'n ding kunt slopen met verkeerd laden of dat ze zelfs in de fik kunnen vliegen (daar had je toch één of ander zakje voor?) raak ik de draad een beetje kwijt en begin ik zelfs een beetje te huiveren voor Lipo's. Kan iemand hier me een eenduidig antwoord geven of is het 't beste dat ik weer 's naar Hobma ga om me daar te laten voorlichten?

Ik hoor het graag.

Alvast bedankt,

Bob.

Beste Bob,

Even over hetgeen dat ik blauw heb gemarkeerd.
-Waarom moet de accu warm worden?
-Een goede lipo & nimh lader is de imax B6 , veel mensen op dit forum hebben hem heb ik wel gemerkt en hij valt in de smaak. De lipo zal niet zomaar in de fik vliegen want de lader zoekt wat voor een lipo het is en als je de laad capaciteiten hoger hebt ingesteld dan wat de lipo aan kan geeft hij een error aan.
-Het zakje waar je het over had is een LiPo safe bag, die is te kopen bij PK racing.
-Het is natuurlijk makkelijker om lekker thuis te blijven en het hier op het forum te vragen, dan hoor je verschillende ervaringen van verschillende mensen en dat is wel makkelijker dan van 1 persoon.

Oh en nog over de accu waarmee je 40min mee wilt rijden. Een 2S 4500 mAh 30C accu zal daar perfect voor zijn :)
Je zal wel wat sneller gaan dan met een 8,4 NiMh.
 
Bob, ben het eens met wat Indigo zegt, goede reactie.

FYI
Dat is waar, maar vrijwel alle accu's hebben dat. Daarom heb ik ( en veel anderen ) een vakje open geschuurd/gezaagd met een dremel. Daar komen de draden door. Het is lastig uit te leggen.
IMG_3724.JPG

IMG_3725.JPG

IMG_3726.JPG

IMG_3728.JPG

P1020486.JPG
 
Ik raad deze van hobbyking aan. Is vele malen goedkoper. Scheelt zeker wel 30 euro. Deze heeft jammergenoeg geen traxxas stekker maar daar hebben ze al dit verleng stukje voor, dus je hoeft niet te solderen.

EDIT:
Ik zie dat Hackroader net iets eerder was.

@Nard Cox, volgens Indigo hoef je helemaal niet te solderen.
Als je er een verleng stukje in zet, dan heeft dat toch hetzelfde effect voor de stroom?
Dan is toch niet lopen kloten?
Of zie ik dat nou verkeerd?
 
Past HobbyKing Online R/C Hobby Store : Traxxas plug Harness for 2S Hardcase Lipo (1pc) in deze lipo: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 5000mAh 2S 20C Lipo Pack

Er staat op dat de Traxxas plug alleen voor een hardcase lipo is maar een hardcase lipo heeft dezelfde stekker als deze softcase.

Hier een tabelletje van de maten van de accu :

Length-A(mm) 141 (makkelijk te verlengen door het schotje in je tray weg te dremelen).
Height-B(mm) 48 (te verhogen met de traxxas expansion kit TRX3725X )
Width-C(mm) 25 (met 1/3mm aan te passen door met 80 grid op te schuren)

Je lipo is dus te dun en zal veel bewegen in de battery tray, je kunt het met sponsjes wat vaster zetten of met wat piepschuim er tussen. Maar ik denk dat je beter een Lipo kunt pakken met wat meer C discharge. Volgensmij had de rustler een minimale aantal C van 25 nodig. Correct me if i'm wrong

Je kunt dat veleng stukje gebruiken maar de kabels zijn dan wel lang, het staat natuurlijk netter als je het zelf soldeert. En dan heb je niet overdreven veel kabels in je auto.

@Nard Cox, volgens Indigo hoef je helemaal niet te solderen.
Als je er een verleng stukje in zet, dan heeft dat toch hetzelfde effect voor de stroom?
Dan is toch niet lopen kloten?
Of zie ik dat nou verkeerd?
Als je echt niet kan of wilt solderen is dit een 2e optie, maar het is wel modelbouw he ;)
Het zal wel hetzelfde werken ja.
 
