De motor heeft een bepaalde behoefte aan stroom. De regelaar (ESC) levert deze stroom. De ESC haalt de stroom van de accu.
Wil de motor voldoende stroom krijgen dan moet de ESC minimaal hetzelfde (maar liever meer) stroom kunnen regelen dan de motor kan vragen. Dit zelfde geld voor de accu. Deze moet wederom minimaal maar liever meer stroom kunnen geven dan de regelaar vraagt.
Voorbeeld:
Motor vraagt 100A
Regelaar kan 80A leveren
Accu kan 150A leveren
In dit verhaal is de regelaar de zogenoemde 'bottleneck' en zal de performance naar beneden brengen doordat hij de motor niet van voldoende stroom kan voorzien waardoor deze niet optimaal kan presteren.
Een ESC “levert” geen stroom, maar laat deze “passeren”. Daarnaast is de 100A een maximale piekstroom opname van de motor (14A continue), bij de accu is de maximale toelaatbare opgenomen stroom 150A. Normaal wordt bij een ESC de continue stroom opgegeven (beetje afhankelijk van de gebruikte criteria door de fabrikant: veelal gedurende slechts 3 sec), de maximale doorlaatbare piekstroom van de ESC ligt veelal vele malen hoger. Daarnaast gebruikt de ESC fabrikant specificaties die afgeleid zijn van de specificaties die betrekking hebben tot de gebruikte FET’s met “voldoende koeling”, helaas zijn onze ESC niet voorzien van deze benodigde koeling. Veiligheid halve is het daarom verstandig om een ESC te kiezen waarbij de “maximum continue doorlaadbare stroomwaarde” hoger ligt, dan de “maximale stroomopname” van de motor. De “bottleneck” ligt niet in de performance, maar in het uithoudingsvermogen (de levensduur) van de ESC! De “bottleneck” wbt performance, is meer gerelateerd aan “interne weerstand” van de ESC, inclusief bedrading + connectoren!!