Traxxas SLASH topic

met 4x4 zal die sneller zijn in de bochten maar niet op de rechte stukken

Het gaat er om of het een betere racer wordt. Ik denk het wel.

Als je een Mamba Monster 2200 in een Slash 4x4 hangt met een 21t pinion gaat dat ding met een 5S lipo theoretisch al 120 km/uur :mrgreen:

Met snelheden boven de 70 km/uur wordt het behoorlijk belangrijk hoe goed een auto remt, tenminste, als je 'm langer wil gebruiken :rolleyes:
Een Slash 2WD remt op de motor en dus op de achterwielen -> niet erg efficient en hij wordt er snel oncontroleerbaar van.
Een 4x4 remt ook op de voorwielen -> zoals het hoort. Alleen al daarom is het een betere racer.

Een theoretische berekening:
Differential Ratio: 1
Transmission Ratio: 2.727272727272727
Other Ratio: 1
Spur Tooth Count: 54
Pinion Tooth Count: 21
Total Voltage: 18.5
Motor KV: 2200
Tire Diameter (inches): 4.2
Tire Ballooning (inches): 0.2
Motor Current Draw: 125
Motor Coil Resistance: 0.006
Spur/Pinion Ratio: 2.57 : 1
Total Ratio: 7.01299 : 1
Tire Circumference (inches): 14.45 inches (367.06 mm)
Rollout: 2.06:1
Total Motor Speed: 39050 RPM
Vehicle Speed: 76.2 mph (122.41 km/h)

Laatst bewerkt:
Ik heb de gedachte dat door het zwaartepunt te verlagen je de kont eerder kunt omgooien waardoor beide wielen vermogen kunnen blijven geven......
.....dan heb je een race truck met de sterkte van een Slash basher! Moet toch een winnaarscombo zijn! :).

Het IS een winnaarscombo. Mijn 2WD Slash is nu erg snel op de weg en behoorlijk goed controleerbaar. (mede dankzij de Spektrum)
Door bredere banden meer grip in de bocht en en bij acceleratie
Door bredere spoorbreedte meer stabiliteit in de bocht
Door extra gewicht onderin een lager COG en meer neerwaarse druk (en dus grip) op de banden, hij rolt niet meer zo snel om en hij stijgt niet meer op bij 70 km/u. Alleen dat remmen gaat dus niet zo goed :nosmile: :nooo:

Uiteraard bepaalt de stuurman wie er wint. Maar het ging nu even over het "tunen" :rolleyes: en sturen kan ik niet dus dan moet je wat he :mrgreen:

Gewicht onder een rc auto binden om het weggedrag te "verbeteren"... daar ga je een race zeker mee winnen!

Koop dan kortere dempers met progressieve veren... of alleen kortere veren maar dan moet je wel de afstand dat ze kunnen uitveren verkleinen.

Het is een combinatie en balans daar tussen. Te licht is ook niet goed.
Met brushless motoren in een Slash zijn meer dan snel genoeg. Dat extra gewicht doet niks af aan het acceleratievermogen. Sterker nog dat is nog steeds overkill. Het gaat om de balans tussen alle factoren. Beter zou zijn om met spoilers te werken om neerwaardse druk te genereren. Ik ga dat vast ook nog wel eens doen, voor de gein. Iedereen merkt dat het ding te snel omrolt en opstijgt. Zonder gewicht wordt ie ook onvast ophoge snelheid. Je bewering is in essentie wel waar maar je gaat iets te kort door de bocht (hoe toepasselijk) Kortere schobrekers moet idd veel helpen. Dat zien we binnekort. Maar het extra gewicht hangt de auto ook lager en worden de veren stugger omdat ze verder ingedrukt worden (zijn progressieve veren)

Laatst bewerkt:
Je electronica krijgt het wel zwaarder te verduren, je aandrijving krijgt het zwaarder te verduren. Zodra je ergens tegen aan gaat dan is de impact veel groter dus kans op schade veel groter.

Zwaarder betekend ook dat je meer gewicht de bocht om moet helpen, waardoor je auto eerder weg glijd... het is niet voor niets dat race auto's zo licht mogelijk gemaakt worden. Zou wat zijn als ze een ton in een f1 auto stoppen zodat die wat lager ligt...

