Traxxas Rustler VXL & XL-5

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zou een fan plaatsen. Heb er al een tijdje eentje op zitten en mijn temperaturen zijn nu wat prettiger voor mijn regelaar. Is toch een 7 graden koeler dan normaal.

Als ik het zo hoor, hoef je je niet zo erg ongerust te maken. Net aanraken betekent tegen de 60 graden. De Fet's (schakeltransistoren) worden hooguit 5 graden warmer en laten we zeggen dat deze Fet's intern misschien 10 a 15 graden warmer wordt. Dus 75 graden.
Standaard mogen ze intern maximaal ca 125 graden worden.
Ik zou zeggen hou het nog gewoon nog even in de gaten en wacht even af.

Afremmen

Bij het loslaten van de gas rold de auto nog ver uit waardoor er steeds geremt moet worden, Wat ik me dan afvraag is of de motor daar wel tegen kan, en hebben jullie ook last van dit probleem.
Ik rij alleen maar onroad!

motor heeft van het uitrollen geen last, betekent ook dat de auto nog in goede staat is en weinig aanloopt.
het is niet goed als je niet hoeft te remmen

Oke, Ja de auto is pas een paar weken oud!Dus dat remmen is een goed teken, daar ben ik dan blij om. Ik wist het dus niet.
Ben aan het kijken wat de beste pinion, spur verrhouding is.
Zelf vindt ik 23/83 het beste.

Gr Denbosch.

Laatst bewerkt:
veel mensen gebruiken de 23/83 verhouding, dus die zal wel goed zijn.
zelf gebruik ik 23/86 omdat ik vaak op een voor de motor zware baan rij

Als ik het zo hoor, hoef je je niet zo erg ongerust te maken. Net aanraken betekent tegen de 60 graden. De Fet's (schakeltransistoren) worden hooguit 5 graden warmer en laten we zeggen dat deze Fet's intern misschien 10 a 15 graden warmer wordt. Dus 75 graden.
Standaard mogen ze intern maximaal ca 125 graden worden.
Ik zou zeggen hou het nog gewoon nog even in de gaten en wacht even af.

Waar heeft u deze informatie vandaan?
Niet dat ik het betwijfel maar het is wel interessant

€15,- voor een fan valt nog wel mee dan! Ik rijd binnenkort wel even langs de modelbouwwinkel om eens te vragen wat ze op voorraad hebben!

Gr,

Dennis.

15 euro bij liquid RC.
heb er laatst 1 besteld
Heb woensdag m`n cooling fan kapot gereden (don`t ask me how:confused:)
En m`n wheeliebar :S omg...

Het goede gooi en smijt werk op een bmx baan is niet weggelegd met eenwheelie bar...

of zou het gewoon aan m`n landingskunsten liggen :rolleyes:

In ieder geval wel lkkr gereden in Oosterhout op de bmx baan tussen Elst en Nijmegen!
Heerlijk zomeravondzonnetje alleen jammer dat het gras (lees onkruid) wat hoog langs de baan stond...
volgende keer een kanten trimmer op diesel mee ;)

Net aanraken betekent tegen de 60 graden.

Het probleem is dat ik het misschien helemaal niet voel als heet, en voor ander is 40 graden misschien al gloeiend heet.
Kortom met alleen "voelen" weet je nooit precies hoeveel graden het spul is! Daarom koop een tempgun en je weet het precies!

Dat klinkt interessant! ;)

Dat is het ook !
Leuke sprongen van verschillende hoogtes:p...
Een redelijk hoge startbult van waar je 80% van de baan kan overzien... :D

Alleen het onkruid/gras naast de baan is aan de hoge kant dus daar heeft m`n rustler aardig wat vast gestaan :S (ook onkunde natuurlijk had ik em maar op de baan moeten houden...)

Het ontbreekt nu alleen even aan parkeer ruimte voor de 1:1 auto...

Route vanuit Elst richting Nijmegen: Bij de Total benzine pomp de rotonde oversteken en dan na ongeveer 50 a 100 meter aan de rechter kant direct naast het fietspad!

