Traxxas SLASH topic

De motor heeft een bepaalde behoefte aan stroom. De regelaar (ESC) levert deze stroom. De ESC haalt de stroom van de accu.

Wil de motor voldoende stroom krijgen dan moet de ESC minimaal hetzelfde (maar liever meer) stroom kunnen regelen dan de motor kan vragen. Dit zelfde geld voor de accu. Deze moet wederom minimaal maar liever meer stroom kunnen geven dan de regelaar vraagt.

Voorbeeld:
Motor vraagt 100A
Regelaar kan 80A leveren
Accu kan 150A leveren

In dit verhaal is de regelaar de zogenoemde 'bottleneck' en zal de performance naar beneden brengen doordat hij de motor niet van voldoende stroom kan voorzien waardoor deze niet optimaal kan presteren.

Een ESC “levert” geen stroom, maar laat deze “passeren”. Daarnaast is de 100A een maximale piekstroom opname van de motor (14A continue), bij de accu is de maximale toelaatbare opgenomen stroom 150A. Normaal wordt bij een ESC de continue stroom opgegeven (beetje afhankelijk van de gebruikte criteria door de fabrikant: veelal gedurende slechts 3 sec), de maximale doorlaatbare piekstroom van de ESC ligt veelal vele malen hoger. Daarnaast gebruikt de ESC fabrikant specificaties die afgeleid zijn van de specificaties die betrekking hebben tot de gebruikte FET’s met “voldoende koeling”, helaas zijn onze ESC niet voorzien van deze benodigde koeling. Veiligheid halve is het daarom verstandig om een ESC te kiezen waarbij de “maximum continue doorlaadbare stroomwaarde” hoger ligt, dan de “maximale stroomopname” van de motor. De “bottleneck” ligt niet in de performance, maar in het uithoudingsvermogen (de levensduur) van de ESC! De “bottleneck” wbt performance, is meer gerelateerd aan “interne weerstand” van de ESC, inclusief bedrading + connectoren!!

@ 8ruben8: Het carson setje doet het voor mij prima. Maar heb oa. powerslash zien rijden met de EZRUN, en daar ligt wel een wens voor de toekomst. (gaat het Carson setje weer in m'n Lunchbox;))
@ powerslash: Had je m'n laatste pb nog gezien? Ga zondag i.i.g. wel naar de MVB...

Je hebt een Carson 12T setje in je Slash zitten, en dat is neit genoeg? (Hang er een 3S lipo in? ) Ik heb laatst nog een aandrijfas afgedraait met de 12T dragster setje en een 3s Lipo (2800mAh,.. 2 voor 30 euro verstuurd of zo vanuit hong kong)

Het Carson setje voldoet in principe prima! Er zijn echter 2 nadelen aan het setje waar ik me aan erger. Het programeren en het niet "waterproof" zijn. De EZRUN is met een kaart te programeren, en is waterproof. Het gaat dus niet om (veel) meer vermogen. Wel om meer gebruiksgemak.

Maarja, toekomstdromen he....;)

ik weet het,het is 1 april...
maar wat ik nu te vertellen heb is echt waar:mad:
ik was dus aan het rijden ... en dan rij ik plots in de beerput van de buurman.
Het was m'n zelfgemaakte accu die de oorzaak was van storing:rolleyes:

een paar druppeltjes is niet zo erg (heb ik al vaak genoeg gehad. ) maar als ze echt nat worden (ligt er wel weer aan hoe groot de weerstand van het water is waar die in valt natuurlijk) kan het variëren van "de accu loopt leeg" (bij een hoge weerstand, je hebt wel een circuit gemaakt d.m.v. het water, maar het is niet kortgesloten) maar het kan ook zijn dat je de accu kort sluit, in welk geval deze bol gaat staan in no-time, en waarschijnlijk ontploft. (iig einde accu dan)

teminste, dat heb ik tot nu toe gelezen. heb het zelf (gelukkig) nog niet uit kunnen proberen. ;)

wel,gelukkig was ik aan het rijden zonder de velineon:D
alleen wist ik niet dat het de beerput was,dus stak ik mn hand er gewoon in om te voelen waar mn slash zat:neutral:
mijn lipo's houden het goed uit,ondanks de mishandeling,tegen wat spatjes water kunnen ze.Wel hopen dat de buurman zijn beerput veel weerstand heeft:rolleyes:

laden van de lipo en de cut-off in de auto

zo, spannend hoor! ik ben nu mijn eerste lipo ever aan het laden.
het is een 2s-2p 8000mah op een ultramat 15 met de lipo-balancer.
maar soms knippert het rode lampje op de balancer, naar mijn idee geheel willekeurig. ( kijk maar op het plaatje ) kunnen jullie mij vertellen wat het is?
ps. ik laad gewoon met 1c = 8A
3404230669_91c0fdfe67.jpg

en bij het aansluiten van de cut-off hoort toch het zwarte draadje van de lipo-balancerkabel bij het zwarte driehoekje van de aansluiting op de cut-off?
en verder moet ik toch het rood/wit/zwarte draadje van de XL5 naar de ontvanger, uit de ontvanger halen en aan de linkerbovenkant van de cut-off erin prikken, en dan weer het rood/wit/zwarte kabeltje van de cut-off op de plank waar het kabeltje zat op de ontvanger.
zo is dan de cut-off toch correct aangesloten ?
al dat duits en engels in de handleiding daar ben ik niet zo goed in.
3404906564_4500d77a23.jpg

edit: ik ben nu 48 minuten onderweg met het laden. de lipo voelt nog koud aan. de lader geeft nu aan dat hij met 1,71A aan het laden is ( lijkt me correct ) rechtsbovenin het blauwe scherm van mijn lader stond eerst 00911 en nu staat er 03242 . ik denk dat dit het mA is wat hij geladen heeft. klopt dit?
maar moet dit dan nu na bijna 48 minuten een hoger getal zijn?
nog steeds zie ik af en toe het rode lampje van cell1 knipperen op mijn balancer..