Laatst bewerkt:
Hier een tabelletje van de maten van de accu :

Length-A(mm) 141 (makkelijk te verlengen door het schotje in je tray weg te dremelen).
Height-B(mm) 48 (te verhogen met de traxxas expansion kit TRX3725X )
Width-C(mm) 25 (met 1/3mm aan te passen door met 80 grid op te schuren)

Je kunt dat veleng stukje gebruiken maar de kabels zijn dan wel lang, het staat natuurlijk netter als je het zelf soldeert. En dan heb je niet overdreven veel kabels in je auto.
Even over de maten: het dremelen zal wel lukken, mijn vader gaat kijken hoe hij dat gaat doen.
Ik zal de kunst dan bij hem afkijken zodat ik het ook zelf kan doen (in de toekomst, bij andere auto's).

Moet ik de batterij echt verhogen of is dat niet nodig?

Het schuren moet zeker tegen de wanden van het batterij slot gebeuren, wat is een 80 grid precies?
Schuurpapier of moet dan met een schuurmachine?
 
Als je echt niet kan of wilt solderen is dit een 2e optie, maar het is wel modelbouw he ;)
Het zal wel hetzelfde werken ja.
Ik ga dan nog even bedenken of ik ga solderen.

Ik ga de batterij+lipozak+verleng stukje (mogelijk)+gearing pas kopen als ik een speelgoed rc auto verkocht heb.
Daar heb ik al een redelijk bod (van €20) op gekregen en als het doorgaat heb ik weer wat meer geld.

De gearing ben ik al uit: Spur Gear 48p 76t [TRA4676] - $2.99 : Zen Cart!, The Art of E-commerce en Pinion Gear 48p 31t W/Screw [TRA2431] - $2.99 : Zen Cart!, The Art of E-commerce
 
Even over de maten: het dremelen zal wel lukken, mijn vader gaat kijken hoe hij dat gaat doen.
Ik zal de kunst dan bij hem afkijken zodat ik het ook zelf kan doen (in de toekomst, bij andere auto's).

Moet ik de batterij echt verhogen of is dat niet nodig?

Het schuren moet zeker tegen de wanden van het batterij slot gebeuren, wat is een 80 grid precies?
Schuurpapier of moet dan met een schuurmachine?

Het dremelen is mij zelf ook gelukt, het was voor mij de 1e keer. Zo moeilijk is het gelukkig niet. De battery tray hoef je niet te verhogen met zo'n verhogings kit, je kan ook de metalen houders wat losser draaien, dan draaien ze omhoog en dan moet het ook lukken.
Dat 80 grid is schuurpapier ja, maar met een dremel is het mij ook gelukt.
 
Het dremelen is mij zelf ook gelukt, het was voor mij de 1e keer. Zo moeilijk is het gelukkig niet. De battery tray hoef je niet te verhogen met zo'n verhogings kit, je kan ook de metalen houders wat losser draaien, dan draaien ze omhoog en dan moet het ook lukken.
Dat 80 grid is schuurpapier ja, maar met een dremel is het mij ook gelukt.
Je bedoelt de metalen houders waar die kleine metalen clipjes aan vast zitten, waar je dat plastic plankje losdraait om het batterij slot open te halen?
 
Ik probeerde net te draaien maar het gaat wel stroef.
Maar als ik de lipo heb zal ik ze wel echt proberen op te draaien (is nu nog niet nodig).
Dat is goed, dan zal het ook niet zo snel los gaan tijdens het rijden. met een pinnetje er tussen zal het wel lukken. Bijv met een kleijne imbus.
 
@Nard Cox, volgens Indigo hoef je helemaal niet te solderen.
Als je er een verleng stukje in zet, dan heeft dat toch hetzelfde effect voor de stroom?
Dan is toch niet lopen kloten?
Of zie ik dat nou verkeerd?
Elke verbinding betekend verlies. Meer verlies betekend dat er meer stroom van de accu wordt genomen wat betekend hogere temps en kortere rijtijd.

Nogmaals: Koop een soldeerbout en wat tin en ga solderen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top