Trex 700N pro

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door jairfaizal, 7 feb 2015.

  1. jairfaizal

    jairfaizal

    Lid geworden:
    5 jul 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    NH
    Bij de eerste keer starten ging hij niet meteen aan, pas na de vierde keer starten hij toen heb ik gehoverd en een paar claimouts gemaakt weer in hover. Hoorde dat hij niet lekker liep op de grond gezet, stationair gezet en toen viel ie uit. Op dit punt heb ik hem iets minder vet gezet en naar mijn idee liep ie beter en minder rook. Deze keer starten hij wel in 1x heb gevlogen toen lipo bijna weg was. Kon wel mijn vinger in de backplate houden was wel warm tegen heet aan.
     
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    .. het is wel bekennt,
    da een motor, die goed start, niet tegelijk goed moet lopen,
    en dat een motor die goed loopt niet altijd ook goed start,
    ... het kan anders, maar vaak is het zo

    .. Ik ga morgen verder, misschien wat vliegen,
    groetjes, Uwe
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    waarschijnlijk te arm gehad.
    misschien de naalden niet "in sync" met elkaar.

    dan loopt hij in hoover mooi, tijdens de climbout loopt ie arm.
    dus gaat ie vreten tijdens de climbout... of slaat hij vast.


    tip: trek even de backplate los. zijn 4 schroefjes, kun je er dan zo af halen.
    even met de vinger door het carter, zit er alu gruis aan heb je een uitdaging.
    schrappen, stukken staal, allemaal niet goed.

    Zeker een motor die "opeens"slecht gaat lopen na een afstelsessie geeft aan dat er iets niet is goed gegaan met de afstelsessie.
    Zeker je bericht over "minder rook" geef tmij meteen al kippevel..
    die dingen horen te roken.. mistwolken..
    olie uit de pijp. Stopt de olie, loopt hij VEEL te arm.
    wordt opeens de rook een stuk minder, loopt ie meestal ook te arm.

    Een backplate mag best warm zijn, maar zeker niet heet bij een .90 motor..
    en dat arme draaien geeft dan een piekwarmte in de kop, waardoor hij gaat vreten.

    wees even aardig voor de motor, haal er ff 1 keer iemand bij..
    hopelijk heeft de motor er niets aan over gehouden, dan heb je erg veel geluk..
    dat afstellen is echt even een werkje wat je 1 keer gezien/gehoord moet hebben...
     
  4. jairfaizal

    jairfaizal

    Lid geworden:
    5 jul 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    NH
    Heb de backplate eraf gehaald en ff een vinger erin gestoken en geen stukken metaal geen gruis niets, gelukkig maar.

    Wat ik bedoelde met minder rook is dat hij eerst heel veel rookte stond wit van de rook leek net dichte mist, daarna heb ik hem armer gezet maar rookte nog wel alleen iets minder. (Kon die heli weer zien zeg maar) Maar hij rookt meer dan mijn V8 op een koude winter morgen.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    jup.. Dat klopt.

    Maar, even voor jouw idee:
    Ik heb mijn heli (600 nitro) op vonkontsteking draaien.
    Hierdoor kan de motor VEEL armer gezet worden. Hij gebruikt dan de olie in de brandstof ook echt, in plaats van de helft of meer ongebruikt door de uitlaat weg te gooien.
    Mijn carb staat compleet dichtgeschroefd. Alleen de hoofdnaald staat een slag open.

    En zelfs die heli, die stevig minder brandstof verbruikt dan eerst, rookt als de boot van sinterklaas.

    Rook is 1 ding waar je iets van kunt zeggen.
    geluid en prestaties zijn de andere 2, en eigenlijk moet je alledrie tegelijk beoordelen om te kunnen zeggen of de motor echt goed staat.
    Heb je last van de rook, moet je de heli even op een ander plekje laten hooveren ;-)

    Warmte is maar een indicatiedingetje.
    warmte is zo vlot weer weg, dat het eigenlijk alleen iets zegt over of de motor gemiddeld +/- goed staat.
    als de middennaald te ver open staat, hoofdnaald tik te ver dicht, kun je in hoover alles ok hebben, en bij rondvliegen een arm draaiende motor.