edit 2:
mijn lader zegt dat hij klaar is met laden. na bijna 82 minuten. dit zou kunnen kloppen lijkt me. ik denk dat hij bijna 4A geladen heeft. dit had toch 8 moeten zijn, of krijg je alleen het geladen amperage per cell te zien? dan zou dit wel weer kloppen.
op de balancer blijft nu ook de groene led van cell2 branden..
ik kan erg weinig vinden van de betekenis van de rode/groene led op de balancer ( in de handleidingen, alles is ook in het buitelands.)
3404402999_b7912d2540.jpg

hmmm misschien had ik hier beter een ander topic voor kunnen openen.. maarja tis wel allemaal voor mijn slash

Laatst bewerkt:
wel,ik heb dezelfe robbe mc balancer,hier even hoe hij aangesloten moet worden:
waar reciever MC staat zijn 3 pinnetjes,daar sluit je de esc op aan.
Het zwarte kabeltje moet inderdaad bij dat pijltje.
waar reciever MC staat zit ook aan kabeltje,dat sluit je aan op je kanaal 2.
en ziezo,je hebt een slash klaar voor lipo gebruik:mrgreen:

Ik heb de Elysium LX60B Pro lader en heb een soortgelijk scherm als het jouwe.

1. Ik vind het raar dat hij 82 minuten de tijd neemt om 3873a te laden. Als ik hem hier op 6A instel laad hij +- 6000a in +- 60 minuten.

2. In je eerste afbeelding is hij met 5.07A aan het laden ipv 8a?

Ik heb gister mijn LiPo volgegooit met 6A en de temps werden niet hoger dan 25 graden, dus warm zal hij inderdaad niet worden.

Helaas kan ik je niet helpen met de betekenis van alle lampjes aangezien ik een ingebouwde balancer gebruik.

die knipperende lapjes opd e balancer geeft aan dat hij op dat moment aan het balanceren is (de cellen weer gelijk trekken). is idd redelijk random, maar normaal. :)

Hey Slash freaks komend seizoen 2009/2010 voegt DE RALLYCUP er een klasse bij n.l. SLASH BOX STOCK klasse. Een heus officieus Nederlands Kampioenschap...

Zo uit de doos, accu erin en gaan...geen modificatie's alleen orginele stock onderdelen....

Greetz...;)

Mogen die stock onderdelen wel gemodificeerd zijn?

Ik zou het niet doen en dan allemaal gelijke kansen geven, dat is juist het leuke aan racen imho. 400m drag met een Veyron tegen een Mini Cooper is saai want de bestuurder in de Mini kan best beter zijn maar heeft geen kans vanwege het materiaal verschil.

De F1 moet dat ook gaan doen, iedereen dezelfde wagen en rossen maar :D

Mogen die stock onderdelen wel gemodificeerd zijn?

Ik zou het niet doen en dan allemaal gelijke kansen geven, dat is juist het leuke aan racen imho. 400m drag met een Veyron tegen een Mini Cooper is saai want de bestuurder in de Mini kan best beter zijn maar heeft geen kans vanwege het materiaal verschil.

De F1 moet dat ook gaan doen, iedereen dezelfde wagen en rossen maar :D

:rolleyes:Het is ook niet wie er over 40 meter het snelst he;)
En hoe wil jij stock slash onderdelen modificeren dat het verschil cooper-veyron wordt?

Ik kan ook wel met een 5.5t motor in mijn B4 gaan rijden maar ik ben gegarandeerd sneller met de 7.5t die er nu in zit.
Dus het maakt meer uit hoe de handling is dan hoe hard ie gaat.

En hoe wil jij stock slash onderdelen modificeren dat het verschil cooper-veyron wordt?

Ik kan ook wel met een 5.5t motor in mijn B4 gaan rijden maar ik ben gegarandeerd sneller met de 7.5t die er nu in zit.
Dus het maakt meer uit hoe de handling is dan hoe hard ie gaat.

Swaybars onder de Slash bijvoorbeeld?

Hey Slash freaks komend seizoen 2009/2010 voegt DE RALLYCUP er een klasse bij n.l. SLASH BOX STOCK klasse. Een heus officieus Nederlands Kampioenschap...

Zo uit de doos, accu erin en gaan...geen modificatie's alleen orginele stock onderdelen....

Greetz...;)

Das goed nieuws!! Heeft je (jullie) inspanningen toch nog resultaat.

Het voorbeeldje was overdreven om het punt duidelijk te maken, aangezien iedereen het verschil tussen beide auto's wel weet.

Stock onderdelen modificeren kan al zijn door gaten in het chassis te maken om het lichter te maken, zo zijn er vast nog wel andere dingen te bedenken toch ?

Het voorbeeldje was overdreven om het punt duidelijk te maken, aangezien iedereen het verschil tussen beide auto's wel weet.

Stock onderdelen modificeren kan al zijn door gaten in het chassis te maken om het lichter te maken, zo zijn er vast nog wel andere dingen te bedenken toch ?

Ik had wel iemand gezien met zoon gatenkaas slash:p
Maar of het zoveel uitmaakt?

Het is toch de rijder die hem rond de baan stuurt;)

Back