Overigens maak je als je je auto zwaarder maakt nog niet van je veren progressieve veren, progressieve veren worden "harder" naarmate je ze verder indrukt. Daardoor kun je toch je auto vrij laag laten liggen terwijl je geen slappe vering hebt.

Hier moet ik het met Xyzyx eens zijn. een auto kan eigenlijk niet te licht zijn. een lichtere auto heeft minder tractie, dat klopt. maar een lichtere auto heeft ook maar minder tractie nodig.

yup. dit was bijvoorbeeld de reden waarom bij sommige Alfa's de remschijven aan de versnellingsbak zaten, en niet direct achter het wiel. Om het ongeveerde gewicht te verlagen.

Je electronica krijgt het wel zwaarder te verduren, je aandrijving krijgt het zwaarder te verduren. Zodra je ergens tegen aan gaat dan is de impact veel groter dus kans op schade veel groter.

Zwaarder betekend ook dat je meer gewicht de bocht om moet helpen, waardoor je auto eerder weg glijd... het is niet voor niets dat race auto's zo licht mogelijk gemaakt worden. Zou wat zijn als ze een ton in een f1 auto stoppen zodat die wat lager ligt...

Overigens maak je als je je auto zwaarder maakt nog niet van je veren progressieve veren, progressieve veren worden "harder" naarmate je ze verder indrukt. Daardoor kun je toch je auto vrij laag laten liggen terwijl je geen slappe vering hebt.

De veren van de Slash zijn progressief. Dat worden ze idd niet ineens.
je hebt het over wegglijden in de bocht. Dat klopt. vandaar de bredere banden. Tevens is wegglijden altijd nog beter dan omrollen. Het was dan ook ter voorkoming van... omrollen. Met het lichte gewicht en het verlagen van het chassis blijft de auto ook net zo hard opstijgen. Dus ja, een auto kan te licht zijn. De Slash is daar een mooi voorbeeld van. Een fomule1 auto is eigenlijk ook te licht maar dat wordt gecompenseert door vleugels, iets wat een Slash niet heeft. Hou er rekening mee dat de vergelijking met schaal 1/1 niet altijd opgaat een brushless 1/10 motor is veel krachtiger dan een racemotor in real life ooit kan zijn. De snelheden op schaal zijn ook vele malen hoger dan in het echt. Een 1:1 vergelijking is dus niet makkelijk te maken.
maar goed ik zal het wel rapporteren als de Slash raceklaar is of het dan beter werkt met of zonder gewicht. (zag ik ook niet laatst ergens een printje van de diverse manieren om een Slash te tunen? daar stond ook gewicht bij ;))
Overigens wordt mijn slash geen circuitracer natuurlijk maar een meer voor speedruns. Een circuitracer zal een 2WD Slash uberhaupt niet makklijk worden idd. Dan kan je beter een 4x4 nemen

Nog een om over na te denken: Waarom zijn in de Dakar rally de racetrucks eigenlijk sneller (hogere top en kruissnelheid) dan de motoren en auto's? :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Of je nu bij een 1/1 auto gewicht er op doet of bij een rc...

En de reden dat f1 auto's vleugels hebben en niet super zwaar zijn is omdat ze dan wel hard weg kunnen trekken maar op hoge snelheid genoeg neerwaardse kracht hebben om niet weg te vliegen.

Maar de enige reden dat jij er gewicht op doet is om de auto lager te krijgen en de auto lager krijgen kun je ook op heel veel andere manieren doen zoals kortere veren, of de veren verder naar buiten zetten enz..

Gewicht in de auto plaatsen om de auto een betere wegligging te geven is geen oplossing maar een verplaatsing van het probleem.

En als je, zoals je zegt, speed runs er mee wilt doen zul je dus inderdaad moeten denken aan een spoiler en misschien zelfs een custom kap want de slash kap is niet bedoeld voor hoge snelheden...

Hoe kom je er trouwens op dat de racetrucks sneller zouden zijn? Tja als je genoeg vermogen ergens instopt zal je alles sneller kunnen maken... Alleen heb ik nog geen 400 km/h vrachtwagen gezien.

