Trex 700N pro

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door jairfaizal, 7 feb 2015.

  1. jairfaizal

    jairfaizal

    Lid geworden:
    5 jul 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    NH
    Ik zat net een beetje heen en weer te surfen op het net toen ik dit tegen kwam bij rc heliparts.

    OS Glowplug A3 (T71605300) - RC Heliparts

    Nu heb ik een A3 dat is tot 60 maar als 60 de maat heli is moet ik dan niet een A5 hebben die vanaf 60?

    Of haal ik nu dingen door elkaar heen?
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Qua gloeiplug, als je motor lekker loopt, niks aan veranderen.
    Pas als je de motor echt niet lekker afgesteld krijgt, kun je aan een andere plug gaan denken.

    Qua viltclunk: Een goede viltclunk (niet die van OS, die is te klein en het vilt is te compact. Hij werkt wel, maar minder goed) vormt een soort van sponsje rond de aanzuigbuis, en de motor zal 100% zeker GEEN lucht krijgen, zelfs als je de clunk tot ongeveer 1 seconde lang uit de brandstof tilt. Zodra de clunk weer brandstof aanraakt, zuigt hij zich door de cappilaire werking weer helemaal vol (en de lucht in het vilt verdringt dus naar buiten, terug de tank in).
    Zo lang duren de "droge momenten" nooit (er is altijd wel een of andere versnelling die brandstof en clunk weer bij elkaar in de buurt brengt) en dus krijgt je motor gewoon domweg 100% luchtbellenvrije brandstof. Altijd!

    Het werkt al perfect, als de clunk gewoon in een laagje van 1 mm brandstof ligt, de viltprop zuigt de brandstof op als een spons, en de motor blijft luchtbellenvrije brandstof krijgen tot de tank ECHT droog is.

    Je hoeft het niet te geloven, maar ik heb het meerdere keren getest (inclusief die clunk uit de brandstof tillen) en het werkt.

    Maar je moet wel de juiste clunk hebben, en daar zit een klein probleem, die dingen zijn ongeveer 2 cm diameter, en je krijgt ze niet door iedere tankopening.
    Daar kun je de OS clunk gebruiken, maar zoals gezegd werken die minder goed, en ze verstoppen relatief snel.

    Groet, Bert
     
  3. jairfaizal

    jairfaizal

    Lid geworden:
    5 jul 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    NH
    De plug laat ik zitten dat later als het nodig mocht zijn, de viltclunk is dan jammer genoeg te groot voor mijn tank als de juiste een dia hebben van 2cm. Dus kan ik kiezen voor een wat mindere of een hopper er op zetten.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een hopper is dan sowiso minder werk, want die schroef je er aan de buitenkant tegenaan...

    Groet, Bert
     
  5. jairfaizal

    jairfaizal

    Lid geworden:
    5 jul 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    NH
    ja das waar maar beetje knutselen vind ik ook helemaal niet erg.
     
  6. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ik vlieg die OS8 in mijn 600er T Rex,
    een hetere plug zou ik niet gebruiken voor de motor,
    ik ga ook niks anders proberen !!

    Groet
    Uwe
     
  7. jairfaizal

    jairfaizal

    Lid geworden:
    5 jul 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    NH
    Ik doe ook nix aan de mijne ik zag het toevallig dat er bij mij een andere in zit als dat op het schemaatje te zien is.
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat zou ik dus nooit doen, je motor gaat hikken en eventjes veel te arm draaien.
    Zodra hij is afgeslagen is er geen koeling meer en zullen de zuren hun werk doen in je motor. Ik laat hem altijd stationair afkoelen en zet hem dan pas uit.
    Dan heb je verse brandstof in de motor waardoor afterrun overbodig is.
    Tankje leeghalen en klaar.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    grappig hoe iedereen het anders doet...
    op die manier ben ik namelijk begonnen, tot het met 2 sets motorlagers per jaar bleek te kosten.

    ik laat hem ook afkoelen op de grond, en trek dan de slang los. draait ie leeg, op een stationair toerental.
    dan de after run erin.

    Nu kan het ook nog aan mn brandstof liggen, de laatste tijd begin ik wat bedenkingen te krijgen die richting op...
    Er is niemand in mijn club die zoveel lagers heeft verstookt. Bijna niemand gebruikt after run.. Maar ook niemand gebruikt mijn brandstof..
     
  10. jairfaizal

    jairfaizal

    Lid geworden:
    5 jul 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    NH
    Grappig is het wel maar voor een beginnend nitro piloot als ik is dit ook best verwarrend om verschillende manieren te horen. Ja je hebt meer keus maar als beginner wil je toch altijd de beste keuze maken. Helemaal omdat je zelf nog geen ervaring ermee hebt.
    Begrijp me niet verkeerd ik ben blij met alle tips en tricks en misschien kan ik combineren of afwisselen kijken wat ik het beste vind .
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    @ Jairfaizal:

    Maak je niet te sappel, gewoon gestaag door blijven gaan.
    Het kennisgebied smering en corrosiebescherming is zo ongeloofelijk breed en wijdlopend, dat zelfs wetenschappers er nog niet uit zijn.

    Heel vaak worden brandstoffen verdacht, terwijl er zo ontzettend veel andere omstandigheden zijn die ook meespelen, zoals opslag (vochtige ruimte, temperatuur) afstelmethoden, methoden van starten danwel afzetten, en werkelijk onnoemelijk veel andere zaken, tot en met de grondstoffen waarvan de brandstof geblend is.