Laatst bewerkt:
Waar heeft u deze informatie vandaan?
Niet dat ik het betwijfel maar het is wel interessant

Ik ben zelf electronica ontwerper, dus ik mag er hier ook wel wat van af weten ;). Mijn opmerking is een beetje natte vingerwerk op basis van ervaring, maar ik wil het best wel een beetje onderbouwen:

Temperaturen van elektronica componenten kun je beschrijven met thermische weerstanden. Je hebt Rjc (junction to case), Rch (case to heatsink) en Rha (heatsink to ambient). Deze getallen staan in de datasheets van het desbetreffende component en zijn gedefinieerd als graden/W.

De gebruikte fet heeft een Rjc van 5 gr/W, Rch is meestal erg klein en laat ik buiten beschouwing. de gebruike koelprofiel heeft een Rha van ca 15 - 20 gr/W. Dus de Rja (junction to ambient) is ca 20-25 gr/w.

Waar het hier omgaat is de Rjc. die is 5gr/W. Het koelprofiel van spookrijder werd ca 60 graden en dus de case van de Fet ook. Stel dat de Fet 2 a 4 Watt dissipeert, dan wordt ie dus intern 10 a 20 graden warmer en kom ik op een Tj van 70 a 80 graden.

De fet ligt dus mooi in zijn werkgebied. Hij kan tot 125 graden ook nog wel aan, maar dan verouderd hij wel sneller en gaat sneller stuk.

Ik ben zelf electronica ontwerper, dus ik mag er hier ook wel wat van af weten ;). Mijn opmerking is een beetje natte vingerwerk op basis van ervaring, maar ik wil het best wel een beetje onderbouwen:

Temperaturen van elektronica componenten kun je beschrijven met thermische weerstanden. Je hebt Rjc (junction to case), Rch (case to heatsink) en Rha (heatsink to ambient). Deze getallen staan in de datasheets van het desbetreffende component en zijn gedefinieerd als graden/W.

De gebruikte fet heeft een Rjc van 5 gr/W, Rch is meestal erg klein en laat ik buiten beschouwing. de gebruike koelprofiel heeft een Rha van ca 15 - 20 gr/W. Dus de Rja (junction to ambient) is ca 20-25 gr/w.

Waar het hier omgaat is de Rjc. die is 5gr/W. Het koelprofiel van spookrijder werd ca 60 graden en dus de case van de Fet ook. Stel dat de Fet 2 a 4 Watt dissipeert, dan wordt ie dus intern 10 a 20 graden warmer en kom ik op een Tj van 70 a 80 graden.

De fet ligt dus mooi in zijn werkgebied. Hij kan tot 125 graden ook nog wel aan, maar dan verouderd hij wel sneller en gaat sneller stuk.

Ik heb nog nooit een ESC boven de 90 graden (op de heatsink) werkend terug gezien. Wat gaat er dan wél kapot als de FETs boven die 90 graden komen?

Je moet de delta T in het oog houden.

Spookrijder heeft een delta T van 60-25 = 35 graden. Ik schatte 2-4 Watt dissipatie en dus werd de Tjunction 10-20 graden warmer.

Jij hebt een delta T van 90 -25 = 65 graden. M.a.w. jouw fet's verstoken veel meer vermogen. Laat ik zeggen 4-8 watt. De TJ van de Fet's in jouw ESC wordt 20-40 graden warmer en wordt dus ca 110 - 130 gr.

Maar volgens mij heb jij de temperatuur gemeten na het rijden en niet tijdens het rijden toch? Tijdens het rijden wordt het dus nog warmer. Een Tj van 150graden is de absolute max, bij deze temp gaan ze stuk.

Natuurlijk kan er ook iets anders stuk gaan natuurlijk, zoals een laagohmige serieweerstand o.i.d. maar volgens mij zit die niet in een ESC.

Laatst bewerkt:
ik ben hier nieuw en ik sit met een probleem.

als ik rij dan hoor ik zachtjes wat ratelen dat er eerst niet was

weet iemand wat dat kan zijn?
en is het heel erg?

@darkfire, had ik twee weken terug ook. Zat een steentje in de pion gear en ja dat is (was) erg. Zou misschien bij jou ook kunnen zijn....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back