Laatst bewerkt:
De veren van de Slash zijn progressief. Dat worden ze idd niet ineens.
je hebt het over wegglijden in de bocht. Dat klopt. vandaar de bredere banden. Tevens is wegglijden altijd nog beter dan omrollen. Het was dan ook ter voorkoming van... omrollen. Met het lichte gewicht en het verlagen van het chassis blijft de auto ook net zo hard opstijgen. Dus ja, een auto kan te licht zijn. De Slash is daar een mooi voorbeeld van. Een fomule1 auto is eigenlijk ook te licht maar dat wordt gecompenseert door vleugels, iets wat een Slash niet heeft.
Nog een om over na te denken: Waarom zijn in de Dakar rally de racetrucks eigenlijk sneller (hogere top en kruissnelheid) dan de motoren en auto's? :rolleyes:

Je vergelijkt het nu wel met een F1 auto. alleen is een F1 auto gemaakt voor onroad snelheid en acceleratie. de Slash is gemaakt voor off-road.
Als je zo hard kunt rijden met de Slash dat deze opstijgt, is het terein niet ruig genoeg. (of neit lost genoeg, omdat je gewoon teveel grip hebt.)
de SCT's zijn gemaakt voor los zand.
Op een dirt baan zullen ze het dan ook gewoon erg goed doen. zodra je op grasmatten gaat rijden hebben de auto's eigenlijk al teveel grip. (daarom kun je ook eht beste zand over grasmatten gooien, een dun laagje dan, zodat de grit neit te groot word.)
de SCT's zijn allemaal erg zacht geveerd, omdat de full scale broertjes dat ook zijn. en bochtenwerk met veel grip is ook neit een van de dingen waar de auto voor gebouwd is, dan kun je beter een touringcar nemen. (die kunnen hogere snelheden halen en bestuurbaar blijven. )

anyways, een Slash voor speedruns. 't is en blijft hobby natuurlijk. maar voor speedruns zou ik eerder een auto nemen die iets meer aerodynamisch verantwoord ontworpen is.

Nou we zijn lekker langs elkaar heen aan 't lullen. :mrgreen:
Anyway, ik maak een Slash voor speedruns omdat ik het leuk vind. De auto vind ik leuk een uitgangspunt. Ik wil helemaal geen onroad auto omdat ik ook offroad wil rijden. Andere "snellere" offroads zoals Rustlers of Revo's vind ik niet mooi. Maar goed, ik heb niet de behoefte me hier te verantwoorden, dat doet Xyzyx al voor me zie ik....:p
Ik heb nooit gezegd dat ik er gewicht in heb gedaan alleen maar om hem lager te krijgen, maar goed. Lezen is ook een vak.
In eerste instantie heb ik er gewicht onder gehangen omdat ik niet wil dat hij opstijgt bij speedruns. Toen ik een plek zocht heb ik eerst een zware bout net achter de voorbumper gehangen. Die vloog er vanzelf af op een gegeven moment maar tevens merkte ik dat de achter kant te licht werd en da's onhandig omdat daar de aandrijving en rem zit. Dus toen maar iets onder het chassis met als bijkomend voordeel het verlagen van het COG. Ik merkte al snel dat dit een verbetering voor het omrollen en daardoor veel harder door de bocht kon.
En wbt de Dakar race trucks, kijk maar eens naar een onboard camera van zo'n truck. Die halen zo de motoren en 4x4's in. En een Caterhamdie sneller rond een circuitrijdt is afhankelijk van het circuit. Teneerste is een Veyron niet bedoeld voor een circuit. Alle hardware zla heet lopen vanwege de zware belasting. Als je een Oval zou nemen blijft de Caterham echter nergens.... Dus het is maar net wat voor soort "race" je neemt.

Laatst bewerkt:
wat je kunt doen om de neus beneden te houden bij het rijden is een front splitter er op zetten. (die maar een vacuum onder zich, wat dus de neus op de grond zuigd.)

en ja... hoe hard kan een Slash gaan.. als je begint met een Novak HV-pro 4.5T setje (5000kv) op 4s Lipo heb je al een erg leuk uitgangspunt. dan is alleen nog een kwestie van de auto op de grond houden, en de rest regeld het geweld van het setje wel.

Back