Traxxas SLASH topic

bij mij word die ook vrij snel heet.
Ik laat het niet zo ver komen dat hij de temp.beveiliging inschakelt, ik voel regelmatig aan de motor tijdens het rijden. Als ik mijn vinger er geen 3 sec op kan houden stop ik even.
Momenteel rij ik met 20/86, voorheen 18/90 en toen werd de motor ook al vrij snel warm.

bij mij word die ook vrij snel heet.
Ik laat het niet zo ver komen dat hij de temp.beveiliging inschakelt, ik voel regelmatig aan de motor tijdens het rijden. Als ik mijn vinger er geen 3 sec op kan houden stop ik even.
Momenteel rij ik met 20/86, voorheen 18/90 en toen werd de motor ook al vrij snel warm.
20/86=4,3op1 en zwaarder voor de motor dan 18/90=5op1 .
eigenlijk moet je motor nu sneller warm worden .

groeten wiebe.

weet ik dat hij dan sneller warm zou moeten lopen, maar toch valt dit mee als je de tandwielverhoudingen vergelijkt.
Welke verhouding ik er ook opzet hij blijft gloeiend heet worden, maar dat weet ik dus hou ik er rekening mee.

Hot motor, cool controller, cool batteries = undergeared

hier heb ik dus last van. nu een iets groter motortandwiel geplaats en dat scheelt toch wel.
ook heb ik nu een aluminium clip-on heatsink. scheelt ook weer

Hot motor, cool controller, cool batteries = undergeared

hier heb ik dus last van. nu een iets groter motortandwiel geplaats en dat scheelt toch wel.
ook heb ik nu een aluminium clip-on heatsink. scheelt ook weer

Waar heb je die info vandaan als ik vragen mag?
normaal gesproken is een hete motor en een koude controller het gevolg van een te lichte vertanding. teminste, dit was bij mij tot nu toe altijd van toepassing. (behalve als de vertanding er heel erg veel naast staat.)

Te hete motor is het probleem van te zwaar vertanden. Wil je dat de motor kouder wordt moet je lichter vertanden. (Motor warm dan belast je hem te veel. Door lichter te vertanden wordt de motor minder belast.)

Als je te licht vertand bij brushless kan je controller te warm worden....

ja ik ben precies ook niet meer mee;)

Ik heb ook last van hete motors en de rest blijft koel. Lichter vertanden dus?

Want als je lichter vertand dan maatk je motor wel meer toeren...

grtzzz

Waar heb je die info vandaan als ik vragen mag?
normaal gesproken is een hete motor en een koude controller het gevolg van een te lichte vertanding. teminste, dit was bij mij tot nu toe altijd van toepassing. (behalve als de vertanding er heel erg veel naast staat.)

ik heb het inderdaad hier van het forum. hoe-warm-mag-alles-worden-motor-regelaar-en-accu-lipo-nimh

hete motor + koele esc + koele accu = undergeard.
vanmiddag ook op de club is mij aangeraden om de motor een groter pinion te gebruiken.
de motor maakte te veel toeren
het advies kwam toch van iemand met vele jaren ervaring.
ook op amerikaanse fora lees ik dat undergearing opgelost dient te worden met een groter motor tandwiel ( lees pinion )

Laatst bewerkt door een moderator:
Dan zit ik al heel de tijd fout...

Ik dacht dat als je motor alleen heet was dat die dan te zwaar vertand was. Dan moest hij teveel moeite doen en trekt zo heel veel stroom dat omgezet word in warmte. Dat is mijn theorie.

grtzzz

Hier staat het nu fout.

Een motor die warm wordt, wordt te zwaar belast. Of te wel hij is te zwaar vertand. Als je te licht vertand blijft de motor een stuk koeler maar is er kans dat de regelaar te heet wordt.

Hier nog een Quote van de PK site

# Als de motor niet erg heet wordt, maar de regelaar wel, dan is het motortoerental te hoog. In dat geval moet je dus een GROTER motortandwiel monteren. Dit dus in tegenstelling van wat je zou verwachten als je een regelaar voor motoren met borstels gewend bent
# Wordt de motor heet, maar de regelaar niet, dan wordt de motor te zwaar belast, en moet je een kleiner tandwiel monteren.
# Worden zowel de motor als de regelaar te heet, dan is het hele systeem te zwaar belast, ook dan kun je proberen wat er gebeurt als je een kleiner motortandwiel monteert. Als zowel de motor als de regelaar dan minder warm worden, is het goed.
# Zowel de motor als de regelaar mogen beslist niet warmer worden dan 100 graden celcius, maar minder is aan te bevelen.
80 graden is wel aanvaardbaar.

een brushless motor kan ook te heet worden door onderbelasting. daarom wordt het bijvoorbeeld ook afgeraden om de motor vrij te laten lopen of bijv met de wielen van de grond.