    Bij de climbout kun je dat mooi zien.
    Als de naalden "in sync" staan, veranderd het rookspoor naar boven toe niet.
    stopt de climbout, hoort de rook nog steeds gelijk te blijven.
    zie je een "puf" rook, staat de middennaald te ver open.. stop je met de climbout, zit de carb nl ff in het middengebied.

    zie je de rook helemaal verdwijnen, kakt de motor echt in, staat de hoofd te arm..
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Omschrijf dit eens wat beter, want voor mij betekent dit, dat de motor ook met de zuiger onderin heel zwaar draait (duidt op klemming), terwijl je een post verderop zegt dat hij met de plug er uit wel goed rond ging (en dat duid op verzopen motor).

    Heb je na die laatste vlucht voor je naar huis ging, de heli ook leeggetankt? of is de tank vol blijven staan? In dat laatste geval kan soms de tank langzaam overlopen, zo de carburateur in. Met de motoropstelling van een T-rex (of raptor, of de meeste andere heli's) loopt dan het hele carter vol en dan gaat hij inderdaad niet meer rond.

    Om een of andere reden zie ik regelmatig dat verticaal omhoog opgestelde motoren die bij ons vliegen, na een tijdje stilgestaan te hebben, blokkeren op de compressie, door vloeistof in de cylinder. De oplossing ervoor is simpel: heli op de zijkant leggen (uitlaat naar beneden) en de starter een aantal keer achter elkaar HEEL kort activeren (of met de hand aan het vliegwiel heen en weer tornen). Op die manier pomp je de vloeistof er uit en gaat hij weer rond.

    Daarna wel doen wat Student zegt, en er iemand bij halen voor het afstellen, want je kunt je motor aardig slopen met een verkeerde afstelling....

    Groet, Bert
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    mijn motor verzuipt al als ik hem 2 minuten laat staan met een volle tank...
    ik zet hem uit, en gooi meteen de klem op de leiding. keer erop start hij meteen.

    de eerste keren was het wel ff raar kijken dat hij zo hevelt..
     
  8. jairfaizal

    jairfaizal

    Lid geworden:
    5 jul 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    NH
    Oww dan weet ik nu wat ik fout of althans niet meteen heb gedaan, na het vliegen heb ik eerst wat rondjes gedanst dat ik de heli weer heel mee kon nemen naar huis. De tank was nog niet helemaal leeg net niet half vol. Pas nadat ik klaar was met rondjes dansen en me gereedschapjes en starter en zender in me hutkoffer had gedaan heb ik toen pas de klemmetjes erop gezet.

    Lekker handig wist niet dat het zo snel ging.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kan inderdaad heel snel gaan. Je hebt maar iets van 2 ml brandstof nodig om de motor te laten blokkeren, en de pest is, bij T-rexen en vergelijkbare heli's loopt het de motor IN...

    Groet, Bert
     
  10. jairfaizal

    jairfaizal

    Lid geworden:
    5 jul 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    NH
    Oke dan zal me dit niet meer gaan gebeuren klaar met vliegen meteen de klemmetjes erop en daarna de rest.
    dit moet je maar net weten;)
     
  11. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Hoi nog een tip van mijn kant en ik ook alle heli leerling vliegers leer:
    Laatste vlucht als de hopper tank word aangesproken en hoofdtank leeg is, even leeg hoveren boven het veld totdat hij afslaat. Is beter Voor de lagers( motor meteen helemaal leeg) en alle brandstof uit beide tanks.
    Gr rinie
     
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    doe ik ook,
    en ook voor de brandstof slangetjes is het veel beter

    gr. Uwe
     
  13. jairfaizal

    jairfaizal

    Lid geworden:
    5 jul 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    NH
    Goed om te weten, zal ik de volgende keer zeker aandenken. Ik heb alleen geen hopper tank, dus das alweer minder brandstof.

    Maar ben blij dat hij verzopen was en niet met stukken staal aan de binnenkant was vast gelopen.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je van electro komt, is er een heel gamma aan dingen die je moet weten over verbrandingsmotoren...

    Niet dat electro makkelijker is, maar de moeilijke dingen van electro doe je thuis (goede set-up, verzorgen van je accu's, etc etc).