    Dat is echt een kwestie van proberen en kijken wat voor jou het beste werkt, want wat voor jou werkt, hoeft voor een ander niet te werken, simpel omdat er kleine details verschillend zijn.
    Het is onbegonnen werk om die details allemaal in kaart te brengen.

    Groet, Bert
     
  12. jairfaizal

    jairfaizal

    Lid geworden:
    5 jul 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    NH
    Met de tijd zal ik zelf wel een routine krijgen met hoe en wat voor mij het beste bij mij past.
    Maar nu is het nog even zoeken en uit proberen en hopen dat ik het goed doe. Maar gelukkig is er internet en zijn er veel behulpzame mensen hier op het forum zodat ik zeker niet vast loop.
     
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    volgens mij doe je met de methode
    motor laten draaien, tot tank leeg is
    niks verkeerd.

    Ik zelf doe de motor ook naar het landen rustig laten afkoelen,
    de motor loopt stationair , ik kan ook nog wat brandstof
    met de pomp uit de tank halen,
    uiteindelijk gaat de motor als gevolg van geen brandstof uit.

    De laatste seconde draaid de motor dan ietsje sneller,
    en dan is hij uit, de brandstof tank en de slangetjes zijn leeg,
    en de heli gaat in de hanger zonder after run en zo n onzin.

    Motortje heeft rond de 15 Jerry's a 5 liter door,
    rookt meer dan ik vroega
    en heeft power genoeg voor de Rex, ook voor 3D.

    René, als jij dat anders doet, is het ook goed,
    ik praat van mijn ervaring,
    trouwens gaat die plug ook veel langer mee met mijn methode

    Groet
    Uwe
     
  14. jairfaizal

    jairfaizal

    Lid geworden:
    5 jul 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    NH
    Dus als ik na het vliegen stationair laat lopen om af te koelen dan klemmetje erop dan slaat motor af moet het ook goed zijn?
    Dan tankje leeg pompen als ie nog niet leeg is, after run nodig of alleen als je hem voor lagere tijd in de hangar zet?
     
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ja, zo doe ik het, alleen after run gebruik ik niet,
    .. en ik heb het graag, dat de slangetjes leeg zijn,
    als de heli voor langer naar de hangar gaat,
    met nitro brandstof worden de slangetjes heel snel zacht,

    gr. Uwe
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Zoals ik het doe:

    ik heb een 3 weg filter in de brandstofleiding zitten.
    1 opening is dus mijn tankopening. tijdens het vliegen zit die dus dicht..

    aan beide kanten heb ik een klem zitten. Dus voor tanken, klem aan de kant van de motor dicht, en tanken..
    voor leegdraaien, klem aan de kant van de tank dicht, tankopening open maken, en leegdraaien maar.
    Kan daarna de after run ook door die opening. al laat ik hem meestal wel ff helemaal afkoelen voor de after run erin gaat.

    het leegdraaien doe ik meestal na de laatste vlucht. ff in hoover, neerzetten, poosje stationair laten draaien.
    dan pas opening open zetten en klem erop om hem leeg te maken.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    After run, ALS je het gebruikt, alleen na de laatste vlucht van die dag. Tussen de vluchten door heeft geen zin.

    Groet, Bert
     
  18. corsairk

    corsairk

    Lid geworden:
    22 jul 2009
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Kinrooi - België
    Ik vlieg reeds meer dan 20 jaren met modelvliegtuigen en -helicopters, het overgrote deel met methanolmotoren (20% nitro voor de heli's), en heb nog nooit after run olie of eender welk conserveringsmiddeltje gebruikt.

    Het is zelfs zo dat de brandstof die in de tank blijft na m'n laatste vlucht gewoon zitten blijft tot de volgende vlucht, soms gaan hier zelfs weken over......(heb in al die jaren een aardige vloot bij elkaar geknutseld en wissel vaak van model af). Het enige wat ik doe is vóór de eerste vlucht van de dag bijvullen en starten.

    Misschien is dit fout wat ik doe maar mijn werkwijze (noem het luiheid :D) heeft nog nooit een nadelige invloed gehad op mijn motoren en sommige zijn al redelijk bejaard. Zelfs na weken stilstand starten ze zonder horten of stoten........

    Ik heb dus niet zoveel vertrouwen in al die "wondermiddeltjes" die de levensduur zouden moeten verlengen......

    P.S Met m'n benzinemotoren doe ik precies 't zelfde.

    grts,
    Ronny
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is op zich niks mis mee, maar het is heel erg afhankelijk van welke brandstof je gebruikt.

    Bij sommige brandstoffen is wat jij doet een recept voor verstopte of vervuilde carburateurs.

    In een ander draadje in het brandstof vliegtuigen gedeelte hebben we laatstelijk de conclusie getrokken dat mogelijk het terugpompen van brandstof uit het model terug naar de startkist, wel eens de oorzaak van het heftige roesten zou kunnen zijn waar sommigen last van hebben en anderen niet.

    Bij benzine is de enige reden dat ik ze leegtank, dat de heli's anders zo stinken in de huiskamer (ik ruik het niet maar krijg er pijn van op de borst), maar daar is het voor de motor of de carburateur inderdaad niet van invloed, sterker nog, een droge (pomp)carburateur levert daar juist problemen op....

    Groet, Bert
     
  20. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    een motor van een auto / boot / vliegtuig (ik bedoel 1:1)
    laat je ook niet leeg lopen,
    enige nadelen bv. wat Bert schrijft, dat het ruikt, of wat ook,
    en voor mij, dat bij benzine de slangetjes hard worden,
    en bij nitro de slangetjes zacht, phh

    gr. Uwe
     

Deel Deze Pagina