80 aanvaadbaar!!!!!!
Nou ze kunnen me wat!

Onbelast laten draaien heeft niets met heet worden te maken, maar wel met de kans dat de magneet stuk gaat door het teveel aan toeren...

Dan zit ik al heel de tijd fout...

Ik dacht dat als je motor alleen heet was dat die dan te zwaar vertand was. Dan moest hij teveel moeite doen en trekt zo heel veel stroom dat omgezet word in warmte. Dat is mijn theorie.

grtzzz

Idd, een te zwaar belaste motor gaat immers werken als een kortsluiting, of in ieder geval dicht in de buurt daarvan.

De regelaar kan erg warm worden door een te zware vertanding. maar dit heeft ermee te maken dat bij het remmen de regelaar teveel energie van de motor terug krijgt om te verwerken. en een regelaar kan erg warm worden bij het rijden als deze te licht vertand staat. dan heeft de regelaar teveel schakelverliezen, en meot deze dus langzamer schakelen ( dus de motor moet zwaarder vertand worden.)

80 aanvaadbaar!!!!!!
Nou ze kunnen me wat!

quote van de Velineon gebruiksaanwijzing Brushless motor:

Generally, try to keep your motor below 200° F.

dus onder de 93,3 graden Celcius.

dus 80 graden Celcius is aanvaardbaar:)

ik ben zelf ook een beetje aan experimenteren met de tand wielen, bij 18/90 werdt de motor sneller heet als bij 20/86, ik denk als ik naar 23/86 gaat dat ie dan nog minder snel warm wordt:confused:
praktijk zal het leren........

Laatst bewerkt:
Even tussendoor een vraag, ik heb een tijd terug een andere kap gezien in dit forum, maar kan m nergens meer vinden.
Betreft een kap voor de slash met lampen op de voorkant, dacht dat ze op de grill zaten. iemand had ze te koop, maar kan ze niet meer vinden.
Iemand een idee?

gevonden:
even een update omtrend het bestellen van de volgende kappen van Jconcepts,

deze zijn leverbaar , levertijd circa 4 weken en kosten €29,95 p/stuk,

als ik er 7 tegelijkertijd afneem , wordt de stuk prijs :€25,-

als er mensen zijn die deze kap willen hebben, kan je even een PB sturen naar mij , bij 7 deelnemers zal ik de kappen bestellen,....

het gaat om de volgende kap :

http://img524.imageshack.us/img524/3139/dare.jpg

Laatst bewerkt:
lipo probleem

Zooooow.....Een hoop bij te lezen!! Een tijdje niet op het forum geweest. Eigen schuld, dikke bult!! In ieder geval binnenkort weer naar de MVB....

Gisteren weer eens aan het rijden geweest. Toen ik mijn lipo's (Robitronic 2S/7,4V) wilde laden, gaf de lader bij een van de lipo's de melding "low voltage" Logisch...leek me..vandaar het laden..Zou je denken. De lader weigert echter de lipo te laden. Dit zou kunnen betekenen dat de lipo zover ontladen is (dus onder de 2,3 V.) dat de lader veiligheidshalve uitschakeld. Of is er iets anders aan de hand?? De lipo's zijn 3 maanden niet gebruikt...

Heeft iemand ervaring met dit fenomeen?

Groeten, Rinaldo

PS. Goed te zien dat er aardig wat Slashers bij gekomen zijn...

Zooooow.....Een hoop bij te lezen!! Een tijdje niet op het forum geweest. Eigen schuld, dikke bult!! In ieder geval binnenkort weer naar de MVB....

Gisteren weer eens aan het rijden geweest. Toen ik mijn lipo's (Robitronic 2S/7,4V) wilde laden, gaf de lader bij een van de lipo's de melding "low voltage" Logisch...leek me..vandaar het laden..Zou je denken. De lader weigert echter de lipo te laden. Dit zou kunnen betekenen dat de lipo zover ontladen is (dus onder de 2,3 V.) dat de lader veiligheidshalve uitschakeld. Of is er iets anders aan de hand?? De lipo's zijn 3 maanden niet gebruikt...

Heeft iemand ervaring met dit fenomeen?

Groeten, Rinaldo

PS. Goed te zien dat er aardig wat Slashers bij gekomen zijn...

wacht ff. ik ga me zelf eerst ff knijpen....... Heeeeeyyyyy leef je nog :eek:

tja. pak ff een voltmeter en zet die ff op je 2 cellen lipo. als het goed is moet je meter dan minimaal 6 volt aangeven. 3 volt per cel. ga niet onder de 3 volt per cel.

Back