    Bij brandstof zijn de aandachtspunten dingen die op het veld moeten gebeuren. Zoals dat slangetje afklemmen, zoals de motor leegdraaien, het leren luisteren naar de motor, etc etc.

    het leegvliegen zoals Rinie beschrijft, moet je alleen de laatste vlucht van de dag doen, en het is zelfs aan te bevelen om als je ad-hoc besluit de boel in te pakken, dan toch nog even een scheutje peut er in en leeghooveren.
    Voor de pauzes tussen de vluchten door, is het juist weer aan te bevelen om de motor even een half minuutje of een minuutje stationair te late pruttelen, zeker als je er hard aan getrokken hebt tijdens de vlucht.
    Kan de boel een beetje afkoelen terwijl er olie doorheen gaat.

    Hele andere dimensie van vliegen, de een ligt het, de ander niet.

    Groet, Bert
     
  15. jairfaizal

    jairfaizal

    Lid geworden:
    5 jul 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    NH
    Ja het is wel ff anders dan electro maar vind het wel heel erg leuk om te doen dit zo met brandstof. Ik kom net kijken en moet nog veel dingen leren maar dat komt zeker wel goed, daar heb ik vertrouwen in.
    En al met al ben ik nog geen jaar bezig met heli's dus heb er nog heeeel wat te gaan.
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    over die hoppertank...

    ga er eens over nadenken..
    je gaat hem nodig hebben namelijk.

    Die hoppertank is geen "reserve" tank.
    de hoppertank is een luchtslot. Het vangt lucht voor het bij de motor kan komen..

    Als jij bv met een halve tank een stall turn maakt, ligt de heli een tijdje op zijn zij in de lucht.
    de kans wordt dan vrij groot dat de slang in de hoofdtank lucht aan gaat zuigen.
    komt dat in de motor, heb je kans dat hij afslaat.
    de hoppertank heeft intern ook een slangetje met gewichtje eraan. alles uit de hoofdtank komt door de hopper, en de hopper pakt gewoon uit zijn eigen voorraad.
    maar aangezien de hopper dus altijd vol blijft, geen kans op lucht in de leiding!
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die Hoppertank, ik weet het niet.

    Ik durf te wedden, dat een GOEDE viltclunk (niet die waardeloze Walbro-dingen die OS verkoopt, maar bijvoorbeeld die ouderwetse grote joekels van Webra, geloof dat HK ze ook verkoopt voor turbinevliegers) net zo goed, zo niet beter werkt...

    Daarmee trek je, zonder ook maar een enkele luchtbel naar de motor, de hoofdtank letterlijk helemaal droog (minder dan 2 ml in een 500 ml tank, getest in de praktijk)

    Groet, Bert

    Groet, Bert
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    ja, maar dan zit waarschijnlijk het aanzuigpunt in het midden van de tank.

    dat zitten ze bij de trex 600 niet, daar zit het aanzuigpunt helemaal rechts in het midden.
    kortweg, hang je de heli een tijdje op zijn linkerkant (stall turn) gaat je clunk op een gegeven moment toch lucht pakken.

    Viltclunk kan dan inderdaad wel helpen.. maar is weer een ding in de tank wat kan gaan zweven..
    heb liever dat ik gewoon kan zien hoeveel lucht er is ondervangen..
    en je weet zeker dat er geen lucht in de motor komt, met een viltclunk is dat ff proberen..
    zal ook wel een beetje persoonlijk zijn..

    Op zich, pootjes omlaag en normaal vliegend, trek je de tank ook vrij droog hoor op de 600 en 700
    het is meer als je een beetje gaat gooien en smijten dat de brandstof op plekken gaat zitten, waar de clunk ff niet is..
     
  19. jairfaizal

    jairfaizal

    Lid geworden:
    5 jul 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    NH
    Ik zat al te denken om een viltclunk te nemen,zit er nu eentje in met gewichtje.
    Bij 700 zit het aanzuigpunt net niet in het midden, maar wat is de functie van het slangetje dat van de bovenkant van de tank naar de uitlaat gaat?
    Dacht zelf dat dat voor de druk was in de tank, zodat ie altijd brandstof aanzuigt.
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    aanzuigen doet de motor op zich zelf al.
    Uitlaatdruk zorgt voor meer brandstof in de motor.

    zonder uitlaatdruk zul je ook merken dat de motor bij lange na niet zo lekker wil lopen.
    mist vermogen.. als hij al op toeren wil komen.
    zeker bij heli's is het wel eens kritisch
     

Deel Deze Pagina